‘Er komt weer een zescilinder Aston Martin’ [updated]

Auteur: , 45 Reacties

En niet zomaar eentje, maar een heuse zes-in-lijn!

Aston Martin Vantage '18

Downsizing is een noodzakelijk kwaad. We leven in barre tijden. De mammoet, dodo en sabeltandtijger zijn er helaas niet meer. Dankzij hardnekkig optreden van diverse groene gekkies zijn er nog steeds enkele exemplaren van de panda en drievingerige strandeend. Uiteraard is er maar een schuldige aan te wijzen aan al dit leed: de auto. Door toedoen van auto’s raakt de lucht dusdanig vervuild dat niet bijster succesvolle en nutteloze dieren (serieus, welk nut dient een pandabeer nu daadwerkelijk?) met uitsterven bedreigd worden.

Daarom zijn er allerlei regels opgesteld door niet-democratisch gekozen mensen in onder andere het Europees Parlement, die ervoor zorgen dat autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s naar beneden moeten brengen. Voor sommige fabrikanten is dat geen probleem. Als je voornamelijk kleine autootjes verkoopt met zuinige motoren is het nog te doen. Voor fabrikanten van sportwagens is het een stuk lastiger. Je kunt een Ferrari niet uitrusten met een TwinAir motor. Voor Aston Martin geldt hetzelfde. De dikke V8 en V12 motoren zijn een belangrijk onderdeel van de auto. Gelukkig werkt Auto Martin nu nauw met Mercedes-AMG samen betreft de motoren. De V12 uit de DB11 is nog een ‘echte’ Aston Martin-motor, maar de V8 uit de Vantage (en sinds kort ook de DB11) komt bij AMG vandaan. Als het aan hoofd-ingenieur Matt Becker ligt, worden dat er meer, blijkt uit dit interview met het Australische Wheels:

Nu de emissie-reglementen strenger en strenger worden, moeten we alle aandrijflijn-types overwegen. En ja, we zijn zelfs een zes-in-lijn aan het overwegen. Er zijn in het verleden vaker Aston Martins geweest met een zes-in-lijn.

Aston Martin DB7 GTS Coupé '96

Dat klopt, iconische Aston Martins als de DB4 GT Zagato, DB5 en DB6 hadden een grote, atmosferische zes-in-lijn onder de kap liggen. De laatste Aston Martin met een zescilinder lijnmotor was de DB7, die in eerste instantie alleen met een 3.3 liter grote zes-in-lijn met compressor geleverd kon worden. De V12 kwam pas later. Becker geeft aan de nieuwe ’53’-lijn van AMG zeer interessant te vinden.

Ik heb in de CLS53 AMG gereden bij een testfaciliteit van AMG, enkele maanden geleden. Het is een zeer indrukwekkende motor. De CLS 53 AMG heeft een zeer gecompliceerde en slimmer motor die goed bij ons merk in de toekomst zou passen.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ (C257) '18

Het model dat het meest in aanmerking lijkt te komen voor de nieuwe motor is de gloednieuwe Vantage. Becker laat weten wat de drieliter zes-in-lijn met elektromotor van AMG past in het vooronder van hun nieuwe instapper. Het is dus geen algemene opmerkingen in het luchtledige. Tussen neus en lippen door vertelt Becker overigens veel beter nieuws, want ook de V12 uit de DB11 past volgens hem erin. Dat betekent dat een V12 Vantage absoluut mogelijk is. Volgens Matt Becker worden de motoren wel aangepast aan de Aston Martins, maar blijven het maximale vermogen en koppel gelijk. De CLS 53 AMG heeft 435 pk en 520 Nm. Dat zijn bijna exact dezelfde specs als de twaalfcilinder had in de DB7 GT in 2002. Dus ondanks het downsizen lijden de prestaties er (nog) niet onder.

Aston Martin DB7 GT '02

UPDATE: helaas voor degenen die een goedkopere Aston met zes-in-lijn wel zien zitten, komt het er voorlopig niet van. Wheels heeft de woorden van Matt Becker niet goed geïnterpreteerd.



45 reacties

Aantal cilinders zegt nix over brandstofconsumptie ..
100% symbool politiek ..

Maar ik begrijp goed dat MB wel wat Porsche klanten wil overnemen ..
@lincoln: Het zijn voornamelijk de CC’tjes en de relatieve zuinigheid op deellast waar de winst wordt behaald.

