• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Maserati 450S is pizza met worcester saus

Auteur: jaapiyo, gepost 30 april 2017 om 18:00 – 15 Reacties

Afbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester sausAfbeelding De Maserati 450S is pizza met worcester saus

450s-costin-zagato-maserati
Deze klassieke racer kwam tot stand dankzij de vereende krachten van Maserati, Zagato en Frank Costin. Nuff said, toch?

Het duurt niet heel lang meer voordat er weer een startveld van dik vijftig auto’s op de Dunlop-bocht afstevent op het Circuit de la Sarthe. Het wordt de 85ste editie van de race die voor het eerst verreden werd in 1923.

Tegenwoordig zijn alle auto’s die meedoen aan de race ontwikkeld in steriele fabrieken. Nauwkeurig uitgedachte ideeën worden met een soms bijna eng oog voor detail uitgewerkt tot snelle racemonsters. Vroeger ging dat nog een tikje anders. Deze Maserati 450S Costin-Zagato coupé is daar een mooi voorbeeld van.

De auto wordt door Zagato zelf omschreven als Il Mostro. Dat is Italiaans voor monster. Zoals bekend was Maserati in de jaren ’50 een van de dominante krachten in de Formule 1. Met deze auto wilden ze echter ook het World Sportscar Championship veroveren.

De basis was veelbelovend. Het chassis kwam namelijk van een Maserati 350S. Omdat er een 4.5-liter grote achtpitter in werd geschroefd, werd de auto omgedoopt tot 450S. Aanvankelijk had de racer, net als de machtig mooie 350S, een open koets. Vijfvoudig F1-kampioen Juan Manuel Fangio racete ermee in zijn thuisland Argentinië in 1956.

Voor 1957 wilde Maserati de auto echter inzetten op Le Mans, met Stirling Moss achter het stuur. Het was deze Britse legende die er naar verluidt op aandrong dat de auto omgebouwd werd tot een coupé. Wellicht verwachtte hij slecht weer in Frankrijk. Om de conversie uit te voeren werd de hulp ingeroepen van Frank Costin, een Engelse ontwerper.

Mocht de naam Costin je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. Frank was de broer van Mike Costin, die op zijn beurt de helft vormde van Cosworth. De bijdrage van dat bedrijf aan de autowereld is genoegzaam bekend, maar ook Frank heeft later nog wat leuke projecten opgezet. Naar voorbeeld van zijn broer verleende hij bijvoorbeeld de helft van zijn achternaam aan het autobedrijf Marcos. Tevens werkte hij mee aan enkele ontwerpen van Lotus en Lister.

Maar terug naar de Maser. Frank zette een aantal lijntjes op papier en de auto werd gebouwd door Zagato, vandaar ook de naam Costin-Zagato. Op naar de vingt-quatre heures! Voor de Franse klassieker zou Stirling Moss vergezeld worden van teamgenoot Harry Schnell Schell.

Stirling zal in zijn nopjes geweest zijn met het ding, want de auto is in de kwalificatie goed voor de tweede plaats en in de race pakt de équipe Moss-Schell al snel de leiding. Dit ondanks sterke oppositie van Ferrari en Jaguar. Dankzij de aerodynamische koets van de Maser haalt de auto op het rechte stuk een snelheid van 320 kilometer per uur. Maar helaas, in de vroege avond is het feest voorbij: motorpech.

Na dit avontuur werd de auto een race later verkocht aan een Amerikaan genaamd Byron Staver. Hij racete niet meer met de Maserati, maar liet de auto ombouwen voor gebruik op de straat. Tevens ontdeed hij de Italiaan van zijn trotse rode racelak en liet hij de auto zwart verven. Tsja, Amerikanen en stijl…het is vrijwel nooit echt een goede combinatie geweest.

Doch elk nadeel heb zijn voordeel. Dankzij de laffe opstelling van Byron, bestaat de Costin-Zagato nu nog steeds. We hoeven dit bericht zodoende niet per se te eindigen met ‘gelukkig hebben we de foto’s nog’. Neemt niet weg dat we wel foto’s hebben. Je checkt ze zoals altijd hierboven, in de gallery.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, juan-manuel-fangio, Klassiekers, le-mans, Maserati, Racing, stirling-moss, zagato

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Rusland 2017
Volgend bericht: Dit kost het onderhoud van een Murcié met 418.000 km ervaring »

Lees Interacties

Reacties

  1. uselessguy zegt

    30 april 2017 om 18:38

    Ook in het zwart prima te pruimen hoor! Maar rood hoort stiekem wel inderdaad… Mooi verhaal weer!

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    30 april 2017 om 18:41

    Nou, ‘gelukkig hebben we de foto’s nog’? Had van mij niet gehoeven hoor :)

    Login om te reageren
  3. FieRo zegt

    30 april 2017 om 18:57

    Zwart is prima,net niet genoeg gelijnd voor rood..

    Login om te reageren
  4. bmwalpina zegt

    30 april 2017 om 19:01

    Geen sriracha-saus? :P

    Login om te reageren
  5. edjehaze zegt

    30 april 2017 om 19:03

    Dan ben ik wel benieuwd waar de andere helft van ‘Cosworth’ vandaan komt!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 april 2017 om 19:05

      @edjehaze: van Keith Duckworth.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    30 april 2017 om 19:21

    1957. Stirling Moss. Ik verbaas me er nog iedere keer over als ik zijn naam weer in een verhaal als dit tegen kom. Wat een bijzonder leven heeft die man!

    Login om te reageren
  7. galgootje zegt

    30 april 2017 om 19:33

    @jaapiyo

    Wederom puik stukje! Leuk om wat te leren zo!

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    30 april 2017 om 19:39

    Dat interieur zal na de ombouw er wel helemaal nieuw ingezet zijn. Erg mooi, maar veel te luxe en besmettelijk voor een Le Mans-racer. Dat moet dus wel van na die tijd zijn. Voor de rest een bijzonder ding. Indrukwekkend, maar niet direct mooi. Zwart staat hem overigens prima.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    30 april 2017 om 21:25

    Mooi ding!

    Login om te reageren
  10. c350cdi zegt

    30 april 2017 om 22:19

    Foeilelijk maar daardoor bijzonder bijzonder.

    Login om te reageren
  11. c350cdi zegt

    30 april 2017 om 22:21

    De verhalen zijn telkens om te smullen. Ik hoop dat er nog genoeg zijn.

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    30 april 2017 om 23:35

    Apart ding. Mooi is anders

    Login om te reageren
  13. Dizono zegt

    30 april 2017 om 23:42

    Grappig, ik ken Frank Costin vooral van de Costin-Nathan. Die stond in een van de eerste autoboeken (van Rob de la Rive Box) die kleine Dizono kreeg van zijn opa. Minstens tien keer gelezen, van Abarth tot ZIL.

    https://goo.gl/images/AfKSvW

    Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    1 mei 2017 om 09:55

    Prachtige Maserati weer. 320km/u in 1957 ook niet verkeerd.Net als de Maserati MC 12 van raceauto omgebouwd naar straat versie.Zo raken ze niet in het verdomhoekje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North