De nieuwe 911 RSR bewijst: de 911 is dood

Auteur: , 53 Reacties

Porsche scoorde vette headlines met hun nieuwe 911 RSR racewagen, die geheel tegen Porschiaanse principes in is uitgerust met een middenmotor. Het valt natuurlijk te prijzen dat ze ook in Zuffenhausen het licht hebben gezien, maar hoe relevant is dit ding eigenlijk?

We beginnen bij het begin. De Porsche 911 heeft sinds z’n conceptie de boxermotor achterin de bips liggen. Vroegere Porsches hadden hierdoor een ietwat listig weggedrag en diverse modellen staan dan ook bekend als heuse widow makers, even los van het feit dat er eigenlijk maar één 911 zo genoemd mag worden: de 930 Turbo. Sindsdien werden de sportwagens steeds verder verfijnd en dusdanig toegankelijk dat Porsches, en meer in het bijzonder 911’s, ondanks hun gepeperde prijskaartje bij het straatbeeld zijn gaan horen.

Speciaal voor het World Endurance Championship 2017 ontwikkelden de Duitsers de 911 RSR; een serieus circuitwapen waarvan het blok iets naar voren is geplaatst. Zodoende kunnen we nu spreken van de eerste 911 met een middenmotor, want de zescilinder boxer ligt nu tussen de assen. De transmissie verhuisde vervolgens naar de plek waar voorheen het blok zat en verrek! Er was nu ineens ruimte voor een broodnodige diffuser die helpt bij het opwekken van downforce. Op straat niet belangrijk, op het circuit des te meer. Voor wie de 911 GT1 met middenmotor erbij wil halen: die bloedsnelle racer heeft natuurlijk weinig met een 911 te maken, behalve de naam dan.

Zoals wij het zien hebben ontwikkelingen in de racerij vooral nut als ze (al dan niet in een veel later stadium) uiteindelijk hun weg vinden naar straatauto’s. Porsche heeft echter aangegeven dat de huis tuin en keuken 911 gewoon vast blijft houden aan de ouderwetse “verkeerde” layout en dat de RSR puur ontwikkeld is om tegenstand te kunnen bieden aan concurrenten als de Ferrari 488 GTE, de Aston Martin Vantage GTE en de Ford GT. Voor wat betreft die straatauto’s zei Frank Walliser van Porsche Motorsport het volgende (via Road & Track):

“We have no plans to [build a mid-engine 911 road car] at the moment. As always, never say ‘no,’ but actually, no plans, no discussions on that. This is pure racing.”

De aankondiging van Porsche met betrekking tot het vasthouden aan de originele layout zette ons aan het denken. Een veelgehoord argument om bijvoorbeeld de DTM niet te volgen, is dat die auto’s weinig tot niks met de straatauto’s waarop ze “lijken” te maken hebben. Voor de nieuwe 911 RSR geldt dat in mindere mate want er ligt nog steeds een zescilinder boxer in en de bestuurdersstoel is (voor zover bekend) niet ineens verhuisd naar het midden van de auto, maar toch kun je je afvragen in hoeverre de 911 als racer serieus te nemen is als de ingenieurs moeten overstappen op een geheel andere layout om aan te kunnen haken bij de concurrentie.

Voor u met het schuim in de mondhoeken een rant van ettelijke pagina’s tikt: we zijn ons ervan bewust dat reglementswijzigingen in het WEC per 2016 aan constructeurs de gelegenheid boden om in aerodynamisch opzicht (vooral de diffuser onder de bips van de auto) flink los te gaan en daar hebben de constructeurs dan ook flink gebruik van gemaakt. Porsche doet dat dus een jaar later, waarbij we meteen opmerken dat het reglement voor 2017 de mogelijkheid biedt om het blok te verplaatsen. Er is dus geen sprake van vrijstellingen of iets dergelijks.

Lang verhaal kort: de 911 RSR mag dan de eerste 911 zijn met een middenmotor, maar wat ons betreft is het niet echt een 911. Het is gewoon een circuitwapen met een boxermotor achterin tussen de assen waarmee Porsche feitelijk bewijst dat de 911 als racer z’n langste tijd gehad heeft. Wellicht had de motorsportafdeling van Porsche beter een Cayman om kunnen bouwen naar WEC-specificaties, dan had het project nog enige relevantie gehad die het nu ontbeert. Overigens moeten we toegeven dat die enorme diffuser onder een 911 behoorlijk goed staat. Dat dan weer wel.



