• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: draag jij je gordel achterin?

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 april 2015 om 13:01 – 143 Reacties

Opblaasgordel achterin


Een veiligheidsgordel dragen: voorin is het voor bijna iedereen een gewoonte, maar hoe zit dat als je plaats neemt op de achterbank?

In 1989 verschenen in elke auto in Europa veiligheidsgordels achterin, en sinds jaar en dag is in de wet een verplichting tot het dragen hiervan opgenomen. Wie zelf als kind regelmatig met zijn hoofd tussen de voorstoelen zat hoeft dit van zijn eigen kind niet meer te verwachten.

Toch vind ik het dragen van een gordel achterin in de sporadisch voorkomende achterbankmomenten nog steeds een wat rare gedachte, en met mij meer dan een derde van Europa, zo meldt Ford op basis van eigen onderzoek onder 7.100 Europeanen, waarbij (niet geheel verrassend) Roemenië, Spanje en Italië negatief de kroon spannen.

Misschien is het omdat je achterin vaak een vaste (meer liggende) positie hebt, die wat onnatuurlijker aanvoelt, of misschien komt het omdat de oudere generatie er als kind niet mee zijn grootgebracht, maar toch klik ik zelf achterin niet zo automatisch de gordel vast als voorin.

Hoe zit dit met jullie? Laat het weten via de poll. En check even het verschil tussen iemand die wel en niet zijn gordel om heeft in deze video.

Foto: opblaasgordel van Ford.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: de lekkerste wegen van Europa?
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
  • Lezersvraag: de beste apps voor onderweg?
    Lezersvraag: de beste apps voor onderweg?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

gordel, lezersvraag

Vorig bericht: « 3 dagen Veyron rijden? Dat is dan €65.000 a.u.b.
Volgend bericht: De Model S 70D: Tesla’s nieuwe instapmodel [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. turtle zegt

    8 april 2015 om 13:02

    Altijd.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      8 april 2015 om 13:24

      @turtle: ja logisch. Dan rij ik zelf niet.

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        8 april 2015 om 13:51

        @991gt3rs: precies daarom, maar let ook altijd op anderen.
        Ik rij niet totdat iedereen vastzit, waarom bleek vorige week maar weer toen er achter me een op zn telefoon zat te kijken en de achterkant van de seat in elkaar reed

        Login om te reageren
  2. postzegel zegt

    8 april 2015 om 13:03

    Duh..

    Ook (of juist?) als ik voorin zit en er passagiers achterin zitten. Geen gordel om = Geen optie.

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    8 april 2015 om 13:05

    Geen gordel om achterin? Dan wordt er nog geen meter gereden!

    Login om te reageren
    • guusboum zegt

      8 april 2015 om 13:11

      @BmwMPower: wel 99 centimeter?

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        8 april 2015 om 13:13

        @guusboum: Bijdehandte figuren zoals jou lopen of fietsen maar…

        Login om te reageren
        • JvT zegt

          8 april 2015 om 13:21

          @BmwMPower:

          ‘Bijdehante’ en ‘zoals *jij*’. Maar toch +1.

          Login om te reageren
          • mout zegt

            8 april 2015 om 15:25

            @JvT: Eh – met ‘jij’ zat ie toevallig goed. Zo bijdehand als jij.
            https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/groter-dan-jou-jij

            Login om te reageren
            • JvT zegt

              8 april 2015 om 15:37

              @mout:
              Daar ga je toch even de mist in, Mout.

              https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/iemand-zoals-jij-jou

              Even uitgelicht: “Iemand als jou, een man zoals hem, een minister als haar, enz., waarin de niet-onderwerpsvorm wordt gebruikt, zijn niet juist.”

              Login om te reageren
              • rikus zegt

                8 april 2015 om 17:24

                @JvT: Kinderachtig.

              • styns zegt

                8 april 2015 om 18:53

                @JvT: Jij Vuile Taalnazi. JVT

              • JvT zegt

                8 april 2015 om 19:00

                @styns:

                Wil je nu een medaille?

    • jrk68 zegt

      8 april 2015 om 18:28

      @BmwMPower:
      No Problem, ik heb geen “achterin” en in de kofferbak gaat hem ook niet worden.

      Dan zie ik zelf niks meer….

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        8 april 2015 om 18:58

        @jrk68: je hebt toch ook een Merc? E klasse?

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          8 april 2015 om 20:55

          @camber24: @jrk68 doelt op z’n Smart Roadster… ;)

          Login om te reageren
  4. audirs7 zegt

    8 april 2015 om 13:06

    Altijd.

    Login om te reageren
  5. janjaspar28 zegt

    8 april 2015 om 13:07

    Zelf heb ik helaas nog niet de leeftijd waarop ik een auto mag besturen (bijna! :) ), en zit met familie-uitjes met pa en ma dus achterin. Geen gordel om? Dat is echt geen optie. Veiligheid gaat boven alles, ook op de achterbank. Bij een spontane remactie vlieg je toch tegen de stoel voor je aan, en dat is niet zo prettig.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    8 april 2015 om 13:08

    Yup. Als ik zelf rijd weiger ik te rijden als niet iedereen zijn gordel om heeft, en als ik zelf achterin zit doe ik hem ook altijd om. De enige keer dat ik dat niet heb gedaan, was toen mijn oom ergens een Chevrolet Bel-Air op de kop had getikt. Dat ding had geen gordels achterin.

