585 pk is niet niks. Dus Kia geeft de eerste EV6 GT eigenaren een rijtraining. En Wouter kreeg die training ook!
Het topmodel van de Kia EV6 is de GT. Het woord vlaggenschip is hier wel van toepassing. Deze elektrische auto levert een systeemvermogen van maar liefst 585 pk!
De elektrische auto beschikt over een 218 pk sterke elektromotor op de vooras en een 367 pk sterke elektromotor op de achteras. Gecombineerd levert dit dus een systeemvermogen op van 585 pk en 740 Nm koppel. De snelste Kia tot op heden accelereert in 3,5 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 260 km/u.
Het is voor het eerst dat Kia zoveel vermogen levert in een productieauto. De trouwe Kia-rijder en wellicht ook een groep nieuwe klanten hebben mogelijk nog nooit met zoveel vermogen gereden. De Zuid-Koreaanse autofabrikant begrijpt dat al die power overdonderend kan zijn. Daar hebben ze iets op bedacht.
De eerste 200 kopers die een Kia EV6 GT kopen krijgen een rijtraining voor de openbare weg aangeboden. Wouter heeft dan wel geen EV6 GT gekocht (was het maar zo’n feest), maar hij mocht wel de professionele rijtraining ondergaan. Dat kan nooit kwaad natuurlijk. De rijtraining wordt op maat aangeboden, zo kan de instructeur iedere rijder, ongeacht ervaring, wat bijbrengen. Zelfs Wouter!
Check de video om een idee te krijgen hoe deze rijtraining er precies uit ziet.
flippiez06 zegt
Al die elektrische vermogens gaan nergens meer over, totaal nutteloos
isleofman zegt
Eens, en veel vermogen wordt ten onrechte gezien als sportief. Nou, afgelopen zaterdag in deze auto gereden. Allemaal prima hoor, maar echt niet sportief in mijn beleving. Net als onze tesla s. Giga veel vermogen en een fijne cruiser, maar echt niet sportief.
ponnie zegt
Ik weet niet hoe je in die auto hebt gereden, maar zo’n tesla (en een hoop andere ev’s) kan je behoorlijk sportief rijden.
Veel power achter, laag zwaartepunt een bak grip, het enige wat voor mij een domper is is dat er geen kabaal vanaf komt.
Habanero zegt
Ik zal wel héél naïef zijn, maar bouw dezelfde auto met 140kW én een autonomie van 700km en aan een prijs die 30-40% lager ligt. Het lijkt me vooral een serieuze verspilling van te zware electromotoren en batterijen, banden, remmen en nog wel meer ook, nodig om dit geweld op de baan over te brengen – dus in realiteit, van grondstoffen en energie. Bovendien precies dit vermogen maakt samen met het gewicht en remafstand EV’s veel gevaarlijker dan ICE’s in het dagelijkse verkeer, niet mijn conclusie maar van verzekeringsmaatschappijen die straks ook alle polissen weer de hoogte in jagen.
rollingstoned zegt
Dit inderdaad.
Ot92 zegt
@flippiez06 Puur om volk aan te trekken in zo’n hok te gaan stappen. Verder heeft het wel een beetje nut vanwege het gewicht. Het moet uiteindelijk wel vooruit gesleurd/geduwd worden he…
JanJansen zegt
Er is niets sportiefs aan een auto met dit gewicht.
alcantara zegt
Want sportief is alleen als je vullingen eruit trillen en je stevig in het stuur moet knijpen om de auto recht te houden?
Vermogen is snelheid, en ook al voelt het veel te comfortabel het gaat nog steeds veel harder dan een ‘sportieve’ BMW met sportonderstel en 300pk. Sportief is toch gewoon hoe snel je van A naar B komt, en als dat ook nog extra comfortabel kan is dat alleen maar een pluspunt. Wel grappig hoe het elektrisch spul alle dikke verbrandingsmotoren het nakijken geeft. Zelfs in logge zware people carriers zoals deze Kia.
Jasp3r zegt
Een sportieve auto heeft een laag gewicht en een goede wegligging zodat je veel snelheid mee de bocht inneemt. Dat je na elke bocht weer snel kan optrekken nadat je compleet tot stilstand bent gekomen omdat anders je 17 kinderen uit de bocht vliegen, maakt dit geen sportieve auto.
isleofman zegt
Ik verschil nog steeds van mening met je. Heel veel vermogen en snel zijn is ook vooral heel comfortabel. Maar niet perse sportief. Het blijft heel persoonlijk maar ook met onze tesla s en Kia ev6 voor m’n vrouw blijf ik uitkijken naar een zondag ochtend gummen met de 425 pk bmw. Zeker niet sneller maar zoveel leuker. Misschien is dat het wel; niet zozeer sportiever maar gewoon een berg leuker ;-)
JanJansen zegt
Volgens mij heb ik niets gezegd over een spijkerhard onderstel. Sterker nog, mijn Caterham heeft helemaal geen stugge veren. Heeft ie ook niet nodig met 525kg.
En de BMW’s die je noemt zijn bijna even zwaar als een elektrische auto.
Een sportieve auto weegt niet veel en kan daardoor snel van richting wisselen en remmen. Dat is ontzettend leuk rijden.
Het eerste wat verveelt is hard rechtuit.
Ga eens een proefrit maken in een Alpine of Lotus, dan begrijp je misschien wat er bedoeld wordt.
rollingstoned zegt
Ik deel de mening van de heren hierboven. Sportief rijden zit hem helemaal niet in grote vermogens. Het gaat gewoon om de hele (analoge) beleving: rijgedrag, wegligging, schakelen, stuurprecisie, etc, etc.
flyerbunch zegt
Mooi initiatief, maar sommigen kunnen sowieso wel eens een opfrisser of extra rij cursus gebruiken. Zeker als je ziet wat er tegenwoordig allemaal in het dagelijks verkeer voorbijkomt.