• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Kleemann GTK was een guitige coupé

Auteur: jaapiyo, gepost 11 maart 2018 om 18:01 – 8 Reacties

Afbeelding De Kleemann GTK was een guitige coupéAfbeelding De Kleemann GTK was een guitige coupéAfbeelding De Kleemann GTK was een guitige coupéAfbeelding De Kleemann GTK was een guitige coupéAfbeelding De Kleemann GTK was een guitige coupé

GTK
Een bouwpakketje, maar wel een fijne.

Tuners, ze beginnen vaak met wat spoilers of een setje velgen, maar stiekem willen ze natuurlijk allemaal hun eigen wagens bouwen. Het Deense Kleemann, dat zich traditioneel bezig hield met het tunen van Mercedes maar inmiddels ook de andere premium Duitsers aanpakt, kwam twee keer een beetje en één keer echt in de buurt van het verwezenlijken van die droom. Soort van.

We beginnen met die halve keren. Ooit creëerde Kleemann de E50KCC, een soort E-Klasse combi naar het concept van de Audi A6 Allroad Quattro. Leuk, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als een E-Klasse.

E50KCC

Daarnaast had Kleemann wat te maken met niemand minder dan Henrik Fisker. Dat was op zich logisch natuurlijk. Fisker is een Deen, Kleemann is Deens, één plus één is 610 pk in de Fisker Tramonto.

Fisker-Tramonto

Het dichtst bij een heuse eigen auto, kwam Kleemann echter met de GTK (Gran Turismo Kleemann) uit 2007. De GTK werd getekend door Christian Brandt, tegenwoordig werkzaam als Design Director bij Zenvo. De auto baseerde op de Mercedes SLK55 AMG, maar waar die een atmosferische V8 onder de kap heeft, werd de GTK voorzien van een compressor. Sowieso een specialiteit van het huis, die compressors. Het resulteerde in 540 pk en 700 Nm, een sprintje van nul naar honderd in 3,7 seconden en een gelimiteerde top van 300 kilometer per uur.

Tenminste, dat moesten we maar aannemen van Kleemann, want vanaf het begin gaven ze aan dat de auto niet voor productie bedoeld was. Het was slechts een showcase voor wat de tuner kon doen met de producten van Das Haus, zo bezweerde eindbaas Claus Ankjær.

Desalniettemin werd de GTK een jaar later nog een keer van stal gehaald in iets doorontwikkelde vorm. Designer Jesper Hermann had nog eens kritisch gekeken naar de looks. Met de naam D-SCK stond de GTK in 2008 op de Deense Autoshow. De neus (een soort mix tussen een 911 en een gelifte Mercedes R230 SL) en achterkant (met CLS-achterlichtunits) waren min of meer hetzelfde gebleven, maar en profil was het verschil duidelijk zichtbaar. Waar de eerste concept nog duidelijk herkenbare SLK-genen had, was dat bij de D-SCK veel minder het geval. Dit was een serieuze sportwagen met de (virtuele) motor achter de voorstoelen, in plaats van in de neus. Op het beeld hieronder kan je de verschillen goed zien.

GTK

Doch helaas, ook de nieuwe versie van de GTK was niet bedoeld voor productie. Kennelijk klopten er ook niet genoeg rijken op de deur om de auto toch maar in een kleine serie te bouwen. Dus stierf de GTK een stille dood. Jammer?

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, concept, kleemann, Mercedes, slk, slk55, tuning

Vorig bericht: « Red Bull: “Ferrari’s en Mercedes zijn olieboten”
Volgend bericht: ‘Er komt weer een zescilinder Aston Martin’ [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    11 maart 2018 om 18:15

    Cute ..
    Doet me denken aan een Artega ..
    Maar dan minder clean en sleek ..

    Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      11 maart 2018 om 18:21

      @lincoln: eens

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    11 maart 2018 om 18:27

    Jinba Ittai…

    Twee worden één…

    RX8 en Mercedes…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 maart 2018 om 18:52

      @moveyourmind: nailed it.

      Login om te reageren
  3. rollingstoned zegt

    11 maart 2018 om 18:28

    Heeft ook wel weg wat van de RX8.

    https://goo.gl/images/7cfb86

    Login om te reageren
  4. shibby zegt

    11 maart 2018 om 18:37

    Zit deze niet in GTA V?

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    11 maart 2018 om 19:22

    RX8 en een SLK

    Login om te reageren
  6. barkingiron zegt

    11 maart 2018 om 19:48

    Leuk artikel, hier had ik nog nooit van gehoord

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North