
Verrassing: de Hyundai Ioniq 6 krijgt een flinke facelift.
Vond je ook dat de ook dat Hyundai Ioniq 6 een beetje gedateerd begon te ogen? Nee hè? Toch is het nu alweer tijd voor een facelift. En het is niet eens een subtiele facelift, want de Ioniq 6 krijgt een geheel nieuwe neus.
Waar de Ioniq 6 eerst nog redelijk conventionele koplampen had, zijn dit gespleten koplampen geworden. De dagrijverlichting zijn nu minimalistische streepjes en de rest van de koplamp zit verstopt in het zwarte gedeelte van de voorbumper. Die is overigens ook helemaal opnieuw getekend.



Je kunt zelfs kiezen uit twee voorbumpers. Hyundai lanceert namelijk de Ioniq 6 N Line (de rode auto op de foto’s). Deze is voorzien van behoorlijk agressieve voor- en achterbumpers, met contrasterende grijze elementen. Met de banaanvorm blijft het een moeilijk design, maar de neus is zeker een verbetering. Dus het is geen overbodige facelift.



In het interieur zijn er ook nog wat subtiele aanpassingen doorgevoerd. Zo is er een nieuw driespaaks stuur, een groter scherm voor de climate control en de middentunnel is op de schop gegooid. Specificaties noemt Hyundai niet, dus het is niet bekend of de facelift van de Ioniq 6 ook nog technische verbeteringen met zich mee brengt.


De auto waar natuurlijk echt op zitten te wachten is niet de N Line, maar de échte N. Goed nieuws: die is ook in aantocht. Als je goed kijkt zie je op de headerfoto al een lichtblauwe Ioniq 6 staan met een grote spoiler. Dat ziet er veelbelovend uit. Hyundai verklapt ook wanneer deze auto onthuld wordt: in juli trekken ze het doek van de langverwachte Ioniq 6 N.





Geen overbodige facelift, want wat een lelijk hok is het eigenlijk.
Tja mooi zou ik de auto ook niet noemen, maar kan modellen als dit wel waarderen. Functie boven vorm, iedereen rijdt tegenwoordig in een busje of blob, dit is een daadwerkelijk gestroomlijnde auto. Zelfde heb ik met de Prius, originele Ioniq en de model 3.
De 3de generatie van de Prius doet het voor mij ook wel, net als de Model 3. De Ioniq 6 vind ik echt maar een lelijk ding en daar lijkt deze facelift niets aan te doen.
Functie boven vorm… welke functie dan?
Ja hij is gestroomlijnd, maar een gestroomlijnde auto kun je ook zo ontwerpen dat-ie lekker op het netvlies ligt. En daar is bij dit ding absoluut geen sprake van. Sterker nog, ik durf de stelling nog wel aan dat met name bij de kont van deze auto de vorm ten koste is gegaan van de aerodynamica – en dat ze er op z’n minst toch wel wat meer volume/gebruiksgemak uit hadden kunnen halen zonder verlies aan stroomlijn.
Goeie timing nu Tesla zo negatief in het nieuws is. Ik vind persoonlijk deze auto echt te gek, net als de Ioniq 5.
De Ioniq 5 vond ik in het echt wel een afknapper, de EV6 is dan weet wel mooier dan op de persfoto’s.
Iets wat lelijk is mooi maken valt niet mee en dat blijkt wel weer.
Sedans verkopen hier niet meer.
Hier rijdt er een rond in die cyaan tint.
Allemachtig, wat een gedrocht van een auto is dat.
Verkoopt dit ding überhaupt een beetje in Nederlandje, kom ‘m gevoelsmatig nauwelijks tegen op ‘s heren wegen. Dit i.t.t. de Ionig 5, waarmee je zo ongeveer wordt doodgegooid.
Loopt niet lekker als ik de verkoopcijfers op AW bekijken. in 2023 1044 en in 2024 588, 2025 tot nu toe minder dan 100 stuks. Xpeng verkoopt meer auto’s dan de Hyundai van de Ioniq 6.
Als mensen ook eens stil zouden staan bij het verbruik (en daarmee de haalbare range t.o.v. een andere auto met dezelfde techniek…, ja Ioniq 5…) dan zou dit echt we verkooptopper moeten zijn. Ik zal daarnaast wel een van de weinigen zijn die deze nog wel aardig mooi vindt, maar zou dit altijd verkiezen boven welke elektrische SUV dan ook.
Ach die laatste paar kilometer range… Ik vind dit een zeker een gave wagen maar de Ioniq 5 is ook gaaf en die voelt een stuk ruimer, is overzichtelijker en is de dagelijkse praktijk daarom de fijnere auto.
Dat nieuwe front straalt wel uit dat wagen erg aerodynamisch is. Ik vind het wel een gave wagen maar dat batterij kleiner was dan in de Ioniq 5 facelift was onberijpelijk, hopelijk fixen ze dat nu ook.
Vind dit echt de Fiat Mulipla van deze eeuw.
Nah dat is de XM.
En de iX.
De Multipla is ook van deze eeuw ;)
Ik snap nog steeds waarom ze camera’s OP de plek van spiegel zetten.
Waarom niet cameraatjes in de lichtunit achter en in het zij gedeelte van de lichtunit voor ?
Met een beetje slimme software is het beeld te combineren naar iets wat een zijspiegel natuurlijk weer geeft
En dan kunnen er zelfs veel meer details worden meegegeven dan een fysieke spiegel.
Als vandalen nu zo’n ding er af trappen is het een zeer dure grap.
De reden zal wel zijn dat ze nu optie A of optie B kunnen leveren maar je idee van camera’s verder naar voren en naar achteren zodat er een veel beter beeld ontstaat dan wat een spiegel kan leveren is zeker interessant.
Ik snap nog steeds niet waarom ze überhaupt camera’s monteren in plaats van spiegels. Ja het is aerodynamischer, maar daar heb je dus alleen wat aan als je hard genoeg rijdt. En de gemiddelde snelheid van autoverkeer in NL is net iets meer dan 42 km/u… De energiebesparing bij hogere snelheden wordt dus grotendeels tenietgedaan door het verbruik van camera’s en beeldschermen bij lagere snelheden en stilstand.
Maar dat ze ze alsnog op de ‘vertrouwde’ plek monteren kan ook te maken hebben met allerlei andere functies die in spiegels zijn ingebouwd om ze buiten de ‘kooi’ van de auto te krijgen, zoals thermometers.
Diefstal/vandalisme wordt uiteraard een steeds groter probleem, maar zijn dat niet in de perceptie van een autofabrikant. Die ziet dat alleen maar als opportunities… ;)
Nu nog een stationwagon variant!
Ik vind zo’n ioniq 6 dus best wel gaaf. Ook al os de banaanvorm een beetje moeilijk. Ik kan dit meer waarderen dan vrijwel elke crossover of suv.
Eens. Liever een karaktervolle auto dan een saai hok.
De neus (ook niet mooi) is niet het grootste probleem van deze auto. Die zit m in de kont, en dat is onoplosbaar.
Klopt, een mooier gezicht is leuk, maar een lelijke kont,,, daar knap ik helemaal op af.