• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De lichtste bumpers in hun klasse, van Mazda

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 februari 2012 om 11:55 – 37 Reacties

Mazda CX-5


Gewichtsbesparing is heet, en niet alleen de Europese merken steken hier veel tijd en geld in. Ook Mazda richt zich met de SKYACTIV-strategie zeer nadrukkelijk op het drukken van het gewicht van zijn auto’s. Elke kilo telt, en dus wordt dit in elk onderdeel doorgevoerd. Zoals bij de nieuwe bumpers, die 20% lichter zijn gemaakt.

Mazda’s engineers hebben er geen geheim van gemaakt van elke nieuwe Mazda gemiddeld zo’n 100 kg aan gewicht te willen schrappen, en dan helpen alle kleine beetjes. De nieuwe bumpers zijn in samenwerking met de Japan Polypropylene Corporation gemaakt. Door gebruik te maken van nieuwe technologie kunnen ze dunner worden gemaakt, en wordt de duur van het fabricageproces gehalveerd, wat weer energiebesparing tot gevolg heeft. Twee vliegen in één klap.

Mazda bumper
Mazda bumper

De nieuwe bumpers zullen debuteren op de CX-5 Crossover, die later dit jaar in de verkoop gaat. Dit proces zal ongetwijfeld ook worden toegepast op de nieuwe MX-5, die écht superlicht moet gaan worden. En daarvan gaat ons hart nog een stukje sneller kloppen dan van de CX-5. Een korte technische uiteenzetting hieronder (via groen7):

Mazda blended two components found in polypropylene and rubber, the constituents of resin, that have different properties, and succeeded in distributing them in a double-layer structure in line with the required function for the surface and the inside of the base bumper material. As a result of this achievement, the surface has excellent paint film adhesion and the inner section retains high rigidity and impact absorption, with reduced thickness.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik
  • Mazda CX-50 is de ruige broer van de CX-5
  • Waarom de vernieuwde Mazda CX-5 de beste keuze voor jou is
  • 3 redenen om te kiezen voor de Mazda CX-30

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-5, Mazda, SKYACTIV, Techniek

Vorig bericht: « De ontwerper van deze auto werkt nu voor Bentley
Volgend bericht: Toyota teast FT-Bh: Full Hybrid stadsauto-studie »

Lees Interacties

Reacties

  1. lorenzotjhee zegt

    10 februari 2012 om 12:00

    Een grote hommel en je voorbumper met parkeersensoren is weer kapot. Weer 4k euro schade.. Wel mooi dat mazda zich wel goed bezig houd met het maken van lichte autos. Want die maken rijden leuk.

    Login om te reageren
    • wokpan zegt

      10 februari 2012 om 14:40

      @lorenzotjhee: leuk ja, maar BMW maakt het geweldig…

      Login om te reageren
      • lorenzotjhee zegt

        10 februari 2012 om 14:50

        @wokpan: haha :P

        Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    10 februari 2012 om 12:09

    En als je de fabricagetijd halveert kun je dubbel zo veel bumpers uit een spuitgietmachine laten komen.
    Dus goedkoper (maar de auto zal wel duurder worden…)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 februari 2012 om 12:15

      @Hubert: Uiteraard, de winst gaat natuurlijk niet geheel naar de consument. Er is nog steeds zoiets als marktpositie.

      Login om te reageren
  3. willemseles zegt

    10 februari 2012 om 12:09

    Sorry, maar die bumperflappen hebben niets met de stalen bumperconstructie te maken, die daaronder huist.

    Login om te reageren
  4. lorenzotjhee zegt

    10 februari 2012 om 12:15

    Maar als deze bumpers nog dunner worden. Wat zou dat dan voor de levensduur van de bumper betekenen.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      10 februari 2012 om 13:35

      @lorenzotjhee: Wanneer heb jij voor het laatst een bumper versleten?

      Login om te reageren
      • lorenzotjhee zegt

        10 februari 2012 om 13:47

        @mout: Nee dat snap ik, maar op deze manier zal het al helemaal geen stootje kunnen weer staan. Die lelijke zwarte bumpers van vroegen deden dat wat beter Maarja, dat is nou niet het mooiste gezicht.

        Login om te reageren
        • kevlard zegt

          10 februari 2012 om 16:01

          @lorenzotjhee: Het materiaal is weliswaar dunner maar toch even stevig en veerkrachtig. Bovendien houdt de lak erop beter waardoor je juist minder snel lakbeschadigingen zult hebben. Verder past Mazda speciaal staal van hoge sterkte toe, met name in de bumpers. Daarin zijn ze de eerste.

          Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 februari 2012 om 12:15

    Het wachten is op de eerste auto van Glare…

    Login om te reageren
    • jordyvn zegt

      10 februari 2012 om 12:35

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Dat gaat zeker nog een tijd duren, glare is momenteel nog 95% handwerk. Ik ben op de zaak bezig om er een wat automatisering aan te voegen, maar mochten de fabrikanten er intresse in hebben, het is zeker een geschikt materiaal

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        10 februari 2012 om 13:20

        @jordyvn: yup, is echt het beste materiaal qua stijfheid en gewicht. Maarja, kost een vermogen natuurlijk!!

