• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull: “Ferrari’s en Mercedes zijn olieboten”

Auteur: jaapiyo, gepost 11 maart 2018 om 15:52 – 35 Reacties

Mercedes-Ferrari


De stiertjes dekken zich vast in.

Een nieuw F1-seizoen, een nieuwe kans voor Red Bull Racing om eventuele nederlagen af te schuiven op motorenpartner Renault en/of de FIA. Nu de eerste test erop zit, lijkt het erop dat Red Bull Racing wederom niet het te kloppen team is. Ze zitten wel in de buurt, maar Ferrari heeft een betere snelheid laten zien over één ronde en Mercedes een betere snelheid in de longruns. De consensus is zodoende dat Red Bull hooguit het tweede team in de pikorde is. Zoals je weet denken wij dat het zelfs het derde team is. Hoewel we daarna gehoord hebben dat de Ferrari benzine zuipt, dus dat zou dan weer in het voordeel kunnen zijn van het team uit Milton Keynes. Enfin, tweede, derde, het is beide geen eerste.

En dus beginnen het olijke duo Helmut Marko en Adrian Newey het jaar met wat preemptive gezeur. Auto Motor und Sport vroeg hen na de wintertest naar de krachtsverhoudingen van dit jaar. Ome Helmut liet daarop het vertrouwde plaatje nog maar eens horen:

Wij hebben het beste chassis, dus als we niet de snelste zijn ligt dat aan de motor.

Designheld Adrian Newey valt zijn Oostenrijkse teamgenoot bij:

Ferrari en Mercedes gebruiken meer olie. Wij verbruiken maar 0,1 liter olie per 100 liter benzine, maar zij zoeken de grens op van 0,6 liter per 100 liter benzine.

Het olieverbruik was vorig jaar een hot issue. Door olie te verbranden als brandstof zouden Mercedes en Ferrari met name in de kwalificaties hun voordeel halen. De FIA greep in en heeft het verbruik aan banden gelegd. Aanvankelijk werd het voor de tweede helft van vorig jaar al reglementair verlaagd naar maximaal 0,9 liter per 100 liter benzine en voor dit jaar is de grens dus 0,6 liter per 100 liter. Blauwe rook uit de uitlaten van de Ferrari’s deden sommige observeerders in Barcelona er al direct aan twijfelen of de Italiaanse PU wel binnen die limiet blijft.

Maar de belangrijkere vraag die je je onherroepelijk stelt is deze: Renault, waar zijn jullie mee bezig? Als dat olie verbranden zo’n enorm voordeel oplevert, zoek dan potverdikke ook die grens op. Homme homme homme…

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Mercedes: "Gevecht met Red Bull minder zwaar dan met Ferrari"
  • Motorenbaas Mercedes maakt overstap naar Red Bull
  • Red Bull én Mercedes hebben problemen voor 2022

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-newey, Ferrari, Formule 1, Helmut Marko, Mercedes, olie, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Mercedes-Maybach schotelt je DIGITAL LIGHT voor
Volgend bericht: De Kleemann GTK was een guitige coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    11 maart 2018 om 15:57

    4 takt .. 2 takt ..
    Genderneutraal gezien zouden we het gewoon 3 takt moeten noemen ..

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      11 maart 2018 om 16:15

      @lincoln: briljant!

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        11 maart 2018 om 16:48

        @crosscabouter: Briljant is een geneesmiddel tegen kanker uitvinden, dit slaat gewoon nergens op, grappig of niet …

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 maart 2018 om 16:57

          @dawwg:

          Nee verzuurde coffeeshopbewoner ..
          Briljant is een manier van diamanten slijpen ..

          Heeft nix met kanker te maken ..

          Login om te reageren
          • autoriteit zegt

            11 maart 2018 om 18:45

            @lincoln: het is anders ook niet echt briljant om “nix” te schrijven als je “niks” moet schrijven. Schrijf dan gewoon niks..:)

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              11 maart 2018 om 18:50

              @autoriteit:

              Waarom maken taalverbeteraars altijd taalfouten als ze bezig zijn met taal verbeteren ??

              Login om te reageren
              • autoriteit zegt

                11 maart 2018 om 19:11

                @lincoln: geen idee want dat doe ik niet

              • Dizono zegt

                11 maart 2018 om 20:18

                @autoriteit: Je vergeet je komma. ;)

              • autoriteit zegt

                11 maart 2018 om 20:42

                @dizono: de komma is niet nodig in die zin lijkt me

          • phevtreb zegt

            11 maart 2018 om 19:01

            @lincoln: nou die coffeeshop… Er zijn meerdere theorieën die beweren dat hennep/wiet een genezende werking heeft bij diverse soorten kanker..

            Dus de producten van de coffeeshop zouden zomaar iets met kanker te maken kunnen hebben..