    Login om te reageren
  7. r32turbo zegt

    8 april 2015 om 13:08

    Komt heeeeel weinig voor dat ik achterin zit, maar als ik zit heb ik altijd een gordel om.

    Login om te reageren
  8. 106rallyes2 zegt

    8 april 2015 om 13:08

    Altijd en ik let er altijd op bij de personen die met mij meerijden.

    Login om te reageren
  9. nieuweling zegt

    8 april 2015 om 13:08

    Tuurlijk altijd!

    Login om te reageren
  10. abcde zegt

    8 april 2015 om 13:08

    Voorin altijd, achterin nooit.

    Login om te reageren
  11. ukbob zegt

    8 april 2015 om 13:09

    Hier ook, altijd!
    Of het nu ‘voor een kort stukje..’ Is, of ‘knetter dronken achter jn een taxi..’

    Geldt overigens ook als ik mensen mee neem, of het nu m’n collega, CEO, oma of iemand z’n kleuter is, auto rijdt geen meter voordat iedereen in z’n riem zit!

    Login om te reageren
  12. huupe zegt

    8 april 2015 om 13:09

    Voel me naakt zonder

    Login om te reageren
    • ziekegeest zegt

      8 april 2015 om 14:14

      @huupe: ik was tijdens het afrijden mijn gordel vergeten om te doen, 10 min later dacht ik: he, dit zit te comfortabel, er klopt iets niet. Dus twijfelde ik of ik miin gordel direct om moest doen of dat ik de auto aan de kant moest zetten. Uiteindelijk een keeropdracht gekregen, en toen gedaan alsof ik m’n jas in de achterbak ging stoppen en t was m niet opgevallen dus gewoon geslaagd ook nog.

      Gordels zijn net condooms, met is t veiliger, zonder is t lekkerder

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        8 april 2015 om 23:52

        @ziekegeest: Sorry maar wat is er lekker aan om bij elke bocht heen en weer te schuiven en voorover te duiken bij het remmen? Ik vind het juist lekkerder als de gordel me lekker in de stoel drukt en stabiel houdt.

        Login om te reageren
        • marinepower zegt

          9 april 2015 om 00:38

          @Homer55: dan mag je minimaal een 4 puntsgordel hebben

          Login om te reageren
        • marikoelolo zegt

          9 april 2015 om 08:54

          @Homer55: Heb je geen ruggengraat dan? Het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat je abrupt remt en met grote snelheden bochten neemt, maar dat ligt toch echt aan jou dan…

          Login om te reageren
        • ziekegeest zegt

          9 april 2015 om 11:07

          @Homer55: wat @marikoelolo zegt, tijdens het afrijden neem je bochten/rotondes doorgaans in de 2e versnelling, en wat betreft het remmen, heb je je handen niet aan het stuur als je remt? Mochten je armen de G-krachten niet aankunnen omdat je zo hard op de rem gaat dan ligt het echt aan je rijgedrag ben ik bang

          Login om te reageren
          • Homer55 zegt

            9 april 2015 om 14:55

            @ziekegeest: ja joh… Of je rustig rijdt of zoals jullie denken als een “coureur”, een gordel houdt je gewoon beter op je plek tijdens het rijden.
            Ik vind “zonder gordel rijden is lekkerder/fijner” een bullshit excuus.

            Login om te reageren
  13. moatie zegt

    8 april 2015 om 13:10

    Voorin ook niet

    Login om te reageren
    • sjon zegt

      8 april 2015 om 14:18

      @moatie: wauw! Was ik maar zo stoer!

      Login om te reageren
      • moatie zegt

        8 april 2015 om 18:30

        @sjon: ik wist niet dat ik alleen mocht antwoorden wat van mij verwacht werd… Maar ik begrijp je gevoel!

        Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      8 april 2015 om 18:55

      @moatie: ook nooit

      Login om te reageren
  14. marussia zegt

    8 april 2015 om 13:10

    Altijd…

    Login om te reageren
  15. shootingbraker zegt

    8 april 2015 om 13:11

    Ja

    Login om te reageren
  16. potjak zegt

    8 april 2015 om 13:12

    Altijd!

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    8 april 2015 om 13:13

    Goed te lezen dat ik dus blijkbaar een uitzondering ben. Misschien een leeftijd-ding. Voorin altijd, achterin nooit

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      8 april 2015 om 13:24

      @baasbas: ik zelfs niet voorin, ik heb die verklikker laten uitschakelen in de garage. Ik draag gewoon nooit een gordel, tenzij ik in de verte politie zie.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        8 april 2015 om 13:41

        @tombe: stoer

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          8 april 2015 om 14:32

          @sr20det: niet echt, meer non-chalant.
          Ik rij nu bijna 20 jaar en zoals @griffendahl meldt, nog steeds geen enkel moment gehad ik wou ik deze droeg.

          De kansen dat je er beter uitstapt zijn er natuurlijk, maar de kansen dat je er beter uitkomt als je die niet droeg zijn er helaas ook. Maar in mijn geval pure non-chalantie.
          Kan ook met m’n job als trucker te zien hebben. Heb nog niet zitten kniezen waarom, maar “wij” dragen gewoon geen gordels, nooit.

          Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            8 april 2015 om 18:14

            @tombe: noem het wat je wilt, het is gewoon oerstom en gigantisch eigenwijs. 20 jaar geleden was het ook verplicht om je gordel om te doen. De redenen om het niet te doen zijn er eigelijk niet, en de gevolgen kunnen bij een relatief kleine impact als dood of hersenletsel zijn. Waar niet alleen jij derest van je invalide leven spijt van zult hebben maar ook je vrouw, kinderen, ouders en vrienden.

            Login om te reageren
            • tombe zegt

              8 april 2015 om 18:52

              @lambo4all: ben alleen maar good point….dank je

              Login om te reageren
              • gerjanm zegt

                8 april 2015 om 21:04

                @tombe: Omdat je geen gordel draagt.

      • griffendahl zegt

        8 april 2015 om 13:57

        @tombe: Ik hoop oprecht voor je dat je niet een keer achteraf een ‘wat als ik hem toch maar wel gedragen had’ momentje hebt… Je bent nogal stellig, waarom wil je dat ding bewust niet om dan?

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          8 april 2015 om 14:41

          @griffendahl: ijdelheid? Ik rij nu 20 jaar ongevalvrij, buiten wat onder-de-20kmh-gevalletjes, geen idee man.
          Zelfs al ben ik bewust nu in m’n laatste wagens een airbag zit en m’n nek eraf gaat als die openklapt zonder gordel.

          Het is zelfs zo erg dat als ik bij vrienden instap, ze me erop wijzen en zelfs niet willen vertrekken zonder ik m’n gordel aandoe. Pas dan ben ik ervan bewust ik fout ben maar waarom geen idee. Nu ja, op circuit nu wel, of bij mensen die de bleep niet lieten deactiveren want kan idd behoorlijk irritant zijn.

          Mini activeerde deze namelijk achter circa 500m en gaf je namelijk de tijd om deze al rijdend om te doen.

          Collega’s van me gaan zelfs naar afbraak om een gordelstekker te kopen en deze erin te pluggen.

          In de truck blijft de gordel erin en bij sommige gewoon achter de zetel gebonden.

          Ik kan het niet verklaren sorry

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            8 april 2015 om 14:46

            @tombe: Ik ga je niet lopen veroordelen, zolang jij achter het stuur zit is het jouw keuze, ik was benieuwd naar de achterliggende reden.

            Ik zou het zelf niet kunnen, zonder gordel in de auto rijden voelt hetzelfde als zonder broek naar buiten lopen. ’t Kan allemaal prima en als je maar een klein stukje hoeft ben je misschien wat gemakkelijker geneigd het te doen, maar ’t voelt gewoon een beetje ongemakkelijk.

            Login om te reageren
            • tombe zegt

              8 april 2015 om 15:58

              @griffendahl: sorry man het blijft in m’n hoofd draaien waarom.
              Heb nog 2 dingen gevonden die mss wat “sense” kunnen maken.
              1) leeftijd. We werden allemaal op school geleerd dat roken slecht is maar toch doen velen het hier.
              Zo begin je tot aan de supermarkt zonder gordel en rij je steeds verder zonder.

              2) rebellisme.
              Er zijn veel wetten waar velen onder ons niet met akkoord zijn oa IMO (!):
              -speed kills terwijl we weten dat het de non-chalante smartphoners die het gevaar zijn en lak aan spiegels hebben.
              -hier in België de kroon in mijn geval als vrachtwagenchauffeur inhaalverbod bij regen zodat kilometerslange staarten van vrachtwagens gemaakt worden waar niemand nog op en af de snelweg kan (door meestal 1 “hollander” die afgesteld is op 80kmh sorry :-) )
              -trajectcontroles waar ieder op z’n teller zit te kijken ipv de weg
              -1 biertje gaat me nu niet als een idioot laten rijden.
              -in spits het verkeer door matrixborden trager laten rijden ipv sneller. Zet nu je duim ns op een tuinslang en het schiet alle richtingen uit, de stroom blijft hetzelfde.
              -hier in België het geval dat een trucker in de bak zit omdat hij bij oud naar nieuw een jointje gepaft had en een week erna een dodelijk ongeval veroorzaakte en positief testte.
              Je krijgt een afkeer vd wet zelfs al ben ik geen gebruiker.
              -enz enz enz

              Zo krijg je ergens een rebel in jou dat eigenlijk de wet niet meer zo au sérieux begint te nemen. Dus als een wethandhaver me verplicht, krijgt het soms wel het averechts effect.

              Login om te reageren
              • griffendahl zegt

                8 april 2015 om 16:37

                @tombe: Oh, daar raak je een voor mij pijnlijk puntje. Inhalende vrachtwagens heb ik echt geen begrip voor… Ik rijd tegen de 70.000km per uur. Dat een vrachtwagen zich ergert aan een vrachtwagen voor hem die 2 km minder rijd begrijp ik eigenlijk al niet, 2 klikjes op de CC en probleem is opgelost. Maar voor iemand die zich zo ergert aan een paar km per uur hem er dan met een verschil van soms wel 50 km/h voor een automobilist te gooien, dan ben je zelf nog veel erger, egoisme in zijn puurste vorm… En ik weet niet hoe dat in Belgie zit, maar de meeste vrachtwagens hebben in NL nog maling ook aan een inhaalverbod, nog grotere ergernis voor de rest van het verkeer. Dat treintje is een non-argument, helemaal niet nodig als je gewoon een beetje afstand houdt… Oprecht mijn grootste ergernis op de weg, misschien niet zo’n goed argument voor mij ;)

