
Vers van de pers, via onze deep cover Mol op een superexclusief evenement van Opel op een supergeheime locatie: hier is de gloednieuwe Astra in the flesh.
De Astra K werd begin juni middels persplaatjes aan ons voorgesteld, vandaag zien we hem voor het eerst met eigen ogen. Het model is een slagje kleiner dan zijn voorganger, en een heel stuk lichter bovendien.
Onder de kap vinden we de nieuwe generatie 1.0 Ecotec-driecilinder, en na de Internationale onthulling op de IAA in Frankfurt verwachten we geleidelijk aan een uitbreiding van het modellenaanbod, met onder andere meer 1.6 fluisterdiesels en wat pittiger GSi-/S- en OPC-modellen, hoewel dat laatste nog wel eventjes kan duren.
Prijzen
De goedkoopste Astra – een 1.0 met 105 pk, 99 gram CO2-uitstoot, en 20 % bijtelling – koop je voor € 19.995,-. De 1.4 Turbo (150 pk) begint bij € 22.895,-, en voor de 1.6 CDTI met 110 pk betaal je € 24.295,-. De 136 pk-dieselvariant kost 2 mille meer.
Een overzicht van alle prijzen en uitvoeringen vind je HIER.





Doe mij maar de Alfa Romeo Gulia ;)
@jordip: je reactie slaat op poep. Gefeliciteerd ;)
OT: ze wilden iets leuks doen met die achterste stijl….why?! Achterkant is wel dik, al herken ik er zeker wat andere auto’s in. Maar dat laat ik over aan de vergelijkingsknuppels.
@Mielie: Slaat op poep? Doe mij ook maar een Giulia aub.
@mielie: Inderdaad, ik zie er ook meerdere auto’s in. Hij heeft ook wat weg wat betreft zijn raamstijl van de DS5.
@jordip: Lekker vergelijkbaar.
@smoked: misschien bedoelde hij de Guilietta.
@jordip: Da’s knap, want die bestaat niet :-P
@jordip: waarom niet gelijk een Aston Martin als je toch gaat vergelijken in andere categorieën?
@dylan_taylor: Fijn he, als er al meerdere mensen het hebben gezegd en dat jij met de groep meegaat! Mijn complimenten
@888natan: moest tijdens het typen van mijn bericht iets anders doen. Maar bedankt voor jouw nutteloos aanname!
@888natan: goed dat jij het allemaal even in de gaten houdt. Turf ze!
@flightom: geen klanten vandaag zo te zien?
@888natan: Half 1 heb ik pauze he.. Altijd even Autoblog checken. Hoeveel heb je er al?
@FlighTom: geen goede dag vandaag
Gaap. Ik ben geen Astra kenner, maar als ik deze op straat tegen zou komen zou mij niet opvallen dat het een nieuwe is.
@stationcar: Dan mag je gerust aannemen dat je niet alleen geen Astra kenner bent, maar simpelweg geen auto kenner;).
@danone:
Dankjewel, als ik met een vergrootglas over de foto’s van een nieuwe auto moet kruipen om uitgeroepen te worden tot autokenner, dan maar niet.
Ik zie ook wel een frutseltje bij de achterruiten en vast andere lampen, maar ik vind het eerlijk gezegd niet heel vernieuwend.
@danone: Nee, hij is een autoliefhebber, geen autokenner. Autoliefhebbers zijn namelijk niet geinteresseerd in zaad-dodende auto’s zoals de Astra.
@dawwg:
Nee, klopt helemaal.
Die zogenaamde “autoliefhebbers” zijn namelijk alleen geïnteresseerd in dure badges en logo’s…
Oja, en in niet relevante cijfertjes, zoals 0-100 tijden…..
