Met deze vier youngtimers begon mijn liefde voor auto’s

Auteur: , 95 Reacties

Uw scribent heeft het nodige op te biechten.

Met deze vier youngtimers begon mijn liefde voor auto's

Komkommertijd biedt wat ruimte voor een “ander” soort artikelen. Noem het slap geouwehoer, maar uiteindelijk komen we hier toch min of meer samen om lekker over auto’s te lullen. Zo krijg ik op familieaangelegenheden steevast te horen dat ik als kleine bloggertje van een jaar of twee/drie al opveerde uit mijn kinderstoeltje zodra ik hoorde dat er iets moois voorbij kwam rijden. Helaas was ik te klein om uit de ramen van onze Nissan Sunny Florida (aka “The Juice”) te kunnen kijken, maar dat deerde niet. Het ging om de beleving.

Diablo

Wat later begon de benzine dan toch echt door de aderen te stromen en dat was niet in de laatste plaats te danken aan de auto’s op het plaatje hierboven. Volgens mij was ik nog wat te jong voor dergelijke films, maar in Dumb & Dumber kwam een rode Lambo Diablo voorbij. Potver, zoiets had ik nog nooit gezien! Afgezien van de fraaie koets waren het natuurlijk de vleugeldeuren die het ‘m deden. Geluid, het aantal cilinders en pk’s zeiden me in die tijd nog niet zoveel. Onderhoudskosten trouwens ook niet.

626

In de categorie “normale” auto’s was ik diep onder de indruk van de Mazda 626 Hatchback (GE). Met name de kont met die geïntegreerde spoiler maakte er een soort vierdeurs sportwagen van en ik vond ‘m prachtig. Een stuk minder prachtig vond ik de 626 van dezelfde generatie die niet met een dergelijke vleugel was uitgerust. De kont leek wel gesmolten en het ontwerp leek niet helemaal in balans.

Prelude

Dat gold absoluut niet voor de Honda Prelude. Zoals aangegeven onder deze lezersvraag was dat m’n favoriet, al boezemde de rappe Jap me ook een beetje angst in. Dat ik regelmatig een exemplaar zag rijden dat werd bestuurd door een oudere vrouw met krulspelden in, deed daar verder niet aan af. Ontegenzeggelijk een heerlijke 90’s auto.

Celica

Last but not least: de Toyota Celica. Klapkoplampen zijn sowieso vreselijk badass, maar het mooist aan deze generatie Celica vond ik de achterklep. Meer precies: het randje plaatwerk om de achterruit heen. Om de een of andere reden heeft dat randje me altijd enorm gefascineerd. Bovendien is het design van de Celica mooi in evenwicht en is het net als eigenlijk alle auto’s in dit rijtje een typische 90’s auto. Overigens heb ik jarenlang in de veronderstelling verkeerd dat de naam van deze auto werd uitgesproken als “Kelika”. Vraag me niet waarom.

Voel je uiteraard vrij om zelf een x aantal auto’s te delen die van jou een petrolhead maakten. We zijn benieuwd!



95 reacties

Makkelijke antwoord. Alfa Romeo. Heeft niet veel woorden nodig toch
Oké, doei. Ik ben even met mijn hoofd tegen een muur bonken.
Mijn nonkel had een Mazda 323f bonsai, altijd een leuke auto gevonden.
De CLK GTR! Toen ik die eenmaal vrij had gespeeld in NFS was er geen houden meer aan. De e39 M5 of de Lotus Elise waren opeens niet zo spannend meer.

