• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Koenigsegg Gemera is een vierzits hybride

Auteur: machielvdd, gepost 3 maart 2020 om 14:46 – 48 Reacties

Koenigsegg Gemera

Een hypercar als deze hebben we nog nooit gezien.

Koenigsegg verrast vandaag vriend en vijand door met een vierpersoons GT op de proppen te komen. De Zweden geven daarmee een compleet nieuwe dimensie aan het begrip GT. En aan nog diverse andere begrippen.

Koenigsegg Gemera

Ondanks het feit dat de auto plaats biedt aan vier personen is het nog steeds een echte Koenigsegg. Dit betekent duizelingwekkende cijfers: de Gemera heeft een vermogen van 1.724 pk en een koppel van 3500 Nm. Dat is een vermogen van 1,27 Megawatt en daarmee kwalificeert de auto als ‘megacar’. De Koenigsegg Gemera sprint in 1,9 seconden naar de 100. De topsnelheid ligt op minstens 400 km/u. In elektrische modus heeft de Gemera een actieradius van 50 km.

Koenigsegg Gemera

Het vermogen wordt geproduceerd door drie elektromotoren en een twee liter twinturbo driecilinder. Deze ‘Tiny Friendly Giant’, zoals Koenigsegg de motor noemt, is alleen al goed voor ruim 600 pk en 600 Nm koppel. De TFG lust ook ethanol of methanol. De drie elektromotoren – een voor elk achterwiel en een op de krukas – zorgen voor de rest. Ook in technisch opzicht is de Koenigsegg Gemera dus een verrassing.

Om de driecilinder nog een beetje goed te laten klinken is de Gemera voorzien van een titanium Akrapovič uitlaatsysteem. De auto beschikt over zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing. De vier motoren maken torque vectoring mogelijk. Het getal vier kan dus wel zo’n beetje gezien worden als het centrale thema.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn de achterste stoelen niet alleen bestemd voor kinderen en dwergen. Je kunt daadwerkelijk als volwassene achterin een Koenigsegg plaatsnemen, zoals gedemonstreerd werd tijdens de onthulling. Deze vier personen kunnen zelfs nog hun koffers meenemen ook. Verder zijn de passagiers voorzien van zaken als bekerhouders, infotainmentschermen en draadloze telefoonopladers. Daarmee is dit de Gemera dus daadwerkelijk een GT, maar wel een bizar snelle.

De Koenigsegg Gemera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 300 exemplaren. De productie gaat in 2022 van start.

Ook interessant!

  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

gemera, Genève 2020, koenigsegg

Vorig bericht: « Onthuld: Koenigsegg Jesko Absolut
Volgend bericht: De Bugatti Chiron Pur Sport is gemaakt voor het circuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Justawheelchairguy zegt

    3 maart 2020 om 14:51

    En BAM, Koenigsegg is terug! Wat een bak!

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    3 maart 2020 om 14:58

    Zalig ff kei en kei hard een 3 cilinder koeningsegg de markt op knallen…

    Ik zou met plezier zo’n trippeltje in het vooronder van mijn auto hebben. ?

    Login om te reageren
  3. stationcar zegt

    3 maart 2020 om 15:03

    Tof natuurlijk, alleen als je achterin zit zie je natuurlijk helemaal geel bal met die dikke B of C stijl.
    Verder ziet het ding er natuurlijk tof uit, laten we duidelijk wezen.

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      3 maart 2020 om 15:51

      @stationcar: Op de foto’s is toch duidelijk te zien dat je voor die dikke b/c stijl zit. En al was het zo. Met 1,9 sec. naar 100 km/u zie je toch alleen maar vage strepen als je opzij kijkt, lol.

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      3 maart 2020 om 22:01

      Ongetwijfeld zal je op de scherm in het midden ook beelden van buiten kunnen toveren…
      Zoniet, het is mijn idee! Ff mailtje naar mr. Von Koeningsegg doen ?

