De Lotus Elise Race 250 vraagt om straf. Véél straf.

Auteur: , 21 Reacties

En dan bedoelen we straf in de vorm van een zware rechtervoet.

De Lotus Elise Race 250 vraagt om straf. Véél straf.

Wees alleen wel zo verstandig om deze Race 250 alleen op het circuit uit te laten, anders krijg je straf van oom agent. Waarom er een soort provisorische kentekenplaathouder op de snoet van deze hete racer zit mag Joost weten, want hij is niet straatlegaal.

De bekende 1,8-liter viercilinder van Toyota levert maximaal 246 pk @ 7.200 rpm en 250 Nm tussen 3.500 en 5.500 rpm. Daaraan gekoppeld zit een handbak met zes verzetten, dus ouderwets roeren is een must. Verder is deze über-Elise uitgedost met racegoodies als speciale remblokken, koolstofvezel kuipjes (FIA gecertificeerd), een uitneembaar stuurwiel en een achterruit van polycarbonaat.

Lotus Elise Race 250

Splitter, spoiler, een grote vlakke vloer en een diffuser zorgen voor 66 kg downforce bij 160 km/u en 155 kg bij 248 km/u. Da’s ook meteen de topsnelheid. Naast de kuipjes zijn ook alle andere zaken aanwezig om ‘m FIA approved te maken. Denk aan een rolkooi, een brandblusser en ander leuk spul dat op het circuit goed van pas komt.

Op Lotus’ thuiscircuit in Hethel is de Race 250 goed voor een tijd van 1.33,5 min en daarmee is het de snelste Elise-afgeleide ooit. OOIT. Het dingetje heeft een drooggewicht van minder dan 900 kg als je de lichtgewicht opties aanvinkt. De Britse prijs (ex belastingen) is vastgesteld op 53,500 GBP, omgerekend bijna 64.000 euro.



21 reacties

Wat een dik examplaar! lijkt me leuk deze eens over de nordschleife te jagen!
@spotcrewda: dat gaat dus niet omdat ie niet roadlegal is… Moet kenteken op zitten. Tenzij je de hele Nordschleife afhuurt.. Maar dan heb je Kim dotcom geld en rij je waarschijnlijk liever in een Pagani of P1 of Laffe of 918 over de Nordschleife.
@audir8v10: valt wel mee. Er zijn genoeg afgesloten trackdays op de Ring. €800-1.000 heb je genoeg aan.

Toeval wil dat ik afgelopen zondag in een Elise met supercharger over de Nordschleife ben meegereden. Absoluut fijn spul maar ik verbaasde me over het gemak waarmee we door Megane RSjes en Golf R werden ingehaald. En we reden echt serieus door. Bizar om te zien hoe FWDs zich ontwikkeld hebben.
@stephane8200: dat viel mij laatst ook op. En die auto’s kan je ook nog in de dagelijkse praktijk gebruiken. Aan de andere kant, als je in een Elise rijdt denken wel veel mensen (auto leken) dat je een supercar hebt, het uiterlijk is wel fantastisch.
@stephane8200: Heel herkenbaar. Ik heb t idee dat je een Elise niet zo makkelijk op de limiet rijdt als een snelle Fwd. Elise is voor vergevorderde coureurs, omdat de grens ver ligt, maar flinterdun is.
@stephane8200: dat zijn auto’s met slechts 30 pk meer, maar wel een halve ton zwaarder. De elise zou rondjes moeten rijden om die fwd’s met zijn betere balans en veel lagere gewicht.
@lekbak: In de praktijk is dat wel anders. Bij de ring zie ik zelfs regelmatig een Megane RS achter een GT3 plakken. Nu zal dat een gekietelde zijn met 400 pk, moton onderstel en AP racing remmen maar dan nog. Die apparaten kun je zoveel makkelijker op de limit rijden. Zo’n Elise is levensgevaarlijk op de Ring als je nog maar een paar jaar circuit rijdt. Dat maakt hem des te leuker uiteraard.
@straatzakelijk: precies wat jij zegt. Degene die reed heeft al meerdere jaren een Jahreskarte en kent de Ring ook goed genoeg, net zoals ik. Elise is echt goed maar die RSen zijn zo goed en simpel te rijden dat het frustrerend is. Zo ook een Golf R trouwens.
Dat wil wel de bocht om! Pks en top is niet echt denderend maar dat gewicht maakt veel goed. Fun factor een dikke voldoende?
Op een kort circuit geweldig, op circuit met veel lange rechte stukken ga je toch snelheid missen…. Verder enorm leuke auto, een elise int algemeen blijft toch cool!
I would spank it harder than admiral general Aladeen would spank Megan Fox!
Tis dat ze niet betrouwbaar zijn (en volgens mij nooit gaan passen) maar als je hier nu eens de speed six van TVR in kon leggen.

*zwijmel*
@dunhozzie: alles kan, als je maar graag genoeg wilt (en je zakken diep genoeg zijn)
@dunhozzie: Venom GT :) In feite een verlengde Elise met een dikke motor achterin.
@gulli: klopt maar door de aangepaste verhoudingen zijn de looks gesloopt
Toch snap ik niet wie zo iets zou kopen. Er zijn veel snellere trackday tools voor dit geld beschikbaar (ook van Lotus zelf) die wel gewoon de weg op mogen.
@lotuselises2: Welke Lotus heb je het dan over? Kijk, een 3-Eleven kan je ook met kentekenplaten krijgen en die is met meer dan 416 pk (weg-versie) een heel stuk sneller. Maar ook een andere prijscategorie (£82,500), alle waar naar zijn geld.
Sorry, ik heb geen idee wat betreft die kentekenplaat!

Lekker bommetje hoor…
De auto is trouwens volledig FIA gecertificeerd, niet alleen de kuipen
Is een Venom GT niet ook een Elise-afgeleide?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).