De nieuwe Seat Ibiza is officieel!

Auteur: , 67 Reacties

Het van origine Spaanse merk is toe aan vernieuwing en daarbij is de kakelverse Ibiza een belangrijke schakel.

Vijf propvolle pagina’s tekst wijdt Seat aan de nieuwe Ibiza dus dat belooft wat! Voor jouw leesplezier laten we alle prozaïsche hoogstandjes verder voor wat ze zijn en knallen we meteen door naar de relevante info. Van de Ibiza zijn vanaf 1984 meer dan 5,4 miljoen exemplaren verkocht en samen met de Leon en de Ateca moet deze nieuweling aan de basis staan van de wederopbouw van de VAG-dochter. Want eerlijk is eerlijk: erg lekker liep het er de laatste jaren niet.

Oké, nu dan echt door naar de cijfers. De Ibiza heeft flink aan de gewichten gehangen, het ding wordt maar liefst 87 mm breder dan z’n voorganger. Verder wordt ‘ie twee mm korter en één mm lager dan het uitgaande model. De spoorbreedte vóór groeit met 60 mm en achter met 48 mm, de wielbasis meet 2.564 mm (+ 95 mm) en dus wordt de Ibiza van binnen een stuk ruimer en dat allemaal dankzij het MQB A0-platform. De beenruimte achter groeit met 35 mm, de hoofdruimte vóór met 24 mm en 17 mm achter. Ook is de bagageruimte met 63 liter gegroeid tot een totaal van 355 liter.

Dan het motorenaanbod. De instapper is een 1.0 TSI driecilinder met 95 of 115 pk, dankzij een turbo en een intercooler. De 1.5 TSI met 150 pk komt later in 2017. Diesel mag met en 1.6 TDI à 80, 95 of 115 pk. Als klapper op de milieuvriendelijke vuurpijl levert Seat desgewenst een 1.0 TSI die loopt op CNG. Het vermogen van deze krachtbron staat op 90 pk. Ouderwets roeren mag in de versies tot 95 pk met een vijfbak, sterkere motoren worden gekoppeld aan een zesbak. De 7-traps DSG staat op de optielijst.

Ibiza

Wie per se een driedeurs Ibiza wil heeft pech. Het nieuwe platform biedt volgens Seat genoeg vrijheid om een vijfdeurs te ontwerpen met een ongekend sportieve “3-deurs look”, oordeelt u vooral zelf. Het nieuwe model kan in vier uitvoeringen worden gekozen, te weten Reference, Style, FR en XCellence. Die laatste twee uitvoeringen krijgen LED-verlichting in het interieur die desgewenst wit of rood licht verspreidt. Verder krijgt de FR een straffer onderstel met een Normal en een Sport modus.

Uiteraard is aan alle relevante veiligheidssystemen bedacht en het interieur krijgt geheel naar de huidige mode een 8″ touchscreen. Ook de connectiviteit is geregeld middels Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Beats-audio verzorgde de geluidsinstallatie dus dat wordt flink bouncen met je matties! Het systeem bestaat uit zeven premium speakers en een 8-kanaals versterker van 300 Watt.

Over het design kunnen we kort zijn want de eerste foto’s van de nieuwe Ibiza zijn al lang en breed gelekt. Niks nieuws onder de zon dus op dit gebied, al moeten we kwijt dat de Ibiza wel héél erg op de Leon is gaan lijken. Da’s geen reden om de Ibiza lelijk te noemen en we weten dat VAG nou eenmaal prat gaat op Het Familiegezicht, maar een beetje differentiatie had wat ons betreft geen kwaad gekund.

UPDATE: we waren aanwezig bij de onthulling van de nieuwe Ibiza, bekijk de video op ABHD.nl.



67 reacties

Mooi.

Lijkt op een leon natuurlijk.

Onderhuids een nieuw platform, benieuwd hoe dat rijdt.

Interieur heeft ook een stap gemaakt tenopzichte van het drama dat het was in de vorige ibiza, maar lijkt nog steeds niet top in dit segment te zijn.

Zal wel een auto onderaan in het segment blijven, samen met de polokloon van kia (rio??) en de corso.
@fiestacruizer: mooi zegt ie../dit is gewoon een ordinaire copy past versie van een Leon. Walgelijk saaie auto. En dan staat er ook nog zo’n saaie Duitse droogneuker bij om mensen te “enthousiasmeren…

Maar goed, altijd nog beter natuurlijk dan een zaaddodende Polo Slowmotion.
@cpp1: Geslaagd, dat is al wat ik er van kan zeggen. Veel leuker dan de oersaaie VW bakjes. Ik bestel er meteen eentje met een DSG versnellingsbak…TOP.
Ze hebben wel photoshop skills bij Seat. ?
@rauto: viel me ook al op. Of de remmen zijn gewoon een optie :)
@bartteeuwen: en kijk de verhouding met de gebouwen eens ?
@rauto: Perspectief heet dat, iets met voorgrond, middengrond en achtergrond.
Wat een slechte Photoshop.
Scherp dat design, behalve het interieur
Volgende onderwerp, is al genoeg over gezegd vandaag
Toch wel jammer dat de merken steeds meer afscheid nemen van de 3-deurs hatchback. Het commerciële geneuzel van Seat dat dit ding op een 3-deurs lijkt slaat natuurlijk nergens op.