      Login om te reageren
  4. Tim zegt

    3 maart 2020 om 15:05

    Porsche Taycan x Lamborghini Centenario?

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      3 maart 2020 om 19:19

      Asterion eerder.

      Login om te reageren
  5. banderas zegt

    3 maart 2020 om 15:11

    Er zijn nog veel meer foto’s beschikbaar en wat een cool ding! Ook het Model 3 achtig scherm haha.

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    3 maart 2020 om 15:14

    Is er meer info over de 3 cylinder 2.0 turbo? Waar komt ie vandaan. Waar is het op gebaseerd? Anno 2020 relatief groot volume per cylinder.
    Verder zal het een top auto zijn. Elke detail documentaire over een Koenigsegg is altijd impressive. En deze vind ik nog mooi ook.
    Wat een droomauto.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      3 maart 2020 om 16:13

      @gregorius: ben ik ook benieuwd naar. Ik ken eigenlijk geen 2 liter 3 cilinders. Max meestal 1.5 zoals de PSA/BMW 3 cilinder. Of zou die nog op te boren zijn tot 2 liter?

      Login om te reageren
    • trolle zegt

      3 maart 2020 om 16:25

      @gregorius: het zal wel een zelf ontworpen motor zijn, hetzelfde met hun V8’s

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 maart 2020 om 17:26

      @gregorius: Het is een door Koenigsegg zelf ontworpen blok, die gebruikmaakt van hun Freevalve systeem. Mede daardoor biedt het blok al 400Nm koppel bij 1700 TPM.
      Ik raad je aan om de video van MrJWW over de Gemera te bekijken. JWW is mij doorgaans een tikkie te sensationeel, maar Christian von Koenigsegg zelf is een groot gedeelte van de video aan het woord en gaat ook wat dieper in op de techniek.

      Login om te reageren
      • trust zegt

        4 maart 2020 om 08:01

        @Edge: ik had het filmpje van Top Gear gezien erg vermakelijk. Cool dat hij eindelijk zijn freevalve heeft gebruikt, vette techniek

        Login om te reageren
      • ahaaa zegt

        4 maart 2020 om 09:06

        @Edge: en hij heeft er zelf een besteld. Dus die krijgen we vanaf 2022 vaker op YT te zien?

        Login om te reageren
    • seninha zegt

      4 maart 2020 om 17:32

      Hier kan je alle info vinden https://youtu.be/tAzcn6FcUnE

      Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    3 maart 2020 om 15:18

    Leuker verassing, sterk wat zo een kleine fabrikant kan maken. Nu plezier voor vier.

    Login om te reageren
  8. Loek zegt

    3 maart 2020 om 15:19

    Alleen Koenigsegg weet het te flikken om al hun bekende designelementen in een compleet andere carrosseriestijl te stoppen. Koenigsegg-doors op een vierzits GT! Wat een krankzinnige gave wagen is dit. Ik vraag me af tot in hoeverre dit nog luchtfietsen is, maar als de productieversie dit recept volgt is het echt, echt bloedgaaf.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      3 maart 2020 om 16:06

      Dat flikt Sasha Selipanov, ex-Bugatti.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 maart 2020 om 17:28

      @Loek: Het is Koenigsegg, dus reken er maar op dat hier weinig luchtfietserij aan is en het ding vrijwel ongewijzigd op de weg verschijnt.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2020 om 15:21

    Wat een porno apparaat! Lichtelijk idioot wat een specs! Alleen gok ik dat de achterpassagiers wel snel wagenziek worden, je ziet niks!

    Login om te reageren
  10. densk zegt

    3 maart 2020 om 15:26

    Dit is gaaf! Wat betreft cijfers staan Koenigsegg al op eenzame hoogte (ook dit actieradius trouwens). Maar er dan ook nog eens zo’n fraai design tegenaan klappen. Hulde!

    Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    3 maart 2020 om 15:26

    Een koningsei voor vier.
    Kan me voorstellen dat de passagiers van tijd tot tijd doodsangsten uitstaan…..

