9 voorbeelden hoe gierig autofabrikanten zijn (deel II)

Auteur: , 92 Reacties

Alles recycelen, da's goed voor de planeet.

Touareg Vs Cayenne

Een auto ontwikkelen kost veel geld en dus zoeken fabrikanten naar manieren om wat muntjes in hun zak te houden. Door onderdelen van andere merken, modellen of zelfs hun voorgangers over te nemen. Soms zijn het kleine details, soms ligt het er wel erg duidelijk boven op. Ik stelde al eens een lijstje van voorbeelden samen, maar er blijft genoeg over voor een tweede lijstje. Komen ze!

Porsche Cayenne vs. Vokswagen Touareg
@Willeme verklapte al eens dat bij de eerste generatie Touareg en Cayenne de deuren uitwisselbaar zijn, maar wist je dat dit ook bij de tweede generatie van beide SUV’s het geval is? Bovenstaand gifje is het bewijs.

Seat Toledo/Leon vs. Audi A3
Sowieso was het ontwerp van de tweede generatie Toledo eigenlijk al een iets te frivool bevonden ontwerp van Giugiaro voor de eerste Skoda Octavia, maar ook binnenin werd er flink gerecycled. Het dash komt namelijk rechtstreeks uit de mallen die ook voor de Audi A3 werden gebruikt. Alleen het plastic dat ze daar inspoten was van iets lagere kwaliteit.

Seat en Audi Dash

Land Rover Discovery vs. Range Rover Classic
Land Rover ontwikkelde de Discovery met een relatief bescheiden budget, wat vooral mogelijk was door de auto te baseren op de originele Range Rover. Dit vertaalt zich visueel terug in het gebruik van dezelfde voorruit, maar ook de deuren vertonen (los van het plaatwerk) sterke overeenkomsten.

Land Rover Discovery

Alfa Romeo 75 vs. Giulietta
In 1985 kwam Alfa Romeo met een opvolger voor de Giulietta, maar deze deelde nog wel zijn portieren met zijn voorganger. Wat een plastic stripje al niet kan verhullen…

Alfa 75 vs Giulietta

Chrysler Crossfire vs. Mercedes SLK
Van buiten was de Crossfire een heel originele auto, maar onderhuids was het eigenlijk gewoon een Mercedes SLK. Op zich niets mis mee, alleen om dan ook het interieur vrijwel ongewijzigd over te nemen…

Mercedes Crossfire SLK

Ginetta G26 verus Ford Fiesta
Totaal ander auto, maar wel dezelfde deuren en zijruiten. De ontwikkeling van een sportwagen is al duur genoeg natuurlijk. Overigens had de verder behoorlijk afwijkende Ginetta G32 dezelfde deuren.

Ginetta G26 en Ford Fiesta

Fiat 125 S Samantha vs. Jensen Interceptor
Het zelfde trucje als hierboven, maar dan met een auto waarvan je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord. De 125S Samantha was een speciaaltje van Vignale, die niet geheel toevallig ook voor Jensen de door Touring getekende Interceptor bouwde. Waarom zou je dan twee verschillende deuren in productie nemen als het ook zo kan?

Fiat 125S Samantha versus INterceptor

Mercedes SL versus Mercedes SL
Eind jaren 90 werden de stalen klapdaken populair en een van de eerste auto’s die zo’n dak wél op een fraaie manier wist te herbergen was de Mercedes SL uit 2001. Dat dak was blijbaar zo geslaagd dat het nog altijd op de SL zit, ook al zijn we ondertussen al een generatie en facelift verder.

Mercedes SL deelt zijn dak

Bonus: Pagani Zonda vs. Rover 45

Een beetje flauw om een kleine supercarfabrikant aan te vallen op het feit dat ze in de Zonda het aircopaneeltje van een Rover 45 monteren (goed zoeken op beide plaatjes), maar leuk is het wel.

