• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Seat Ibiza is officieel!

Auteur: Author, gepost 31 januari 2017 om 19:24 – 67 Reacties

Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!Afbeelding De nieuwe Seat Ibiza is officieel!

De nieuwe Seat Ibiza is officieel!
Het van origine Spaanse merk is toe aan vernieuwing en daarbij is de kakelverse Ibiza een belangrijke schakel.

Vijf propvolle pagina’s tekst wijdt Seat aan de nieuwe Ibiza dus dat belooft wat! Voor jouw leesplezier laten we alle prozaïsche hoogstandjes verder voor wat ze zijn en knallen we meteen door naar de relevante info. Van de Ibiza zijn vanaf 1984 meer dan 5,4 miljoen exemplaren verkocht en samen met de Leon en de Ateca moet deze nieuweling aan de basis staan van de wederopbouw van de VAG-dochter. Want eerlijk is eerlijk: erg lekker liep het er de laatste jaren niet.

Oké, nu dan echt door naar de cijfers. De Ibiza heeft flink aan de gewichten gehangen, het ding wordt maar liefst 87 mm breder dan z’n voorganger. Verder wordt ‘ie twee mm korter en één mm lager dan het uitgaande model. De spoorbreedte vóór groeit met 60 mm en achter met 48 mm, de wielbasis meet 2.564 mm (+ 95 mm) en dus wordt de Ibiza van binnen een stuk ruimer en dat allemaal dankzij het MQB A0-platform. De beenruimte achter groeit met 35 mm, de hoofdruimte vóór met 24 mm en 17 mm achter. Ook is de bagageruimte met 63 liter gegroeid tot een totaal van 355 liter.

Dan het motorenaanbod. De instapper is een 1.0 TSI driecilinder met 95 of 115 pk, dankzij een turbo en een intercooler. De 1.5 TSI met 150 pk komt later in 2017. Diesel mag met en 1.6 TDI à 80, 95 of 115 pk. Als klapper op de milieuvriendelijke vuurpijl levert Seat desgewenst een 1.0 TSI die loopt op CNG. Het vermogen van deze krachtbron staat op 90 pk. Ouderwets roeren mag in de versies tot 95 pk met een vijfbak, sterkere motoren worden gekoppeld aan een zesbak. De 7-traps DSG staat op de optielijst.

Ibiza

Wie per se een driedeurs Ibiza wil heeft pech. Het nieuwe platform biedt volgens Seat genoeg vrijheid om een vijfdeurs te ontwerpen met een ongekend sportieve “3-deurs look”, oordeelt u vooral zelf. Het nieuwe model kan in vier uitvoeringen worden gekozen, te weten Reference, Style, FR en XCellence. Die laatste twee uitvoeringen krijgen LED-verlichting in het interieur die desgewenst wit of rood licht verspreidt. Verder krijgt de FR een straffer onderstel met een Normal en een Sport modus.

Uiteraard is aan alle relevante veiligheidssystemen bedacht en het interieur krijgt geheel naar de huidige mode een 8″ touchscreen. Ook de connectiviteit is geregeld middels Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Beats-audio verzorgde de geluidsinstallatie dus dat wordt flink bouncen met je matties! Het systeem bestaat uit zeven premium speakers en een 8-kanaals versterker van 300 Watt.

Over het design kunnen we kort zijn want de eerste foto’s van de nieuwe Ibiza zijn al lang en breed gelekt. Niks nieuws onder de zon dus op dit gebied, al moeten we kwijt dat de Ibiza wel héél erg op de Leon is gaan lijken. Da’s geen reden om de Ibiza lelijk te noemen en we weten dat VAG nou eenmaal prat gaat op Het Familiegezicht, maar een beetje differentiatie had wat ons betreft geen kwaad gekund.

UPDATE: we waren aanwezig bij de onthulling van de nieuwe Ibiza, bekijk de video bovenaan.

Ook interessant!