                Maar – dat ff van me afgeschreven – weer even ter zake… Grappig hoe sommige dingen erin sluipen terwijl je gewoon niet eens meer kan vaststellen waarom, dat heeft denk ik iedereen wel met sommige gewoontes…

              • griffendahl zegt

                8 april 2015 om 16:37

                @griffendahl: 70.000km per jaar natuurlijk, niet per uur… Zo vlot kan die oliestoker van mij ook weer niet ;)

              • tombe zegt

                8 april 2015 om 17:52

                @griffendahl: we zijn ver off-topic aan het gaan, maar kan ik inkomen, laat ik je geruststellen, ik ben namelijk ook autobestuurder. Ik haal nooit in als ik weet het verkeer te zullen belemmeren. Moest er meerdere zijn zoals ik zou het inhaalverbod niet uitgevonden zijn.

                Ik zal het met m’n beperkte kennis proberen schetsen.
                Iedereen is van hetzelfde principe en probeert afstand te houden, zelfs bij inhaalverbod. Maar de schommelingen en het rimpeleffect van zelfs maar een invoegende wagen is gigantisch en is moeilijk te omschrijven voor (sorry) een leek. Net zoals de dooie hoeken.
                We zijn zelf bewust van ons gewicht, veilige tussenafstanden, niemand bij mijn weten wil hiermee spelen maar na enkele uren op 2 vaks-wegen wil je er even tussenuit naar de volgende “hollander” welke z’n baas z’n truck afstelde op 80kmh voor economische redenen en zo files maakt. Ook vrij egocentrisch imo.
                Er zijn ook vele situaties die autobestuurders onderschatten. Een simpel voorbeeld, een invoegende truck of wagen….je gaat om deze niet de vangrail niet in te duwen naar het 2de….maar als deze naast je blijft hangen (en zo heb je veel ondankbare idioten) ben je wel verplicht om te blijven in te halen of te wachten tot die idioot in kwestie inziet dat je maar die maximum snelheid hebt en die inhaal actie 5 minuten kan duren tot vervelens toe voor de achterliggers.
                Nu, om kort door de bocht te gaan, geen enkele van “m’n” collega’s doet dit opzettelijk en ik kan maar een hopen ieder een rit op z’n minst meemaakt van bovenin. Er gaat meer om dan je denkt en dan is Nederland nog vlak!
                Bij hoogteverschillen komt er nog een hele reeks regels en protocollen bij. Waardoor inhalen bijna onvermijdelijk wordt. Klimmen met inhaalverbod moet je achter een maximaal geladen truck blijven aan 30kmh bvb. En bij afdalingen bij een geladen bijna je remmen verbranden bij inhaalverbod terwijl je anders rustig van 100kmh op de motor kan afremmen. Er gaat heel wat om met “onze” 45 ton, geloof me. Ik keur daarom ook niet alle acties goed. Kan van autoverkeer ook gezegd worden. Hoeveel ik dagelijks zeg wat met sommige levensgevaarlijke inhaalacties soms enkele seconden maar “gewonnen” wordt ten koste van levens en duizenden €, echt, voor soms luttele seconden.

                Nu, ik heb ooit naar onze minister van mobiliteit een voorstel gedaan voor een druppel op de hete plaat.
                Moesten nu elke vrachtwagen dezelfde snelheid rijden zou er al een pak inhaal acties vermeden worden.
                Hoe? Wel, 2 jaarlijks worden onze tacho’s geijkt.
                Onze gaat praktisch correct wat bij 95% vd wagens niet zo is terwijl iedereen zo denkt als ze op de traject controles die gekke truckers proberen tegen te houden met onnodig links te rijden (Gentbrugge).
                Nu, er kan enorm gesjoemelt worden bij die tacho-ijking.
                Als je versleten banden legt en naar de ijking gaat, mooi op 90 laat zetten en dan direct nieuwe legt, zal de jouwe 92-94 rijden. En naarmate banden slijten zal deze afnemen.
                Zo krijg je die minieme snelheidsverschillen terwijl ik kan garanderen op elke tacho 89 staat.

                Nu wat was m’n voorstel. Verbind die tacho met een gps die dagelijks de snelheid tot op 0,1kmh ijkt en zo wat files kan vermijden. Maar niet vergeten ik in België woon en tja …. niet echt tss de meest innovatieve openminded zit ….
                Let wel op, dit zou echt een enorm verschil kunnen maken moesten de firma’s zelf de chauffeurs 89 laten rijden natuurlijk…..Nu ja, wie ben ik en ik kan maar hopen deze boodschap via het web misschien wel ergens terecht komt…

              • griffendahl zegt

                8 april 2015 om 17:58

                @tombe: Absoluut een goed verhaal en ik snap het vanuit de chauffeur vaak ook wel, neemt niet weg als je na 50km rijden achter de 7e inhalende vrachtwagen (die voor zichzelf vast goede redenen heeft) zit, zoals ik toevallig vandaag had, je als automobilist wel ff flink tegen je stuur loopt te voeteren ;)

                ’t Is geven en nemen zullen we maar zeggen en ’t is niet altijd makkelijk begrip voor elkaar op te brengen in dit soort situaties, maar we zullen het toch samen moeten doen.