    Login om te reageren
  12. marcus1963 zegt

    3 maart 2020 om 15:31

    Is de Tesla Roadster niet ook 4 persoons. Qua cijfers ongeveer gelijk alleen koppel 10000Nm. En prijs waarschijnlijk 10% van deze.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      3 maart 2020 om 15:44

      NIemand koopt een Koenigsegg alleen voor de cijfers. Het detail dat ze in elk klein onderdeeltje stoppen is belachelijk. Bij een Koenigsegg van 2 mio krijg je, naar mijn mening, veel en veel meer waard voor je geld dan bij de vrijwel jaarlijkse special edition Ferrari of Lambo.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      4 maart 2020 om 08:56

      @marcus1963: een Tesla proberen te vergelijken met dit?

      Login om te reageren
      • marcus1963 zegt

        4 maart 2020 om 15:31

        @gilettelubbers: het zijn beide auto’s voor de fun. Qua snelheidsbeleving doen ze niet onder voor elkaar. Je gaan met deze auto’s toch niet naar de supermarkt.

        Login om te reageren
    • ahaaa zegt

      4 maart 2020 om 09:09

      @marcus1963: die zal niet zo ruim zijn. Deze Gemera is ontworpen voor 2 m lange volwassenen en die Roadster is dat vlgns mij niet.

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    3 maart 2020 om 15:41

    Ik zeg de bestelling voor mijn Chiron nu af.

    Login om te reageren
  14. nopetrolnofun zegt

    3 maart 2020 om 15:57

    In zo’n wagen een 3 cilinder, ik vond koenigsegg altijd een mooi merk, dat werd na de regera met CVT bak al minder, nu is het dieptepunt wel bereikt.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 maart 2020 om 16:16

      @nopetrolnofun: De Regera heeft geen CVT-bak…

      Login om te reageren
    • papa zegt

      3 maart 2020 om 18:40

      @nopetrolnofun: regera heeft helemaal geen bak

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      3 maart 2020 om 22:12

      Als je daar niet voorbij kan kijken is koeningsegg gewoon niks voor jou…

      Dan ga je beter bij de meer klassieke merken shoppen die meer volgens traditionele recepten koken…

      Login om te reageren
  15. tenaci zegt

    3 maart 2020 om 16:01

    F#cking h#ll wat een vet ding! Wat mij betreft is dit de eerste auto die gezien kan worden als spiritueel opvolger van de McLaren F1. Wat een zieke specs en toch qua concept helemaal van deze tijd! Episch!

    Login om te reageren
    • Den zegt

      3 maart 2020 om 16:08

      @tenaci: niks op aan te vullen!

      Login om te reageren
  16. flyerbunch zegt

    3 maart 2020 om 16:14

    De voorstelling per video door Christian von Koenigsegg zelf.

    https://youtu.be/k4C6mwA-fAA

    Login om te reageren
  17. bosje zegt

    3 maart 2020 om 16:19

    Interessant concept. Wat het artikel niet helemaal duidelijk over brengt is dat de driecilinder de voorwielen aandrijft, samen met 1 van de elektromotoren. Samen met de elektromotoren op de achteras is er dus torquevectoring mogelijk op alle 4 de wielen (naast dat ook alle 4 de wielen sturen overigens). De verbrandingsmotor levert ‘slechts’ 600pk, terwijl de rest van het absurde vermogen door de elektromotoren geleverd wordt. Door de (op het eerste gezicht gigantisch kleine) accu zal de motor dus, als er hard gereden wordt, heel vaak dienst doen als generator om de accu op pijl te houden zodat het volledige electro-vermogen beschikbaar is. Als dit op een slimme manier gedaan is (zodat het vermogen daadwerkelijk altijd beschikbaar is) is het best een slimme oplossing; veel elektropower met een mooie hoeveelheid aan benzinepower zonder een grote accu mee te hoeven slepen. En in de praktijk zal het nog best zuinig zijn ook. Het enige wat lastig zal worden is lange tijd op topsnelheid rijden, want dan zal de accu snel leeg zijn terwijl de benzinemotor op dat moment al volledig in gebruik is om de voorwielen aan te drijven.
    Oh, en net als bij de Regara heeft de verbrandingsmotor maar 1 versnelling (echt letterlijk, achteruit rijden gebeurd met de elektromotoren, dus slechts 1 vooruit-versnelling). En een nokkenas? Daar doen ze ook al een tijdje niet meer aan bij Koeningsegg.
    Al met al een bizar innovatieve aandrijflijn, die Christian blijft maar mooie ideeën verwezenlijken!

