Ongerestaureerde Ferrari 166 MM Berlinetta wordt geveild

Auteur: , 26 Reacties

Een prachtige Ferrari 166 MM Berlinetta uit 1950 wordt binnenkort geveild. En de prachtige Touring / Zagato-koets is ongerestaureerd.

Ferrari 166 MM Berlinetta

Deze prachtige Tipo 166 is ooit eigendom geweest van Nuccio Bertone, die er in 1950 en 1951 de Mille Miglia mee reed. De koets werd oorspronkelijk ontworpen door Carrozzeria Touring, maar in 1953 vond Zagato het nodig één en ander iets aan te passen. De 166 MM is de enige sportwagen die zowel de 24 uur van Le Mans als de Targa Florio en de Mille Miglia wist te winnen.

De auto werd in april 1950 opgeleverd en is de 18e van 25 gebouwde 166 Barchetta’s. Een Barchetta is een open racer, maar in 1953 werd de auto verkocht aan Luigi Bosisio. Deze man wilde echter liever een dichte auto en dus liet hij Elio Zagato de Barchetta ombouwen tot een Berlinetta. Veel van de oorspronkelijke details bleven echter behouden. De neus werd iets eenvoudiger gemaakt en het dak dat werd toegevoegd werd uit aluminium vervaardigd om gewicht te besparen. Mooie details zijn verder de brandstofopening in het achterraam en de voor Zagato typische gebogen zijruiten.

De auto is ongerestaureerd, wel is het motorblok recent opnieuw opgebouwd en terug geplaatst nadat er in 1966 een Chevrolet V8 in was geplaatst. Dit was na een motorschade aan het originele motorblok. Ook het correcte type versnellingsbak en het originele differentieel zijn nog bij de auto. De auto heeft een roemrijk verleden op het circuit, maar werd in de jaren ’60 nog gebruikt als daily driver voor de toenmalige eigenaar, die de auto later onderbracht in een opslagbox waar hij tientallen jaren bleef staan.

De prachtige Ferrari 166 MM Berlinetta gaat nu onder de hamer. De verwachting is dat de auto minstens zo’n 6 miljoen dollar gaat opleveren.



26 reacties

Ferrari met een chevy blok… Voor een icoon, toch jammer
@ivtecje: heb je het artikel wel helemaal gelezen? Er is een nieuw motorblok voor opgebouwd, nadat het originele blok vanwege een motorschade was vervangen door een Chevy V8.

OT: hoe moeten we de te verwachten prijs zien, 3 miljoen voor de auto en nog eens 3 miljoen voor de bijbehorende historie?
@RRRobert: die auto is geen reet en drie knikkers waard, het “verhaal” is wat t m doet! Jezus wat gay
@sr20det: met 12 vrijgezelle discipelen was die kans wel vrij groot, ja.

Maar wat heeft dat met dit bericht te maken?
@RRRobert: en dan is ie ook nog eens naakt aan zijn kruis genageld. Weet ook niet wat het met deze auto te maken heeft.
@sr20det:
Fijn, een kenner !
Wat een domme antwoord. @sr20det:
@ivtecje: ach, pragmatisch….bij gebruik als daily driver wel handig om een betrouwbaar en goed servicebaar motorblok te hebben. Om beide stonden de Ferrari blokken niet bekend in die tijd!
Jongens.. dit vraagt om meer foto’s!! Vind het zelf een prachtige auto! En heerlijk hoe je vroeger nog zo eenvoudig je auto naar coach bilder kon sturen voor een ander design!
@derek306: dat kan nog steeds. Alleen waren het vroeger de Italianen die honderden van dit soort bedrijfjes hadden die de auto meestal fraaier maakten. Tegenwoordig worden ze er niet mooier op, maar dat is een kwestie van wie de vraag stelt (en het geld heeft) en het daarbij passende aanbod…..
Zet een Ferrari embleem op een Chevy en hij is miljoenen waard? Of zit het originele blok er nu weer in? Er zit een dak op wat niet hoort,de neus is bijgewerkt,etc. Grote miskoop denk ik als je dit kunt betalen.
@Alfarobert: beter eerst de tekst lezen voor je vragen gaat stellen en zelf conclusies gaat trekken.
Ligt dat Chevy blok er nog in dan? Als dat zo is is dat ding echt geen 6 miljoen waard. Daarnaast betreft het een cabrio die tot coupe is verbouwd. Dat lijkt mij ook niet een positief punt voor de waarde van de auto. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand meer dan een miljoen betaald. En dat is al veel te veel. Zelfs in de huidige markt.
@kilum: lezen = weten!
Voor 6 miljoen haal je de 12 duurste klassiekers van marktplaats (waaronder de F40) en dan heb je ook nog geld over voor een 205 gti!! Speltip 6 – Spreid je winstkansen.
@klotskuukske: ja dat kan wel zo zijn, maar dan heb je nog géén ongerestaureerde Ferrari 166 MM Berlinetta uit 1950
@jorden: wel een 205 gti. Nuf said.
En er dan zelf de Mille Miglia mee gaan rijden, moet ongetwijfeld geweldig zijn!
Wat een lelijk ding!! *duikt weg*
@truckertje: ben het volledig met je eens. Alle pre-250 Ferrari’s vind ik maar tegenvallen qua design
Linkje naar de veilingsite met meer foto’s:

http://www.goodingco.com/vehicle/1950-ferrari-166-mm-berlinetta/
En dan wordt de (inmiddels vorige) Panamera met een kakkende hond vergeleken? Deze kan er ook wat van.
1,995 CC SOHC Alloy V-12 Engine
Three Weber 32 DCF Carburetors
Estimated 140 BHP at 7,000 RPM
5-Speed Manual Gearbox
4-Wheel Hydraulic Drum Brakes
Independent Front Suspension with Transverse Leaf Spring and Shock Absorbers
Rear Live Axle with Semi-Elliptical Leaf Springs and Shock Absorbers
nadeel van de grote vakantie tijd hier op AB is dat er hele zwermen nog net niet puberende dertien jarigen hun ‘kennis’ moeten spuien!
Zal wel aan mij liggen maar het is net of ie tegen een muur is gereden en daarna terug is gaan rijden en toen weer een muur beukte.
Krijg je de Chevy V8 er ook bij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).