• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Er komt weer een zescilinder Aston Martin’ [updated]

Auteur: willeme, gepost 11 maart 2018 om 20:02 – 45 Reacties

Aston Martin Vantage


En niet zomaar eentje, maar een heuse zes-in-lijn!

Downsizing is een noodzakelijk kwaad. We leven in barre tijden. De mammoet, dodo en sabeltandtijger zijn er helaas niet meer. Dankzij hardnekkig optreden van diverse groene gekkies zijn er nog steeds enkele exemplaren van de panda en drievingerige strandeend. Uiteraard is er maar een schuldige aan te wijzen aan al dit leed: de auto. Door toedoen van auto’s raakt de lucht dusdanig vervuild dat niet bijster succesvolle en nutteloze dieren (serieus, welk nut dient een pandabeer nu daadwerkelijk?) met uitsterven bedreigd worden.

Daarom zijn er allerlei regels opgesteld door niet-democratisch gekozen mensen in onder andere het Europees Parlement, die ervoor zorgen dat autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s naar beneden moeten brengen. Voor sommige fabrikanten is dat geen probleem. Als je voornamelijk kleine autootjes verkoopt met zuinige motoren is het nog te doen. Voor fabrikanten van sportwagens is het een stuk lastiger. Je kunt een Ferrari niet uitrusten met een TwinAir motor. Voor Aston Martin geldt hetzelfde. De dikke V8 en V12 motoren zijn een belangrijk onderdeel van de auto. Gelukkig werkt Auto Martin nu nauw met Mercedes-AMG samen betreft de motoren. De V12 uit de DB11 is nog een ‘echte’ Aston Martin-motor, maar de V8 uit de Vantage (en sinds kort ook de DB11) komt bij AMG vandaan. Als het aan hoofd-ingenieur Matt Becker ligt, worden dat er meer, blijkt uit dit interview met het Australische Wheels:

Nu de emissie-reglementen strenger en strenger worden, moeten we alle aandrijflijn-types overwegen. En ja, we zijn zelfs een zes-in-lijn aan het overwegen. Er zijn in het verleden vaker Aston Martins geweest met een zes-in-lijn.

Aston Martin DB7 GTS Coupé '96

Dat klopt, iconische Aston Martins als de DB4 GT Zagato, DB5 en DB6 hadden een grote, atmosferische zes-in-lijn onder de kap liggen. De laatste Aston Martin met een zescilinder lijnmotor was de DB7, die in eerste instantie alleen met een 3.3 liter grote zes-in-lijn met compressor geleverd kon worden. De V12 kwam pas later. Becker geeft aan de nieuwe ’53’-lijn van AMG zeer interessant te vinden.

Ik heb in de CLS53 AMG gereden bij een testfaciliteit van AMG, enkele maanden geleden. Het is een zeer indrukwekkende motor. De CLS 53 AMG heeft een zeer gecompliceerde en slimmer motor die goed bij ons merk in de toekomst zou passen.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ (C257) '18

Het model dat het meest in aanmerking lijkt te komen voor de nieuwe motor is de gloednieuwe Vantage. Becker laat weten wat de drieliter zes-in-lijn met elektromotor van AMG past in het vooronder van hun nieuwe instapper. Het is dus geen algemene opmerkingen in het luchtledige. Tussen neus en lippen door vertelt Becker overigens veel beter nieuws, want ook de V12 uit de DB11 past volgens hem erin. Dat betekent dat een V12 Vantage absoluut mogelijk is. Volgens Matt Becker worden de motoren wel aangepast aan de Aston Martins, maar blijven het maximale vermogen en koppel gelijk. De CLS 53 AMG heeft 435 pk en 520 Nm. Dat zijn bijna exact dezelfde specs als de twaalfcilinder had in de DB7 GT in 2002. Dus ondanks het downsizen lijden de prestaties er (nog) niet onder.

Aston Martin DB7 GT '02

UPDATE: helaas voor degenen die een goedkopere Aston met zes-in-lijn wel zien zitten, komt het er voorlopig niet van. Wheels heeft de woorden van Matt Becker niet goed geïnterpreteerd.

