• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor het eerst in jaren minder verkeersgewonden

Auteur: carmiggelt, gepost 12 december 2013 om 09:52 – 14 Reacties

Recordje! Minder ongevallen


Carmageddon op de Vaderlandse snelweg? Daar hoef je anno 2013 ietsje minder bang voor te zijn. Voor het eerst in jaren zijn er namelijk minder verkeersgewonden gevallen.

In 2011 vielen er nog 20.100 zwaargewonden in het verkeer, het jaar erop daalde dat tot 19.200. Nog steeds 19.200 teveel, maar toch, het is voor het eerst sinds 2006 dat er een daling is van het aantal verkeersgewonden. Dat staat in een brief die minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen vandaag aan de Tweede Kamer stuurt.

Een keer een daling is natuurlijk niet direct een trend. Daarbij stelt Schultz dat het nogal een listig werkje was het aantal gewonden in 2012 exact te tellen. Dit komt vooral door de invoering van een nieuw letselregistratiesysteem bij onze hospitalen. Zou dus zomaar kunnen dat er nog iets minder gewonden gevallen zijn dan we nu denken. Of, je voelt hem al aankomen, iets meer.

Saillant detail: in datzelfde jaar, 2012 dus, steeg het aantal verkeersgewonden binnen de bebouwde kom weer wél. Waarom? We rijden te hard.

Van alle provincies is Brabant trouwens vlaggendrager als het gaat om verkeersdoden. Al kan Zeeland er volgens de cijfers ook wat van. In 2010 was er ook sprake van een daling, maar dan in het aantal verkeersdoden en niet in het aantal zwaargewonden. Zit toch een significant verschil in.

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Een derde van verkeersdoden in Brabant droeg geen gordel
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Verkeer

Vorig bericht: « De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel
Volgend bericht: Tom Coronel doet WTCC 2014 in een Chevy »

Lees Interacties

Reacties

  1. lambo4all zegt

    12 december 2013 om 10:01

    Ik rij eigenlijk overal te hard, behálve in de bebouwde kom. Daar is het gewoon te gevaarlijk en schiet je er echt helemaal niks mee op.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      12 december 2013 om 10:05

      @lambo4all: Alsof je er buiten de bebouwde kom wel iets mee opschiet

      Login om te reageren
      • pkgek zegt

        12 december 2013 om 10:46

        @sketcher:
        Uhm Ja! Binnen de bebouwde kom is je snelheid erg wisselvallig en heeft even 70 rijden geen nut. Echter buiten de bebouwde kom constant 100km/u of constant 140km/u levert je dus per 200km meer dan een half uur winst!!
        P.S. En ja, in de spits is de snelheid niet constant en schiet je er zelf en de algehele doorstroming er niets mee op.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          12 december 2013 om 11:02

          @pkgek: Buiten het feit dat je toch nooit kunt doorrijden in NL wat doe je vervolgens met dat half uur?

          Ik had voor mijn Discovery een heerlijk vlotte Ford Focus en ree daar dus ook erg vlot mee aangezien hij daar ook een beetje om vroeg. Schoot ik er iets mee op? Nee ik werd alleen gefrustreerd door mensen die me ophielden en omdat ik in de haast modus kwam door het snel rijden werd ik erg ongeduldig bij stoplichten, files, open bruggen etc. En die tijdwinst? Wat deed ik daarmee? Of ik moest wachten op mijn afspraak omdat ik er te vroeg was of ik ging later weg waardoor ik nog meer het gevoel had om sneller te zijn dan de rest. En wat is die 5 minuten op een typische Nederlandse rit.

          Nu ik de Discovery heb rij ik een stuk rustiger en kwa tijd maakt het echt niets uit, zelfs een rit van 2500km heen en 2500km terug doe ik in praktisch de zelfde tijd ondanks dat ik op de autobahn 220+ reed en nu max 150.

          Ik rij en voel me een stuk relaxter, echt een aanrader. Begrijp me niet verkeerd ik rij niet als een opa maar voel ook de noodzaak niet meer over de snelst te zijn. Kan ik iedereen aanraden.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            12 december 2013 om 11:31

            @sketcher: Helemaal mee eens. Gewoon go with the flow, kom je een stuk relaxter aan op locatie. Scheelt nog eens heel flink in de brandstofkosten en de slijtage van remmen en banden.

            En als de snelweg een keer lekker rustig is en je kan een keer lekker gassen, dan is het nog leuker ook. Minder vanzelfsprekend of zo.

            Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            13 december 2013 om 20:55

            @sketcher: ik rij vaak op tijden dat het rustig is, in de spits rij ik natuurlijk braaf achter al het volk aan waar ik vaak het idee van krijg dat thuis een vrouw met de deegroller op ze zit te wachten. En als je niet weet wat je in dat halve uur kan doen moet je dat toch echt bij jezelf zoeken, ik kan alle tijd goed gebruiken om te trainen/leren/huiswerkmaken of met vrienden afspreken!

            Login om te reageren
    • gop1 zegt

      12 december 2013 om 10:43

      @lambo4all: Je rijdt niet te hard, je gebruikt gewoon je hersens om te bepalen wat de juiste snelheid is. Er is niets mis met zelf nadenken.

      Login om te reageren
    • trident zegt

      12 december 2013 om 10:44

      @lambo4all: met een lambo hoor je dat ook te doen:)

      Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      12 december 2013 om 11:12

      @lambo4all: stoer zeg

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        13 december 2013 om 20:49

        @ThomasBol: als jij dat vindt moet je het lekker vinden. Toch zie ik veel vaker bijna ongelukken als mensen achter een vrouwtje in een clio vastzitten die 75 rijdt waar je 80 mag. van links naar rechts over de middelijn gaan terwijl er tegenverkeer aan komt, alleen maar omdat mensen andere dingen gaan doen. rij je 100 op een b weg en mensen gaan ineens goed opletten!
        En vergeet bovendien niet dat deze snelheids limieten als 60 jaar bestaan. ga maar is een remtest met een kever doen en met een nieuwe kia, dan begrijp je ineens heel goed dat 100 op een 80 weg niet levensgevaarlijk is, maar 70 in een oude kever wel.

        Login om te reageren
  2. nibor zegt

    12 december 2013 om 10:28

    Komt allemaal door 130 km/u. Echt waar…

    Login om te reageren
  3. pkgek zegt

    12 december 2013 om 10:40

    Heerlijk!!
    Heeft progressief Nederland lekker geen punt om de NL-snelwegensnelheid terug te draaien naar conservatieve 100 en 120-jes :)

    Login om te reageren
  4. wimbers zegt

    12 december 2013 om 13:03

    een snelheidslimiet op de snelweg is onzin, een snelweglimiet hanteren nog erger.
    in de bebouwde kom derentegen zouden ze eens moeten gaan handhaven want dat zie ik hier niet genoeg.

    Login om te reageren
  5. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:30

    Wauw, ik heb mijn rijbewijs bijna, muhahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North