Daarvoor nog was ik verliefd op de XJ220 en uiteraard de Lotus Esprit. Verder vond ik de Honda Del Sol gewoon een pure sportwagen en dat gevoel werd alleen maar versterkt toen een DJ op msn zei dat hij er één had. Aangezien ik toen veel jonger was en veel hiphop luisterde was een van mijn eerste vragen of er spinners onder zaten… hij en ik zijn nooit echt vrienden geworden.
ben pas een paar jaar petrolhead die weet wat pk betekent, maar de ferrari f40 is altijd mijn droomauto (geweest.) voor de rest ben ik groot liefhebber van de sls, de eerste supercar waarin ik heb meegereden. dat we ff met 140 door de bebouwde kom heen knalde, dat was gaaf. en hotwheels, die maakte mij al een petrolhead bij mn geboorte…
@gwnbmw: gaaf idd, met 140 door de bebouwde kom…
@gwnbmw: met 140 door de bebouwde kom vind je gaaf? Lekker tussen spelende kinderen slalommen? Knettergek noem ik dat. Huur een tof hok en ga knallen op een leuk baantje.
@koen0373: spelen er bij jou om 12 uur s’nachts nog kinderen op straat? en met bebouwde kom bedoel ik 50 km per uur weg, 2 banen, compleet uitgestorven om dat tijdstip, asfalt. niet iets waar kinderen spelen.
@gwnbmw: ze zijn jaloers joggie.
Misschien niet erg exotisch maar dat was voor mij de Volvo 850. Mede door de BTCC…
@mennok: de 850 estate met doorlopende achterlichten vond ik bijna futuristisch!
De auto’s van mijn moeder en opa’s Volvo 850, renault 5 ,citroen xm en renault safrane
Ja Mazda 626 is wel begrijpelijk, en maakte op mij ook veel indruk. Evenals de eerste Mazda 323 met klapkoplampen. Overigens heb ik nooit de behoefte gehad om dergelijke auto’s te kopen, nu zijn ze toch wat ouderwets. Ik vind een Alfa 75 destijds ook erg indrukwekkend, vooral de dikke kont, ik herinner nog eentje bij ons de wijk: een champagne kleurige met rode achterlichten. Wellicht was t een America. Ik vond hem erg mooi, en die heb in 2006 alsnog zelf wél gekocht!
Bij mij is het niet echt een auto maar driver San Francisco ik wou dat spelen omdat ik Geen GTA mocht spelen omdat ik daar te jong voor was en zo begon mijn liefde voor auto’s.
@hooismans: +1 Heb behoorlijk wat tijd hieraan gezeten, heerlijk!
Leuk dat die Mazda 626 er tussen staat. Toen die uitkwam liep ik stage bij een Mazda-dealer. En Mazda was toen met net zo’n modellenoffensief bezig als de laatste paar jaar: met een gekke creatie als de 121 (bolhoed), maar ook echt serieus leuk spul, zoals de 323F, de MX-3, MX-6, de legendarische MX-5, de Xedos 6 en 9 en natuurlijk de moderne 626. Dat was toen echt een mooie verschijning.

Mazda heeft mijn autoliefde wel versterkt. Maar het is begonnen met Alfa Romeo, met de 33, 164, de GTVn e de 75. Én met Saab door de 900 en de 9000. En ook Lancia, die hadden paginagrote advertenties in de krant met de Thema 8.32. En dan was er nog Honda, the Power of Dreams. Jarenlang heb ik ervan gedroomd om een CRX te rijden als ik eenmaal 18 was… Het werd een Accord, misschien maar goed ook, de CRX was nogal een listige auto in de handen van onervaren bestuurders.
Mijn auto carriere begon met… let op.. komt ie….. klaar voor?? … de.. ja niet een maar DE… Austin Allegro 1.3 De Luxe dus met een toerenteller want dat was toch wel het ultieme voorbeeld van luxe.. en de opvolgers…. van mazda rx7 tot aan vw golf en van de beste auto die ik ooit heb gehad. de R4 GTL.. . maar ook opel record, opel kadett , opel manta 400 dus met 5-gats velgen en geen ‘kijk ik heb 400 stickers op de auto maar ook 4-gatsvelgen’ manta.. en wat nog meer eigenlijk, wat audi a8ten a6jes OW en natuurlijk mijn uber brute Lancia Thesis 2.4 JTD 20v en zij, ja een zij want een Thesis is een diva, is lievelijk gemasseerd door een hunk zodat zij ineens 245pk en 510nm leverde en de schrik van BMW’s 330D werd in duitsland. en wat nog meer.. wat ging mijn autohart nog meer voor kloppen.. mijn mehari ? meestelijke auto en niet kapot te krijgen of mijn r5 Turbo II ? alleen die is wel stuk te krijgen… voor nu klopt mijn autohart nog steeds voor mijn a8 4.2 TDI By Abt.
Peugeot 405 en 106 sport van mams. Daarvoor de spaaractie van Shell! En nu snelle japanse coupes na het zien van de Celica bij de dealer in 2002. 2012 een Celica vtti gekocht en een paar maanden terug een GT86!
1-Lamborghini Diablo
2-Corvette C4
3-Lotus Esprit S4s
4-Honda Prelude
5-Chevrolet Caprice 1994
6-Opel Kadett E
@michaelcorleone: Lincoln town car 1993
Opel Tigra ’95
Mitsubishi Colt
Hyundai S Coupe 1989