Pagani Zonda vs Rover 45



92 reacties

Vergeet niet de vorige 3-serie cabrio en de huidige 4-serie cabrio. Echt om van te janken.
@amv8bart en vele anderen: Lieve mensen, check ook even deel 1 -link in de tekst- voor je gaat roepen wat ik allemaal vergeten ben ;)
@dizono: excuus beste dizono, het zit me gewoon erg hoog :'(
@Dizono: hmmm, lijstje hier, lijstje daar. De Europese premium merken ‘hergebruiken’ onderdelen voor diverse modellen (Skoda/VW/SEAT) of zetten deze voort op het volgende model. Besparing op en top bij het bedenken van een nieuw/ander model en toch premium prijzen betalen.

Zie geen lijstjes van Japanners / Koreanen waar dit gebeurt behalve daar waar GM aan het roer staat net zoals dit ook gebeurt bij VAG.
Het mooiste voorbeeld is en blijft toch wel de achterlichten van de Aston Martin DB7, die komen van de Mazda 323 af.
@escort77: Klopt, die haalden we hier al eens aan: http://www.autoblog.nl/nieuws/wat-hebben-18-supercars-en-een-citroen-cx-gemeen-72792

Maar ook daar is nog een lange lijst van te maken, heb ze hier expres even buiten beschouwing gelaten.
@escort77: Veelvoorkomend misverstand! Ze lijken er zéér sterk op, maar ’t zijn niet dezelfde ….
@Delorean: omdat ze ondersteboven zitten en dus rechts-links verwisseld.
@galverink: Neem eens een foto van beide achterlichten en kijk een ZEER goed ernaar … geloof mij, het zijn 2 verschillende lichtblokken! De bovenkant van de richtingaanwijzers van de DB7 loopt veel rapper naar beneden van die van de Mazda. En ondersteboven houden maakt geen verschil, zenne …
@Delorean: Die van de DB7 zitten achter het plaatwerk verborgen i.t.t. die van de Mazda. Ze zijn toch echt identiek.
@jorrit: Damn it, je hebt gelijk!

Ik ken namelijk een eigenaar van een DB7 (ondertussen heeft ie ook al een DB9 gehad) en die wist met te vertellen dat dit een ‘belachelijk fabeltje’ was. Hij wees me ook op de vorm die anders was (zoals ik al aangaf) en dat Aston Martin zich nooit zou verlagen om lichten van een ‘minder model’ te gebruiken (?).
Nu heb ik zelf eens verder gezocht en dit blijkt dus wel te kloppen, damn it! Op onderstaande link ( http://hooniverse.com/2012/05/17/our-cars-ascension-day-and-the-aston-martin-db7-taillights/ ) wordt het duidelijk dat het dezelfde zijn, je kan nog de restanten van de lijm zien zitten op de eerste foto.
Ewel, dan denk je dat je iemand kent … Zou hij het echt niet geweten hebben of zou hij het niet willen hebben toegeven?
@escort77: en de portierklinken aan de binnenkant zijn identiek aan die van de MX-5 NA!
@escort77: het mooiste voorbeeld is het ‘hergebruik’ van de buitenspiegels van de Citroën CX (phase II). Die zijn op anderhalf dozijn (!) andere automodellen terecht gekomen, en dat zijn bepaald niet de minsten.
@rrrobert: wat heeft ab toch een prachtig stukje archief in huis!
De grootste grap is nog altijd de Audi A4 vs de Seat Axeo: heel de auto was bijna overgenomen.
@e550: ha ha vet goeie
@e550: Was puur een wanhoopspoging om wat te kunnen doen in dat segment. Waarin ze – door mij toen al voorspeld – gigantisch faalde. De concurrentie – zoals de Opel Insignia – oogden veel luxer en hadden beduidend meer ruimte. Kansloos model.
@e550: hoho, compleet ander dashboard hè! Die was van de A4 cabrio dus had ronde ventilatieroosters! ?
@e550: klopt de Exeo was niets meer dan een A4 B6 met seat neus en A4 cabrio dashboard
@ko4n: Dashboard van de A4 cabrio die al een generatie achterliep op de normale A4 ja …Veel betere auto dan b.v. de genoemde Insignia, maar inderdaad niet de uitstraling of prijspositionering. 5 tot 10K goedkoper en die dingen waren in station uitvoering niet aan te slepen geweest (en waren we van die Leon 2 verlost geweest met dat dodelijke interieur) …
@e550: het schijnt dat Alfa voor de Giulia complete 3-series gebruikt…
Ik mis nog de 107/C1/Aygo en de Mazda 121/ Ford Fiesta.
@patrick_koning: Dat zijn eerder in licentie gebouwde modellen/samenwerkingen dan wagens die veel onderdelen van een ander lenen.
OK, een aanvulling dan:

Vergelijk de Cadillac BLS eens met de Saab 9-3.
Stuur, knoppen, versnellingspook, deurgrepen. En dat zijn dan alleen de direct zichtbare onderdelen.
Ik mis eigenlijk in dit lijstje de Daewoo’s die éérst Chevrolet werden, en de ‘chevrolets’ die daarna Opel werden.

Er is veel oude wijn in nieuwe zakken in autoland. Waar je denkt een nieuwe auto te kopen, krijg je vaak gewoon verouderde techniek. Niet altijd slecht, bij sommige fabrikanten wel.
@martinus: en de Opel Kadett die als Daewoo Nexia werd verkocht.
Sjonge jongen wil je een echte sportwagen bouwen, dan kies je al de portieren van een fiesta, maar je zorgt er ook nog even voor dat de rest ook op een slap aftreksel van een Ford lijkt…. wat een fail die Ginetta….
Een Alfa 159, ik koop alles maar dan ook alles bij de Vectra dealer, tot en met de koplamepen aan toe !
@desjonnies: Oh, dat klinkt eigenlijk wel prima! Hoe zijn je ervaringen met de 159, op het gebied van onderhoud?
@jochempie:
Goedkoper dan zijn voorganger, een Passat TDi
Die was ook goed maar de Alfa heeft minder kast van kleine irritaties.
@desjonnies: de laatste vectra was dan ook een uitstekend product.
Bij de Discovery 2 en de Range Rover classic + P38 is het “iets” meer dan een paar deuren (ander materiaal!) en een voorruit.. complete chassis is overgenomen (ook bij de Range Rover Sport) en de 4.0l V8 motor is ook van de RRC.
Alleen heeft de disco niet rondom luchtvering zoals bij de latere RRC/P38.

Ook de tellerbak van een facelift Disco is het zelfde als de RRS.
@secchione: Wat je hier schrijft klopt niet helemaal.

Het chassis van de Discovery II is wezenlijk anders dan de Range Rover Classic (helaas want die van de Discovery II roest een stuk meer dan de D1 en RRC, mede door het design bij de brandstoftank). Ook is de tellerbak niet dezelfde, zeker niet van de facelift (ook niet dezelfde als de RRS, wellicht is dat het geval in de Discovery 3?). Wel heeft de Discovery II het dashboard voor grote delen overgenomen van de Discovery I facelift en die werd inderdaad ook in de latere Range Rover Classic gebruikt, en staat daar bekend als Soft Dash. (maar grappig genoeg is juist de teller bak anders)

De 4.0 en eigenlijk ook de 4.6 zijn inderdaad hetzelfde, en gebaseerd op een GM motor. Wel zijn er bij elke generatie vervbeteringen doorgevoerd (al is het nooit een erg betrouwbare motor gebleken)
Ik denk dat je net als de schrijver dan dit artikel in de war bent met de Discovery I? Die deelt namelijk wel gewoon het chassis met de range rover
Deuren van een Peugeot 205 en een 309, raamschakelaars van een Citroën XM en een Peugeot 205, etc… :)
Gierig? Je hoeft de auto toch niet te kopen? Ga je lekker bij de concurrent shoppen. Oh wacht, je bent terug? Hmm…