Ook interessant!

  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!
  • Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens horen
    Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens goed horen
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost
  • Nieuwe V12 Vantage laat angstaanjagende neus zien

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Hybride, motor, vantage

Vorig bericht: « De Kleemann GTK was een guitige coupé
Volgend bericht: Deze Supra met 745 pk kost evenveel als een basis-Avensis »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    11 maart 2018 om 20:11

    Aantal cilinders zegt nix over brandstofconsumptie ..
    100% symbool politiek ..

    Maar ik begrijp goed dat MB wel wat Porsche klanten wil overnemen ..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 maart 2018 om 20:21

      @lincoln: Het zijn voornamelijk de CC’tjes en de relatieve zuinigheid op deellast waar de winst wordt behaald.

      Maar het is inderdaad symboolpolitiek: zoveel kilometers maken deze auto’s niet.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        11 maart 2018 om 20:31

        @willeme: klopt, al rijd niemand dit soort wagens op deellast…

        Login om te reageren
        • marinepower zegt

          11 maart 2018 om 22:08

          @dutchdriftking: ook weinig op vollast.

          Login om te reageren
        • mnmg zegt

          11 maart 2018 om 23:06

          @dutchdriftking: dit soort auto’s rijden juist veel op deellast. Volgens mij zijn het de kleine turbomotortjes juist die zelden op deellast worden gereden waardoor de cijfers er in de praktijk dramatisch anders uitzien, toch?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            12 maart 2018 om 07:36

            @mnmg: nee, ook die rijden vrijwel altijd in deellast (vollast rijd je bij vol accelereren en op topsnelheid, dus bijna nooit). De reden dat die kleine turbo motoren relatief veel verbruiken is simpel, ze rijden gemakkelijk vlot en dat doen de bestuurders er dan ook mee.

            Login om te reageren
            • karhengst zegt

              12 maart 2018 om 07:56

              @mashell: Echter met die kleine turbotorretjes moet je wel vollast draaien om er wat vaart in te houden, terwijl je met een groter blok ook met half gas vlot accelereert. Ik denk dat dat bedoeld is.

              Login om te reageren
              • fordnut zegt

                12 maart 2018 om 08:33

                @karhengst: Onzin, de 3 cilinder 1000 cc van Ford kun je rijden als een Diesel. Vanaf 1500 tpm tot 4000 tpm heb je een vlakke koppelkromme. Je kunt hiermee nooit boven de 2600 toeren komen en nog sneller rijden dan 80% van de het overige verkeer.

            • mnmg zegt

              12 maart 2018 om 20:36

              @mashell: nee maar de mate van deellast ligt veel hoger dan bij een auto met een grotere motor. Beetje. Ernaar van die hybride auto’s die nooit het geweldige verbruik in de praktijk halen. Ik gebruik dit allemaal als excuus om auto’s met lekkere grote motoren te rijden dus geef me aub gelijk :)-

              Login om te reageren
      • lincoln zegt

        11 maart 2018 om 20:34

        @willeme:

        Geloof best wel dat MB hier de lease markt mee op wil ..
        Meuk in de massa .. een duurdere C coupe ..
        Ze hebben er genoeg vruchtbare ervaring mee ..

        En volgens mij is voor te stuwen gewicht de enige echte vijand van brandstofconsumtie ..

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          11 maart 2018 om 20:47

          @lincoln: Nee, dat hoeft niet per se het het geval te zijn. Zijn heel veel factoren. Ben even bezig met een artikeltje, maar is inderdaad wel een leuke om een keer op terug te komen!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            11 maart 2018 om 20:54

            @willeme:

            Leuk .. Zijn idd een hele zwik restricties in de weg van verbranding en aandrijving ..
            Top .. kan niet wachten ..

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          12 maart 2018 om 12:51

          @lincoln: Gewicht is in de stad een grote factor maar toeren en vorm zijn op snelheid belangrijker. Anders had jij nooit zo zuinig met die dikke amerikanen kunnen rijden. Er komt in ieder geval best veel bij kijken.

          Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    11 maart 2018 om 20:21

    Ach 8 of 12 cilinders zijn al jaren niet echt meer nodig. Dat is wat van vroeger waar we nu krampachtig aan vast proberen te houden.

    Elektrisch rijden is de toekomst. De gang naar minder cilinders is daar een voorloper op.

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      11 maart 2018 om 20:30

      @Donstil: Volgens mij is een AM sowieso niet nodig, een V8 of V12 past daarom stukken beter bij zo’n auto.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 maart 2018 om 07:39

      @Donstil: “Elektrisch rijden is de toekomst. De gang naar minder cilinders is daar een voorloper op.”. Dat is onlogisch. Een elektrische auto rijdt stil, trillingsvrij en enorm soepel. Eigenlijk zouden we allemaal een V12 moeten gaan rijden om alvast aan dat karakter te gaan wennen.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      12 maart 2018 om 09:54

      @Donstil: leg dan eens uit waarom er de laatste 100 jaar geen vooruitgang is geboekt op de batterijen? Die dingen worden op nog veel andere plekken gebruikt dan EV’s.

      Login om te reageren
  3. jelmer zegt

    11 maart 2018 om 20:29

    “Daarom zijn er allerlei regels opgesteld door niet-democratisch gekozen mensen in onder andere het Europees Parlement die ervoor zorgen dat autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s naar beneden moeten brengen.”
    1. Er is veel kritiek te leveren op de EU, maar juist het Europees parlement is democratisch gekozen. 2. Vervuilingbeperking is juist een populaire wens. Zo is 43% van de Nederlanders voor het beperken van de uitstoot met 95% in 2050, en slechts 27% tegen.
    Dat je het ergens niet mee eens bent, is nog geen reden om niet het besluit maar de hele besluitvorming ter discussie te stellen. Dat is echt rot in onze democratie.
    Graag scherpe opinies over auto’s, maar verhef het anti-democratische populisme niet van de commentaren naar de artikelen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 maart 2018 om 20:38

      @jelmer:

      Jij mag 1X in de 4 jaar je mond open trekken ..
      En voor de rest moet je stil zijn ..

      Ik gun u veel symboolpolitiek ..

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        11 maart 2018 om 22:12

        @lincoln: ik denk dat helemaal maar stil blijven, en eens per 4 jaar een kruisje zetten al voldoende voor hem is.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 maart 2018 om 22:21

          @marinepower:

          Eerlijk is eerlijk ..
          Voor hem is stemmen een feest ..

          Hij zal hoe dan ook ALTIJD stemmen op iemand die slimmer dan hij is ..

          Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      11 maart 2018 om 20:55

      @jelmer: 95% beperken… hoe dan? Ze pompen juist meer uitstoot in de lucht met dat nieuwe vliegveld.

      Oh nee, het gaat om veel geld dus fuck de uitstoot.

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        11 maart 2018 om 21:15

        @unknown234: @unknown234: 95% is de wens… Ja we wensen allemaal wel eens wat, toch? ;)

        Ik snap dat zure gepruim over downsizen eigenlijk niet. Wat moet er dan besloten worden? Oké Aston Martin jullie verkopen auto’s die voor de gemiddelde burger toch niet te betalen zijn, blijven jullie maar 8 liter V12’s bouwen. Dat is in mijn ogen wel hele foute klassen justitie.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 maart 2018 om 21:03

      @jelmer: Bij de drievingerige strandeend ging er geen belletje rinkelen?

      Login om te reageren
    • mazdarx8 zegt

      11 maart 2018 om 21:13

      @jelmer: Ja, het Europees parlement is democratisch verkozen, het zijn juist de niet democratisch verkozen commissies die de meeste invloed hebben. In het begin was het Europees parlement zelf alleen maar een advies orgaan.

      Om nog maar te zwijgen over het feit dat Nederland in een referendum tegen een Europese grondwet heeft gestemd, wat de hele organisatie per definitie on democratisch maak.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        11 maart 2018 om 21:19

        @mazdarx8:

        VAG heeft er een paar gekozen ..
        Siemens ook ..
        Philip Morris ook een paar ..