Nu is mijn lijstje compleet.
1e generatie Subaru Impreza
Ferrari Testarossa
Lamborghini Diablo
Audi RS2(sneller dan een mclaren f1 tot 30kmh, dat is toch gaaf!)
Nissan 100nx(geen geweldige auto, maar dat tanga dakje vond ik erg geinig als kind)
Mercedes S-klasse w140
@baklava: Jezus, tanga dakje?? Leuke autocorrect
@baklava: ik ging stuk, ik dacht die is creatief met woord gebruik.
Zo’n 626 heb ik nog een poos gereden. Wat een superbak was dat.
Lotus 78 F1 Countach Mustang Consul Commodore Manta Monza Renault 30 tx Alpine CX
@sracert: die ken ik niet! Hoe ziet ‘ie er uit?
In feite altijd al fan geweest van alles wat oud is.. Buiten vrouwen dan. Al van mijn 12de bezig met kapotte brommers te herstellen en te zien hoe snel ik ze kon doen gaan. Mijn broer reed eerst een 2de gen camaro en later een elcamino wat de passie voor american muscle wel zal aangewakkerd hebben. En op mijn 14de kocht een 3 jaar oudere vriend een 70s Fleetwood als eerste wagen, heb hem daar altijd als genie voor aanschouwd.
Mij droom wagens waren als Puber de Shelby mustang, de T1 en de Ford GT40.
15jaar later toch al een eerste gen Mustang en een T3.. So far so good zeker?
@shiva: ben je in de 80s in de USA op gegroeid?
@e550:
jaren 90 in Belgie. Er reden wel aardig wat amerikanen in mijn dorp toen nog meer wat in feite bizar is aangezien er nergens een garage van amerikanen in de directe omgeving is. ondertussen rijd mijn oudere broer een europese XC60… maar ooit was hij dus cool.
Ik kom uit een VW nest (sommige VAG-haters hier zullen nu meewarig het hoofd schudden), en een mooie Golf (en dan met name de 1e en 2e generatie) zal bij mij altijd prettige jeugd- en ‘vroeg rijbewijsbezit’-herinneringen oproepen. Maar m’n absolute favoriet was en is toch de Audi 100 (Typ44), sinds ik als veertienjarige puber de dealerfolders kreeg, nadat m’n pa de Golf ergens eind ’83 had ingeruild op een Audi 80. De Typ44 heb ik inmiddels al weer een jaar geleden verkocht (na 4 jaar lief en leed), maar de poster die vroeger m’n slaapkamer sierde heb ik recent nog weer eens via eBay kunnen vinden, en moet ik nog eens in m’n werkkamer ophangen.
Mijn oom had in de jaren 90 een splinternieuwe Peugeot 306 Cabriolet. Ik als klein jongetje mocht meerijden met het dak open, zo is het begonnen..
Classic mini cooper.
uiteindelijk is dat ook mijn eerste auto geworden.
@dedokter: En ja, ik heb hem 9 jaar later nog steeds
@dedokter: gaaf!
Classic mini cooper.
uiteindelijk is dat ook mijn eerste auto geworden.
@dedokter: kan iemand deze wissen ?
Oh ja de S-klasse met kruislingse ruitenwissers en de dikke achterlichten vond ik een mooie auto.
Mijn lijstje zou er erg eentonig uitzien…
Ik kn mij 1 echte auto herinneren waar ik gek van werd als kind, de Ferrari F355 coupe of gts, wat een porno bak is dat (nog steeds)
Ik weet niet hoe ik een petrolhead ben geworden, het zat er bij al van jongs af aan in. Had vroeger altijd de droom om F1 coureur te worden en ben nu hard aan het werk ok de F1 in te gaan. Maar ik zal nooit vergeten hoe wij op vakantie naar Italië op de Duitse snelweg een Belgische Ferrari f360 voorbij reed, liet een hele grote indruk op mij achter. Later bleek die Belg ook nog bij ons op de camping te staan, en ben natuurlijk ook op de foto gegaan met die Ferrari. Toen is mijn liefde voor Ferrari alleen maar groter geworden, al hoewel te 458 en 488 toch zeer teleurstellend zijn. Maar weet ook nog dat ik een db7 speelgoed auto had, vond ik in die tijd (en nu nog) echt een hele mooie auto, en de liefde voor Aston is nog steeds even groot. En sinds een paar jaar is mijn grootste liefde Renault daar bij gekomen. Veel auto voor weinig geld, en dan heb ik het nog niet over de rs of alpine. Tja over Renault kan ik wel urennn praten, maar dat zal ik jullie besparen. Maar als we over echt mijn favorieten auto hebben moet dat wel de Dodge viper zijn, of toch de Ferrari 430 of toch de Renault Williams of toch de apline a110, of toch… Ach laat maar ik dwaal weer af. Ik zal nu wel ophouden met verder schrijven voordat iedereen dood gaat door dit zeer saai verhaal.
Meneer Mauritsh: u is een ass-man!
Verklaar je nader!
@MauritsH: (je houdt van ronde bipsen)
Aii! Dat wordt nadenken.

