
Gaat Mazda dan eindelijk (weer?) een leuk merk worden? Nadat we eerder al hoorden dat de wankelmotor een vervolg krijgt en dat de opvolger van de MX-5 extreem licht wordt krijgen we ook nog geruchten binnen dat de nieuwe Mazda6 er ook als 2-deurs coupé gaat komen. Laat maar komen zeg ik dan!
Hoewel de vorige 2 generaties Mazda6 nooit als coupé leverbaar is geweest, was dat wel zo bij zijn voorganger de 626. Die was tot 1992 leverbaar als coupé en daarna ging de coupé verder onder de naam MX-6. Helaas zullen we nog wel even geduld moeten hebben.
De productieversie van de derde generatie Mazda6 zal (naar alle waarschijnlijkheid) zijn debuut maken tijdens de autosalon van Parijs in oktober 2012 en het zal daarna nog zeker een jaar duren voordat er een variant met 2 deuren op de markt verschijnt.
Grote vraag is natuurlijk: Gaat dat model Mazda6 Coupé heten of stoft Mazda de naam MX-6 weer af? Zolang het eindproduct maar lijkt op de Takeri conceptcar vind ik alles wel best eigenlijk. (via: whatcar.com)





Ik zou hem M6 noemen .
Als Mazda de Takeri gebruikt als uitgangspunt dan is er zeker iets leuks te verwachten. Een leuke wankelmotor erin en gaan met dat ding.
Heb de 626 coupe gehad geweldige auto was dat,ik mis hem nog steeds.
@pikes83: nieuwe 2hands kope?
@betonstaal: mischien in de toekomst.
@pikes83: Jep dat was een gaaf ding, ken hem ook nog “live”, vroeger zag je hem best veel. Heb toch wel iets met oude Japanners.. net of ze vroeger meer carisma hadden. Nee.. dan bedoel ik niet zozeer de Mitsu met die naam.. maar gewoon.. de oude 626 Coupe.. the good old Nissan Bluebird, de dikke Datsun Laurel, de Toyota Crown, de 240Z, etc.. stuk voor stuk Japanese history..
@Freewarefreak: prachtige auto’s waren dat van die tijd.en veel puurder dan tegenwoordig minder gewicht en minder electronische systemen.waardoor je nog beter aan kon voelen wat een auto deed.
@pikes83: Heb ook een 2.0l coupe gehad, zat geen boekje bij. Na 2 weken vond ik nog steeds draai knoppen en handles om de bestuurder stoel te verstellen. Orthopedish hoog/laag, kantellen etc. En dat voor een 80er jaren auto. Reed ook DIK boven de 200km/u. De teller uit terwijl mn vriendin rustig doorsliep. Ik zou als ik er een op internet vind, hem zo (oldtimer) kopen.
@audicoupe84: nou bij mij hield het op bij 180 had ook de zwakste motor de 2 liter 8 klepper,desondanks vond ik het een hele fijne wagen.
@pikes83: ik had dit model in donker blauw
http://www.youtube.com/watch?v=1zwL07edJ5w&feature=related
Goed bezig bij Mazda. Aan de kop van dit artikel kun je zien hoe belangrijk dit soort halo cars zijn voor het imago van een merk…
Nice, mits RWD.
@alcantara: daar zou ik maar niet op rekenen als ik jou was.
Een coupé krijgt uiteraard hetzelfde FWD platform als de reguliere Mazda6.
Gaan er dan toch nog leuke (nieuwe) spannende jappen komen? :D
Alleen is die Takeri Concept ook gewoon een sedan en geen coupe.
Maar laat 2 deuren weg en je hebt inderdaad een schitterende coupe.
Gaaf, rij tegenwoordig ook mx6 2.5 v6, gewoon mx6 weer gebruiken!
@kurdmax: Was voor @jurrienth: bedoelt.
@jurrienth: KL-DE of KL-ZE? Leuke wagen in ieder geval. Je ziet ze helaas zo weinig.
KL-ZE is van 1992 @sjaakk:
De Mazda6 is toch niet nieuw? Hij is nog van 2008 en kan dus nog wel een paar jaartjes mee!
Mooie quattro-wielkasten heeft die 626 Coupé trouwens! ;)
@Tommy2: net nieuw, dus..
@Tommy2: 2007 en Japanners zijn wat sneller dan Europeanen met wisselingen. 5 jaar is geen unicum, eerder gewoon. Bij de Europeanen zie je dit heel goed verschuiven van 8 naar 6-7 jaar nu. Bij VW zie je nu iets anders, die gooien er gewoon na 5 jaar een extreme facelift tegen aan. Zie golf of Passat.
ik mis de oude style van autos :(
@kurdmanx: KL-DE of KL-ZE? Maar leuke auto in ieder geval. Je ziet ze helaas zo weinig.
@sjaakk: Was voor jurrienth bedoelt.
Hmm, hopelijk wordt ie mooier dan de 626 coupe. Ik zie m dagelijks op de parkeerplaats voor mijn woning en eerlijk gezegd vind ik ‘m maar meh.
Mijn vader had indertijd een gewone 4 deurs 626, terwijl ik de coupé toch net spannender vond, vooral de GTI en ik geloof dat ze er ook een 4WS hadden, maar dat ben ik niet meer zeker. Enkel in de 5-deurs versie?
Die 626jes van indertijd waren gewoon niet kapot te krijgen, een koppeling ging makkelijk 340000 mishandelkilometers mee…
Ze werden ook in Korea gemaakt trouwens.
Dat waren nog eens tijden,toendertijd konden de Europese auto’s verre
van tippen aan de Japanse betrouwbaardheid wat ook door
diverse consumentenorganisaties en autotijdschriften bevestigd werd…
Zo’n vier jaar geleden gemaakt voor de huidige “6”:
Laat maar komen hoor
nieuwe update: toyota’s aandrijflijn d.w.z. economisch gezeik en standaard automaat. maar ook standaard RWD. de geruchten gaan rond dat in de nieuwe shinari de mazda 16x rotatiemotor gaat liggen. hoe dat bij de de takeri zit, weet ik niet. hoop op de 2.3l van de oude 6 stiekem toch een beest. :$