De Model S 70D: Tesla’s nieuwe instapmodel [updated]

Auteur: , 59 Reacties

Tesla gooit zijn Model S met 60 kWh-accu uit het assortiment, en introduceert een nieuw basismodel: de 70D, met vierwielaandrijving.

Tesla Model S

De elektrische automaker uit Palo Alto begon met louter achterwielaangedreven modellen, met een accupakket van 60 of 85 kWh. Echter: Elon Musk vindt dat de klandizie ‘the D‘ verdient, en stopt dus ook een elektromotor op de vooras. Het begon met de 700 pk sterke P85D, deze 70D moet het met iets minder stellen.

Standaard krijg je bij de 70D supercharging, iets dat bij de P60 nog voor 2.500 euro op de optielijst stond. Volgens Tesla komt het gecombineerde vermogen op 334 pk, waarmee de P70D dus wel een flink stukje achterblijft op de 700 pk-sterke P85D. Het eerdere gerucht over 517 pk blijkt -jammer maar helaas- niet waar.

De 70D doet 0-100 in 5,4 seconden, en heeft een maximumsnelheid van 225 km/u. Dit is de hoogste Vmax tot nu toe in een Tesla. Met de 70D komen 3 nieuwe kleurtjes: Ocean Blue, Obsidian Black, en Warm Silver. Standaard krijg je o.a. Autopilot Hardware, een Trip planner en range assurance, Lane departure warning en een automatische noodremfunctie. De eerste leveringen starten over circa 2 maanden. Instappen kan vanaf 77.100 euro, waarmee de instapper wel gelijk even 5200 euro duurder wordt. Goed, het 2500 euro kostende superchargen, waarmee je je Tesla gratis aan een van de vier snelladers in Nederland kunt hangen, is voortaan standaard.

Opvallend is dat Tesla op haar website nu drie modellen vermeldt: de 70D, 85D en P85D, alle met vierwielaandrijving. Is er dan geen Tesla Model S met achterwielaandrijving leverbaar? Jawel, kies je de 87.200 euro kostende 85D, dan is achterwielaandrijving een optie voor een minderprijs van 5100 euro. Behalve vierwielaandrijving, mis je dan ook wat paardjes: het vermogen zakt van 428 naar 367 pk, 0-100 gaat in 5,6 in plaats van 4,6 seconden en ook de top wordt 25 km/u lager begrenst op 225 km/u.

Foto: smurfblauwe Model S, autojunk.nl



59 reacties

Cool. Maar meer kleuren zijn zeker welkom want is alleen maar zwart wit en donkerblauw hier in Amsterdam.
@branko:
Geen grijs?! Dat verbaast mij.
@branko: dat komt door de Nederlandse leaserijder niet door het kleurenassortiment.
@mrrallycross: Ik zie de meeste Model S eigenaren nu niet echt als de gemiddelde leaserijder met bijhorende smaak wat kleuren betreft.Het kleurenpalet is voor de Model S ook niet erg groot.
@sydney: in Amsterdam zijn het voor 90% taxi’s en die zijn wit of blauw/zwart. De gele kentekens hebben doorgaans wat meer kleurige kleuren ;)
@branko: Dat bordeauxrood zie je ook best vaak.
Zag onlangs 1 rondrijden in het bordeaux met zwarte velgen..
Dat was nog eens een mooie Model S!
@Dimglor: bordeaux is sws de mooiste kleur voor de model S, wat mij betreft.. Ben alleen geen fan van donkere velgen.
@EJS: Mee eens, maar deze zwarte velgen bij een rooie tesla staan echt heel puik hoor. Even geconfigureerd.
@EJS: [img]http://www.dragtimes.com/blog/wp-content/gallery/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red-003.jpg[img\]
@Dimglor: Ik vind dat blauwe van hier boven wel wat. Of geel…..
@dutchdriftking: die blauwe op de foto is niet een Tesla kleur. http://www.teslamotors.com/nl_NL/ Deze daarentegen wel.
@stfu: Ach als je een Tesla kan leasen/kopen kan er ook wel een wrapje af toch?
@Dimglor: Tesla red met de donkere optie wielen. Dat is het fraaist naar mijn mening.
Rijdt dus nog altijd 90% van het wagenpark het snot voor ogen. Maar wat kost ie nu dan?
@berlinetta: 77k en een beetje
@berlinetta: ja tot de grens daarna rijden ze je allemaal weer voorbij.
Zijn lekker bezig die jongens in de Verenigde Staten en Amerika. Toch zie ik graag een kleiner model verschijnen, maar dat zal ook wel gebeuren binnenkort.
@joostvis: nee eerst nog die suv achtige
@rolov: weet ik wel, maar ze zullen nog wel meer op tafel hebben liggen. Die SUV mogen ze wat mij betreft wel overslaan als het productie model niet afwijkt van de huidige vormgeving. Wat een afschuwelijke verschijning.
@joostvis: na mod X staat Gen III op de planning, categorie bmw 3. Zou er in 2018 moeten zijn; wordt dus 2019 ofzo
@joostvis: die zou er moeten komen als we Elon mogen geloven. In een reportage beweerde hij de wereld wou veranderen met z’n electrische wagens en die voor iedereen beschikbaar zal maken. Nu, deze grotere klasse modellen zijn in mijn ogen enkel om een reputatie op te bouwen van “premium/klasse/…” om dan uiteindelijk een “e-golf” op de markt te brengen. Laat ons maar hopen.
@joostvis: Yes, de Model 3 heet ie geloof ik. Ik denk dat dat uiteindelijk de Tesla wordt die je wil hebben.
@joostvis: Next-level tautologie?
Doe mij maar een Amerikaans big block
@ThomasBol: dan toch alleen vanwege de geur en t lawaai? Want om torque kan je niet verlegen zitten met zo’n elektromotor.
@wheelzzz: eens. Hard gaat zo’n big block toch niet haha
Hahaha. “The D.”
ik vind die blauwe kleur hem niet misstaan zoals metalmike hierboven hem heeft
kloppen deze specs wel? 70d met 517 pk en 5,4s naar de 100, terwijl de 85d 380 pk heeft en naar de 100 in 5,2 seconden gaat?

