• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Mercedes F300 was een omgedraaide Carver

Auteur: jaapiyo, gepost 10 december 2017 om 16:24 – 7 Reacties

Afbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide CarverAfbeelding De Mercedes F300 was een omgedraaide Carver

F300
Check zijn moves.

De jaren ’90 was een aparte tijd voor autodesign. Alles moest opeen rond, glad en zacht worden. Prima kenmerken voor babes, maar op auto’s werkt het in mijn ogen minder goed. Mercedes droeg haar steentje bij aan de ommezwaai. Kijk maar eens naar een Mercedes uit de vroege jaren ’90, toen de designtaal van de 80s nog even doorgezet werd. De W203, W124, W140, en R129 waren nog scherpe, hoekige bakstenen. Hun opvolgers waren in direct vergelijk gladde ronde blobs.

Je zag de moderne designtaal ook terug in de ettelijke concepts waarmee Mercedes in deze tijdperiode op de proppen kwam. De gekste van het stel -en dat wil wat zeggen- is misschien wel deze F300 Life Jet, die in 1997 werd gepresenteerd op de IAA.

In tegenstelling tot de auto zelf was het idee erachter enorm conventioneel: met de F300 moesten jongeren (van geest) aangesproken worden. Dit zou de F300 moeten klaarspelen door de thrills van motorrijden te combineren met het comfort van…een Mercedes.

Zoals je al ziet op de foto’s had de Mercedes F300 om extra hip te zijn ook een paar goede dansmoves geleerd. De volledige koets kon maximaal 30 graden kantelen in de bochten. Now watch me whip…watch me nae nae. Omdat het een Mercedes is werd wel aan de details gedacht: de koplamp past zich automatisch aan de hellingshoek aan om de weg voor je veilig te verlichten.

Dit was duidelijk de meest in het oog springende truc van de F300, maar de auto had nog wat meer azen in de mouw. Je kon bijvoorbeeld het dakpaneel uitnemen voor het betere oben ohne-gevoel. En het aluminium chassis woog maar 89 kilo. Mede daarom was het uit de A-Klasse afkomstige huis-tuin-en-keuken 1.6je onder de kap voldoende om de F300 in 7,7 seconden naar de honderd te blazen. Het verbruik bleef daarbij beperkt tot 5,5 liter per honderd kilometer.

De F300 leek meer te zijn dan een frivole vingeroefening voor Mercedes. Ze waren er al mee aan het testen in 1995, twee jaar voor het beursdebuut. De officiële lezing was dat het merk op de beursvloer aan de hand van een goede dialoog met bezoekers wilde besluiten of ze het ding in productie namen. Kennelijk was men niet zo enthousiast, want een productiemodel is er nooit gekomen. Wel kreeg de F300 een soort ‘opvolger’ in de vorm van de F400.

Het daadwerkelijk op de markt brengen van zo’n kantelbolide liet Mercedes echter aan ons Nederlanders over. Twee jaar na de presentatie van de F300 kwam immers de Carver One op de markt met min of meer hetzelfde idee. Alleen als je héél goed kijkt, zie je dat de F300 twee wielen aan de voorkant heeft en de Carver One twee wielen aan de achterkant.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, driewieler, Mercedes

Vorig bericht: « Deze idyllische woonboerderij ligt in de Gouden Ham
Volgend bericht: Max Verstappen vangt bot bij de rechter »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    10 december 2017 om 17:37

    revraC was ook een omgedraaide Carver ..
    De 003F in de volksmond ..

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      10 december 2017 om 17:50

      @lincoln: ¿huh?

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      10 december 2017 om 17:53

      @lincoln: Maar die was er niet in de Yagmai uitvoering…

      De Mercedes wel… voor de liefhebber…

      Login om te reageren
  2. MoeWat zegt

    10 december 2017 om 18:07

    Dit is pas voorsprong in techniek

    Login om te reageren
  3. benzinehoofd zegt

    10 december 2017 om 21:24

    @jaapiyo: “Het daadwerkelijk op de markt brengen van zo’n kantelbolide liet Mercedes echter aan ons Nederlanders over.” Hoezo Nederlanders; de eerste generatie A-Klasse is toch gewoon in eigen Haus ontwikkeld?

    Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      11 december 2017 om 14:26

      @benzinehoofd: is de eerste generatie A klasse een kantelbollide dan?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 december 2017 om 15:44

        @dampu020: https://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA Zolang je rechtdoor rijdt is er niks aan de hand.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North