De lambo countach uit cannonball run, de testarossa van crockett, de lamborghini diablo, gewoon omdat!

Ook de f40 vond ik geweldig, dat heeft wel een indruk gemaakt!

Ook de impreza 555 deed mijn hartje sneller kloppen, alhoewel ik toch snel uitgekeken was op de japanners.
Ik was laat met autoliefde. Altijd weleen voorkeur gehad voor Volvo. Vanwege de auto’s van mijn vader ongetwijfeld. Was zelf meer in vliegtuigen. Pas toen ik zelf auto mocht rijden kwam langzaam het virus boven. Mijn eerste echte autoliefde was mijn Alfa Romeo 147. En zoals je weet: je eerste liefde is altijd je mooiste.
Mijn autoliefde komt door mijn vader. Hij heeft een triumph TR3a en het was altijd vechten wie naast hem mocht zitten voor een ritje.

En je kon hem door het hele dorp horen: een rommelende uitlaat en piepende remmen.
En dan wist je yeah!! Mijn beurt om naast papa te zitten.

Daarnaast was ik verliefd op de geur die van het kleine rode autootje afkwam. Een de hele garage rook er naar heerlijk. Elke keer als ik langs me vader ga. Ga ik altijd even in de schuur kijken en de geur op snuiven..



– Volvo C70 uit 2000, eerste auto en een wolf in schaapskleren!
– Ferrari 360 Modena, Italiaanse schoonheid!
– Land Rover Range Rover, de juiste combinatie tussen luxe en SUV (met de nodige vooroordelen natuurlijk)
Bij mij is het allemaal begonnen toen ik internet (56k en daarna al snel ADSL) kreeg op mijn eigen computer. In het dorp waar ik ben opgegroeid reed weinig bijzonders behalve een grijze Opel Speedster, rode Toyota Celica en donkere Aston Martin DB7 (welke ik overigens zelden zag).
Benzine stroomt absoluut niet door de aders van mijn ouders en internet bood me daardoor de mogelijkheid meer over die auto’s te vinden (aanvankelijk plaatjes). Eerste droomauto is daardoor een blauwe DB7 GTA maar ook de Speedster en Lotus Elise (groen met gele strepen danwel in zwart met gouden details) waren voor mij een favoriet tijdverdrijf.
Vervolgens raakte alles in een stroomversnelling toen ik in september 2003 de GTO Magazine zag met op de voorkant een zilvere 996 GT3 (mk2), na eerst nog te twijfelen of ik de aankoop van dat blad het geld waard vond na een dag toch teruggegaan en sindsdien was er geen weg meer terug. Het artikel geschreven door Sandor van Es kon ik dromen en vanaf dat moment is alles Porsche voor mij. De betreffende auto ben ik inmiddels een jaar geleden op het spoor gekomen toen de huidige eigenaar de auto als zijn nieuwe aanwinst melden kort nadat ik mijn 964 (welke overigens geen jongensdroom was) had voorgesteld. Hem heb ik gevraagd of hij me eerst wilt inlichten mocht hij de auto ooit wegdoen, want behalve je jongensdroom ook nog eens de bewuste auto ooit kunnen bezitten, dat is mijn droom.
De grijze Opel Speedster trouwens, daar heb ik in gezeten toen hij te koop stond, om vervolgens een rode te kopen :)
Diablo, ralley modellen van Toyota (m’n pa heeft altijd Toyota gereden) en toen m’n eigen Renault 5 GT Turbo II.
Bij mij de Lamborghini Countach waar ik als klein kind een poster van had.
Later was ik helemaal weg van de Dodge Viper RT/10.
Tot mn vader een MR2 S had gekocht en daarna een RX-8 werd ik helemaal weg van de Japanse auto markt :)
W140
GC8
R34
NSX
F40
155
E39
V8
AM337
XJ220
F1
RX7
XF10
Al gaat ie in 2 sec naar de honderd of zitten er een triljoen sterren in de hemel; een mooi modelletje van het bovenstaande graag.
Dit is echt een onmogelijke taak. Ik heb auto’s altijd al ontzettend interessant gevonden. Alle auto’s.