Die gierigheid is natuurlijk onzin. Er is een bedrijf te runnen, er zijn zwarte cijfers te bemachtigen. Zijn de matrijzen nog goed? Denken we dat het publiek het pikt? Doorbouwen dan maar!
@Jochempie: dit artikel is vooral grappig als artikel. Het maakt idd niets uit in de praktijk. Wie op deze wereld koopt een MB SLK én Chrysler crossfire!? Ook denk ik dat maar weinig Rover 45 eigenaren nog een Zonda in de garage hebben staan. Overigens respect voor het SL dak!! Knap staaltje engineering.
Opel corsa B. Wordt als ik me niet vergis nog altijd gebouwd als chevrolet (corsa classic). Is in vele gedaantes verkocht geworden sinds 1993
@bartteeuwen: overigens zijn interieurdelen van opeltjes ook zeer uitwisselbaar. Zo heb ik in mijn corsa een pookhoes van een vectra, een richting-aanwijzer en zonneklepklemmen van een kadett. Tellerbak van een tigra (complete dashboard is gelijk). Stoelen passen van alle opels uit die tijd.
Oh en de remmen die ik heb komen van een astra.
Soms remixen ze het nog net een beetje… Zoals bij de Maserati GranTurismo met zijn ondersteboven Ford Mondeo achterlichten ??

http://www.thecarbonfiberjournal.com/wp-content/uploads/2011/08/maserati-granturismo-turned-superior-black-by-anderson-germany-medium_8.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Ford_Mondeo_MK4_Fließheck_Ghia_rear.JPG
@dimitricalitri: Dat is eerder elkaars design kopiëren dan één op een andermans onderdelen gebruiken.
@edge: dat zou heel goed kunnen. ik meende me te herinneren dat het dezelfde units zijn/waren, maar kan het zo 1-2-3 niet meer vinden online :(
@dimitricalitri: Grappig dat je dan net een plaatje gebruikt van een Anderson GT.
Remschijven zijn sowieso wat meer uitwisselbaar maar de Transporter t5 bluemotion heeft dezelfde als een Porsche Cayenne.
Instrumentarium van de Zonda komt trouwens van de Lancia Ypsilon.
@joel_d: Leuk!
@joel_d:
Ssssst! Zeg dat nou niet!
Pagani is de heilige graal der heilige gralen enzo. Die ontwerpen elk bouwtje en moertje zelf. Superieur design en bouwkwaliteit enzo. Denk dat de fanbois het niet aankunnen als ze horen dat er Lancia = FIAT meuk op zit….
Die Fiat 125 S Samantha is overigens wel een pareltje!

Deze vind ik ook leuk. Hoewel het natuurlijk logisch is dat ze bij Ferrari niet zelf autoradio’s in elkaar gaan knutselen vond ik het wel grappig. Het is natuurlijk gewoon een Becker: http://exoticautorecycling.com/wp-content/uploads/imported/Ferrari-360-355-550-575-Becker-Radio-With-Cassette-Player-Used-PN-177783-291484901641.jpg
@pomoek:
Koplampen van de Lamborghini Miura
(ik sta hier bekend om mijn koplampfetisj)
Ik weet er nog wel een paar:

Het dak van de BMW 3-serie cabrio en de 4-serie cabrio is exact hetzelfde.
De huidige Opel Corsa is niets meer of minder dan een extreme facelift van het vorige model. Zie vooral de raampartij die ondanks andere sierlijsten één op één overgenomen zijn van het vorige model. En dat geldt natuurlijk ook wel voor de Golf V en VI.
man, van sommige autos rijden er 100,000 dezelfde van exact dezelfde rond, maakt het dan uit of airco paneeltje bij 1 merk nog hetzelfde is als bij een ander, niet alsof het schilderijen van van gogh zijn oid.
Die Leon/Toledo/Golf/A3 deelden vrijwel alles. De deurgrepen en sloten waren ook identiek EN uitzonderlijk makkelijk te openen zonder sleutel als je het trucje eenmaal wist. Tangetje en schroevendraaier waren voldoende en naderhand alleen een stukje plastic vervangen…
@w0o0dy: die deurgrepen zitten, zij het nu meegespoten, nog steeds op de Ibiza. Vrijwel het gehele VW-gamma had ze.
VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii dat is pas gierig!
Blijven leuke dingen.
Dat er het één en ander geleend wordt, oké. Maar dat van die Aston Martin sleutel, dat kan echt niet!
@jack_abarth: Nouja, het kan nog erger qua prijsverschillen en onderdelen delen. De eerste Veyrons hebben dezelfde sleutels als de Polootjes en Golfjes uit die tijd. En dan niet zoals bij Volvo/Aston met een extra laagje materiaal eromheen, maar enkel een ander stickertje.
@jack_abarth: Hoho, wij hebben een prachtige Ford Escort sleutel met DB7 sticker voor onze. Een parel van herkenbaarheid. Nu is het wachten tot dat ronde pieletje afgevlakt is waardoor ie niet meer wil starten!
@jack_abarth: Maserati Gran Turismo heeft ook gewoon een ordinaire Fiat klapsleutel.
Over de bediening van de airco en de radio uit een Peugeot maar te zwijgen…
Je kan het hele vag concern hier wel in zetten
Bij Mercedes geven ze gewoon de C, E, CLS en S dezelfde koplampen maar geven er even een schop tegenaan voor de diversiteit.
De Chrysler 300c en de Lancia Thema, de Chrysler Voyager en de Lancia Voyager, Ford Taurus en de Mercury Sable, de Volkswagen Bora en Golf 4.
De Volkswagen Up, de Seat Mii, Skoda Citygo, de Seat Toledo en Skoda Rapid, de Volkswagen Sharan en de Seat Alhambra van alle generaties, waarbij je bij de eerste generatie nog de Ford Galaxy kunt toevoegen.
Eigenlijk zijn alle VAG merken met elkaar verweven, geen enkele uitgezonderd.
Maar ook heel veel Japanse merken doen het, vooral in het thuisgebied, Suzuki, met Toyota, of Daihatsu, vele combinaties zijn daar mogelijk, ook Mazda, Subaru en Mitsubishi doen het daar op verschillende fronten met elkaar.
Verder nog Lada en Renault en Dacia met diverse modelllen.
Maar ook GM deelt bij diverse divisies de onderdelen, doet aan rebadging en andere overeenkomsten.
Dus alle merken doen het. gewoon om kosten te besparen en de consument meer keuze mogelijkheden te bieden.
Wat helemaal gierig is zijn die vrachtwagens met dubbele cabine waar je marktkoopmannen vaak mee ziet. Het achterste portier is dan vaak gewoon een kopie van het voorste met een afdekplaatje waar anders de spiegel zit.
@tenaci: das op zich wel logisch, die worden in zulke kleine aantallen gebouwd dat ik prima kan voorstellen dat het niet loonend is om daar allerlei dure cosmetische oplossingen voor te bedenken.
Leuk artikel!
peugeot 206+ & 207
peugeot 107 & citroen c1
je ziet ze elke straat wel staan eigenlijk.
@kara: 206+ was een 206 met 207 neus als goedkoper alternatief voor de 207. Raar autootje was dat.
@ko4n:
Raar? Ik begrijp hem helemaal.

De 206 was nog ontzettend populair toen de 207 kwam. Die was duurder en volgens sommigen eigenlijk niet beter. Daarom verkocht Peugeot van 2006 (introductiejaar 207) tot 2009 de 206 nog ongewijzigd naast de 207. Maar ook daarna wou men die ouwe 206 nog massaal hebben. Simpel feestliftje (de 206+) in 2009, om de aandacht erbij te houden en de verkoopaantallen verdubbelden pardoes….. Volgens mij heeft Peugeot nog nooit zo makkelijk geld verdiend….