of hebben jullie het over de P70D ofzo ?
ik snap in iedergeval niets van de opsomming van alle specificaties in dit bericht.
@mckroket: 85D heeft meer vermogen gekregen en doet 0-100 in 4,6. Als je gewoon even naar de configurator van Tesla gaat zie je het :’)
@stfu: de oude 85d deed t al in 4sec toch? Ik vind t ook vreemde getallen bij elkaar
@jmeverts: heeft het niet iets te maken met het feit dat dit 4-wiel aangedreven auto’s zijn?
@jmeverts: nee, de 85D deed het in 5,4 seconden. De P85 in 4,4 ja. Dus nu heb je voor minder geld 4WD en weer erg snel. En de auto is standaard nog iets luxer ook.
@mckroket: 70D=334pk
bovendien hebben jullie het over 225 km/h wat het snelste is in een tesla ooit, terwijl ik bij de topmodellen teslas snelheden tot 250 km/h zie. zelfs de normale 85 zou 230 km/h kunnen.
Dus we hebben nu een P70D (AWD 517pk), kennelijk duurdere P85 (RWD 422pk) en de duurste P85D (AWD 700pk).
Iets zegt mij dat ze de P85 uit de markt prijzen…..
Ik wil er wel eentje. Woon-werk wordt zo’n feest met dat ding. Goedkoper en sneller. Echt top. alleen nog ergens de liquide middelen vinden hiervoor…
@MDA: hoezo liquide middelen…. die dingen zijn hardstikke waardevast. gewoon leasen of financieren die handel, ruim 3000 bijtelling per jaar. 4000 rente per jaar voor de tesla en een partij zonnepanelen en je bent de man. Laat alle dommerds om je heen maar saaie auto’s rijden, life’s to short to drive boring cars ;)
@mrdjm: Nee de normale 85 verlangt ook. Het worden allemaal D uitvoeringen.
@Donstil: *vervalt
@Donstil: Oke, wat is het verschil?!
Ik heb geen idee waar die P voor staat….
@mrdjm: P staat voor Performance (sterkere motor achter). Die is nu alleen voor de P85D, dus met 700 pk. Daaronder heb je de 85D, dan 80 (RWD) en daaronder nu dus de 70D, met standaard 4WD.
@mrdjm: P85 bestaat al tijden niet meer. 85 overigens nog wel.
Leuk he? Zelfs op je electrowaggel zit een supercharger!
Iets bekend over de accu?
@gop1: en range?
@gop1: Voor het eerst dat ik dit zie: ‘You are posting comments too quickly. Slow down.’
lol
@gop1: Ga gewoon naar de NLse Tesla pagina ;)
Weegt een tesla zo veel dat hij met 517pk en 4wd nog 5,4 sec doet over 0-100
@mrrallycross: dat sowieso, het is alsof een Obsese kandidaat een 100m sprint moet doen. Daarnaast zal het vermogen wel wat geknepen worden i.v.m. range issues bij piekvermogen.
@mrrallycross: De motor heeft 517 pk, maar ik vraag me af of de accu’s zo veel vermogen kunnen leveren. Lijkt me niet gezond om zo snel te ontladen.
@gop1: 334pk… Staat in t nieuwsbericht
Deed een tijdje terug een stoplicht sprintje met een wat jonger ogend meisje in een Model S. Vanuit een bocht. Ik had de binnenbocht. Zij de buitenbocht. Zag dat ding kwispelend naast me. Meisje kon m maar net houden. Kneep wel even m’n billen flink bij elkaar.
”hoogste v-max tot nu toe in een tesla”. Onzin. De 85D en P85D gaan 250km/h.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).