Maar enkele speciaaltjes zijn er toch wel:
De kadett van buurman, daar konden twee boten op het dak! (kano’s, zo leerde ik later)
De micra van mijn oom met het open dak.
De fluisterstille mazda xedos 6.
De altijd statige w123 van de garagehouder. En later de stoere stationwagen.
En uiteraard de crx met knalpijp van de voetbal trainer.
Bij mij is het begonnen toen ik in een Audi a4 2.5 tdi v6 mee reed. Ik was toen 9 ofzo. Het geronk van die diesel vond ik echt gaaf! Op veel jongere leeftijd kon ik al veel auto’s herkennen aan een koplamp of een bepaalde vorm. Dit is behoorlijk uit de hand gelopen en ben helemaal gek van auto’s! Ook nu ik er zelf in kan rijden word het nog leuker. Thuis hebben we best leuke auto’s staan en ga hiermee ook regelmatig naar car events als supercarsunday en springevent!
Mijn vader had zon 626 hatchback toen ik mijn rijbewijs haalde.
Het was de eerste auto waar ik in ging rijden toen ik mijn rijbewijs.
Fijne auto en liep als de brandweer.
Dat ding was niet kapot te krijgen.
Toen mijn buurman met pensioen ging en zichzelf trakteerde op een nieuwe S320 CDI W220 én een gebruikte SL600 R129. Och, wat kwam ik toen vaak op de kof.. uuh limonade
15 jaar geleden kwam de vriend van mijn zus aanrijden in een Mercedes 190 e 2.6 amg uitgevoerd. Zwart. Volledig zwart leer. Stoel verwarming. 6 cd wisselaar !! Van af dat moment Mercedes lief hebber en auto lief hebber.
Oi oi oi.. De 205 t16 van Ari Vatanen! De Golf GTI van Kenneth Eriksson.. De Renault 11 van Jean Ragnotti en François Chatriot. Ik had als kind een videoband met de Dakar van ergens in de jaren 80 en de rally van Zweden en Portugal. Ik ken het commentaar van Jan Stekelenburg nog uit m’n hoofd. En later kocht m’n oom een nieuwe GT Turbo. Die liefde is ook nooit meer verdwenen. Heb nu zelf een 205je!
Bmw e39/e30/e21
Skyline r32/33/34
Silvia s14/15
240sx
Sunny GtiR
Rx7
Supra
Ae86
Ferrari f40
288 gto
Lamborghini Countach.. njah kan zo wel ff doorgaan eigenlijk
Misschien wel een beetje een rare lijst voor een kind. Maar dit is hem!!..
1. Fors Sierra Sapphire Cosworth (serieus toen al met voorkeur van de 2wd dus!)
Peugeot 205 T16 (die ene met het blok achter in!!)
3. Alfa 75 3.0 of 1.8 Turbo (Gingen voor mij gelijk op)
4. Mercedes CL 65AMG (Die kwam wel wat later maar vond ik gelijk een must have!!)
