![Ford C-Max](https://static.autoblog.nl/images/wp/ford%20c-max-logo.jpg)
Op de Bologna Motor Show laat Ford de nieuwe C-MAX zien. Yep, de C-Max! Geen Focus C-Max, een Focus is namelijk sooo 2005. Terwijl we weten dat het ondertussen al bijna 2007 is. En met de S-Max als Auto van het jaar 2007 moeten we allemaal aan de MPV.
Lekker met de kids in de C-Max. Rubberboot achterin, plus de ski’s, de uitklapbare hartman set, de opblaastent en de stoma van Lotte.
Anyway, voor een leek oogt de C-Max hetzelfde als de S-Max. Maar uiteraard is dat de schijn die bedriegt, de nieuwe C-Max heeft namelijk diverse frisse stylingelementen (Ford’s “kinetic design“) zoals herkenbare luchtinlaten, verticale mistlampen met high intensity discharge (HID) en ook de achterkant heeft een gewijzigde bumper met LED verlichting. En vergeet het panoramadak niet!
Verder heeft de C-Max een fris interieur gekregen met nieuwe materialen, niet slecht wat mij betreft (via motorauthority).
Niet echt onderscheidend qua uiterlijk. Dan helpen die marketing termen ook niks. ‘Kinetic Design’. Pah!
Het had net zo goed een Mazda of Opel kunnen zijn. Maar hey, wie ben ik…
Ziet er zeker niet slecht uit! Alleen die achterkant………ik vind de S-Max dan toch veel geslaagrerer……geslaagnerer……geslaagder?!
Een collega heeft deze (Fcous) C-MAX S.
Sportieve versie en ik moet je bekennen dat ik het een hele mooie auto vind.
De spoilers lijken op die van de FOCUS ST en dat maakt hem best stoer.
Ook het sportieve interieur doet wel……….
Als deze dat ook krijgt ga ik hem nog meer waarderen.
Ik vind de C-Max zeker geen slechte auto hoor. Beetje ouwe lullen imago maar OK.
Natuurlijk is de S-Max mooier maar heb je het prijsverschil al eens bekeken ?!
Groot nadeel aan de C-Max (zoals bij vele auto’s) ik pas er niet in. Hoogte gaat nog wel maar mijn benen zitten in de weg. (Geen last van in de S-Max !!)
@Oul@
Ik heb mijn drankje bij me hoor !!
@Janus…
Oh…ik was terug gegaan naar het vorige topic om je op te halen….
Maarja, we zijn het dus allemaal eens dat deze auto weinig fout kan doen.
Yep, en ik blijf erbij dat Ford heerlijk rijdt ! (ook de C-max dus)
Well goddamn! Now there´s a surprise! ;) :P
What’s a surprise ?
Dat ik Ford lekker vind rijden ?
Is alleen maar erger geworden sinds ik geen Ford meer rijd !!
Op 1 december heb ik de sleutel gekregen van mijn auto van de zaak. LAGUNA !
(Heel verschil met mijn Mondeo hoor, maar ja. Ik klaag niet !!)
@JANUS
Gefeliciteerd kerel! ;)
@Janus: Laguna? Hmm pechhulp onder de speeddial ben ik bang…. Het rijdt wel lekker comfortabel (erg stabiel en solide weggedrag), maar de verhalen over de kwaliteit zijn puur horror….. ik hoop dat je meer geluk hebt dan de meeste Laguna rijders. Mijn leasebak voldoet in ieder geval helemaal aan de verwachtingen (helaas) dus ik rij regelmatig wat anders ;-)
@Rick dos.
Dank dank dank
@wOoOdy.
Aha. Een ervaringsdeskundige hoor ik.
Ik weet het. Wij hebben op de zaak heel veel Renaults rijden en ik heb alle verhalen al gehoord. Van een Scenic die om de havenklap gewoon stil staat en niets meer doet (midden in de nacht met 2 kleine kinderen op de achterbank, zal je altijd zien !) tot en met een Vel Satis waarvan de turbo spontaan op hol slaat en niet meer reageert op de start/stop knop. Erg bemoedigend allemaal. Voorlopig valt het bij mij (na 4 dagen !!!) nog mee. Alleen mijn navigatie doet erg raar.
Navigatie zal wel een update nodig hebben, gok ik. Ik rij zelf overigens geen Laguna, maar mijn broer wel en ik heb wat contacten in de autobranche die mij vertellen hoe erg het was (of nieuwe Laguna’s het beter doen weet ik niet) en daar schrik je best van af en toe. Stilvallen is overigens best zeldzaam, maar turbo’s, airco’s, electronica in het algemeen… het zijn niet direct sterke punten. Maar….. eerlijk is eerlijk, die Laguna van mijn broer rijdt erg goed en hij is niet echt ongelukkig met de auto, tis alleen behoorlijk duur soms. Bij het Nederlandse pleuresweer weet je de stabiliteit en de veiligheid wel zeer te waarderen. (Als mensen zich afvragen waarom iedereen van het gas gaat behalve de Laguna-rijders….. daarom dus)
Navigatie moet inderdaad gelijk al ge-update worden.
Ik zal je op de hoogte houden van mijn ervaringen !
*gaap*
het blijft een bus. Maar dat is nou eenmaal het concept van dit soort dingen. En het verkoopt ook nog aardig. Jammer. Tijd voor innovatie, echte innovatie.
@Bram.
Sorry hoor. Ik wist niet dat we u verveelde !
‘verveeldeN’ Janus! ;)
@Klassiekerrally.
Gelukkig. Eindelijk iemand die oplet !