  • Arona en Ibiza facelift
    Arona en Ibiza facelift al een beetje 'gelekt'
  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze
  • Seat Ibiza Reference
    Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
  • Vernieuwde Seat Ibiza maakt Spaans feestje compleet

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2017, ibiza, Seat

Vorig bericht: « Deze 11 dikke spoilers werden door jullie gespot
Volgend bericht: Deze Holden heeft meer pk dan een Mercedes E63 S AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    31 januari 2017 om 19:28

    Mooi.

    Lijkt op een leon natuurlijk.

    Onderhuids een nieuw platform, benieuwd hoe dat rijdt.

    Interieur heeft ook een stap gemaakt tenopzichte van het drama dat het was in de vorige ibiza, maar lijkt nog steeds niet top in dit segment te zijn.

    Zal wel een auto onderaan in het segment blijven, samen met de polokloon van kia (rio??) en de corso.

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      31 januari 2017 om 20:34

      @fiestacruizer: mooi zegt ie../dit is gewoon een ordinaire copy past versie van een Leon. Walgelijk saaie auto. En dan staat er ook nog zo’n saaie Duitse droogneuker bij om mensen te “enthousiasmeren…

      Maar goed, altijd nog beter natuurlijk dan een zaaddodende Polo Slowmotion.

      Login om te reageren
      • luclievens zegt

        1 februari 2017 om 19:48

        @cpp1: Geslaagd, dat is al wat ik er van kan zeggen. Veel leuker dan de oersaaie VW bakjes. Ik bestel er meteen eentje met een DSG versnellingsbak…TOP.

        Login om te reageren
  2. rauto zegt

    31 januari 2017 om 19:29

    Ze hebben wel photoshop skills bij Seat. ?

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      31 januari 2017 om 20:24

      @rauto: viel me ook al op. Of de remmen zijn gewoon een optie :)

      Login om te reageren
      • rauto zegt

        31 januari 2017 om 21:27

        @bartteeuwen: en kijk de verhouding met de gebouwen eens ?

        Login om te reageren
        • fapfap zegt

          1 februari 2017 om 09:02

          @rauto: Perspectief heet dat, iets met voorgrond, middengrond en achtergrond.

          Login om te reageren
  3. jasperhallo zegt

    31 januari 2017 om 19:29

    Wat een slechte Photoshop.

    Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    31 januari 2017 om 19:29

    Scherp dat design, behalve het interieur

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    31 januari 2017 om 19:30

    Volgende onderwerp, is al genoeg over gezegd vandaag

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    31 januari 2017 om 19:34

    Toch wel jammer dat de merken steeds meer afscheid nemen van de 3-deurs hatchback. Het commerciële geneuzel van Seat dat dit ding op een 3-deurs lijkt slaat natuurlijk nergens op.

    Verder vind ik de auto niet lelijk of vreselijk. Maar hij lijkt mij te veel op de Leon. Vind ik toch erg jammer.

    Maar waar ik me nog het meest over verbaas is dat zulke auto’s een 7-traps automaat aan boord kunnen hebben. Tot aan een aantal jaartjes terug reden de topmodellen van de ‘premium’ merken rond met een 6-traps.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      31 januari 2017 om 20:40

      @viezefreddyw: Ach ja met zo’n dsg bak is het een stuk minder hectisch om er een versnelling bij te doen dan bij een planetaire automaat. Zeker in dit geval want bij de 6bak was er nog een plaatsje vrij.

      Verder inderdaad jammer van de 3deurs. Ze hebben niet eens de moeite gedaan om de deurhendel te verstoppen en je zit naast de B-stijl. Dus ik begrijp ook niet hoe ze durven te beweren dat het de 3deurs look heeft.

      Login om te reageren
      • dutchcourage86 zegt

        1 februari 2017 om 07:41

        @reistje: Bij een vorige generatie Leon hadden ze de deurhendel wel verstopt maar met gevolg dat je iedereen moest vertellen hoe de deur open ging. Ik ben wel fan van de nieuwe Leon, strak design. Wel vind ik het jammer dat het sluiten van de deur nog een beetje budget blikkerig klinkt.