53 reacties

Tsja VAG heeft er wel vaker een handje van GT3 wagens compleet anders te maken dan de straatversie. De “Bentley” GT3 heeft zijn motor ook op een compleet andere plaats hangen dan zijn straatversie. Voor zover ik het weet waren de R8, SLS en 458 nog vrij gelijk aan hun straat-eveknie. De interesse voor het GT3 racen gaat er wel een beetje af zo bij mij, vond het juist gaaf om al die verschillende jay-outs met elkaar te zien knokken.
@lambo4all: Alleen is dit geen GT3 maar een GTE…
@lambo4all: is de R8 ook niet VAG?
Hebben ze nou dakplaten als diffuser gebruikt?
Ja hoewel slechts voor op het circuit is dit toch de laatste nagel in de doodskist van “de pure 911”. Porsche geeft nu feitelijk toe dat een middenmotor een betere oplossing is dan een motor helemaal achterin. Ik bedoel: Een Porsche voor op de weg leek in elk opzicht op een Porsche op het circuit. Ze snijden het lijntje tussen de autoracerij en de straat auto’s nu eigenlijk door.
@pomoek: van een gt3 auto zijn er bijna geen onderdelen gelijk dan aan de straatversie
@autospotterkerkrade: Natuurlijk. Dat begrijp ik. Maar als Porsche rijder is het wel fijn als de raceversie in concept in ieder geval overeenkomt met de straatversie. Nu is die band er niet meer. De raceauto is geëvolueerd. De straatauto werkt nog met een ouderwets concept.
@pomoek: Wat een onzin, de GT3 R en de GT cup hebben nog steeds de motor achter de achteras. De andere GTE’s op Le Mans hebben de motor ook meer naar het midden als de straatversies…
@rtnet: Maakt niet uit. Als de motor achter de achteras DE plek is waar je een motor moet hangen, zoals Porsche dat altijd heeft beweerd, dan zouden ze dat ook in deze versie moeten doen. Niet vanwege traditie oid, maar omdat het de beste plek is. Door de motor naar voren te schuiven geven ze, zonder het te zeggen, dat een in het midden de plek is waar een motor moet liggen.

En zelfs als dat niet een argument is. Al jaren, bij iedere discussie met een Porschefiel. komt de locatie van de motor wel ter sprake. En de echte Porschefiel houdt bij hoog en bij laag vol dat achter de achteras de enige juiste plek is voor een motor. Porsche vindt nu zelf van niet.
@pomoek:
porsche had dat al lang toegegeven; bij cayman, boxster, carrera gt, 918, ligt de motor in het midden, bij de suv en panamera over de vooras met het zwaartepunt er achter. betere gewichtsverdeling, kleiner traagheidsmoment, met natuurkunde valt moeilijk te twisten. Ja, je kunt met hele brede banden, 4wd en elektronica etc een hoop maskeren, maar dat neemt niet weg dat er een optimale basis bestaat.
@super: Op zich heb je een punt. Maar dit is een 911. Het enige wat altijd hetzelfde is geweest aan een 911 is de plek van de motor.
Blijft gewoon een 911, of die motor nou iets meer naar voren ligt, of niet! In ieder geval erg dik ja!
De 911 GT1 is in principe ook een 911 met middenmotor! ?
@porsche_fan: Zie laatste zin 3e alinea.
@porsche_fan:

De 911 GT1 deelt alleen de cabine en de lichten met een 911.
Eigenlijk is het dus het middenstuk van een 993, met buizenframes voor en achter er tegenaan geschroefd.
Ik quote: “Lang verhaal kort: de 911 RSR mag dan de eerste 911 zijn met een middenmotor, maar wat ons betreft is het niet echt een 911.”

In hoeverre is deze conclusie dan anders dan voor de 911 GT1? :-P
@rohrl-fan: Verschil is natuurlijk dat de 911 GT1 een auto op “zichzelf” is. Moet wel tussen aanhalingstekens want de voorwielophanging (samen met verlichting) kwam van een 911 en de achterkant van een Porsche LeMans auto en zelfde gold voor aandrijflijn, motor en bak. Deze 911 RSR heeft alleen de motor verlegt maar alles is wel zoveel mogelijk 911.
Bijna 60 jaar lang een sportauto bouwen met een “manco” en deze relevant houden en zelfs een benchmark in al die tijd laten zijn.