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      11 maart 2018 om 22:55

      @jelmer: er zijn dus toch nog mensen met verstand hier

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        11 maart 2018 om 23:07

        @560pk:

        Het is idd een prima slaaf ..

        Login om te reageren
  4. niekie1999 zegt

    11 maart 2018 om 20:55

    Downsizen is zo erg nog niet als het een soepele, britse, zes-in-lijn wordt!

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      11 maart 2018 om 21:13

      Exact, de geblazen 6’s van de DB7 hebben een heerlijke motor @niekie1999:

      Login om te reageren
  5. Turbo S zegt

    11 maart 2018 om 21:08

    Wat is die nieuwe Vantage toch lekker.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      11 maart 2018 om 21:28

      @mercedesbenze350cdi: Je bedoelt die tijdloze blauwe, toch?

      Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    11 maart 2018 om 21:15

    Er gaat niets boven een 6 cilinderlijnmotor.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      11 maart 2018 om 22:01

      @monsieurleloure: Een Busso V6.

      Login om te reageren
  7. v12powerr zegt

    11 maart 2018 om 21:22

    Er bestaat helemaal geen drievingerige strandeend.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      11 maart 2018 om 21:30

      @v12powerr: Echt wel.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 maart 2018 om 21:34

      zonder panda’s had de wereld 1 groot woekerwoud van bamboe geweest ..

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    11 maart 2018 om 22:01

    Jammer dat dit trucje om aan de emissie-eisen te voldoen in de praktijk niet werkte:

    https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/ASTONMARTINCygnet-4373_7.jpg

    Anders hadden ze gewoon een dikke 16 cilinder in de nieuwe Vantage kunnen pleuren.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 maart 2018 om 22:25

      @moveyourmind:

      Wat was ook al weer die truuk in 1977 voor die Britten om aan de Californië LAW te voldoen ..
      Iets van extra zuurstof door de uitlaat pompen ofzo ..
      Echt zo een domme zigeuner truuk iig ..
      Zal het eens opzoeken ..

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        12 maart 2018 om 19:20

        @lincoln: Daar hebben ze helemaal geen Britten voor nodig. Ook de Pontiac Transport had een licht pompje achterin liggen…

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          12 maart 2018 om 19:21

          @ronnys: lucht pompje…

          Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    12 maart 2018 om 03:25

    Niks mis met een goede 6-cylinder, hopen sportwagens hebben er eentje maar met een 6 cylinder ga je niet de gewichtsbesparing doen tov dat treurige Aston V8 blok. En omdat die langer en hoger is zal die ook onvriendelijker zijn voor voetgangers die op de motorkap willen springen, dus moet de hele wagen nog eens wat extra kg slikken.

    Een turbo -pitter range extender dat zou pas een verschil maken.

    Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    12 maart 2018 om 10:44

    Co uitstoot van auto’s moet naar beneden. Stoten ze iets teveel uit dan wordt dat bestraft door extra belastingen.De kolencentrales handelen in hun CO uitstoot en verdienen daar jaarlijks miljoenen mee.Die worden niet aangepakt maar juist beloond.Meer electrische auto’s is meer energiecentrales.Het milieu is daar totaal niet bij gebaad.Van automobilisten zijn er veel dus da’s makkelijk veel vangen.Daar gaat het om.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 maart 2018 om 11:51

      @alfarobert: Ach, het hele systeem is sowieso krom. Een Volkswagen Golf 1.0 TSI doet 119 gram CO2 per kilometer. Een Aston Martin DB11 met V12 doet er 265 per kilometer en wordt in verhouding veel zwaarder belast omdat dat ‘voor het milieu’ noodzakelijk is. Dat die Golf straks 35.000km per jaar laat noteren en die Aston Martin nog geen 7.500km, dat is totaal niet relevant.

      Login om te reageren
  11. basr32 zegt

    12 maart 2018 om 20:41

    Altijd dat zinloze gezeur om uitstoot en die onzinnige emissienormen weer… De mens kan niets aan klimaatveradering doen en de top 5 grootste containerschepen stoten meer uit dan alle auto’s bij elkaar in 1 jaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North