        De vorige Ibiza vond ik maar een saai bolletje maar deze nieuwe Ibiza oogt wel weer lekker sportief en voor de prijs die ze voor een Ibiza hanteren zeker een hele leuke en praktische auto. Bij Seat kun je sowieso wat makkelijker en goedkoper de auto volstoppen met opties dan bij andere merken, VAG of geen VAG.

        Wanneer komt de rijtest?

        Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      1 februari 2017 om 02:52

      @viezefreddyw: vind ik ook jammer, drie deurs ziet er gewoon stukken beter uit.

      Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    31 januari 2017 om 19:37

    vermogen blabla maten blabla platform blablabla… maar niets over het gewicht?

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      31 januari 2017 om 19:41

      @bara: VAG groep.
      Dus als het in Nederland ’toevallig’ uitkomt op 1049kg, zou het het mij niets verbazen.

      Login om te reageren
      • john4545 zegt

        31 januari 2017 om 21:32

        @fiestacruizer: :D

        Login om te reageren
  8. jaso013 zegt

    31 januari 2017 om 19:49

    Huh, wat? Oww shit weer in slaap gevallen tijdens een VAG onthulling ?

    Login om te reageren
  9. vonklausenburg zegt

    31 januari 2017 om 19:52

    Polo, is u dat?

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    31 januari 2017 om 19:52

    Tis gewoon een prachtige middenklasser ..

    Meer heb je absoluut niet nodig ..

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      31 januari 2017 om 20:03

      @lincoln: Ibiza is toch geen middenklasser? Dat is de leon. Dit is de compacte klasse

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        31 januari 2017 om 20:06

        @blo3to3t:

        Onzin .. hier kan een gezin met 2 kids makkelijk mee leven ..

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          31 januari 2017 om 20:29

          @lincoln: Vertel dat maar eens aan de vrouw. Er is een kind op komst en gelijk moet er een station komen. En het gekke is dat ze met elke rit het nog weten te presteren om dat ding overvol te laden met meuk.

          Login om te reageren
          • dwersbongel zegt

            31 januari 2017 om 21:28

            @viezefreddyw: die station ga je er voor over hebben ;) Gefeliciteerd!

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              31 januari 2017 om 21:31

              @dwersbongel: Hahah ik heb het even verkeerd verwoord zie ik. Maar ik bedoel eigenlijk de vrouw in het algemeen. In mijn omgeving zijn er nu een paar stelletjes die een kind verwachten en gelijk een station kopen enzo. Gelukkig is mijn vriendin niet zwanger tot zover ik weet.

              Login om te reageren
              • dwersbongel zegt

                31 januari 2017 om 21:33

                @viezefreddyw: Haha lol :) ik zit zelf in de kids dus lees het idd met die pet op.

              • viezefreddyw zegt

                31 januari 2017 om 21:35

                @dwersbongel: En? Rij je een station daardoor? Of een ander leuk iets?

              • dwersbongel zegt

                31 januari 2017 om 21:43

                @viezefreddyw: een station :| Maar ben er blij mee hoor. Als je een gepoetste zwarte V50 tegen komt in drachten moet je wel ff zwaaien he ;)

              • viezefreddyw zegt

                31 januari 2017 om 21:46

                @dwersbongel: Ik zal mijn ogen openhouden. Jij mag ook zwaaien als je of een vieze DS3 tegenkomt of een vieze E60 525D.

              • dwersbongel zegt

                31 januari 2017 om 21:50

                @viezefreddyw: prima. Zomers rij ik graag op mijn R6 maar als ik je dan zie rijden in die rode spider wordt mijn verstand wel erg op de proef gesteld.

              • viezefreddyw zegt

                31 januari 2017 om 21:52

                @dwersbongel: Dan moeten we de Waldwei maar even vermijden, denk je ook niet?

              • dwersbongel zegt

                31 januari 2017 om 21:53

                @viezefreddyw: absoluut!

