• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)

Auteur: Dizono, gepost 19 oktober 2015 om 22:15 – 19 Reacties

Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)Afbeelding Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001)

Mercedes F400 Carving
In 1997 komt Mercedes met de F300, een soort Carver One maar dan eerder, lelijker en net zo onpraktisch. Daarop voortbordurend komen ze in 2001 met de F400 Carving, een auto die kantelende wielen combineert met een leuke roadster-koets.

Mercedes heeft er in de jaren ’90 een handje van om heel lelijke conceptcars te bouwen. Geen probleem, zolang het er bij eentje blijft. Dieptepunt is toch wel de F300 Life Jet uit 1997. Net als bij de Hollandsche Carver kantelt het driewielertje de bocht in, al zitten de twee wielen vooraan, daar waar de Carver het enkele wiel aan de voorkant heeft. Wie wel hetzelfde zitten zijn de bestuurder en de passagier: gezellig achter elkaar. Zodat je je beeldschone vriendin wel kunt horen maar niet kunt zien. Geen ideale configuratie dus.

In 2001 komt Mercedes-Benz met de F400 Carving, die zoals zijn naam doet vermoeden, doorgaat waar de F300 ophield. Was de F300 een lelijk en onpraktisch ding, de F400 is allesbehalve dat. Goed, echt praktisch is de roadster niet, maar je zit naast elkaar en het geheel ziet er –pas op: persoonlijke mening– prima uit.

Daar waar de F300 het nog doet met motorfietsbandjes, daar moesten Mercedes en Pirelli voor de F400 speciale banden ontwikkelen. Half autoband, half motorfietsband, met een diameter van 19 inch aan de buitenkant en 17 inch aan de binnenkant. Dat was nodig voor het kantelmechanisme van de banden. In een bocht worden de buitenste wielen 20 graden naar binnen gekanteld, waardoor een flink negatief camber ontstaat. De buitenste wielen veranderen dan feitelijk in motorfietsbanden, zowel qua profiel, ronding als ook de compound. Deze is een stuk harder.

Volgens de fabrikant komt dit de stabiliteit en weggedrag ten goede, terwijl de kans om in een slip te raken wordt verkleind. Tot wel dertig procent meer zijdelingse stabiliteit, wat er dan weer voor zorgt dat je het gas er veel eerder op kunt gooien in een bocht. Dreigt over- of onderstuur, dan kan de auto een van de wielen een heel klein stukje optillen en het gevaar wegnemen. Ook aquaplaning kan voorkomen worden door de wielen circa vijf graden te kantelen. Daardoor kan het water beter worden afgevoerd en behoudt de auto het contact met het wegdek.

Veelbelovende techniek dus, waar Mercedes veel geld en tijd in steekt. Hoewel een mechanisme als in de F400 Carving het nooit tot een productiemodel schopt, heeft het systeem wel aan de wieg gestaan van Mercedes’ Active en later Magic Body Conctrol. Van de F400 zien we verder het grilletje met druipneus nog terug op de tweede generatie SLK, al gaf de Vision SLA van een jaar eerder daarvoor al een aftrap.

Mercedes F400 Autojunk

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, concept, grijs, Mercedes, vergeten-concept

Vorig bericht: « Deze man won Le Mans maar kwam nooit in de boeken
Volgend bericht: ‘Volkswagen ontwikkelde diverse versies sjoemelsoftware’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    19 oktober 2015 om 22:23

    Gaaf ding! Net een SLR!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      19 oktober 2015 om 22:27

      @dutchdriftking: stirling moss

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        19 oktober 2015 om 22:30

        @ghost: Precies daar dacht ik ook meteen aan. Er komt in ieder geval heel veel overeen.

        Login om te reageren
    • nederland1994 zegt

      20 oktober 2015 om 00:22

      @dutchdriftking: van mij mogen ze hem z.s.m weer vergeten

      Login om te reageren
  2. 991gt3rs zegt

    19 oktober 2015 om 22:23

    Burns my eyes!

    Login om te reageren
  3. rolov zegt

    19 oktober 2015 om 22:24

    Ik was hem ook niet vergeten. Prachtige auto toen hij met gigafotos in de telegraaf stond.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 oktober 2015 om 22:25

      @rolov: Je moest wat in dat pre-Autoblog-tijdperk ;)

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        20 oktober 2015 om 09:30

        @dizono: haha idd

        Login om te reageren
  4. gerjan zegt

    19 oktober 2015 om 22:32

    Gewoon nu gaan maken !

    Login om te reageren
  5. ohoogeveen zegt

    19 oktober 2015 om 22:40

    Mercedes was zijn tijd ver vooruit: Oni camber FTW!

    Login om te reageren
  6. knipperlichtje zegt

    19 oktober 2015 om 22:42

    Op foto 7 en 9 lijkt het net zo’n kleine trapauto voor peuters en kleuters

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    19 oktober 2015 om 22:43

    Toen geluk nog heel gewoon was…

    En je het publiek nog warm kon maken met een prototype met een 6 liter 12 cilinder motor.

    En je tegelijkertijd als autofabrikant trots kon melden dat aan het milieu gedacht was omdat het dashboardkastje van gerecyclede tijdschriften was gemaakt.

    Dat waren nog eens mooie tijden.

    Login om te reageren
  8. a3sb zegt

    19 oktober 2015 om 22:45

    Peugeot heeft de achterkant gekopieerd

    Login om te reageren
  9. mrB zegt

    19 oktober 2015 om 23:48

    Deze is volgens mij een keer eerder op autoblog aan bod geweest. Geinig concept maar persoonlijk vind ik ‘m niet mooi.

    Login om te reageren
  10. simppa zegt

    20 oktober 2015 om 00:03

    Veel beter dan de F300 inderdaad.

    http://www.3wheelers.com/mercedes.html

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      20 oktober 2015 om 04:50

      @simppa: thank you, ik vroeg t me al af

      Login om te reageren
  11. arii zegt

    20 oktober 2015 om 09:37

    Nou, tis maar beter ook dat die vergeten is…

    Login om te reageren
  12. Corrado16v zegt

    20 oktober 2015 om 10:13

    Ik vraag me alleen wel af waarom die mensen een duikpak aanhebben.

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    20 oktober 2015 om 14:25

    Niet vergeten, altijd boeiend ding gevonden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North