De Mercedes GLC F-CELL is schoner dan schoon

Auteur: , 24 Reacties

Sommigen denken dat de toekomst toebehoort aan EV's. Anderen zweren dat we uiteindelijk onze helium heil moeten vinden in waterstof. Mercedes brengt de kampen samen en combineert doodleuk beide technieken in één auto.

De GLC F-CELL is namelijk de eerste auto ooit die brandstofceltechnologie combineert met accutechniek in de vorm van een plug-in hybrid. De F-CELL kan daarmee zowel op waterstof als op stroom rijden. De naam F-CELL ken je bij Mercedes wellicht nog van de B-Klasse F-CELL. Je hoort tegenwoordig niet heel veel meer over auto’s met waterstof. Zodoende krijg je de indruk dat de meeste fabrikanten aandrijving door middel van het kleinste atoom opgegeven hebben.

Maar niks is minder waar. Toyota doet zijn best met de Mirai. Hoewel de Japanners ook bekend staan om hun hybrides, is het nu echter Mercedes dat met een plugin hybride op waterstof op de proppen komt.

De auto is zoals de naam al aangeeft gebaseerd op de GLC (rijtest) en heeft een actieradius van 437 kilometer volgens de NEDC-cyclus. Mercedes heeft vorderingen geboekt met de waterstofmotor, want het ding is nu zo klein dat ‘ie gewoon volledig onder de motorkap past. Tevens verbruikt de motor nu veel minder platina dan voorheen, wat wel zo fijn is om het kostenplaatje realistisch te houden. De motor levert 200 pk en 350 Nm. De benodigde brandstof wordt opgeslagen in twee tanks met een maximale inhoud van 4,4 kilogram waterstof.

Naast de motor voeden met waterstof kan je, aangezien het een plug-in hybrid betreft, de auto ook aan de stekker hangen. De GLC is namelijk voorzien van een elektromotor aangedreven door een accu met een capaciteit van 13,8 kWh. Deze is aan de achterkant van de auto gemonteerd. De accu heeft dan in het beste geval 1,5 uur nodig om volledig te worden opgeladen.

De GLC F-CELL kent verschillende rijmodi. In Hybrid-modus spreekt de auto zowel energie uit de brandstofcel als uit het accupakket aan. In F-Cell-modus wordt vrijwel alleen de brandstofcel aangesproken. In Battery-modus wordt juist alleen het accupakket aangesproken, puur op de batterij komt de GLC 49 kilometer ver. In Charge-modus tenslotte wordt prioriteit gegeven aan het opladen van de batterij. Mercedes-Benz heeft nog geen datum genoemd waarop de GLC F-CELL in productie gaat, maar verwacht die in de komende maanden aan te kunnen kondigen.



24 reacties

Vrijwel iedere waterstofauto rijdt op stroom… (een paar obscure waterstof-gevoede zuigermotoren daargelaten…) Het verschil is dus dat hier een accu inzit die je ook met een kabel kan laden? Ok.
Ik vind dit veel mooier dan al die pure elektrische auto’s
EDIT: joah, goed punt.
Vooralsnog vindt rendabele waterstofwinning plaats als bijproduct van gaswinning. Dat is ook waarom Shell er dol op is. Waterstof is pas interessant als transportverliezen geen drol uitmaakt en hydrolyse op grote schaal plaatsvindt door middel van kernfusie. Voorlopig toekomstmuziek, maar zeker niet ondenkbaar. Goed dat Daimler er onderzoek naar doet.
@automotivedesigner: En het is pas interessant als het niet drie keer zoveel zonnepanelen kost om dezelfde hoeveelheid energie in waterstofvorm te verkrijgen dan dat het direct van de panelen komt. Nooit, dus.
@jochempie: Helemaal eens. Als deze Mercedes iets aantoont met zijn oplaadbare batterij, dan is het wel de zinloosheid van waterstof als energiedrager.
@automotivedesigner: Intussen is het zwakke punt dat je nergens waterstof kunt tanken. In Keulen rijdt het openbaar vervoer deels met waterstofbussen, maar die kunnen op het industrieterrein “afval” waterstof tanken. Zowel bij elektriciteit als bij waterstof is de opslag een rem op ruimere toepassing. Bij stroom omdat je die eigenlijk alleen in accu’s kunt bewaren, bij waterstof omdat dat onder idioot hoge druk opgeslagen moet worden en ook nog eens overal doorheen lekt. Wat dat betreft is olie toch eigenlijk heerlijk eenvoudig.
Maar waar kan je waterstof verkrijgen voor je auto?
@papageno: Automotive Campus in Helmond, en volgens mij een maasvlakte in Rotterdam. Succes.
@jochempie: Naast de ANWB vestiging bij de afslag Rhoon en er komen er een paar bij in de komende tijd. Oude Tonge, Den Haag en Groningen zo ver ik weet.
Hybride is een pas op de plaats, waterstof of wat dan ook.
Er zal altijd vraag zijn naar actieradius met zeer korte tank/laadtijd. Daar kan dit nog op inspelen. Elke brandstofcelauto heeft volgens mij al een bufferaccu nodig, zo bijzonder is deze techniek dus helemaal niet. Wel mooi dat het kleiner gemaakt is en voordeliger.
Waterstof is inderdaad niet efficient, maar dat nadeel kan kleiner zijn dat het grote voordeel: energiebuffer: Je zou je thuis een voorraadje waterstof kunnen maken uit (zonne-)elektriciteit je auto binnen enkele minuten tanken als je thuiskomt. Omdat het tanken zeer snel kan zijn dit soort initiatieven ook makkelijker per wijk te doen. Een goed beveiligde ondergrondse opslag voor elektra en vervoer (en efficiente stadsverwarming) die wordt gevoed uit zonnepanelen of winterenergie heeft altijd grote voordelen.
Nog een belangrijk punt: Als een brandstofcel straks met minimale slijtage 20 jaar meegaat dan zal hij ook zeer goede accuwagens naar de kroon steken op het gebied van kosten, daar zijn immers de accu’s erg duur én aan slijtage onderhevig.
@defl8: Voor je het weet zappen we een accu in 10 seconden vol, en dan is het enige argument wat voor waterstof spreekt weer voorbij.
@jochempie: Jep, geen enkel probleem om met 18.000.000 watts een accu van 50kwh vol te klappen. Langs elke snelweg, waar je dat dan gaat doen, ligt immers al een stroomkabel van een halve meter dik om je superdupercharger te voeden.