@Rob:
Ik ben inderdaad liefhebber van auto’s en autorijden; ik ga regelmatig een dagje touren met een goede vriend van mij in bijvoorbeeld Luxemburg (leuke weggetjes!!). Ik ben ook tot op zekere hoogte een kenner van allerlei verkrijgbare modellen maar vroeger meer dan nu, toen spaarde ik autofolders. Nu heb ik gewoon geen zin meer om elke facelift uit mijn hoofd te leren en details van allerlei modellen en uitvoeringen te onthouden. Ieder zijn ding hé :-)
@stationcar:
Was geen verwijt naar jou hoor, alleen zijn hier een hoop mensen die beweren dat je pas een zogenaamde “autoliefhebber” (wat een stom woord trouwens) als je “Dik!” en “Vet!” roeptoetert bij een Ferrari of BMW….
@dawwg: Nee want je mag jezelf alleen liefhebber noemen van iets uit Maranello en Stuttgart. De rest en het algemene, het modale, bah, dat doet er niet zoveel toe!
@danone: whahahah idd.
Achterlichten van een 1-serie.. Ziet er niet verkeerd uit verder, maar als het een facelift was geweest had ik het ook geloofd.
@EdGaR: Ehhh, volgens mij heb jij je bril niet op …
Oh….
Ik vindt het wel een leuke auto geworden zo! Ik denk dat particuliere deze nog wel eens kunnen gaan aanschaffen.
De achterlichten doen me echt denken aan de Audi A7..
Benieuwd hoe de OPC uiteindelijk wordt. Huidige OPC diverse malen zien rijden in Schotland (als Vauxhall of course) en moet zeggen dat ie er in real life goed uitziet!
Mooie opel en fijne wagens.
Jezus, kon die niet nog lelijker? Al die autodesigners moeten echt al dat stront uit hun ogen halen
Hij ziet er keurig uit, wel iets te keurig misschien? Het huidige model vind ik persoonlijk wat sportiever ogen. Het interieur is dan wel weer erg mooi geworden. En met de vanaf prijs zit het ook wel goed dus verkopen zal hij wel! Alleen een beetje jammer dat hij wat tammer is geworden.
Ze hebben maar 2 uitrustingsniveau’s?
@mashell: yep. Koreaans Plastic en goedkooper Koreaans plastic
@gregorius: Ik bedoelde dat serieus. De diesel is er alleen als “Edition” en “Innovation”. Overigens geeft het interieur van deze Astra (ik heb er nog niet ingezeten) juist een heel hoogwaardige indruk. Ik heb de indruk dat Opel in de roos heeft geschoten met deze wagen.
Nog niet zo heel lang geleden verkochten Koreanen gerebadgete Kadetten, maar dit lijkt bijna het omgekeerde.. wordt Korea nu inspiratiebron voor Opel?
@robskilov:
Wat natuurlijk geen slechte inspiratiebron is.
Hyundai en KIA zijn retepopulair. Betaalbare auto’s die gewoon goed zijn en er, zeker in geval van KIA, heel behoorlijk uit zien.
Lijkt mij een héél goed voorbeeld voor Opel…
@Rob: Nee is zeker geen slechte inspiratiebron, maar het geeft maar aan hoe groot de stap is die vooral Kia en Hyundai gemaakt hebben. 15 jaar geleden was Opel waarschijnlijk nog een voorbeeld voor hun.
Laat ik maar eerlijk zijn:
Ik vind het echt een geslaagde auto geworden. Ja, er zitten wat hints van andere modellen, maar dat is zo veel auto’s het geval. Neemt niet weg dat het een mooie auto is geworden. Zeker in zijn klasse. En ook het interieur is niet verkeerd. Ze zijn gelukkig niet Peugeot achterna gegaan met een minimalistisch interieur en een stuurwiel van een trapauto.
En dan de prijs: voor 26k en een beetje heb je een fraaie auto voor het hele gezin met alle opties die je maar nodig hebt, 150pk en ruimte voor 5 en flink wat bagage.
@gtwillem:
Natuurlijk willen “wij” die 150pk motor, maar voldoet die 1.0 drie cilinder niet gewoon?
105pk is toch eigenlijk gewoon genoeg? Zeker aangezien Opel het gewicht flink omlaag heeft weten te brengen. Nu weet ik niet hoe dit blok loopt, maar de drie cilinder van Ford en van Mini/BMW zijn hartstikke prettig. Zeker in de Mini had ik echt niet het idee met een drie cilinder te rijden. Fijn blok.