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              11 maart 2018 om 19:14

              @phevtreb:

              Die theorie is dan ook zeer aannemelijk ..

              Veel medicatie wordt uiteindelijk misbruikt als geestbeperkend middel ..

              Login om te reageren
              • bartsss zegt

                11 maart 2018 om 22:42

                @lincoln: hij is er weer hoor!! Was het weer zo een zuur weekend?

        • wildbeest zegt

          11 maart 2018 om 18:41

          @dawwg: dat bepaalt hij zelf wel

          Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    11 maart 2018 om 16:11

    Wat een gejank wederom

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    11 maart 2018 om 16:11

    Dus m.a.w. het is niet zozeer zeuren van RBR maar meer dat Renault zn zaakjes weer niet op orde heeft en ook weigert de limieten van het toelaatbare op te zoeken.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 maart 2018 om 17:28

      @Rick-dos: Het is zeuren van RBR. Bouw zelf een motor, ga naar een andere leverancier of hou je gewoon stil. RBR heeft nu voor 40 miljoen een krachtbron wetende dat Renault het honderden miljoenen kost om te maken.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        11 maart 2018 om 18:57

        @bassx: Die honderden miljoenen valt wel mee hoor…

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          12 maart 2018 om 17:02

          @rick-dos: Iets meer dan 200 is toch honderden?

          Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      11 maart 2018 om 17:44

      @Rick-dos: daar gaat alles met de Franse slag.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        11 maart 2018 om 18:57

        @ikleesookoverautos: En leven ze ook nog als God…

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        11 maart 2018 om 19:25

        @ikleesookoverautos: En dan mogen ze nog blij zijn dat Audi destijds niet mee is gaan doen in de F1

        Login om te reageren
  4. daihatsucuore zegt

    11 maart 2018 om 16:30

    Weer een mooie photoshop! Ik mis wel het gele pijltje naar de olietanker.

    Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    11 maart 2018 om 17:13

    Dan rij ik liever in een olieboot dan dat ik die ongezonde Redbull rotzooi drink.

    Login om te reageren
  6. reggie-boy_rood zegt

    11 maart 2018 om 17:20

    Goed dat vag niet meedoet.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      11 maart 2018 om 17:41

      @reggie-boy_rood: met wat sjoemel-software kan je in de F1 prima uit de voeten.

      Login om te reageren
  7. arjontje zegt

    11 maart 2018 om 17:34

    Is de regel niet 0,6l per 100km? En niet 0,6l per 100l benzine? Dat laatste heb ik namelijk nog niet eerder gelezen.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      11 maart 2018 om 21:24

      @arjontje: per 100km inderdaad.

      Login om te reageren
  8. awesome zegt

    11 maart 2018 om 17:43

    Ik las dat de Mercedes achterbanden als tussendoortjes vreet, dus of dat hele long runs waren weet ik niet.
    Ik zet RBR op 2, achter Mercedes.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    11 maart 2018 om 18:57

    Misschien moet Red Bull na 2019 toch maar in zee met Volkswagen. Die doen niet zo moeilijk over een beetje olieverbruik.

    Login om te reageren
  10. elemento zegt

    11 maart 2018 om 19:00

    Niet zeuren… gewoon je motor in orde hebben

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    11 maart 2018 om 22:53

    Ach ja, het traditionele zeuren over de al dan niet illegale praktijken van de tegenstander… Misschien dat Renault de motoren met een iets hoger olie verbruik kan laten rijden dan tot nu toe en blijken ze dan opeens nog iets sneller of betrouwbaarder?

    Laten we hopen dat de 3 of 4 topteams dit jaar echt dichtbij elkaar zitten, lijkt mij wel eens leuk een echt spannend seizoen.

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    12 maart 2018 om 03:29

    Zuiver op energie rekende, er zit meer energie in olie dan in benzine maar dat maakt er hooguit een voordeel van 1%punt van tov 0,5% punt. Tenzij er andere logica speelt dan energie.

    Login om te reageren
  13. Alfarobert zegt

    12 maart 2018 om 10:58

    De benzine moet toch aan bepaalde eisen voldoen.Gooi je er extra olie in dan klopt de benzine toch niet meer. Mercedes,Ferrari en Red bull rijden dus eigenlijk met verschillende brandstoffen.Dat dat is toegestaan door de FIA

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 maart 2018 om 11:23

      @Alfarobert: nou ja ze gedogen het nu dus met die 0,6 regel. Eigenlijk willen ze er vanaf maar dan ging Mercedes weer klagen dat het de andere teams dan oneerlijke voorsprong zou opleveren dus is de FIA ingebonden. Het is wel een Franse organisatie he ?

      Login om te reageren
  14. olivierc zegt

    12 maart 2018 om 11:06

    Is natuurlijk niet slim van Renault om de limiet niet op te zoeken, dacht dat dat net de F1 was: op de limiet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North