De nieuwe Fiat 124 Spider, dit is zijn prijs

Auteur: , 81 Reacties

En die is hoger dan die van 'het origineel'...

Vanmorgen vroegen we je of je bereid zou zijn om 50 mille stuk te slaan op de nieuwe MINI cabrio, nu kan ik je vragen of je 33.995 ekkermannen zou willen spenderen aan de nieuwe Fiat 124 Spider. Dat is wat ie namelijk in zijn kaalste vorm gaat kosten.

Voor precies 2500 ekkies extra krijg je de ‘Lusso-uitvoering’. Lusso is Italiaans voor Luxe, dus maak me gek met de standaard 17″ lichtmetalen wielen, (is normaal 16 inch) leren bekleding, zilveren rollbar en automatische airconditioning.

Helemaal gek wordt het voor € 38.995. Dat bedrag leg je namelijk neer voor de meest aangeklede versie, de “Anniversary”. Wat ze daar precies mee vieren… De terugkeer van de modelnaam 124 Spider natuurlijk!! Ten opzichte van de twee mindere modelletjes krijg je bij dat pakketje een speciale kleur rood, namelijk ‘Rosso Passione’ en stoelen met zwart leer. Verder heeft ie onder meer LED-koplampen, een Bose-audiosysteem met negen luidsprekers, keyless entry en achteruitrijcamera. Dat het er allemaal inpast…

Je hebt keuze uit een heel pallet van maar liefst 1 motor. De 1.4 MultiAir Turbo met 140 PK. Fiat is erg trots om te vertellen dat dit de eerste keer is dat deze motor wordt gekoppeld aan een model met achterwielaandrijving. Goed nieuws, er zit standaard een handgeschakelde zesbak in.

Nu is natuurlijk de vraag; neem je deze Fiat, of ‘het origineel’, de Mazda MX-5? Die krijg je vanaf 28.995 euro mee naar huis. Charlie Sheen weet het wel. Die gaat voor de Mazda. Winning!!



81 reacties

En wat weegt die? :p
Mazda graag

1. Goedkoper
2. Veel mooier
@dirkiii: Geloof me de 1.5 wil je niet hebben. Plus het is oneerlijk om deze 124 te vergelijken met de 1.5. Doe je dit met de 2.0 (wat wel zo eerlijk is) dan ben je nog een stuk goedkoper uit ook.
@clarkson: oke dus jij vind dat je 140pk niet met 131 kunt vergelijken? Maar zegt wel dat 140pk en 160pk moet vergelijken.
@dirkiii: Absoluut, het koppel zal ongeveer het zelfde zijn en het verschil qua vermogen zal door de turbo van de Fiat niet heel duidelijk te merken zijn. Plus het onderstel van de 1.5 is gewoon dramatisch zacht. En dat ligt bij de 124 Spider en de MX5 2.0 wel anders.

Geloof me nou die 1.5 is niet zo geweldig zoals iedereen dat zegt (die er nooit in heeft gereden maar het zal wel zo zijn want het is een mx5).
@clarkson: ik heb de 1.5 gereden en vind het een super leuke wagen had niet het gevoel dat ik meer wou hebben. Door het onderstel voel je heel lekker wat de auto onder je doet (net zoals de orginele MX-5) ik vond de 1.5 echt een leuke auto rn geb me geen moment gestoord aan het onderstel en motor.

Maar misschien als ik de 2.0 rij dat ik het dan met je eens ben.
@dirkiii: Ik zou zeggen ga eens een proefritje maken bij de lokale mazda dealer. Je zal merken dat de 2.0 een stuk sportiever rijdt. Wat wel een beetje bij zo’n auto hoort. Ik vind de 1.5 echt te veel een ‘cruiser’.
@clarkson: Dus ligt er maar aan wat je er mee wil doen.
@tcetje: Nou mij kan zo’n auto niet hard en sportief genoeg zijn. Maar het gaat hier om de vergelijking.
@clarkson: nou in die 124 ligt zo te zien een automaat dus dan kun je me wel vergelijk met die 1.5 😉
@clarkson:

De FIAT is langer, dus zwaarder. De extra pk’s t.o.v. de mx-5 1.5 heeft hij nodig om het extra gewicht te compenseren. De FAIT zal meer koppel hebben, maar dat maakt de auto niet sneller. Je hoeft dan minder vlug terug te schakelen, maar dat is voor luie mensen.

