• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de eerste Special Projects-auto van Morgan

Auteur: ricardo, gepost 4 september 2014 om 09:15 – 25 Reacties

Afbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van MorganAfbeelding Dit is de eerste Special Projects-auto van Morgan

Dit is de eerste Special Projects-auto van Morgan
Morgans hebben altijd al enige mate van exclusiviteit gehad, met de Special Projects-afdeling tillen ze het nog een niveautje hoger.

Automerken stampen steeds vaker maatwerkafdelingen uit de grond. Van Ferrari, McLaren, Rollc-Royce tot Aston Martin, ze hebben ieder hun eigen sectie waar ze de clientèle met goedgevulde zakken exclusieve ontwerpjes voorschotelen. Want met auto’s die gegarandeerd uniek zijn valt geld te verdienen. Sinds deze week begeeft het Britse merk Morgan zich ook in de wereld van de Special Projects, met een afdeling die zich exclusief toelegt op het maken van unieke auto’s.

Het uithangbord van deze afdeling is de SP1, een over the top Morgan waarmee ze willen laten zien wat ze kunnen. Wel, dat is gelukt, want werkelijk alles ademt maatwerk. Van de volledig dichte wielen, koplampen die een festivalganger aan de MDMA imiteren, een compleet nieuwe aluminium carrosserie – bedekt in een laagje koperverf – tot zetels die voor het grootste gedeelte uit gepolijst en gelakt hout bestaan. Alleen waar je lichaam contact maakt is er stoelvulling en leer aangebracht. Ook het dashboard is volledig van hout, met in het midden twee riempjes om een tablet mee vast te snoeren. En check dat stuur: volledig gepolijst en met zeer veel details.

Dit is de eerste Special Projects-auto van Morgan

Het chassis bestaat ook bij de SP1 voor een groot gedeelte uit (essen)hout. Voor de aandrijving werd een beroep gedaan op de 3,7-liter V6 uit de Morgan V6 Roadster, afkomstig van Ford. Wat de SP1 kost is niet bekend gemaakt, en dat zal waarschijnlijk zo blijven, omdat iedere maatwerk-Morgan een ander prijskaartje zal hebben.

Of we het eindresultaat ook echt mooi kunnen noemen? Wel, het moet maar net je smaak zijn, want dit is vooral op een mix van prachtige ingrediënten, die resulteren in een gerecht waar je een vreemde smaak aan overhoudt. Wie even zijn eigen reflectie in de glimmende lak van de SP1 wilt terugzien moet daarvoor naar Londen, want zijn debuut is deze week op het Salon Privé-autofeestje.

In deze video legt het team van Morgan de SP1 nader uit en krijgen we het productieproces te zien.
Video: Morgan SP1 (Special Project 1)

Ook interessant!

  • Buitenkansje: de goedkoopste schele auto van Marktplaats
  • Morgan toont eerste schetsen opvolger 3 Wheeler
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Morgan Plus 6 rijtest: raket zonder obesitas
    Morgan Plus 6 rijtest: BMW-power zonder het gewicht

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

bespoke, Morgan, salon-prive

Vorig bericht: « De nieuwe Mazda MX-5 (ND) is officieel sexy
Volgend bericht: Informatie brandstofverbruik voor leaserijders ondermaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    4 september 2014 om 09:22

    Schoenmaker blijf bij je leest, hier krijg ik braakneigingen van….

    Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    4 september 2014 om 09:30

    ..en toen ze bij de achterkant aan kwamen was de inspiratie op!
    De rode half-koperen kleur in staal vind ik overigens wel prachtig. Denk dat het heel mooi kan staan in icm met een aantal kleuren donker bruin leer. Misschien een leuke opvolger voor de chroom kleur?

    Login om te reageren
  3. lacker zegt

    4 september 2014 om 09:34

    Dan ben je toch koning, als je hier in rond mag rijden!

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    4 september 2014 om 09:36

    Prachtig stukje vakmanschap, maar…. wat een kitsch!