Maar het is inderdaad symboolpolitiek: zoveel kilometers maken deze auto’s niet.
@willeme: klopt, al rijd niemand dit soort wagens op deellast…
@dutchdriftking: ook weinig op vollast.
@dutchdriftking: dit soort auto’s rijden juist veel op deellast. Volgens mij zijn het de kleine turbomotortjes juist die zelden op deellast worden gereden waardoor de cijfers er in de praktijk dramatisch anders uitzien, toch?
@mnmg: nee, ook die rijden vrijwel altijd in deellast (vollast rijd je bij vol accelereren en op topsnelheid, dus bijna nooit). De reden dat die kleine turbo motoren relatief veel verbruiken is simpel, ze rijden gemakkelijk vlot en dat doen de bestuurders er dan ook mee.
@mashell: Echter met die kleine turbotorretjes moet je wel vollast draaien om er wat vaart in te houden, terwijl je met een groter blok ook met half gas vlot accelereert. Ik denk dat dat bedoeld is.
@karhengst: Onzin, de 3 cilinder 1000 cc van Ford kun je rijden als een Diesel. Vanaf 1500 tpm tot 4000 tpm heb je een vlakke koppelkromme. Je kunt hiermee nooit boven de 2600 toeren komen en nog sneller rijden dan 80% van de het overige verkeer.
@mashell: nee maar de mate van deellast ligt veel hoger dan bij een auto met een grotere motor. Beetje. Ernaar van die hybride auto’s die nooit het geweldige verbruik in de praktijk halen. Ik gebruik dit allemaal als excuus om auto’s met lekkere grote motoren te rijden dus geef me aub gelijk :)-
@willeme:

Geloof best wel dat MB hier de lease markt mee op wil ..
Meuk in de massa .. een duurdere C coupe ..
Ze hebben er genoeg vruchtbare ervaring mee ..

En volgens mij is voor te stuwen gewicht de enige echte vijand van brandstofconsumtie ..
@lincoln: Nee, dat hoeft niet per se het het geval te zijn. Zijn heel veel factoren. Ben even bezig met een artikeltje, maar is inderdaad wel een leuke om een keer op terug te komen!
@willeme:

Leuk .. Zijn idd een hele zwik restricties in de weg van verbranding en aandrijving ..
Top .. kan niet wachten ..
@lincoln: Gewicht is in de stad een grote factor maar toeren en vorm zijn op snelheid belangrijker. Anders had jij nooit zo zuinig met die dikke amerikanen kunnen rijden. Er komt in ieder geval best veel bij kijken.
Ach 8 of 12 cilinders zijn al jaren niet echt meer nodig. Dat is wat van vroeger waar we nu krampachtig aan vast proberen te houden.

Elektrisch rijden is de toekomst. De gang naar minder cilinders is daar een voorloper op.
@Donstil: Volgens mij is een AM sowieso niet nodig, een V8 of V12 past daarom stukken beter bij zo’n auto.
@Donstil: “Elektrisch rijden is de toekomst. De gang naar minder cilinders is daar een voorloper op.”. Dat is onlogisch. Een elektrische auto rijdt stil, trillingsvrij en enorm soepel. Eigenlijk zouden we allemaal een V12 moeten gaan rijden om alvast aan dat karakter te gaan wennen.
@Donstil: leg dan eens uit waarom er de laatste 100 jaar geen vooruitgang is geboekt op de batterijen? Die dingen worden op nog veel andere plekken gebruikt dan EV’s.
“Daarom zijn er allerlei regels opgesteld door niet-democratisch gekozen mensen in onder andere het Europees Parlement die ervoor zorgen dat autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s naar beneden moeten brengen.”
1. Er is veel kritiek te leveren op de EU, maar juist het Europees parlement is democratisch gekozen. 2. Vervuilingbeperking is juist een populaire wens. Zo is 43% van de Nederlanders voor het beperken van de uitstoot met 95% in 2050, en slechts 27% tegen.
Dat je het ergens niet mee eens bent, is nog geen reden om niet het besluit maar de hele besluitvorming ter discussie te stellen. Dat is echt rot in onze democratie.
Graag scherpe opinies over auto’s, maar verhef het anti-democratische populisme niet van de commentaren naar de artikelen.
@jelmer:

Jij mag 1X in de 4 jaar je mond open trekken ..
En voor de rest moet je stil zijn ..

Ik gun u veel symboolpolitiek ..
@lincoln: ik denk dat helemaal maar stil blijven, en eens per 4 jaar een kruisje zetten al voldoende voor hem is.
@marinepower:

Eerlijk is eerlijk ..
Voor hem is stemmen een feest ..