Af en toe gooi ik er een foutje tussendoor om te zien of we al zijn ingekakt of niet……. ;-)
Ik had je wel door hoor! :)
mooie facelift! zeer geslaagd. veel beter dan dat oude hoekige model. Ford komt er – als het aan mij ligt – weer helemaal bovenop.
oja,
@JANUS
gefeliciteerd met je nieuwe auto! ik hoop voor je dat je dat jij wat meer geluk hebt met je renault dan je collega’s.
@slk55 amg
Hoezo dan? Ga je voor Sinterklaas spelen en hun een cash-injectie geven dan?! ;) :P
@Janus
Ik ben ook nog niet ingekakt hoor!
havenklap= haverklap!
@slk55 amg.
Dank je wel. Als ik problemen heb zal ik ze zeker HIER spuien.
@Rick dos.
LOL. ;-)
@Rick dos
lol :P
nee, ik bedoelde natuurlijk dat ze het verdienen om met hun nieuwe gedurfde design richting er weer helemaal boven op te komen.
@slk55 amg
Ooohh bedoelde je dat! ;) :)
@ Rick Dos
Ford Europa draait als een tierelier. Het is Ford of North America die zeer slecht draait. Zij trekken zich op aan Ford Europa.
Op diverse amerikaanse fora lees je ook dat veel Amerikanen willen dat onze Ford modellen ook daar geleverd zouden worden.
Dat snap ik best.
@Ivo
Het vervelende voor Ford Europa is, dat moeder Ford ziek is……
Ook zieken worden weer beter Rick dos. Ford gaat er wel weer bovenop komen in de toekomst. Zekek met die succesvolle Europese Ford modellen.
@Barry330cd
Ik mag hopen van wel, maar de geluiden die je hoort zijn niet positief. Je hebt eerder het idee dat het terminaal is.
@Ivo,
Wel frappant dat zij onze auto’s willen maar dat wij hier in Europa hun modellen ook niet verkeerd vinden. Als ze er alleen nog voor zorgen dat de modellen wat Europeser rijden.
mensen wacht even, … het gaar hier over een ford dus => geen interesse
@Carfreak.
Waarom moeten wij dan even wachten ???
laat de voorkant nou net datgene zijn dat ik mis vind gaan bij deze versie…
de hele auto is wat hoekig, en dan gooien ze er een touran voorkant op.
nee ik vind bij de smax ook de koplampen het zwakste element
quote: “Een collega heeft deze (Fcous) C-MAX S. Sportieve versie”
Ik vind het maar vreemd dat mensen met betrekking tot MPV’s het woord sportief gebruiken. Wanneer ik aan sportieve auto’s denk, zie ik toch iets anders voor me dan een 7 persoons busje, volgepropt met jengelende peuters. Zal wel het RTLautowereld effect zijn. Daar vinden ze ook iedere in Nederland leverbare auto sportief.
@Topless.
Het leven zit vol compromissen.
Als je getrouwd bent, je hebt kinderen en verdient dan ook nog eens net niet voldoende om een flinke (sportieve) SUV te kopen dan ga je kijken naar alternatieven. Als er dan een auto is als de C-Max S is dat een redelijke optie. En voor een MPV heeft hij een aardig sportief karakter.
Voila, ziehier uw uitleg.
ziet er pak ‘frisser’ uit, Ford is m.i. op de goede weg.
Keep on going ;-)
@Janus
Dan denk ik toch meer aan een GTI-achtige, sportsedan of coupé.
hij is mooier dan de vorige dat is tenminste een verbetering dit zorgt zeker voor betere verkoopaantallen
Was altijd al een goed ontwerp, gelukkig de goede dingen behouden. En nu ook deurbekleding! Dat was wel het ergste aan de C-max, een auto van meer dan 20.000 euro met harde kunststof op de deuren zonder stofje (je echt, een Fiesta is daar beter af gewerkt).
Dit is toch gewoon een facelift? Ik vind overigens het huidige model beter.
ik zoek nieuws, rijervaring en dergelijke van een 1.8liter tdci motor van Ford (focus-C-max) omdat deze nog volledig in gietijzer vervaardigd is. Is touwens al een oud motorblok die de garagisten nog altijd aanbevelen t.o.v. 1.6 tdci die volledig in aluminium vervaardigd is. ook nieuws “van horen zeggen ” interesseert mij
gaan dit weekend proef rijden en dan misschien over tot aanschaf. ziet er erg goed uit en is veelzijdig. wel aan de prijs maar je krijgt er ook heel veel voor terug. ideaal als je een klein kind hebt. erg makkelijk om in zijn stoeltje te zetten. bijna niet bukken nodig. ruime kofferbak (kinderwagen past erin) en een ingenieuze achterbank constructie. mooi overzichtelijk dashboard. en erg luxe (is een ghia). verder is er ook een hele boel voor te verkrijgen op tuning gebied.
de motor is erg goed. 2liter 145pk weten wel raad met deze wagen. veilig is ie ook nog. abs, 6 airbags, regensensor, lichtsensor op de koplampen (gaan automatisch aan) en op de binnenspiegel (die dimpt dan automatisch), airco (ecc) en voorruitverwarming en spiegelverwarming (behoud van goed zicht). oja hij heeft ook nog parkassist (parkeersensoren achter). even kijken of dat ingebouwde navigatiesysteem net zo goed is als een losse garmin.
ik doe er alleen nog 18inch wielen onder (voor het mooie) en xenon verlichting (voor mijn eigen veiligheid)
design heeft gelukkig wel wat aandacht gehad. hij lijkt niet op een bestelbusje. ik pas er met mijn 186 makkelijk in. goede stoelen die de benen goed ondersteunen(lang zitvlak, hoge leuning)