Verder vind ik de auto niet lelijk of vreselijk. Maar hij lijkt mij te veel op de Leon. Vind ik toch erg jammer.

Maar waar ik me nog het meest over verbaas is dat zulke auto’s een 7-traps automaat aan boord kunnen hebben. Tot aan een aantal jaartjes terug reden de topmodellen van de ‘premium’ merken rond met een 6-traps.
@viezefreddyw: Ach ja met zo’n dsg bak is het een stuk minder hectisch om er een versnelling bij te doen dan bij een planetaire automaat. Zeker in dit geval want bij de 6bak was er nog een plaatsje vrij.

Verder inderdaad jammer van de 3deurs. Ze hebben niet eens de moeite gedaan om de deurhendel te verstoppen en je zit naast de B-stijl. Dus ik begrijp ook niet hoe ze durven te beweren dat het de 3deurs look heeft.
@reistje: Bij een vorige generatie Leon hadden ze de deurhendel wel verstopt maar met gevolg dat je iedereen moest vertellen hoe de deur open ging. Ik ben wel fan van de nieuwe Leon, strak design. Wel vind ik het jammer dat het sluiten van de deur nog een beetje budget blikkerig klinkt.

De vorige Ibiza vond ik maar een saai bolletje maar deze nieuwe Ibiza oogt wel weer lekker sportief en voor de prijs die ze voor een Ibiza hanteren zeker een hele leuke en praktische auto. Bij Seat kun je sowieso wat makkelijker en goedkoper de auto volstoppen met opties dan bij andere merken, VAG of geen VAG.

Wanneer komt de rijtest?
@viezefreddyw: vind ik ook jammer, drie deurs ziet er gewoon stukken beter uit.
vermogen blabla maten blabla platform blablabla… maar niets over het gewicht?
@bara: VAG groep.
Dus als het in Nederland ‘toevallig’ uitkomt op 1049kg, zou het het mij niets verbazen.
Huh, wat? Oww shit weer in slaap gevallen tijdens een VAG onthulling ?
Polo, is u dat?
Tis gewoon een prachtige middenklasser ..

Meer heb je absoluut niet nodig ..
@lincoln: Ibiza is toch geen middenklasser? Dat is de leon. Dit is de compacte klasse
@blo3to3t:

Onzin .. hier kan een gezin met 2 kids makkelijk mee leven ..
@lincoln: Vertel dat maar eens aan de vrouw. Er is een kind op komst en gelijk moet er een station komen. En het gekke is dat ze met elke rit het nog weten te presteren om dat ding overvol te laden met meuk.
@viezefreddyw: die station ga je er voor over hebben ;) Gefeliciteerd!
@dwersbongel: Hahah ik heb het even verkeerd verwoord zie ik. Maar ik bedoel eigenlijk de vrouw in het algemeen. In mijn omgeving zijn er nu een paar stelletjes die een kind verwachten en gelijk een station kopen enzo. Gelukkig is mijn vriendin niet zwanger tot zover ik weet.
@viezefreddyw: Haha lol :) ik zit zelf in de kids dus lees het idd met die pet op.
@dwersbongel: En? Rij je een station daardoor? Of een ander leuk iets?
@viezefreddyw: een station :| Maar ben er blij mee hoor. Als je een gepoetste zwarte V50 tegen komt in drachten moet je wel ff zwaaien he ;)
@dwersbongel: Ik zal mijn ogen openhouden. Jij mag ook zwaaien als je of een vieze DS3 tegenkomt of een vieze E60 525D.
@viezefreddyw: prima. Zomers rij ik graag op mijn R6 maar als ik je dan zie rijden in die rode spider wordt mijn verstand wel erg op de proef gesteld.
@dwersbongel: Dan moeten we de Waldwei maar even vermijden, denk je ook niet?
@viezefreddyw: absoluut!
@lincoln: jij hebt geen 2 kids zeker?!
Waardeloos ding.
Waar is de tijd dat dubbele uitlaatpijpen alleen op een zescilinder of meer zaten?
@frederik: Het is nog genanter dan een extra sok in je onderbroek stoppen voordat je gaat stappen.
@john4545: misschien moet je dat is gaan doen, je klinkt alsof je een lange tijd niet gekrikt heb..
@lekkaah: hij had vorige week een lekke band, dus ja gekrikt
@lekkaah: Je moet het met een korreltje zout nemen
@john4545: die tijd is allang voorbij. Vind dat dit er ook veel beter uitziet zo.
@frederik: sinds dat zescylinders vier uitlaatpijpen hebben? Das nog erger, één pijp per 1,5 cylinder, hoe doen ze dat ;)
@onehp: Inderdaad! Hoewel ik het op een M3 nog wel door de vingers wil zien. En nu in de winter zie je ook menig auto met dubbele pijpen waar alleen links een pluimpje uit komt. Zag het al meerdere keren bij zo’n XC90 T8. Dan val je echt lekker door de mand.
Wauw! Kleur in het interieur! Bij Seat!!
Echt een sex-and-the-city-autootje, voor dito publiek.
Wij hebben die van 2015 dat model. Fr 1.0 connect… meer elend gehad als plezier. Binnen 6 weken de eerste problemen, 5 weken in de garage gestaan want ecu was kapot en kregen de auto niet aan de gang. Daarna storingen in de parkeer sensoren. Daarna water in de koplampen. Daarna weer parkeer sensoren.. daarna knakken in het bij het wiel met inparkeren enz enz… heeft 12 x bij de garage gestaan op 1 jaar tijd en pak em beet dikke 2,5 maanden totaal in de garage gestaan. Ik koop nooit maar dan ook nooit meer een nieuwe auto.
@panlat: ik heb meerdere nieuwe gehad zonder problemen. Je had gewoon pech…
@boomhauwer: Wist je dat er merken zijn die niet van geluk aan elkaar hangen maar gewoon constante kwaliteit leveren?
@panlat: Tijd om rijlessen te nemen zou ik zeggen. Wat jij allemaal meemaakt. Ik rij zelf met een connect 1.0 TSI DSG versnellingsbak, 95.000km nu op de teller zonder enig mankement. Heb eigenlijk nooit een leukere auto gehad. Daar konden mijn 2 Golfjes, mijn Volvo, mijn BMW niet aan tippen. De enige die in de buurt kwam op gebied van rijplezier was mijn Alfa 156.
@luclievens: en wat heeft dat met rijles te maken? Auto had nog geen 2.500 km op de teller staan. Beetje kort door de bocht. Als ik 18k aan een nieuwe auto uitgeef verwacht ik dat die ook naar behoren werkt, of het nu audi, seat, alfa of poeppie is.
Leon en Clio hebben een wild weekendje gedaan op Ibiza. Deze liefdesbaby is het resultaat. Maar het is zeker geen lelijke baby.
Ik vind hem absoluut niet slecht. Of ik hem zou verkiezen boven een Polo? misschien wel!
Je herkent wel weer die VAG lineaal zeg, bestaat er eigenlijk een ‘rechte lijnen-fobie’?

Desalniettemin een geinig wagentje, al worden ze net als eigenlijk elk VAG product saaier en strakker elke keer
Ik vind de gefacelifte Clio een stuk leuker om te zien.
1.0 driecilinder en dan een 1.5 als dikste motor voor nu. En alleen als 5 deurs verkrijgbaar. Dat sportieve springt er wel af zeg, maar goed dat VAG Seat als merk heeft om deze heuse sportauto te verkopen.

Oke maar zonder grappen hij ziet er best oké uit. Maar het bevestigd maar weer dat Seat het verloren kind is van de VAG groep.
@reistje: cupra komt vast later…
Eindelijk een seat met een mooi dashboard
dat werd eens tijd
Fijn karretje gok ik zo!
hmm… Ziet er leuk uit, maar come on… een 1.5tsi en 1.6tdi max ?
Plemp hier een 2 liter in en het wordt leuk
Even wachten op de wat snellere modellen..
En er is meer slecht nieuws! Niet alleen de 3deurs komt te vervallen, ook de ST (je weet wel, dat station lease sletje) komt niet meer terug. Vorige week moest ik nog zo’n ding bestellen voor een klant maar kreeg van VW leasing een dikke nein. Er komt een SUVtje voor terug. Naar verluidt luisterend naar de naam Arona.
@looijschelder: gewoon Leon ST. Ziet er hetzelfde uit behalve, zoals gewenst hier, de achterkant.
Meh. Niet verkeerd, maar de concurrentie ziet er beter uit
Deze in cupra trim lijkt me wel wat
@allesmetturbo: alles in Cupra trim is wel wat.
Vond de vorige maar zozo qua uiterlijk (beetje smal inderdaad), de Leon is een knap gelijnde auto in zijn klasse (nu niet aan de allergoedkoopste versie denken), dus deze mag er ook wezen. Is niet dat de Polo/Golf, 3/5/7, A4/6/8, C/E/S niet wat op elkaar lijken…
Snap niet dat vag voor elke “facelift” een evenement opstart…
Amper veranderd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).