Wat de vergelijking 1.5 en 2.0 betreft. Maar jij zult het wel beter weten.

https://www.youtube.com/watch?v=QDzFltCpppk

https://www.youtube.com/watch?v=ZxQ_snwPxpI
@offroad: De fiat weegt 1050 kilo. Een verschil van een gemiddelde bierbuik dus.

Misschien weet ik het inderdaad beter.
@clarkson:

Dan heeft de mx-5 1.5 1 pk per 7,25 kg en de Fiat 1 pk per 7,5 kg.

Dus helaas, je weet het niet beter.
Dan heb ik deze toch veel liever dan zowel de MX-5 als de MINI Cabrio. Vind het echt een cool ding! Hopen op een totaal zotte Abarth versie.
@E34M5Touring: die komt! Er rijdt al een testmodel rond met 4 uitlaten.
@knipperlichtje: Ja had er al wat van gelezen. Ik vermoed een 1.4T-Jet met 180-200pk. Ik heb stille hoop op een ‘695’ special zoals bij de 500 Abarth. Lijkt me wel erg gaaf! Vind het model erg leuk!
@E34M5Touring: Met hoogstwaarschijnlijk een totaal zotte prijs. Sowieso 50k+
@appelvis: Ik denk dat ie in de basis zeker geen 50+k gaat kosten. Als je hem full spec uitdost waarschijnlijk wel. Maar dan nog, rond de 50k voor een lichtgewicht rwd sportwagen vind ik niet slecht. Beter dan een Mini iig.
@E34M5Touring: Ik ben het met je eens, ook ik zou liever zo’n Abarth hebben dan een Mini. Maar bij Mini heb je voor 50k ook wel een JCW-uitvoering en dat is natuurlijk ook geen straf.
@appelvis: Zeker niet! En met 231pk en een goed onderstel zal dat ook echt een bommetje worden. Maar dan heb je nog niet met de optielijst gespeeld. Die zal bij Fiat/Abarth een stuk korter zijn denk ik. Hoe je het ook bekijkt, 50k is een hoop geld. Maar mocht ik kiezen zou ik het eerder stukslaan op zo’n Fiat dan op een MINI.
@E34M5Touring: ik denk echter dat de Mini qua uitrusting en kwaliteitsniveau wel op een hoger plan ligt. De nieuwe Cooper S vond ik wel echt een upmarket auto, ten opzichte van de vorige. De Mazda is leuker rijden, maar qua isolatie, rijgeluif, kwaliteit enzo is een Mazda wel echt stuk minder. Maar daar zijn de Mazda en Fiat ook niet voor ;) andere klasses
@jzaero: Qua restwaarde zal de MINI het ook beter doen waarschijnlijk. Maar ik vind dit echt een leuk nieuw model. En qua lay out spreekt ie me veel meer aan. Ben benieuwd welke kant ze er mee opgaan qua materiaalgebruik. Wordt er zwaar geleund op de 500 of gaan ze toch voor een wat meer Alfa-ish lay out. Qua materiaalgebruik hoop ik het laatste. We gaan het meemaken. Een van mijn beste vrienden werkt voor Alfa/Fiat dus die krijgt em vast een keer mee. Ben er zeer benieuwd naar. Ook hoe die gaat rijden.
Ik vind hem niet mooi…
Toch wel boel extra geld t.o.v. mx5. dit gaat ze potentiële klanten kosten.
Dus als ik het goed begrijp is hij te vergelijken met de 2.0 van mazda maar dan duizenden euro’s goedkoper? Plus een beter onderstel en een betere versnellingsbak? Persoonlijk vind ik hem nog mooier ook.