@Rob: Ik rijd zelf ook met die nieuwe 3 cilinder, dan wel in een Corsa met 115 PK. De motor is trillingsvrij en aardig pittig, als je helemaal niks van de motor zou horen zou je denken dat je met een 4 cilinder onderweg bent.
@Rob: ik vond het wel een goede aanbieding. Voor 10 procent meer krijg je 50 procent extra vermogen en een cilinder.
Niet om nee te scheuren, maar het is wel handig voor de sleurhut, vouwcaravan of aanhanger. Daarbij, voor 20k vind ik de instapper nog altijd een beetje aan de dure kant.
@gtwillem:
Op die manier. Ja, 20k is wel redelijk fors. Maar is wel een beetje de standaard geworden in dit segment. Op de Dacia Sandero na dan ;-)
Net zo gewoontjes als een Golf. Moet dus wel een succes worden ;)
Ik kan het helaas niet helpen, maar Opel is voor mijn gevoel toch een van de meest overbodige automerken van dit moment.
Er zijn zoveel betere alternatieven (Kia, Hyundai, Seat, Skoda) die alles bieden wat de Opel rijders zoeken, maar dan beter. Waar staat het merk Opel eigenlijk nog voor? Het rijdt niet lekker, zit niet lekker, de ergonomie is matig, de interieurkwaliteit wordt door Hyundai en Kia overstegen, de motoren zijn niet erg zuinig en lopen niet super en het design is ook niet echt bijzonder te noemen (in mijn ogen dan). Ik weet het niet, maar misschien dat iemand anders wel kan uitleggen wat het bestaansrecht nog is van dit merk.
@erwh: Onzin, de Astra is steevast een top 3 auto in het C-segment. De auto’s die jij noemt zijn nog nooit top 3 geweest en zijn van een andere kwalitatiet.
Zeker met de slechte reputatie van de Gold 7 zou de nieuwe Astra wel eens de nieuwe benchmark kunnen worden van het C-segment.
@db87: Nice typo, *kwaliteit
@db87: Wat een fanboy onzin; populair zijn Opels al lang niet meer; en de Astra staat allang niet meer in de top 3; de Opel fabriek moest zelfs dicht vorig jaar zomer (of was het 2013 ?).
En de kwaliteit van een gemiddelde Koreaan is echt wel net zo goed; heb vorig jaar een tijdje een (nieuwe, full-options) Insignia als voorloop-leaseauto gehad en man wat viel dat ding tegen; een willekeurige Passat of Mondeo (noem expres geen premiums hier !) is echt 2~3 klasses moderner & beter.
@erwh: Het is lang geleden dat jij een moderne Opel van echt dichtbij hebt gezien he? Laat staan dat je erin gereden hebt.
@sydney: helaas heb ik de laatste tijd juist teveel in (compleet nieuwe) Opels gereden en stelde echt enorm teleur. Ik ben geen fan van het Koreaanse of zelfs Franse spul, maar heb op een gegeven moment daar maar specifiek om gevraagd om de Opels te vermijden. Tot mijn verbazing was dat een verademing.
@erwh: Maar ik snap het wel hoor, de massa napraten is vooral hier zo lekker makkelijk.
Hebben ze eindelijk de specs op orde, slaan ze met het design de plank mis. Vorige generatie was mooier.
Hoeveel gewicht is eraf? Want dat was het grootste minpunt van de vorige. 1400kg voor een diesel was toch echt 100 teveel.
@w0o0dy: Bij de diesel is er 200 kg af gegaan.
@w0o0dy:
Even op Autoweek (Ja, jongens het spijt me) gekeken.
1.6 diesel 110pk, oude model 1403kg. Het nieuwe model 1275kg.
Golf 1.6 diesel doet iets meer als 1200kg, Mazda 3 nog net geen 1300kg. Opel heeft dus haar best gedaan met de nieuwe Astra.
@Rob: Ook even op AW geweest, gaat een wereld voor je open daar!!