        • jopio zegt

          31 januari 2017 om 20:30

          @lincoln: jij hebt geen 2 kids zeker?!

          Login om te reageren
  11. lazy123 zegt

    31 januari 2017 om 19:53

    Waardeloos ding.

    Login om te reageren
  12. frederik zegt

    31 januari 2017 om 19:56

    Waar is de tijd dat dubbele uitlaatpijpen alleen op een zescilinder of meer zaten?

    Login om te reageren
    • john4545 zegt

      31 januari 2017 om 20:00

      @frederik: Het is nog genanter dan een extra sok in je onderbroek stoppen voordat je gaat stappen.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        31 januari 2017 om 20:19

        @john4545: misschien moet je dat is gaan doen, je klinkt alsof je een lange tijd niet gekrikt heb..

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          31 januari 2017 om 20:54

          @lekkaah: hij had vorige week een lekke band, dus ja gekrikt

          Login om te reageren
        • john4545 zegt

          31 januari 2017 om 21:34

          @lekkaah: Je moet het met een korreltje zout nemen

          Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        1 februari 2017 om 03:04

        @john4545: die tijd is allang voorbij. Vind dat dit er ook veel beter uitziet zo.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 februari 2017 om 13:52

      @frederik: sinds dat zescylinders vier uitlaatpijpen hebben? Das nog erger, één pijp per 1,5 cylinder, hoe doen ze dat ;)

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        1 februari 2017 om 14:20

        @onehp: Inderdaad! Hoewel ik het op een M3 nog wel door de vingers wil zien. En nu in de winter zie je ook menig auto met dubbele pijpen waar alleen links een pluimpje uit komt. Zag het al meerdere keren bij zo’n XC90 T8. Dan val je echt lekker door de mand.

        Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    31 januari 2017 om 19:58

    Wauw! Kleur in het interieur! Bij Seat!!

    Login om te reageren
  14. john4545 zegt

    31 januari 2017 om 19:58

    Echt een sex-and-the-city-autootje, voor dito publiek.

    Login om te reageren
  15. panlat zegt

    31 januari 2017 om 19:58

    Wij hebben die van 2015 dat model. Fr 1.0 connect… meer elend gehad als plezier. Binnen 6 weken de eerste problemen, 5 weken in de garage gestaan want ecu was kapot en kregen de auto niet aan de gang. Daarna storingen in de parkeer sensoren. Daarna water in de koplampen. Daarna weer parkeer sensoren.. daarna knakken in het bij het wiel met inparkeren enz enz… heeft 12 x bij de garage gestaan op 1 jaar tijd en pak em beet dikke 2,5 maanden totaal in de garage gestaan. Ik koop nooit maar dan ook nooit meer een nieuwe auto.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      31 januari 2017 om 21:45

      @panlat: ik heb meerdere nieuwe gehad zonder problemen. Je had gewoon pech…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        1 februari 2017 om 00:12

        @boomhauwer: Wist je dat er merken zijn die niet van geluk aan elkaar hangen maar gewoon constante kwaliteit leveren?

        Login om te reageren
    • luclievens zegt

      1 februari 2017 om 20:04

      @panlat: Tijd om rijlessen te nemen zou ik zeggen. Wat jij allemaal meemaakt. Ik rij zelf met een connect 1.0 TSI DSG versnellingsbak, 95.000km nu op de teller zonder enig mankement. Heb eigenlijk nooit een leukere auto gehad. Daar konden mijn 2 Golfjes, mijn Volvo, mijn BMW niet aan tippen. De enige die in de buurt kwam op gebied van rijplezier was mijn Alfa 156.

      Login om te reageren
      • panlat zegt

        2 februari 2017 om 13:50

        @luclievens: en wat heeft dat met rijles te maken? Auto had nog geen 2.500 km op de teller staan. Beetje kort door de bocht. Als ik 18k aan een nieuwe auto uitgeef verwacht ik dat die ook naar behoren werkt, of het nu audi, seat, alfa of poeppie is.