Mijn oom had vroeger een alfa 145 t-spark, dat vond ik zo fascinerend als kind. Verder had ik een Bugatti eb110 en F50 modelauto’s. Er stond vroeger ook een Nissan micra met parelmoerlak in de buurt
Een witte Opel Rekord 1.8s. M’n eerste schade. Op zeer jonge leeftijd (single digits) de handrem ontgrendeld en zo de oprit af, tegen de Merc 300d van m’n pa’s baas. Grille dr uit, bumper stuk. Maar de Opel had niks. Sindsdien een zwak voor die wagens.
Volvo 480 Turbo. Pa kreeg zo’n ding mee als leenauto. Klapkoplampen en een turbodrukmeter, kon toen geen auto tegenop voor mij.
Opa’s bronzen Renault 5 Baccarat. Alle luxe uit een grote bak in een klein dondertje. Als ik me niet vergis een 1.4i. Liep als de krenten dat ding. Toen reed opa nog ‘hard’.
Andere Opa’s Merc 230e. Blauw met blauw velours. Wat een slee was dat.
Een maatje’s broer’s Alfa GTV6. Zwart met donkerbruin leer, gaas in de hoofdsteunen en franse (gele) lampen. Perfect verlaagd en op prachtige AZEV velgen. Spaghettispruitstuk, lichter vliegwiel en scherpere nokken. Dat ding klonk echt sick. Sindsdien totaal Alfa gek en inmiddels aan nr6.
En tot slot m’n Jeep. Toen was ik al petrolhead maar die heeft me echt laten zien hoe ongelofelijk veel plezier je van een auto kunt hebben. Zo ongelofelijk veel avonturen mee beleeft, echt geweldig. Eerste keer echt terrein rijden en zo onder de indruk zijn van wat zo’n ding kan. Helemaal als je mee rijdt met een instructeur. Die er overigens ook helemaal weg van was. Zeker 1 die ooit nog weer terug komt. Weer een 4.0l H.O. Limited. Liefst weer een bordeauxrode met licht leer.
Mijn liefde is nog steeds groot voor de Peugeot 309!
Vroeger had ik een lego-autootje. Sprekend de 309! M’n ouders hadden een 440. Beetje hetzelfde design, maar toch net niet. Eh, dat autootje heb ik nog steeds ergens :)
Mijn eerste zelfgekochte auto was dit model 626! Door mijn vrienden het rijdende bankstel genoemd en tot de dag van vandaag wordt hij nog steeds geroemd om de meest comfortabele achterbank ooit :) Verder druisten al zijn rij-eigenschappen in tegen het snelle strakke en sportieve mannetje dat ik probeerde te zijn. De Puma die ik later kocht kwam wat dat betreft een stuk meer in de buurt.

Mijn autoliefde ontstond al toen ik nog een kleine Gulli was en op de achterbank van de Sierra van mijn ouders omgekeerd zat om de achterliggende auto’s aan hun koplampen te herkennen.