Hij zal hoe dan ook ALTIJD stemmen op iemand die slimmer dan hij is ..
@jelmer: 95% beperken… hoe dan? Ze pompen juist meer uitstoot in de lucht met dat nieuwe vliegveld.

Oh nee, het gaat om veel geld dus fuck de uitstoot.
@unknown234: @unknown234: 95% is de wens… Ja we wensen allemaal wel eens wat, toch? ;)

Ik snap dat zure gepruim over downsizen eigenlijk niet. Wat moet er dan besloten worden? Oké Aston Martin jullie verkopen auto’s die voor de gemiddelde burger toch niet te betalen zijn, blijven jullie maar 8 liter V12’s bouwen. Dat is in mijn ogen wel hele foute klassen justitie.
@jelmer: Bij de drievingerige strandeend ging er geen belletje rinkelen?
@jelmer: Ja, het Europees parlement is democratisch verkozen, het zijn juist de niet democratisch verkozen commissies die de meeste invloed hebben. In het begin was het Europees parlement zelf alleen maar een advies orgaan.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat Nederland in een referendum tegen een Europese grondwet heeft gestemd, wat de hele organisatie per definitie on democratisch maak.
@mazdarx8:

VAG heeft er een paar gekozen ..
Siemens ook ..
Philip Morris ook een paar ..
@jelmer: er zijn dus toch nog mensen met verstand hier
@560pk:

Het is idd een prima slaaf ..
Downsizen is zo erg nog niet als het een soepele, britse, zes-in-lijn wordt!
Exact, de geblazen 6’s van de DB7 hebben een heerlijke motor @niekie1999:
Wat is die nieuwe Vantage toch lekker.
@mercedesbenze350cdi: Je bedoelt die tijdloze blauwe, toch?
Er gaat niets boven een 6 cilinderlijnmotor.
@monsieurleloure: Een Busso V6.
Er bestaat helemaal geen drievingerige strandeend.
@v12powerr: Echt wel.
zonder panda’s had de wereld 1 groot woekerwoud van bamboe geweest ..
Jammer dat dit trucje om aan de emissie-eisen te voldoen in de praktijk niet werkte:

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/ASTONMARTINCygnet-4373_7.jpg

Anders hadden ze gewoon een dikke 16 cilinder in de nieuwe Vantage kunnen pleuren.
@moveyourmind:

Wat was ook al weer die truuk in 1977 voor die Britten om aan de Californië LAW te voldoen ..
Iets van extra zuurstof door de uitlaat pompen ofzo ..
Echt zo een domme zigeuner truuk iig ..
Zal het eens opzoeken ..
@lincoln: Daar hebben ze helemaal geen Britten voor nodig. Ook de Pontiac Transport had een licht pompje achterin liggen…
@ronnys: lucht pompje…
Niks mis met een goede 6-cylinder, hopen sportwagens hebben er eentje maar met een 6 cylinder ga je niet de gewichtsbesparing doen tov dat treurige Aston V8 blok. En omdat die langer en hoger is zal die ook onvriendelijker zijn voor voetgangers die op de motorkap willen springen, dus moet de hele wagen nog eens wat extra kg slikken.

Een turbo -pitter range extender dat zou pas een verschil maken.
Co uitstoot van auto’s moet naar beneden. Stoten ze iets teveel uit dan wordt dat bestraft door extra belastingen.De kolencentrales handelen in hun CO uitstoot en verdienen daar jaarlijks miljoenen mee.Die worden niet aangepakt maar juist beloond.Meer electrische auto’s is meer energiecentrales.Het milieu is daar totaal niet bij gebaad.Van automobilisten zijn er veel dus da’s makkelijk veel vangen.Daar gaat het om.
@alfarobert: Ach, het hele systeem is sowieso krom. Een Volkswagen Golf 1.0 TSI doet 119 gram CO2 per kilometer. Een Aston Martin DB11 met V12 doet er 265 per kilometer en wordt in verhouding veel zwaarder belast omdat dat ‘voor het milieu’ noodzakelijk is. Dat die Golf straks 35.000km per jaar laat noteren en die Aston Martin nog geen 7.500km, dat is totaal niet relevant.
Altijd dat zinloze gezeur om uitstoot en die onzinnige emissienormen weer… De mens kan niets aan klimaatveradering doen en de top 5 grootste containerschepen stoten meer uit dan alle auto’s bij elkaar in 1 jaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).