        • tombe zegt

          8 april 2015 om 15:14

          @griffendahl: gisteren bericht van een collega gehad die me vertelde dat er 1 in Frankrijk tegengehouden werd net daarom, €90 en had geen geld bij. Daar sta je dan, niet verder zonder betalen.

          Login om te reageren
      • rijbewijzer zegt

        8 april 2015 om 14:35

        @tombe: Sinds ik een jaartje of 3 geleden m’n motorrijbewijs heb gehaald betrap ik mezelf er ook op vaak m’n gordel niet om te hebben

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          8 april 2015 om 14:47

          @rijbewijzer: tja op een motor zit er ook geen.
          Nu in een vette GT-R (er werd mij een rit beloofd en ik kijk ernaar uit :-)) of op circuit draag ik wel, al was het maar om in de stoel te blijven zoals Madonna hier :-)

          http://youtu.be/88b_gqlkcMg

          Login om te reageren
  18. alfaromeo939 zegt

    8 april 2015 om 13:13

    Linker voet op de koppeling, rechtervoet op de rem, auto starten, in de versnelling zetten riem om en dan de handrem los. Standaard routine

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      8 april 2015 om 14:36

      @alfaromeo939: Dat lukt jou vanaf de achterbank? Jij bent 2,5 meter?

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        8 april 2015 om 14:51

        @baasbas: komaan :-) it’s a classic :-)
        http://youtu.be/phHZ2HOkn8s

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          8 april 2015 om 16:20

          @tombe: Fair point

          Login om te reageren
  19. JamesBond007 zegt

    8 april 2015 om 13:17

    Wie maakt er tegenwoordig nog wel ritjes zonder voorzorgsmaatregelen?..

    Login om te reageren
  20. ronaldddvos zegt

    8 april 2015 om 13:17

    Als ik achterin zit altijd. Maar meestal zit ik voorin

    Login om te reageren
  21. gtwillem zegt

    8 april 2015 om 13:18

    Gewoon altijd een gordel. Ik de denk eigenlijk niet over na, gewoon een automatisme.

    Login om te reageren
  22. bartteeuwen zegt

    8 april 2015 om 13:18

    Altijd, alleen in de bus niet

    Login om te reageren
    • deautogast14 zegt

      8 april 2015 om 15:06

      @bartteeuwen: Maar waarom zijn ze niet in bussen?? Het moet toch veilig zijn?

      Login om te reageren
  23. reistje zegt

    8 april 2015 om 13:19

    Altijd eigenlijk als ze aanwezig zijn tenminste. Vroeger niet want mijn moeder reed een Golf 2 zonder gordels achterin, en ook bijna nooit toen ik die lengte had dat die gordel in je nek snijd.

    Wat de rest van de auto doet is hun eigen keuze.

    Login om te reageren
  24. gforce zegt

    8 april 2015 om 13:19

    Ik doe ALTIJD m’n gordel om, maakt niet uit waar ik zit. Is niet zo moeilijk, is een gewoonte die 5 seconden in beslag neemt.

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      8 april 2015 om 14:36

      @gforce: in die 5 seconden zit ik al ruim boven de 100!

      Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    8 april 2015 om 13:19

    Altijd. En die meer liggende positie is mij eigenlijk nog nooit echt opgevallen

    Login om te reageren
  26. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    8 april 2015 om 13:21

    Iedereen moet bij mij de gordel om. Die kut toon is namelijk niet te harden.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      8 april 2015 om 13:25

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: heb ik laten uitschakelen :-)

      Login om te reageren
    • aventadorrr zegt

      8 april 2015 om 13:34

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: inderdaad. Vooral in de Volvo c30 van m’n vriendin. Die wordt zelfs ondraaglijker naarmate de snelheid hoger wordt..

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      8 april 2015 om 13:45

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
      Er bestaan zelfs mensen die stoïcijns door rijden met dat gepingel.
      Dat is pas doorzettingsvermogen….

      Login om te reageren
  27. Rob zegt

    8 april 2015 om 13:21

    Zou ik maar zo eerlijk zijn om te zeggen dat ik hem niet altijd om heb achterin?

    Vroeger in het Micraatje van moeders zaten we met zijn drieën te keten op de achterbank. Dan zat de gordel natuurlijk in de weg als je handstand probeerde te maken. Als ie er überhaupt al een gordel in zat….
    Of bij vaders in de A8; ging er altijd eentje (of twee) in de kattenbak liggen en dan zo hard mogelijk rondjes rijden om de rotonde. Prachtig, en af en toe wat blauwe plekken….
    Of als we met de hele familie op pad waren: vanuit de ene auto op je neefjes schieten met elastiekjes op de andere auto. Moesten jij en je neefjes natuurlijk wel uit het raam hangen….

    LE-VENS-GE-VAAR-LIJK natuurlijk. Volgens de statistieken zou ik in mijn basisschooljaren al zeker vijf keer dood moeten zijn. Maarja, ik doe het nog steeds. Sorry.

    Login om te reageren
  28. joostvis zegt

    8 april 2015 om 13:21

    Dat is gewoon automatisme. Ik snap vind het ook altijd schijt irritant als mensen dat ‘vergeten’.