    Login om te reageren
  18. lompey zegt

    3 maart 2020 om 16:55

    Wat een geniaal merk

    Login om te reageren
  19. rikus zegt

    3 maart 2020 om 17:29

    Die muk hebb’m!

    Login om te reageren
  20. enjoypunani zegt

    3 maart 2020 om 18:02

    Poaaaahhh, das mien merk! Echt gaaf hoe ze deze aandrijflijn maken, hoewel ik die V8 ook gaaf vind.
    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  21. TimmiX zegt

    3 maart 2020 om 18:04

    MrJWW heeft een een besteld. Wat een fantastisch apparaat zeg! Ontzettend mooi, praktisch en bizar snel. Wow!

    Login om te reageren
  22. TimmiX zegt

    3 maart 2020 om 18:19

    Vraag me trouwens oprecht af hoe de reactie van merken als Mercedes-Benz (Project One) en Aston Martin (Valkyrie) hierop was. Die auto’s, hoe gaaf ze ook zijn, worden toch letterlijk op alle punten afgemaakt? Design, aandrijving, range, capaciteit, bruikbaarheid, entertainment, bekerhouders.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      3 maart 2020 om 22:40

      @TimmiX: tsja. Het blijft een vrij lompe ‘sedan’ voor de rest. Die extreme aerodynamica op de Valkyrie zit daar niet voor niks.

      Login om te reageren
  23. jippie zegt

    3 maart 2020 om 18:30

    “De Koenigsegg Gemera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 300 exemplaren.”
    Volgens mij heeft koenigsegg in z’n hele bestaan nog geen 300 auto’s geproduceerd. Beperkt is dus vrij relatief ?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 maart 2020 om 19:21

      Miljaar, je hebt gelijk! Ik dacht, het zal wel zo erg niet zijn, minder dan 300, maar als ik heel snel even tel (aantallen staan op wiki) kom ik op een 135 stuks. Echt wel heel zeldzaam dus.

      Dit wordt zowat hun ‘SUV’ dan…

      Login om te reageren
  24. ericd zegt

    3 maart 2020 om 18:53

    Koningsei maakte al sportwagens die qua statement en design Bugatti ruim voorbij ‘schreed’. Met deze vierzits GT zijn ze ook nog eens sneller to the point dan al het geneuzel wat we van de kant van Piech’s love baby hebben gezien.

    Login om te reageren
    • jwcroy82 zegt

      3 maart 2020 om 20:08

      Jaja koenigsegg weer met z’n cijfertjes van wat dit ding allemaal toe in staat moet zijn. Vind het wel knap van wat ze als kleine fabrikant allemaal neerzetten, maar heb toch altijd het idee dat hun producten zomaar uit elkaar kunnen vallen. En voor een vierpersoons gt ga ik wel voor de ferrari gtc4lusso met v12 die heeft zich tenminste al bewezen.

      Login om te reageren
  25. tjorque zegt

    3 maart 2020 om 22:19

    Djeezes wat wil ik graag heel dringend heul rijk worden!

    Login om te reageren
  26. Eduardo Cuvelier zegt

    11 juni 2024 om 23:25

    Koenigsegg Gemera Swedish Superbness – Score :
    – H&G : ‘Voulez Vous’
    – https://www.youtube.com/watch?v=ZjsMk2nD4Ak

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North