Of de concurrentie is al die tijd slap geweest (I am looking at you Ferrari) of Porsche heeft al die tijd ondanks de “manco” een dijk van een auto neergezet.

Al met al begrijp ik dat gezeik over “de motor zit op de verkeerde plek” niet, want nogmaals, Porsche heeft het gepresteerd om een auto te bouwen die al 60 jaar zich met de besten kan meten en zelfs daar voorbij gaat. Dus wat is je punt?
@rick-dos: Mijn punt is dat nu na 60 jaar dus het moment is aangebroken dat de 911 zich niet meer met de beste kan meten en dat het om die reden vreemd is om de auto wel als 911 te presenteren, terwijl ze volgens mij beter een Cayman geschikt hadden kunnen maken voor de racerij om de link met de straatauto(‘s) overeind te houden.
@MauritsH: al met al een zuur praatje over s’ werelds succesvolste sportieve bolide, zowel op het circuit als op de weg.
@toniominestrone: met taalgebruik als “gezeik” en “zuur praatje” ga ik de discussie verder niet aan. Jammer!
-edit: nutteloze bijdrage-
@MauritsH: censuur!
@toniominestrone: Sad! Very nasty blog! Wrong!
@mauritsh: Het komt bij meer als een “zie je nou wel” verhaal over dan een verhaal over een keerpunt. Maar het kan aan mij liggen natuurlijk.
@MauritsH: helemaal mee eens dit is het einde van een tijdperk toch jammer want porsche was altijd toch wel een vreemde eend
@MauritsH: ben ik het helaas mee eens.
Het is ook echt jammer te zien dat race auto’s alsmaar verder af gaan staan van straatauto’s.
@Rick-dos: of: wat nou als porsche al die jaren dezelfde effort had gestoken in een middenmotor auto? Wat voor top product had er dan gestaan? Kijk naar de cayman gt4, daar hadden ze al door dat hij te dicht bij dikke 911ers in de buurt zou komen. Dus net te slappe stabi’s en te “lange” bak.
@hans33sw: Dan had je een tweezits Porsche gehad waarbij je je hardop kunt afvragen of het dan 60 jaar heeft kunnen uithouden. Laten we niet vergeten dat voor alle succes Porsche’s van nu je er een hele zwik tegenover kunt zetten die de 10 jaar niet gehaald hebben laat staan de 60 jaar. En ook niet te vergeten Porsche wilde een sportwagen die voor dagelijks gebruik geschikt was. Vandaar ook de 2+2 zits configuratie (waardoor de motor naar achteren moest) en de kofferbak aan de voorkant.
Ze hebben met de 911 verschillende unique selling points en het koperspubliek apprecieert dit ten zeerste want anders is het niet één van de best verkochte sportauto’s aller tijden en was men overgestapt op het 928 idee.
Porsche is ook niet gek en weet ook wel dat de set up beter kan, maar desondanks houden ze vast aan een aantal voorwaarden en maken en pasant één van de best rijdende auto’s op de markt.
Het hele argument “ze hebben de motor op de verkeerde plaats zitten” zou alleen steek houden als de auto irrelevant is geworden en Porsche koppig volhard in het motor achter de wielen principe.
En daarnaast laat Porsche zien wat ze allemaal in huis hebben door auto’s als de 959, 918 en Carrera GT maar ook de GT 4 op de markt te brengen. Dus nogmaals wat is dan nog het punt om steeds op het feit te wijzen dat de motor op de verkeerde plaats zit? Het is gezeur en gezeik van de bovenste plank.
@rick-dos: Mooie en ware woorden, scheelt mij weer een hoop getyp. Dank!
@rick-dos: Het is dan ook lekker makkelijk Porsche afzeiken zonder een gedegen kennis van zaken. De meeste GTE’s hebben alleen het uiterlijk en de badge gemeen met de straatauto’s, wat dat betreft is Porsche toch nog wel het meest puur.
Ach binnenkort zit er een klein motortje ergens achterin een batterij en electromotor waar het beter uitkomt.
Het zal zijn functie hebben, maar hoe die diffuser eruitziet? …
@dare2think: als de reet van een baviaan…
Gaaf hoor zo met de gele koplampen.
@dutchdriftking:
inderdaad, gele koplampen zijn om een één of andere reden super sexy. Zouden ze weer op straatauto’s moeten invoeren. Fluitje van een cent met die LED-lampen van tegenwoordig, toch? Of mag het niet volgens de regeltjes..?
@Rob: mag gewoon. Maar het zicht is gewoon minder met dezelfde wattages als ‘witter’ licht.
Maar je kunt idd altijd setje 3000k xenon nemen
@peug206: ik wil nog eens 3000k xenon in m’n mistlampen.
De motor ligt nu ook zo goed als in het midden, dus zo spannend is het allemaal niet:
http://www.ferdinandmagazine.com/wp-content/uploads/2012/12/Porsche-911-991-Carrera-4-4S-7.jpg
@stfu:

Uhm…nee?
Daar ligt ie toch duidelijk helemaal achterin.
Áchter de achterwielen dus.
@stfu: Precies, zo goed als. Schuif een paar cm dat blok op en je hebt een middenmotor.
@stfu: nee.. Niet echt. Ligt toch wel nog duidelijk ver achter de achteras. Ja inderdaad, schuin het slechts 100cm op en je hebt een middenmotor. Nog een beetje verder en je heb een auto met de motor voorin.
Porsche zou porsche niet zijn als ze niet competatief (willen) zijn. Als dat deze oplossing met zich meebrengt en alles valt binnen de regels hebben de engineers goed werk geleverd. En dat is toch ook waar porsche voor staat? Als deze oplossing op termijn nodig blijkt te zijn om op straat ook mee te kunnen waarom dan niet? Je kunt er altijd nog een nieuwe naam/nummer aanhangen en voor de minder gelovigen de 911 blijven leveren
@verral: dat hadden ze al gedaan. Cayman is de nieuwe naam en 718 is het nieuwe nummer.
De 911 is al 25 jaar over tijd en is al helemaal belachelijk sinds de cayman. De auto die in alles beter is, maar die nergens beter in mag zijn.
@lekbak: klopt als een zwerende vinger. De Cayman is de betere Porsche.
Ik begrijp dat ze dit doen om de diffuser een plek te kunnen geven. Ben benieuwd of de gewichtsverdeling ook is veranderd nu het blok en de bak van plek hebben gewisseld. Kan iemand hier onderbouwd antwoord op geven?
@rrvliet:

Simpel: de bak is een stuk lichter dan het blok. De gewichtsverdeling is dus wel degelijk sterk veranderd.
Ik begrijp de consternatie niet. In de afgelopen 20 jaar heeft Porsche ongeveer 70 pk extra bij het basismodel gedaan, dan weet je toch dat het alleen nog maar om marketing gaat. Een watergekoelde verkrachting, met de binnenzijde van neptietencomfort. De laatste 911 was de 993, punt.
Het bovenstaande verhaal klopt, maar dan bekijk je het wel maar vanuit één kant. Het klopt namelijk alleen als je er van uit gaat dat men een Porsche koopt omdat er binding is met de racerij. Een merk kan wel de racerij in gaan als imago builder, maar ik denk dat het overgrote deel van de klandizie voor een 911 dit een spreekwoordelijke (vw) worst zal zijn. Tuurlijk wordt het aangehaald in het buurtcafé of op de zakelijke borrel, maar de auto moet je aanspreken of het imago vsn het merk is de doorslaggevende factor. Echte puristen kunnen vallen over dergelijke centimeters, maar dit zijn er niet veel. Ergo, deze formule verkoopt al 60 jaar auto’s, dus voor de meeste mensen blijft een 911 een 911. Of het nu rembekrachtiging krijgt, of waterkoeling of de motor 3 cm verhangen wordt.
In feite geeft Porsche hiermee toe dat het concept niet opgewassen is tegen een sportwagen met middenmotor. Natuurkunde > eigenwijs zijn.
Het doet me eerlijk gezegd allemaal weinig. De overgang van atmosferische naar turbo mortoren, een middenmotor ipv een motor in de kont. Al die tradities en historisch verantwoorde keuzes zijn leuk. Maar snelle en tot de verbeelding sprekende sportwagens, aangepast aan de dag van vandaag, dát is hetgene dat telt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).