    Login om te reageren
  29. JvT zegt

    8 april 2015 om 13:23

    Even een expliciet filmpje ter leering ende vermaeck:

    https://www.youtube.com/watch?v=4SEy_FCJlpk

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      8 april 2015 om 13:26

      @JvT:
      Conclusie: geen kinderen nemen.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        8 april 2015 om 13:32

        @Rob: Ik dacht dat de conclusie was afstand houden.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          8 april 2015 om 13:42

          @reistje:
          Of gewoon geen vrouwen laten rijden.

          Login om te reageren
  30. mobieler zegt

    8 april 2015 om 13:28

    Zelf zit ik er vrijwel nooit, maar zowel dan gordel om. Als mensen met mij meerijden is het ook verplicht. Anders heb ik bij een aanrijding ineens een paar honderd kilo of meer aan gewicht in m’n nek. Nee dank u.

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      8 april 2015 om 13:30

      @mobieler: Zware vrienden heb jij.

      Login om te reageren
      • mobieler zegt

        8 april 2015 om 13:37

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Bij 100 km/u naar 0 weegt een suikerklontje drie kilo en gaat dwars door je voorruit heen. Wat denk je dan wat een persoon van 70 kg doet?

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 april 2015 om 13:43

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: dat hoeft niet. Bij een aanrijding komen er krachten vrij waarom lichte dingen het effect van heel zware dingen krijgen.

        Login om te reageren
        • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

          8 april 2015 om 13:50

          @mashell: Dan is de kracht groter maar de massa blijft gelijk.

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            8 april 2015 om 15:41

            @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Welkom op Scheikundeblog…

            Login om te reageren
            • scott5701 zegt

              8 april 2015 om 16:34

              @mercedesclk350: Natuurkunde, het is Natuurkundeblog

              Login om te reageren
              • mercedesclk350 zegt

                8 april 2015 om 16:51

                @scott5701: Oeps, die bedoelde ik.

  31. aventadorrr zegt

    8 april 2015 om 13:30

    Zelf doe ik automatisch m’n gordel om, ook achterin. Dat is gewoon automatisme geworden. Ben nu zelf 19 en ben er gewoon mee opgegroeid dat het achterin ook moet. Ik snap het van de oudere generaties echter wel dat ze het nog niet vanzelfsprekend vinden. Het beste voorbeeld is misschien wel mijn oma van 80, als die achterin gaat zitten vergeet ze altijd de gordel en heeft ze (net als mijn opa) de grootste moeite om de gordel erin te krijgen in mijn auto (een A4 dus niks raars qua gordels)..

    Login om te reageren
  32. str8six zegt

    8 april 2015 om 13:31

    Nee, alleen voorin

    Login om te reageren
  33. jochempie zegt

    8 april 2015 om 13:31

    Ik draag m’n gordel altijd in de auto, op elke zitplaats. Eerst gordel vast, dan pas starten.

    Login om te reageren
  34. trustmeiamanengineer zegt

    8 april 2015 om 13:32

    Natuurlijk! Iedereen die geen gordel draagt is een debiel. En bedenk eens wat er met jou (voorin) gebeurd tijdens een aanrijding als degene achterin niet vast zit. Dan lig je met z’n tweeën inclusief bestuurdersstoel door de voorruit.

    Login om te reageren
  35. LittleIdiot zegt

    8 april 2015 om 13:35

    Die ‘Als je t zelf als kind verkeerd deed hoef je van je eigen kinderen niet te verwachten dat ze ’t goed doen’-redenatie, kunnen we daar wettelijk ook niet wat aan doen? Wat een onzin.

    Login om te reageren
  36. Joost1990_2 zegt

    8 april 2015 om 13:44

    Euh, ja.

    Login om te reageren
  37. gop1 zegt

    8 april 2015 om 13:44

    Ik draag altijd de gordel, maar ben toch een keer bekeurd voor rijden zonder gordel door die klootzakken.

    Login om te reageren
  38. mashell zegt

    8 april 2015 om 13:45

    Als je met z’n 3en achterin zit, dan zit je soms met dat lemmet te frummelen op plekken waarbij je bij je collega’s, vrienden of familieleden niet wilt frummelen. Ik kan me voorstellen dat je dan soms het gordelgebruik laat zitten.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      8 april 2015 om 13:57

      @mashell: Ehm. dat lemmet hoort naast, niet tussen de benen van de je collega’s!

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        8 april 2015 om 14:59

        @postzegel: +100 :-)

        Login om te reageren
  39. rolov zegt

    8 april 2015 om 13:51

    Voorin altijd. Achterin nooit. Zonder gordel rijden vind ik zelfs niet lekker rijden.

    Login om te reageren
  40. Hubert zegt

    8 april 2015 om 13:55

    Ikzelf achterin nooit.
    En de kids doen de gordel achterin soms om.
    Als ze voor zitten, altijd. Want er klinkt dan luide pieptoon…

    Login om te reageren
  41. eduardovich zegt

    8 april 2015 om 13:57

    Alleen als er een vrouw achter het stuur zit. Antwoord op de vraag: nee, nooit dus.