Ook bij minder snel laden heb je dat zelfde probleem trouwens. Zelfs een minuut is zo kort dat de voeding nagenoeg onmogelijk gaat worden.
@lekbak: Met een accu lukt dat niet, maar er wordt in het Verre Oosten druk geëxperimenteerd met “supercaps”, ultracondensatoren. Die kun je heel snel laden, maar het schijnt ook weer snel weg te vloeien. In China wordt gereden met bussen met een intrekbare beugel (stroomafnemer/pantograaf) op het dak, die bij elke halte even contact maken met een laadpunt boven de halte. Dan is de bus in anderhalve minuut vol, ruim genoeg bij de hoeveelheid passagiers die je daar in en uit moet laten stappen, en kan de bus weer een par haltes verder. Werkt bij openbaar vervoer, maar voor personenauto’s is het niks. Siemens en Bombardier doet hetzelfde met accubussen, met hetzelfde nadeel: je hebt er als gewone autorijder niets aan. De snelste manier is op het ogenblik de methode die Renault voor de Fluence bedacht had: lege accu eruit, volle accu erin. En dat systeem is geflopt.
@jochempie: Thuis waterstof tanken is een leuk idee, maar dan moet je wel een pomp hebben die 700bar+ kan halen. Ik weet niet of jouw verzekering daar blij van wordt.
Gelukkig wordt er de komende vijf jaar 10 miljard in geïnvesteerd… http://hydrogencouncil.com/
Daarbij waterstof kan prima gemaakt worden met duurzame energie. Vaak is er overschot op de energiemarkt, dat wordt netjes omgezet naar waterstof. Misschien niet zo efficient maar oneindig veel efficiënter dan niets doen met (duurzaam)opgewekte energie. Daarbij je auto net zo snel voltanken als nu, geen gezeik met laadpalen die heel de dag bezet zijn… ideaal! Laat maar komen. Duitsland is al goed bezig met de aanleg van waterstof tankstations.
@vantagev8: Waterstof maken is inderdaad niet erg efficiënt, maar als je dan ook nog eens moet wachten tot er een overschot aan groene stroom is, dan wordt waterstof wel heel erg duur.
@advandermeer lijkt me geen probleem. Er is nu al regelmatig overschot op de Duitse markt, dat wordt gedumpt op de Nederlandse markt. En dat wordt steeds meer, plus dat Nederland ook zelf steeds meer op deze manier opwekt dus ook met overschot te maken gaat krijgen op de eigen markt. Daarnaast kan het nog altijd gemaakt worden met duurzame energie, overschot of niet. Check de initiatieven en ontwikkelingen op de wereldwijde energie markt.
@vantagev8: Als er geen overschotten zijn, dan neem je dus duurzaam aanbod van de markt die anders aan andere verbruikers geleverd zou worden en die dan dus voor fossiele alternatieven moeten kiezen. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn. Door de productie van waterstof in zulke situaties creëer je dus zelf vraag naar elektriciteit van fossiele bronnen. Zoals critici van elektrische auto’s zouden zeggen, dan draait de installatie op kolenstroom.
@advandermeer, iedereen vormt een mening op basis van de eigen kennis, observaties en interpretaties. Deze materie is veel te complex en omvattend om hier verder op in te gaan. Zoals ik al schreef check de ontwikkelingen op de energie markt, verreik je kennis en deel eventueel daarna je nieuwe mening.
@vantageV8: Foei! VerrIJK. Ik moet op taal gebied mijn kennis maar weer eens bijpunten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).