Vervolgens waren het Rally Championship (geniaal spel op de PC) Nascar (je kon in een soort paint editor je eigen auto’s ‘bestickeren’ en dan racen), Colin McRae rally 1 t/m 500 en alle NFS versies die voor de pc zijn uitgekomen die mijn autoliefde in elk geval digitaal konden voeden.
Waarom dacht je trouwens dat het werd uitgesproken als ‘Kelika’?
Ik ben opgegroeid in een Ford familie vandaar mijn liefde voor Ford. Mijn grote droom was en is nog steeds een mk1 escort mijn vader had deze helaas Total loss in de schuur bij m’n oma staan. En helaas voor dat ik oud genoeg was verkocht :( anders had ik een projectje gehad.
@fordfreak: Zo vader, zo zoon :-)
Bij mij begon het het allemaal met SE(L)500 van de W140. Paar jaar nadat de Sovjet-unie was gevallen kwam de W140 uit en dat was meteen een regelrechte hit in Rusland. Dat was de auto die je moest hebben om je status te laten zien. Mensen waren de luxe niet gewend. Mijn ouders vertelden dat ik als 3 jarige compleet verliefd was op die auto. Ik noemde de W140 altijd de ‘vijfhonderd’. Dat komt omdat je de 500 (SE(L)) versie zag. De W140, mijn eerste liefde.
Paps Chevy Van uit 1978. Mijn eerste herinnering is het ophalen ervan. Hij ging in 1990 de deur uit. Kan het nummerbord nóg dromen: BJ-43-SJ…
Ik denk meteen aan een blauwe impreza. Heb zelfs toen ik 11 jaar was een ‘ contract ‘ opgesteld voor mijn vader dat als ik 18 zou worden en ik elke week een klusje voor hem zou doen die auto op mijn 18de zou krijgen. Heb dat briefje nu 15 jaar later nog steeds liggen.
@marijn90: maar heb je de auto ook?
@lekbak: nee heb hem nog steeds niet mogen ontvangen helaas.. Zal dr maar eens een zaak van gaan maken;)
Bmw e30 320i zonder kat
@wildbeest: was dat ook niet de auto uit A2 Racer? Of was dat een 5-serie?
Mijn liefde is begonnen bij een Rode Seat Toledo van de eerste generatie. Daarna is mijn liefde van Seat overgesprongen naar Renault en sindsdien onveranderd gebleven.
Geen één. Tenminste, ik kan er geen één bedenken die hét geweest moet zijn.

Ik ging wel altijd als klein jongetje heel erg graag naar musea. Kon ik mijn eigen uitstekend vermaken. Als het om kunst ging het liefst met moedertje. Techniek moest met vadertje. En Opa uiteraard voor geschiedenis gerelateerde musea. Maar desnoods in mijn eentje; ik redde mij wel. Ondanks dat ik dan geen flauw benul had van wat ik nu precies aan het bekijken was.

Ik denk dat er toen onbewust wat dingetjes zijn blijven hangen, die in de loop der jaren een soort van hobby zijn geworden. Waaronder de automobiel dus….
Het begon ooit bij de E46 M3, uit NFS Most Wanted. Ik als kleine jongen dat spel spelen en ik was helemaal verkocht. Verderop was ik helemaal wild van de Gallardo.