    Login om te reageren
  42. soes750 zegt

    8 april 2015 om 13:59

    Altijd. Zonder gordels om wordt er niet gereden

    Login om te reageren
  43. kennone zegt

    8 april 2015 om 14:06

    Heel raar maar als ik zelf rij draag ik hem nooit. Maar denk dan achterin ook niet. (Buiten dat ik nergens achter in pas) Even aanleren om hem wel te gaan dragen

    Login om te reageren
  44. trustmeiamanengineer zegt

    8 april 2015 om 14:07

    Bizar hoeveel mensen, zelfs hier op Autoblog, blijkbaar achterin geen gordels dragen… Is niet alleen levensgevaarlijk voor jezelf, maar ook voor diegene die voor je zitten. Bij een aanrijding verander je zelf in een levensgevaarlijk projectiel van 5-10 maal je lichaamsgewicht. Voorstoelen zijn niet berekend op zo’n kracht van achteren en zullen dus gewoon afbreken.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      8 april 2015 om 14:10

      @trustmeiamanengineer: Mooi voorbeeld, alleen bedenk er dan even bij dat dit met 4 of 5 mensen tegelijk gebeurd: https://www.youtube.com/watch?v=nUJghud2SXI

      Login om te reageren
  45. lekkaah zegt

    8 april 2015 om 14:09

    Tsja, ik vind het een kleine moeite, die grote consequenties kan hebben. Dus ja, wear ‘em like a man.

    Login om te reageren
  46. mercedesclk350 zegt

    8 april 2015 om 14:13

    Ik doe het altijd omdat er in de meeste auto’s zo’n irritant piepje komt als je het niet doet.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      8 april 2015 om 14:26

      @mercedesclk350: Dat piepje is vaak alleen als je voorin de gordel niet om heb

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        8 april 2015 om 15:40

        @clarkson: Ik heb volgens mij in een auto gereden die achterin ook piepjes had. Weet zo even niet meer welke. Waarschijnlijk een Merc.

        Login om te reageren
  47. sydney zegt

    8 april 2015 om 14:16

    Gek genoeg alleen als ik in Australië ben.Nu ben ik daar natuurlijk niet vaak, maar daar letten ze daar erg op.

    Login om te reageren
  48. dirkiii zegt

    8 april 2015 om 14:37

    Nooit achterin voorin is het automatisme

    Login om te reageren
  49. stekel zegt

    8 april 2015 om 14:38

    voorin, altijd, is gewoon standaard, achterin nooit, is ook standaard, vroeger hoefde dat niet, lekker met je hoofd tussen de voorstoelen meekijken op lange ritten met pa en ma.
    maar de kleine moet van mij achter wel zijn gordel om,
    zelf doe ik ze achter eigenlijk nooit om omdat ik qua omvang altijd een beetje schuin moet zitten achterin anders kan ik mijn benen niet kwijt en dan zit zo’n gordel gewoon irritant

    Login om te reageren
  50. Dutchdriftking zegt

    8 april 2015 om 14:44

    Altijd overal een gordel. Is een automatisme.

    Login om te reageren
  51. Dev zegt

    8 april 2015 om 14:45

    Altijd. Stel we komen op hoge snelheid tot stilstand en ik zou achterin niet met gordel om zitten, dan sloop ik iedereen in de auto als ik er doorheen vlieg. Moet niet alleen aan jezelf denken in dit soort situaties.

    Login om te reageren
  52. autogedrocht zegt

    8 april 2015 om 14:45

    In mijn prive auto vrijwel altijd de gordel om, bij kleine ritjes naar de supermarkt soms niet.

    Achterin nooit de gordel om, omdat ik nooit achterin zit. Door een versleten knie dwing ik altijd een voorstoeltje af.

    Login om te reageren
  53. rutger97 zegt

    8 april 2015 om 14:53

    Ik meestal wel! 80%van de tijd denk ik.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      8 april 2015 om 15:03

      @rutger97: zo begint het

      Login om te reageren
      • rutger97 zegt

        8 april 2015 om 15:09

        @tombe: wat begint er??

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          8 april 2015 om 15:13

          @rutger97: het net zoals ik niet (meer) dragen van

          Login om te reageren
          • rutger97 zegt

            8 april 2015 om 15:16

            @tombe: dat zou zomaar kunnen. Als ik voorin zit meestal wel! gewoon voor de zekerheid! de voorruit is zo hard he!

            Login om te reageren
  54. bmw318i zegt

    8 april 2015 om 15:04

    Voelde in het begin een beetje als motie van wantrouwen jegens de chauffeur, als je eenmaal gewend bent voelt zonder gordel achterin bijna hetzelfde als in je blote kont over staat gaan.

    Login om te reageren
  55. jurgen25 zegt

    8 april 2015 om 15:15

    Ik nooit

    Login om te reageren
  56. spidermann zegt

    8 april 2015 om 15:21

    Achterin waren in mijn kinderjaren geen gordels. Dus met mij en mijn twee zussen “los” achterin naar de camping in Zuid Frankrijk (grote delen nog geen autoweg), terwijl mijn ouders voorin zonder gordel genoten van een sigaret.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      8 april 2015 om 18:55

      @spidermann: Ja, vroeger was alles beter *mijmert*

      Login om te reageren
  57. kristof_somers zegt

    8 april 2015 om 15:49

    Altijd gordel aan, zowel voorin als achterin. Als er één van mijn passagiers geen gordel omdoet, dan blijf ik ter plekke staan tot hij/zij de gordel om heeft, zonder uitzonderingen.