        Login om te reageren
  6. Tonnie zegt

    10 februari 2012 om 12:33

    Als je bumpers kleiner of hoger maakt, dan zijn ze sowieso lichter?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      10 februari 2012 om 13:33

      @Thijsj: Ja, maar het is zo jammer als de auto uit de bumpers steekt.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        10 februari 2012 om 14:48

        @mout: True, maar daar kun je het hele design van de auto op aanpassen. Bijvoorbeeld zo’n Lexus RX450h? die hoge, die heeft ook geen dikke bumpers eronder oid. Iets wat een bmw x6 bijvoorbeeld wel heeft.

        Login om te reageren
  7. Sciurida zegt

    10 februari 2012 om 13:15

    Is natuurlijk leuk dat Mazda dit doet, maar zo’n vermindering in gewicht kan je niet heel lang volhouden ivm de veiligheid lijkt me. Tenzij ze daar in Japan goedkope koolstofvezel kunnen maken, dan krijgen we auto’s van 800kg, lijkt me lachen een mx-5 pur sang.

    Login om te reageren
  8. Dino2400 zegt

    10 februari 2012 om 13:35

    Wel weer een hoop slimme commentaren hier, over hommels en levensduur, van mensen die óf het stukje niet goed gelezen hebben, óf geen Engels begrijpen?

    <b<retains high rigidity and impact absorption, with reduced thickness.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 februari 2012 om 16:53

      @Dino2400: Of misschien gelooft niet iedereen wat de PR-afdeling van de verkoopafdeling van de managementafdeling van een autofabrikant zegt? Of dacht je, als deze dingen minder sterk zijn dan de oude, dat ze dat gaan verkondigen in hun persbericht?

      Er bestaan trouwens al lang geen bumpers meer. Vroeger kon je met je bumper een ‘bump’ geven, nu heb je meteen schade. En dat doen ze met opzet, want weer wat meer herstellingen. Het wordt tijd om de maximumfactuur terug in te voeren in autoland…

      Login om te reageren
  9. christian85 zegt

    10 februari 2012 om 13:35

    Wat een negativiteit, hoe lichter hoe goedkoper in de wegenbelasting ennne of je nu met een normale bumper tegen een boom klapt of met deze, het gaat er uiteindelijk om wat eronder zit

    Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    10 februari 2012 om 13:42

    Dus? Dunner plastic…

    Login om te reageren
    • agera zegt

      10 februari 2012 om 14:36

      @meneersander: Plus gevoeliger bij aanrijdingen.

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        10 februari 2012 om 23:48

        @agera: plus als ik dom plastic op me auto wil ga ik wel bij de halfords langs:p

        Login om te reageren
        • BobbyD zegt

          11 februari 2012 om 02:18

          @meneersander: Ik ben benieuwd naar jouw auto….

          Login om te reageren
          • meneersander zegt

            11 februari 2012 om 18:39

            @BobbyD: sinds 2 weken een mooie Golf Cabrio ZONDER extra bumpers ;)

            Login om te reageren
            • BobbyD zegt

              14 februari 2012 om 08:37

              @meneersander: En waar denk jij dat de standaard bumpers van gemaakt zijn?

              Login om te reageren
              • meneersander zegt

                14 februari 2012 om 19:56

                @BobbyD: massief staal;)

  11. agera zegt

    10 februari 2012 om 14:37

    Het is geen win win situatie, de klant is duurder uit terwijl de fabrikant goekoper kan produceren en meer gaat verdienen.

    Login om te reageren
  12. Lan_Evo zegt

    10 februari 2012 om 14:48

    Goed bezig daar bij Mazda, wordt tijd dat autos weer eens lichter worden, na al die jaren van electronica/gadgets en veiligheidsconstructies. Iedereen lijkt alleen maar bezig met motoren downsizen, maar dit is nog beter eigenlijk.

    Login om te reageren
  13. wirbel010 zegt

    10 februari 2012 om 15:06

    Dat werd tijd dat auto’s lichter werden; want auto’s onder de 1050kg zijn nog een beetje betaalbaar in de wegenbelasting.

    Login om te reageren
    • RaKiM zegt

      10 februari 2012 om 15:37

      @sir_smokalot: ”De nieuwe bumpers zullen debuteren op de CX-5 Crossover, die later dit jaar in de verkoop gaat”
      Hij is in nederland al in de verkoop sins november en staat binne 2 weken in de showroom. dus ik vraag me wel af in welk land jij je nu bevindt

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        10 februari 2012 om 15:48

        http://www.mazda.nl/showroom/coming_soon/mazda-cx-5/

        Login om te reageren
        • RaKiM zegt

          10 februari 2012 om 16:17

          @sir_smokalot: jah precies wat ik zeg, het enig wat tot nu toe bekend is is dat de 2.2 diesel pas in july in de showroom staat waarscheinlijk te bestellen vanaf maart samen met allen andere uitvoeringen

          Login om te reageren
  14. VolvoXCseries zegt

    10 februari 2012 om 16:45

    ik heb liever andere bumpers if you know what i mean..

    Login om te reageren
  15. ytrewq zegt

    10 februari 2012 om 17:08

    @VolvoXCseries
    ik doe know what you mean

    Login om te reageren
  16. omeslo zegt

    10 februari 2012 om 21:17

    wow, en de kleinste uitlaten in hun klasse.
    Kunnen die niet weggewerkt worden achter de lichtste bumper in hun klasse?
    Daar doen ze iedereen een plezier mee.

    Login om te reageren
  17. Anoniem zegt

    10 februari 2012 om 22:34

    Tijd voor magnesium onderdelen zeg ik, M’n laptop is daarvan gemaakt en dat ding weegt ook maar 2.1 kilo..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North