    Login om te reageren
  5. sydney zegt

    4 september 2014 om 09:41

    Ik zag ‘m vannacht al op Twitter voorbij komen, toen ik de achterkant zag dacht ik even dat dit een zelfbouwprojectje was wat op een gegeven moment toch mis was gegaan.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    4 september 2014 om 09:47

    Vind het maar een raar ding. Waarom wil je een klassiek gelijnde auto ineens proberen ‘modern’ te maken? Vind het net als die Jag Mk2 van Callum. Staat voor geen meter als je het mij vraagt. Past totaal niet bij de auto vind ik.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 september 2014 om 13:10

      @E34M5Touring: Steampunk. Zonder daadwerkelijke stoommachines dan.

      Ben het wel eens dat het meestal leidt tot creaties die minder begeerlijk zijn dan het echte orgineel en minder begeerlijk dan de moderne versie daarvan maar er zijn wel uitzonderingen; doe mij maar een Eagle roadster ipv een E type of F type. Of een Singer 911 ipv een orginele elfer of een 991.

      Login om te reageren
  7. reggie-boy_rood zegt

    4 september 2014 om 09:55

    Wat een lijk

    Login om te reageren
  8. bofkont zegt

    4 september 2014 om 09:57

    Respect voor het vakmanschap!

    Login om te reageren
  9. spotterfozz zegt

    4 september 2014 om 09:58

    Krijgen ze hier geen gezeik mee? Er rijdt namelijk ook al een gelimiteerde/unieke Ferrari SP1 rond… En aangezien ferrari nogal houdt van copyrightgezeur…

    Login om te reageren
  10. adyton zegt

    4 september 2014 om 10:11

    Ben benieuwd hoe comfortabel die stoelen zullen zijn. Ziet er mooi uit, maar dat is het denk ik. Mooi project hou wel van de kruising tussen modern en klassiek in deze wagen

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    4 september 2014 om 10:17

    Man met baard heeft de kleur uitgekozen?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 september 2014 om 12:31

      @viezefreddyw: Morgan meets Gas monkey…

      Login om te reageren
  12. rw1994 zegt

    4 september 2014 om 10:38

    Dit is gewoon een hele dure Burton coupe, sorry maar van Morgan verwacht ik meer klasse.

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    4 september 2014 om 11:30

    Tja wat de klant wil zeker…. maar ik vind het afschuwelijke kitch

    Login om te reageren
  14. goodolddays zegt

    4 september 2014 om 12:41

    My eyes!!!…. MY EYES!!!!

    Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    4 september 2014 om 14:09

    Blijven vakmensen bij Morgan.De enige autofabrikant die nog een auto optrekt uit hout.Zelfs in een Rolls zit geen echt hout meer.

    Login om te reageren
  16. ponnie zegt

    4 september 2014 om 16:13

    Hier zijn Bernie en Leepu duidelijk mee aan de gang geweest.

    Login om te reageren
  17. supersim200 zegt

    4 september 2014 om 16:32

    Nope.

    Login om te reageren
  18. supersim200 zegt

    4 september 2014 om 16:33

    I’m out

    Login om te reageren
  19. thomcarspotter zegt

    4 september 2014 om 17:03

    Achterkant doet mij denken aan de Vencer Sarthe!

    Login om te reageren
  20. dameister zegt

    4 september 2014 om 18:57

    Mijn baas heeft een Morgan cabrio en dat is een ontzettend mooie wagen! Deze vind ik echter bijzonder lelijk, alleen die stoelen al stralen Ikea uit en dat hoort niet thuis in een Morgan, verder die net niet moderne accenten vind ik ook maar niks. Hopen dat de toekomst mooiere auto’s brengt van deze afdeling!

    Login om te reageren
  21. series2 zegt

    4 september 2014 om 20:35

    Gewoon fraai en echt een stap vooruit voor morgan.

    Login om te reageren
  22. ohoogeveen zegt

    5 september 2014 om 11:45

    Waarom dat houten ornament op de plek waar normaliter de bijrijder zit??

    Login om te reageren
  23. Corrado16v zegt

    6 september 2014 om 03:52

    Ik krijg hier toch een hoog “custom-made” by Foose idee bij. Ook met die lekkere smakeloze velgen en dat kleurtje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North