En ik begrijp mijn buuf helemaal, die in 2011 nog zo’n stokoude gedateerde en achterhaalde 206+ kocht: het ding is steengoed, blijft leuk om te zien, is foutvrij en kost geen drol.
@ko4n: ik weet wat voor auto het is hoor. ik heb al enkele jaren een bijbaan bij Peugeot Nefkens midden nederland. Maar bedankt voor je uitleg :)
Kijk eens naar een DB7, die hele auto is gemaakt van andermans onderdelen. En toch een prachtig geheel als je het mij vraagt. Als zit er wel erg veel Mondeo in het interieur. Alle knopjes en sleutels komen rechtstreeks uit de partsbin van Ford.
De Porsche classic radio is vrijwel identiek aan de radio van een Mercedes Citan
De beste audi is een seat
Heb ‘m volgens mij nog niet gezien in de reacties; het glazen dak (schuifdak) van de Rolls Royce Ghost is exact gelijk aan die van een BMW 1-serie (vorige generatie) en nee, de BMW heeft geen extra luxe schuifdak…
via Android app
Wat dachten we van de Veyron met zijn Transporter koplampen?
@fabiotol: welke transporter heb jij het over? De T4 en T5 hebben echt niet de zelfde lampen als de Veyron
Vergeet de Maserati Granturismo niet, die het navigatiesysteem met een Peugeot 407 deelt.
Eigenlijk was het vroegāh hardstikke leuk, ik had een oude Jaguar XJ6 gekocht voor 200 piek en wist behoorlijk goed de weg in Leyland land.
Sommige onderdelen, vooral op elektrisch gebied, bestelde je voor een Mini, een Marina of een ander minder nobel Leyland product en dat scheelde soms een klein fortuin.
Ik kocht de Jag omdat NIEMAND een XJ6 voor 200 piek kan laten staan met slechts wat ‘technische’ problemen.
De Sl is geen eerlijke vergelijking voeg dan de 911 toe die is ook het zelfde steeds weer een andere koplamp
Dat van de Discovery klopt niet. Er staat een plaatje van de Discovery II en daar had de Discovery 1 moeten staan. De Discovery II is zek to niet gebaseerd op de Range Rover classic.

De Discovery 1 is wel een samenraapsel. Niet alleen zijn de binnenkant van de deuren en vooruit dezelfde ook de assen en het overgrote deel van het Chassis. De achterlichten kwamen van het schap net als de koplampen (voor de facelift) en de deurgrepen.

Even aanpassen dus en een afbeelding zoeken van de eerste Discovery, liefst voor de facelift.

De Discovery II lijkt op de Discovery 1 maar deelt er weinig mee. Enkel de achterdeur en het Dashboard. Onderhuids deelt het nog wel wat kleine dingen met BMW modellen. Zoals de expansie tank van koeling, handvaten in het interieur etc
Op die Ginetta zitten behalve Fiesta portieren ook Peugeot 205 koplampen als ik dat zo zie.

Overigens, in de laatste Mercedessen en luxe FCA-producten (Ghibli, Grand Cherokee, Giulia) zitten dezelfde raamschakelaars. Ook gebruiken Fiat en GM dezelfde lichtschakelaar links van het stuur.
Overigens, dat van de Touareg en Cayenne is me nooit opgevallen! Knap hoe ze dat zo hebben weten te camoufleren. Komt VAG toch mooi mee weg.
Zo’n Ginetta oogt als een erg fout, maar lekkere 80s tunemobiel. Niet verkeerd zeg
Zoals ze binnen de Volkswagen Groep zeggen: Gleichteile!

Ga naast een Porsche 924 staan en roep heel hard Volkswagen Oprotten! Goede kans dat een kale koets met glas achterblijft……nah okee ook nog een logootje.
De achterdeur van de Discovery 2 is dezelfde als de Discovery 1.
De deurhendels van de Range Rover Classic komen van de Austin Montego, de electrische stoel bediening komt uit de Mercedes E.
Mocht je je afvragen waarom de Ghibli zo’n gekke daklijn heeft: de voordeuren, A-stijlen en voorruit komen rechtstreeks van de Quattroporte :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).