Daarna steeds meer leren en dan wordt het tijd voor een eerste auto… Dat was de Celica T18, dit model. Een blauwe en ik ben helemaal verliefd, alleen het aantal paarden kan na bijna een jaar wel wat meer zijn.. Misschien toch wat nieuws over enige tijd… Ik wil m’n celica niet kwijt…
De ronde Audi 80, de strakke W124 met donkere achterlicht units, de eerste Mondeo, de 90’s Range Rover, de 850 Estate…. Zovelen.
Poeh, dat is toch wel de Hyundai scoupe geweest. 1gen. De golf Country en de Honda CRX staan ook in datzelfde rijtje. Van de sportcars is het de testarossa en de countach.
Alfa Romeo 33, 75 en in het bijzonder de 164. Blijf het mooie auto’s vinden, maar zie nu liever een mooie 75, de 164 zie je überhaupt niet en die komt nu ook wat minder verfijnd over als vroeger.
Ik was 8 toen ik op de fiets werd ingehaald door een Lotus Europa. Dat was het begin. Heb mijn Elise S1 nu 15 jaar. Met een Honda K20 want na twee Rover torretjes was ik er wel klaar mee. Gaat nooit meer weg.
Mijn liefde voor auto’s begon op vrij jonge leeftijd!! Ik woonde ongeveer naast PON en zag elke dag alle VAG voertuigen voorbij komen! Mijn voorkeur en speciale liefde gaat toch uit naar Porsche ? nog steeds hard aan het sparen om er een te mogen bezitten!!
Mijn liefde begon bij het zien van de integra dc2 toen deze net nieuw in de showroom stond te blinken. Toentertijd een evolutionair apparaat. Porsche killer voor de gewone man.
Ik weet niet precies waar het begon, maar ik weet dat er voor mij als 4 jarige niks zo vet was als mijn moeder samen met mij een rondje ging rijden door de buurt met de 190 2.3 16v
1960 Oldsmobile 98 (ninety-eight)
Auto van de vader van jeugd en nog steeds boezenvrienden Fokke en Sukke .
Een lichtblauwe droom met lichtblauwe brokaat bekleding en dito dashboard en stuur, een elektrisch verstelbare voorbank, elektrische ramen die, allen geopend een pillarless dak lieten zien, de ‘courtesy lights’ die het interieur in weelderig licht lieten baden tegenover de lullige plastic plafonnier in pa’s 403 Diesel.
https://i.wheelsage.org/pictures/oldsmobile/98/autowp.ru_oldsmobile_98_holiday_sport_sedan_2.jpg
Panhard Z 12 Tigre, Pa deed hem weg maar mijn broertje is er bijna in geboren toen onderweg naar het ziekenhuis :
http://p5.storage.canalblog.com/51/92/570736/46016700.jpg
Oom Jacob’s 1750 Berlina heeft me voor altijd met het Alfa virus besmet, was ook deze kleur :
https://i.ytimg.com/vi/zoJgzAn9FCI/maxresdefault.jpg
En, last but not least Mini COOOOOOOPERRRRRRRRR SSSSSSSSS
1968 Dodge Charger 440 magnum van de Duke boys (tv-serie dukes of hazzard)
wat een geweldig apparaat zeg, die machtige grill dikke pushbar en het V8 geluid. wow!!! en oh ja eindeloos wielspin, als kleine jongen steevast aan de buis gekluisterd heb alle afleveringen wel 10x gezien ofzo. Door die auto ben ik geïnteresseerd geraakt in de automobiel en nu de “petrolhead” die ik ben.
Eigenlijk echt vanaf de dag dat mijn vader mij voor het eerst meenam naar de Auto Rai. Vanaf dat moment was ik helemaal verkocht.
Is het nou: (fonetisch) “Kelika”, “Selika” of “Selisa”.
Ik heb alle drie de varianten weleens gehoord.
Ik houd het op “Selika”.
Die Mazda 626 hatchback begrijp ik niet. Heb ik altijd al lelijk gevonden en zag er al snel ouderwets uit.

Clio 16, Peugeot 205 gti en een alfa gtv-6 als youngtimer voor mij. De Mitsubishi 3000gt maakte toen indruk op mij, maar nu maakt mij niet hebberig meer. Maar starion turbo met uit uitgebouwde wielkasten wel.

Suzuki X-90 en opel kadett GSI 16v. Wat ik toen hele foute auto’s vond, vind ik nu leuk om te zien
Ik haalde op ongeveer 10 jarige leeftijd mijn race licentie in Grand Turismo 1 (2 was de mooiste) . En dit gaf qua autoliefde wel echt de doorslag. Dit spel heb ik vroegah helemaal grijs gespeeld op mijn PS2. In dit spel zit zoveel moois (t/m bouwjaar 99) dat is teveel om op te noemen. Het mooie vond ik het verloop in het spel, klein beginnen en gericht moeten investeren in je auto’s om te kunnen winnen. Daarvoor speelde ik overigens ook van die Atari/DOS games, maar daar bestond een auto slechts uit 1 pixel.
Die prelude is gewoon dik. Recaro stoelen erin en klaar. De 2.0i motor onverwoestbaar. Zo jammer dat ze onder ieders reet zijn weggeroest.
Mijn eerste auto……een mini 850…..daarna een BMW 2002 en daarna……nog 15 andere BMW,s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).