    Als ik achterin zou moeten meerijden met ’n oldtimer zonder gordels achterin, dan rijd ik simpelweg niet eens mee. Ik verzin dan wel ’n andere manier om op m’n bestemming te raken, zo simpel is dat.

    Login om te reageren
  58. w0o0dy zegt

    8 april 2015 om 16:00

    Voor wie mee wil en weigert de gordel om te doen… Ik stamp dan wel eens bij 30 vol op de rem… Daarna doet iedereen altijd braaf de gordel om.

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      8 april 2015 om 19:04

      @w0o0dy: stoer

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 april 2015 om 19:15

        @hoonigan247: nee vooral leerzaam… Na een zo’n actie doet men vanzelf de riem om.

        Login om te reageren
  59. sudsprint zegt

    8 april 2015 om 16:10

    Alleen als de auto van die gene begint te piepen.

    Login om te reageren
  60. tiemegommer zegt

    8 april 2015 om 16:31

    Jazeker

    Login om te reageren
  61. rutgervdt zegt

    8 april 2015 om 16:55

    In de vrachtwagen nooit!!

    Login om te reageren
  62. cthijs zegt

    8 april 2015 om 17:59

    Ik heb eerst een auto gehad met van amerikaanse dingen die gingen automatisch om als je instapte dat werkte super .maar nu met mijn mini met stop en go doe ik ze eigenlijk nooit om omdat hij dan iedere keer uitschakeld als ik stop,vreselijk irretant

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      8 april 2015 om 18:54

      @cthijs: Zit er geen knop op je dashboard om je start/stop-systeem uit te schakelen? Zit in mijn VW wel (VAG-haters, kom er maar in).

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        8 april 2015 om 20:56

        @Henk_he: Op de BMW’s wel, dus zal die mogelijkheid bij de Mini’s er ook wel zijn.

        Login om te reageren
  63. henkhupelschoten zegt

    8 april 2015 om 18:27

    nou dat die stomme piep er is wel iets vaker maar anders draag ik eigenlijk nooit een gordel….. weet dat het fout is maar het zit gewoonweg nie en ik voel hem altijd schuren over mijn schouder

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      8 april 2015 om 18:52

      @henkhupelschoten: Misschien tijd om iets anders te dragen dan een mouwloos hemd (Ik dacht dat Henk van Huppelschoten altijd een colbertje droeg?), of de hoogte anders instellen. Ik heb nochtans nooit ‘last’ van een gordel.

      Login om te reageren
  64. Henk_he zegt

    8 april 2015 om 18:50

    Altijd om, voorin of achterin. Ook anderen die met mij meerijden moeten hem om. Al is het alleen al om te zorgen dat ik niet hoorndol word van de waarschuwingstoon die steeds luider gaat. (ping ping ping ping PING PING PING PING BWAAP! BWAAP! BWAAP! BWAAP! DOE DIE GORDEL OM! OM! OM! OM! OM!)

    Login om te reageren
  65. azenomei zegt

    8 april 2015 om 19:06

    Altijd. Overigens vroeger ook al. Mijn pa liet sinds we er zijn (1980) al gordels achterin monteren.

    Login om te reageren
  66. camber24 zegt

    8 april 2015 om 19:12

    Achterin nooit. En daar schaam ik mij na het lezen van bovenstaande reacties stiekemen toch wel een beetje voor. Voorin altijd. Alhoewel ik moet bekennen, soms bij een ritje van 200m naar de supermarkt (als ik zware spullen heb bv), heb ik m niet om voorin. Gepiep is echter bloed irritant, dus doe m meestal snel om.

    Login om te reageren
  67. philipf zegt

    8 april 2015 om 19:53

    In de volvo 245DL uit ’75 van mijn pa zitten geen gordels achterin.

    Login om te reageren
  68. e1000bmw zegt

    8 april 2015 om 20:57

    In de tijd dat ik nog achterin zat had men nog geen gordels achterin. Hooguit als optie. Ik leef nog steeds, zoals je ziet…

    Login om te reageren
  69. norge zegt

    8 april 2015 om 21:05

    Mijn Volvo uit 83 heeft ook gordels achterin, maar zolang ze in een bus straffeloos geen gordels om hebben….

    Login om te reageren
  70. fts9 zegt

    8 april 2015 om 22:03

    Mijn dagelijkse auto heeft geen achterbank en mijn andere auto’s zijn meer dan 35 jaar oud en hebben geen gordels achter in. Overigens ook nog nooit nodig gehad. Eventueel zou ik er gordels in kunnen plaatsen, hier heb ik echter de noodzaak nog niet van ingezien. Ik laat kinderen wel altijd voorin, met gordel om zitten.

    Login om te reageren
  71. reaperunique zegt

    9 april 2015 om 19:13

    Alvorens te starten, moet iedereen de gordel om hebben. Voor mezelf is het zo een gewoonte geworden dat ik het gewoon vreemd vind om geen gordel te dragen. Ik voel me als het ware ‘naakt’ en alles behalve veilig. Als ik meerijd met iemand wijs ik ze er ook op als ze hun gordel niet om hebben ik wil geen potentiële dode op mijn geweten hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North