Ik vind hem leuk!
@clarkson: de bak is ook in deze gewoon van Mazda…maar das waarschijnlijk juist goed nieuws.
@ukbob: Hij heeft wel een betere koppelingsplaat en vliegwiel begreep ik. Maar vatte het even samen als versnellingsbak.
@clarkson: Je bent nu blij omdat jouw overheid je acht-en-een-half-duizend euro zijnde 35% emissiebelasting berekent voor de Mazda en voor de Fiat maar ongeveer de helft?
@stephanotis: Jij bent nu verdrietig omdat Mazda geen schonere motor levert in de MX5? Wat is dit nou weer voor vraag? Ik had buiten de prijs toch voor de 124 spider gegaan.
@clarkson: Ik had het idee dat jij ons systeem van autobelastingen aan het promoten was, wat je ook lijkt te bevestigen. Het logische prijsverschil tussen de 2 auto’s is het verschil tussen te veel en veel te veel belastingen, ik kan daar niet echt vrolijk van worden. En een vrij ademende motor van fatsoenlijke afmetingen gaat door de bank genomen veel langer mee dan een klein turbotorretje, hetgeen de Mazda bij voorbaat al minder milieubelastend maakt dan de Fiat. Hoef ik niets te zeggen over eerlijkere verbruikscijfers.
Ik vind t meevallen, nu nog voor een redelijke prijs een 200 pk Abarth in alleen de volgende uitvoering: in rood met matzwarte motorkap, verstralers, vierspaaksvelgen en sportkuipjes.
Als je deze, naar mijn mening overigens goed gelukte auto, voor € 25.000 gaat aanbieden, neemt ook niemand je meer serieus.
Ik vind het een redelijke prijs.
Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik hem een achterneefje van een Dodge Viper vindt…
@thearchitect: Is waarschijnlijk ook door dezelfde ontwerper getekend. Ik vermoed Ralph Gilles.
Ik denk dat mannen bij mazda in de broek plassen van het lachen.
@zoraul: omdat FIAT zo gek is geweest hun auto te gebruiken?
@gladanus: hun vorig chassis :-) Mazda kan er maar aan verdienen
Dit is zo’n auto die je misschien één of twee keer in z’n levenscyclus tegen zal komen. Totaal geen appeal dit. Qua uiterlijk liever de MX-5 en qua prijs ook.
Gaaf bakkie, maar dat is het origineel ook…..Doe deze maar…wel met die premium bose stereo dan he….Bite me…
@norge: I will :-) want dit soort wagens heeft IMO niks met muziek te maken. Net zo tegenstrijdig als een 911 kopen met optie trekhaak voor sleurhut. IMO natuurlijk
@tombe: True, maar als ik vroeger met mijn Spider in de file stond moest ik altijd meeluisteren naar wat de buurman in zijn Kadet op had staan..Beter om dan zelf een deuntje op te zetten..
@norge: idd :-) ok als je dit als daily gebruikt en een streepje muziek wil…
Ik heb een goedkopere, lichtere maar toch vrij egocentrische oplossing. Sennheiser Bluetooth hoofdtelefoon waarmee je nog ns handsfree kan bellen en noise cancelling heeft. Ok je ziet er uit als een lul maar zo zie ik er zonder uit ook.
Rij je bvb een GT3 RS en rij je naar Nurburgring kom je lekker ontspannen toe met je streepje muziek en geen oproepen gemist van je griet die maar mekkert om niet te snel te rijden
@norge: zo denk ik er ook over.
Voor een mooie 124 in donkerblauw met dat bruine leer zou ik wel overwegen m’n Z3 weg te doen…
(Arggh, schrijf ik dat echt!)
Had gehoopt op een potentere versie met ook lekker veel koppel… zodat de twee grootste minpunten van de Mazda weg zijn, maar helaas :-(
@punicaoase: even langs Sqruada of Savali en hebt 300 Nm. Lijkt me prima 👌
volgens de fabrieksopgaven accelereert de 124 zelfs sneller naar de 100 dan de miata 2.0.