Als je alle 5-deurs C segmenteer met diesel (net boven de 100pk) vergelijkt, komt er deze volgorde uit. De Astra is nu op het niveau van zijn klasse, eigenlijk. En de 308 is wel erg licht.
1. 308 1.6 HDI (1065)
2. Leon 1.6 TDI (1160)
3. Megane 1.5 dCi Eco2 (1189)
4. Octavia 1.6 TDI (1205)
5. Civic 1.6 I-DTEC (1207)
6. Golf 1.6 TDI (1224)
7. A3 Sportback 1.6 TDI (1235)
8. Focus 1.5 TDCI (1243)
9. Pulsar dCi 110 (1245)
10. C4 1.6 BlueHDI (1255)
11. V40 D2 (1257)
12. i30 1.6 CRDi (1264)
13. Guilietta 1.6 JTDm (1275)
13. Cee’d 1.6 CRDi (1275)
13. Astra 1.6 CTDI (1275)
16. 3 SkyActiv D 2.2-150 (1295)
16. 116d (1295)
16. A180 CDI (1295)
16. Auris 1.6 D-4D-F (1295)
20. XV 2.0D (1390)
21. Lancer Sportback 1.8 Di-D (1395)
*Gaap*… Next.
Voorkant: top
Zijkant: jammer van die C-stijl
Achterkant: kan me ook niet helemaal overtuigen
Conclusie: Geen topper (qua design) wat mij betreft, maar als ik even nadenk is er geen enkel automerk die tegenwoordig een mooier alternatief aanbiedt… De Golf is werkelijk doodsaai, bij de Focus gaat het mis vanaf de C-stijl, de Megane is zo goed als op pensioen, de i30 is te anoniem en de Cee’d is nog erger. Enkel de Giulietta en de 308 staan op gelijke hoogte.
@Carreza:
Mazda 3?
Vind ik een leuke auto om te zien. En volgens de geleerden een hele fijne auto.
Idem voor de Honda Civic, maar daar moet je maar net van houden ;-)
@Rob: hoe heb ik de Mazda 3 in godsnaam kunnen vergeten …
@Rob: Die zou nog een nette 110 – 120 pk diesel mogen krijgen. Denk dat we hem dan eindelijk wat vaker zouden kunnen gaan zien op de weg.
Mooie wagen in het rood.
Dan heb je Xenon, komt er zo een vieze halogeengloed uit. Niet echt modern te noemen … Verder ziet het interieur er wel netjes uit, maar lijkt het toch best plastic te ogen.
@thezwart: de bolletjes zijn projectoren, die hoeven nog niet in te houden dat er ook xenonpitten achter zitten. Overigens vind ik het wel een plusje voor Opel waard, het lichtbeeld van een projector is veel beter dan dat van een reflector en het is vast standaard.
Vind ‘m best mooi!
Opel, echt supersaai! Nog erger dan volkswagen.
Ik zie er een golf 6 in aan de voorkant
Prijzen staan alweer een tijdje op opel.nl.
Huh.. Nieuw? Hij is anders..
Een vlot gestylede Auto met een mooi interieur. Ik waardeer het dat opel een zwart interieur met beige delen levert. Dat vind ik persoonlijk het mooist, maar er zijn maar weinig fabrikanten die dat leveren, en al helemaal niet op de standaard stoffen bekleding.
ze hebben goed gekeken naar hun vriendjes van de Volkswagen Groep, gewoon een suf design en amper wat veranderen…
Echt niets aan. Ik vond het vorige model wel leuk toen die op de markt kwam.
Die prijzen zijn erg netjes. Design niet helemaal mijn ding. Misschien beter in real life. Had ik toch nog even mijn eigen aankoop, Golf, moeten uitstellen. Die is toch wel serieus duurder afgaand op deze eerste prijzen.
Fiesta aub!
De nieuwe? Ik zie alleen een faceliftje. En nu graag foto’s van de 1.0 in goedkoopste vorm… Nee want dat is het weer een saaie graue Opel.
Hmm, de achterkant klopt niet helemaal vind ik.