        Login om te reageren
  16. mashell zegt

    31 januari 2017 om 20:09

    Leon en Clio hebben een wild weekendje gedaan op Ibiza. Deze liefdesbaby is het resultaat. Maar het is zeker geen lelijke baby.

    Login om te reageren
  17. misterdrogba zegt

    31 januari 2017 om 20:12

    Ik vind hem absoluut niet slecht. Of ik hem zou verkiezen boven een Polo? misschien wel!

    Login om te reageren
  18. lekkaah zegt

    31 januari 2017 om 20:21

    Je herkent wel weer die VAG lineaal zeg, bestaat er eigenlijk een ‘rechte lijnen-fobie’?

    Desalniettemin een geinig wagentje, al worden ze net als eigenlijk elk VAG product saaier en strakker elke keer

    Login om te reageren
  19. PunicaOase zegt

    31 januari 2017 om 20:41

    Ik vind de gefacelifte Clio een stuk leuker om te zien.

    Login om te reageren
  20. reistje zegt

    31 januari 2017 om 20:50

    1.0 driecilinder en dan een 1.5 als dikste motor voor nu. En alleen als 5 deurs verkrijgbaar. Dat sportieve springt er wel af zeg, maar goed dat VAG Seat als merk heeft om deze heuse sportauto te verkopen.

    Oke maar zonder grappen hij ziet er best oké uit. Maar het bevestigd maar weer dat Seat het verloren kind is van de VAG groep.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 februari 2017 om 15:29

      @reistje: cupra komt vast later…

      Login om te reageren
  21. st33fie zegt

    31 januari 2017 om 21:16

    Eindelijk een seat met een mooi dashboard
    dat werd eens tijd

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2017 om 21:57

    Fijn karretje gok ik zo!

    Login om te reageren
  23. derx zegt

    31 januari 2017 om 21:57

    hmm… Ziet er leuk uit, maar come on… een 1.5tsi en 1.6tdi max ?
    Plemp hier een 2 liter in en het wordt leuk

    Login om te reageren
  24. base zegt

    31 januari 2017 om 22:05

    Even wachten op de wat snellere modellen..

    Login om te reageren
  25. Ruud256 zegt

    31 januari 2017 om 23:02

    En er is meer slecht nieuws! Niet alleen de 3deurs komt te vervallen, ook de ST (je weet wel, dat station lease sletje) komt niet meer terug. Vorige week moest ik nog zo’n ding bestellen voor een klant maar kreeg van VW leasing een dikke nein. Er komt een SUVtje voor terug. Naar verluidt luisterend naar de naam Arona.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 februari 2017 om 13:54

      @looijschelder: gewoon Leon ST. Ziet er hetzelfde uit behalve, zoals gewenst hier, de achterkant.

      Login om te reageren
  26. toyotafortuner zegt

    31 januari 2017 om 23:26

    Meh. Niet verkeerd, maar de concurrentie ziet er beter uit

    Login om te reageren
  27. allesmetturbo zegt

    1 februari 2017 om 00:50

    Deze in cupra trim lijkt me wel wat

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      1 februari 2017 om 03:01

      @allesmetturbo: alles in Cupra trim is wel wat.

      Login om te reageren
  28. Onehp zegt

    1 februari 2017 om 15:34

    Vond de vorige maar zozo qua uiterlijk (beetje smal inderdaad), de Leon is een knap gelijnde auto in zijn klasse (nu niet aan de allergoedkoopste versie denken), dus deze mag er ook wezen. Is niet dat de Polo/Golf, 3/5/7, A4/6/8, C/E/S niet wat op elkaar lijken…

    Login om te reageren
  29. mrrallycross zegt

    1 februari 2017 om 16:45

    Snap niet dat vag voor elke “facelift” een evenement opstart…

    Login om te reageren
  30. ghost zegt

    2 februari 2017 om 20:21

    Amper veranderd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North