beetje misleidend dus om te stellen dat hij duurder is dan de mazda.
@karaya: Hoezo? Hij is toch duurder dan de Mazda? Een Bentley is ook duurder dan de Mazda. Natuurlijk kan die nog harder en zit er nog meer zooi in, maar hij is duurder. Hoe je het wendt of keert.
die voor kant lijk op een mini maar dan platter
Zonder enige twijfel zou ik voor de Mazda kiezen.
Echt een fantastisch ding! Hoe langer ik hem ken hoe mooier ik hem vind. Denk dat hij met zijn wat conservatievere lijnen ook veel langer houdbaar is dan de Mazda (die overigens ook gewoon cool is). Ik snap niet hoe autoliefhebbers dit soort auto’s niet kunnen waarderen.
Haal wel een 2e hands Z4 met een 6 pitter als ik dat budget op een roadster stuk mocht slaan…
@griffendahl: Dat absoluut zeg! En dan vooral deze. Weliswaar geen cabrio, maar oh zo perfect deze Z4 M.
Linkje:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/267128642?asrc=st|as
@viezefreddyw: een kennis van mij had er zo één (nieuw aangekocht) en vond hem zo fantastisch dat hij binnen het jaar opnieuw de deur uit was. Hij stond meer bij de dealer dan in zijn eigen garage.
Rond de €35K voor deze vind ik in elk geval een stuk redelijker dan €50K voor een mini. Dat is gewoon de helft duurder. En dan nog: dit is een echte spider én rijdersauto.
Ik vind hem echt geweldig.

Een Mazda MX-5 vind ik een grappige rijdersauto maar dat – naar mijn bescheiden mening – fantasieloze Japanse design maakt dat ik hem nooit zou kopen.

Maar als Fiat vind ik het een stijlvolle auto.

Kopen voor vrouwlief en zelf mooi af en toe de sleutels pikken.
@naamloos3: IMO is d Fiat mooier maar dit soort wagens koop je voor de beleving en Mazda blijft een heel stuk goedkoper. Looks of heritage? Ik neem de Mazda
Hij is fijn, maar ik wil dan toch de Mazda. Belachelijk eigenlijk, want als hier een Alfa batch op had gestaan dan had ik weer voor deze gegaan. Net zoals ik de BRZ prefereer boven de GT86. Volkomen kansloos, maar het is nou eenmaal zo.
De nieuwe Fiat 124 Spider is bovenhuids een retro uitvoering van een Fiat Spider uit 1966 en onderhuids gebaseerd op de MX-5 die weer gebaseerd is op het concept van de Lotus Elan uit 1967.
@DAT:
Niet helemaal, de MX 5 is een mix van al het Britse roadster geweld dat in de vijftiger en zestiger jaren de oversteek naar de VS maakte.
Maar hij is net zo veel MGB als Lotus Elan , als Spitfire als Austin Healey Sprite als Sunbeam Alpine als als als ……..

Mazda heeft bij de eerste MX5 zelfs het uitlaat geluid van een B’tje gebruikt als tune’
@desjonnies: http://img3.auto-motor-und-sport.de/Lotus-Elan-S2-Mazda-MX-5-fotoshowImage-8414a61f-237957.jpg
@DAT:
Nee onderhuids heeft de Lotus Elan een X-frame en een polyester carrosserie.
de Mazda heeft een gewone zelfdragende carrosserie.

