Morgans hebben altijd al enige mate van exclusiviteit gehad, met de Special Projects-afdeling tillen ze het nog een niveautje hoger.
Automerken stampen steeds vaker maatwerkafdelingen uit de grond. Van Ferrari, McLaren, Rollc-Royce tot Aston Martin, ze hebben ieder hun eigen sectie waar ze de clientèle met goedgevulde zakken exclusieve ontwerpjes voorschotelen. Want met auto’s die gegarandeerd uniek zijn valt geld te verdienen. Sinds deze week begeeft het Britse merk Morgan zich ook in de wereld van de Special Projects, met een afdeling die zich exclusief toelegt op het maken van unieke auto’s.
Het uithangbord van deze afdeling is de SP1, een over the top Morgan waarmee ze willen laten zien wat ze kunnen. Wel, dat is gelukt, want werkelijk alles ademt maatwerk. Van de volledig dichte wielen, koplampen die een festivalganger aan de MDMA imiteren, een compleet nieuwe aluminium carrosserie – bedekt in een laagje koperverf – tot zetels die voor het grootste gedeelte uit gepolijst en gelakt hout bestaan. Alleen waar je lichaam contact maakt is er stoelvulling en leer aangebracht. Ook het dashboard is volledig van hout, met in het midden twee riempjes om een tablet mee vast te snoeren. En check dat stuur: volledig gepolijst en met zeer veel details.
Het chassis bestaat ook bij de SP1 voor een groot gedeelte uit (essen)hout. Voor de aandrijving werd een beroep gedaan op de 3,7-liter V6 uit de Morgan V6 Roadster, afkomstig van Ford. Wat de SP1 kost is niet bekend gemaakt, en dat zal waarschijnlijk zo blijven, omdat iedere maatwerk-Morgan een ander prijskaartje zal hebben.
Of we het eindresultaat ook echt mooi kunnen noemen? Wel, het moet maar net je smaak zijn, want dit is vooral op een mix van prachtige ingrediënten, die resulteren in een gerecht waar je een vreemde smaak aan overhoudt. Wie even zijn eigen reflectie in de glimmende lak van de SP1 wilt terugzien moet daarvoor naar Londen, want zijn debuut is deze week op het Salon Privé-autofeestje.
In deze video legt het team van Morgan de SP1 nader uit en krijgen we het productieproces te zien.
jrk68 zegt
Schoenmaker blijf bij je leest, hier krijg ik braakneigingen van….
gregorius zegt
..en toen ze bij de achterkant aan kwamen was de inspiratie op!
De rode half-koperen kleur in staal vind ik overigens wel prachtig. Denk dat het heel mooi kan staan in icm met een aantal kleuren donker bruin leer. Misschien een leuke opvolger voor de chroom kleur?
lacker zegt
Dan ben je toch koning, als je hier in rond mag rijden!
Hubert zegt
Prachtig stukje vakmanschap, maar…. wat een kitsch!
sydney zegt
Ik zag ‘m vannacht al op Twitter voorbij komen, toen ik de achterkant zag dacht ik even dat dit een zelfbouwprojectje was wat op een gegeven moment toch mis was gegaan.
E34M5Touring zegt
Vind het maar een raar ding. Waarom wil je een klassiek gelijnde auto ineens proberen ‘modern’ te maken? Vind het net als die Jag Mk2 van Callum. Staat voor geen meter als je het mij vraagt. Past totaal niet bij de auto vind ik.
jaapiyo zegt
@E34M5Touring: Steampunk. Zonder daadwerkelijke stoommachines dan.
Ben het wel eens dat het meestal leidt tot creaties die minder begeerlijk zijn dan het echte orgineel en minder begeerlijk dan de moderne versie daarvan maar er zijn wel uitzonderingen; doe mij maar een Eagle roadster ipv een E type of F type. Of een Singer 911 ipv een orginele elfer of een 991.
reggie-boy_rood zegt
Wat een lijk
bofkont zegt
Respect voor het vakmanschap!
spotterfozz zegt
Krijgen ze hier geen gezeik mee? Er rijdt namelijk ook al een gelimiteerde/unieke Ferrari SP1 rond… En aangezien ferrari nogal houdt van copyrightgezeur…
adyton zegt
Ben benieuwd hoe comfortabel die stoelen zullen zijn. Ziet er mooi uit, maar dat is het denk ik. Mooi project hou wel van de kruising tussen modern en klassiek in deze wagen
viezefreddyw zegt
Man met baard heeft de kleur uitgekozen?
pomoek zegt
@viezefreddyw: Morgan meets Gas monkey…
rw1994 zegt
Dit is gewoon een hele dure Burton coupe, sorry maar van Morgan verwacht ik meer klasse.
Hupke zegt
Tja wat de klant wil zeker…. maar ik vind het afschuwelijke kitch
goodolddays zegt
My eyes!!!…. MY EYES!!!!
Alfarobert zegt
Blijven vakmensen bij Morgan.De enige autofabrikant die nog een auto optrekt uit hout.Zelfs in een Rolls zit geen echt hout meer.
ponnie zegt
Hier zijn Bernie en Leepu duidelijk mee aan de gang geweest.
supersim200 zegt
Nope.
supersim200 zegt
I’m out
thomcarspotter zegt
Achterkant doet mij denken aan de Vencer Sarthe!
dameister zegt
Mijn baas heeft een Morgan cabrio en dat is een ontzettend mooie wagen! Deze vind ik echter bijzonder lelijk, alleen die stoelen al stralen Ikea uit en dat hoort niet thuis in een Morgan, verder die net niet moderne accenten vind ik ook maar niks. Hopen dat de toekomst mooiere auto’s brengt van deze afdeling!
series2 zegt
Gewoon fraai en echt een stap vooruit voor morgan.
ohoogeveen zegt
Waarom dat houten ornament op de plek waar normaliter de bijrijder zit??
Corrado16v zegt
Ik krijg hier toch een hoog “custom-made” by Foose idee bij. Ook met die lekkere smakeloze velgen en dat kleurtje.