De inspiratiebron was ONDER ANDERE de Elan, maar de rest net zo goed………
5000 is toch serieus veel geld. Stel ongeveer 15.000km/jaar is dat pak ‘m beet 4 jaar benzine tanken verschil. Jammer dat de Fiat er beter uit ziet.
Het is een erg stijlvolle auto, maar ik vraag me af of Fiat hem niet verkeerd in de markt zet. Het ideale koperspubliek voor deze auto is eigenlijk dezelfde groep als die voor de MX-5, mensen die ervan houden om een lekker potje te sturen en wel houden van enigszins spartaans. Fiat lijkt vooral in te zetten op de luxe en het comfort, als de auto voor mensen die een 500C niet cabrio genoeg vinden. En dat kan, maar daar past dan weer geen handbediend kapje bij.
@Edge: Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die wel eens wat anders willen dan de eeuwige MX-5. Begrijp me niet verkeerd, prima auto hoor. Maar wel een beetje de Golf onder de sportwagens. Iedereen rijdt met zo’n ding. Dan vind ik dit wel een verfrissende auto! Vind de nieuwe MX-5 qua styling sowieso niet echt mooi. Wat dat betreft vind ik de NC het mooist. En die begon ook al luxer te worden toen. Door oa de toevoeging van het ‘CC’ dak.
Mazda graag. Niet dat dat een super mooie auto is maar beter dan dit.
Ligt het aan mij of heeft deze auto veel design elementen die op een Viper lijken.
Ik houd niet van retro.
Maar zou deze willen hebben
In ’t wit
Om er later een hele voute zwarte polyester spatbord kit op te schroeven en ditto voute velgen
omdat het kan……..

http://only-carz.com/data_images/gallery/01/fiat-124-abarth-rally/fiat-124-abarth-rally-09.jpg
@desjonnies: dan heb je wel een kekke oto ja ;)
Keyless entry, dat heb je toch ook bij de goedkopere uitvoeringen als de Anniversary? Dat is nou juist de lol van een cabrio…
9 luidsprekers…ik ben nu geen audio expert maar bij mijn weten 2 mid’s, 2 minuscule tweets en een sub maakt 5.
Waarom 9? Marketing?
@tombe: Because noise! ;-)
@nicolasr: niet noodzakelijk. Moest er een achterbank zijn komen er 2 mid’s en tweets bij en kom je aan 9 maar bij versterkt top materiaal heb je IMO betere gepersonaliseerde sound voor een fractie v die prijs. Een voordeel v Bose of elk pakket is het mooi ingebouwd is en onder garantie valt.

Met gepersonaliseerd sound bedoel ik dat bvb klassieke muziek, niet hetzelfde vereist dan rock en zeker house beats die grotere woofers vereist.

Ik ken een dj die eigenlijk niet zo te vinden is van z’n audiosysteem in z’n S5. Ben de naam vh systeem en zeker de prijs kwijt maar het is deze waar de tweets uit het dash komen en massa’s geld gekost heeft en er eigenlijk niet zo tevreden van is net om die reden
Ben benieuwd hoeveel er in nl verkocht gaan worden
Liever dit dan die vrouwen Mazda
Eigenlijk moet de 124 wel met de duurdere MX-5 160 vergeleken worden als je naar de specs kijkt:

Mazda MX-5 131: 131 [email protected], 140 [email protected], 204 km/u, 8,3 sec. € 29.790
Fiat 124 Spider: 140 [email protected], 240 [email protected], 215 km/u, 7,5 sec. € 33.995
Mazda MX-5 160: 160 [email protected], 200 [email protected], 214 km/u, 7,3 sec. € 37.890
@carello: Precies. Dat bedoel ik al eerder te zeggen. Er zijn veel MX5 fans hier. Maar Fiat heeft volgens mij een hele leuke auto weten te creëren die het de MX5 best lastig kan maken.
Een Abarth – versie met 1750 tbi motor zou top zijn.
Het design vindt ik van deze mooier dan de Mazda, qua motor keus heb ik het moeilijk. Helaas ben ik een alfist en hou van veel uit Italië, dus kies voor deze waarschijnlijk exclusievere auto. ( bij cabrio rijden is dit toch een belangerijk aspect)
Beetje aan de dure kant, maar ook ik verkies dit boven de Mazda.
Prachtige auto! Veel mooier dan de MX-5.
Onderweg naar huis maar even langs de Fiatdealer gereden.
De Lusso (zwart met beige leer) staat op de lijst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).