Deze Holden heeft meer pk dan een Mercedes E63 S AMG

Auteur: , 42 Reacties

En het had natuurlijk onze Opel Omega moeten zijn. Een likje gifgroene verf erop en gaan met die banaan.

Maar helaas, de goede oude opper-Opel met achterwielaandrijving is alweer ruim tien jaar geleden van het Europese toneel verdwenen. Zodoende krijgen we ook deze op 300 stuks gelimiteerde Commodore HSV GTSR W1 niet en dat is balen. De specs van de auto liegen er namelijk niet om. Bovendien is deze yank tank Australische ode aan Bathurst ook voor de Ozzie’s waarschijnlijk de laatste van zijn soort. Meer over dat slechte nieuws later, laten we eerst nog even genieten van de bemmende specs.

De creatie van Holden Special Vehicles is namelijk goed voor 635 pk. Daarnaast levert de motor met 851 Nm ook een koppel waar zelfs hele dikke diesels angstig van worden. De power komt van een 6.2-liter grote V8 die gekoppeld is aan een compressor. Liefhebbers van Amerikaanse auto’s weten dan al om welke motor het gaat. Yep, het is inderdaad de LS9 uit de Corvette ZR-1.

Daar waar de Duitsers voor hun supersnelle sedans binnenkort allemaal inzetten op vierwielaandrijving, gaat bij de W1 alle power uitsluitend naar de achterwielen. Het resultaat daarvan laat zich raden. Niet voor niks werd een van de voorgangers van deze W1 door TopGear uitgeroepen tot de beste auto om mee te driften. De Britten hadden namelijk wél de mazzel dat de gaafste Holden ook in hun land geleverd werd als Vauxhall. Heeft natuurlijk te maken met het feit dat ze daar ook aan de verkeerde kant van de weg rijden.

Om toch een beetje controle over de auto te hebben, is deze voorzien van AP-remmen en ophanging die de naam SupaShock heeft meegekregen. Die naam die verzonnen zou kunnen zijn door mezelf de gemiddelde 14-jarige is natuurlijk uitermate geschikt voor deze botte bijl.

Maar ja, dan moeten we helaas toch nog even terugkomen op dat eerder aangehaalde slechte nieuws. In alles voelt deze Holden aan als een throwback naar lang vervlogen dagen. Een hartverwarmend apparaat, maar eentje waar de zweem van melancholie omheen hangt. De vluchtige herinnering aan de geur van blikjes Fosters en shrimp on the barbie naast het circuit, weggeblazen door de kille wind van de vooruitgang.

De opvolger van de Commodore komt op hetzelfde, voorwielaangedreven platform van onze Insignia Grand Sport te staan. Dat daar ook een variant van komt met een ruim 600 pk sterke V8 lijkt ons hoogst onwaarschijnlijk. Kortom, another one bites the dust.



42 reacties

Zou alleen voor een ander kleurtje gaan maar vind het wel een nette wagen. En zeker genoeg pk’s.
Erg dik zeg!
Vind het er gaaf uitzien. Wat moet het een lol opleveren als je daarmee mag rijden. Wel jammer dat dit in Europa niet wilt slagen.
@viezefreddyw: helaas de taksen…
@boomhauwer: en stuur aan de verkeerde kant
@boomhauwer: Hier in Australië betaal je voor elke auto dezelfde wegenbelasting. Of het nou een Tesla is of een G-klasse 6×6. Auto’s als een Aygo zijn hier dus ook niet te koop, want er zijn eigenlijk geen voordelen aan. Je komt ook om in de V6 en V8 motoren en voor motoren kleiner dan 2 liter moet je je best doen om ze te vinden. Helaas wel weer heel veel automaten.
@viezefreddyw: Ik woon in Australië en je koopt een LS V8 voor nog geen 5000 euro. Er wordt hier dus behoorlijk veel op straat geraced. Wegen zijn hier wat breder, dus het nodigt waarschijnlijk wat meer uit. Hooning is hier een ding en de politie is er erg alert op.
Bij ons in de straat doen ze ’s nachts ook vaak burnouts, dat gaat dan niet zoals in Nederland met een 1.3 Civic die met 2 tellen piepende banden wegtrekt bij het stoplicht. De straat vult zich eerst met brullende V8 en gillende banden en dan komt er een paar tellen later een grote wolk witte rook voorbij drijven. Het is niet vervelend als autofan in Australië te wonen ;)
@lemster: Dat klinkt allemaal erg gezellig! Misschien moet ik toch maar eens gaan oversteken richting Down Under.
@viezefreddyw: Ik kan het zeker aanraden!
“Gaan met die kiwi” dan hè, qua gifgroen :-)
@amghans: ligt eraan of je een rijpe banaan hebt of niet ;)
” Die naam die verzonnen zou kunnen zijn door mezelf de gemiddelde 14-jarige ”

GRIJNS!

O.t. Ik was een fan van oudere snelle Holden’s. Grote motor in een niet al te opvallende grote sedan, geweldig.
Deze zal nog steeds ‘leuk’ zijn, maar is mij wat te flamboyant qua uiterlijk.
Voor 80% van de reageerders onder ons moeilijk op de weg te houden. Maar had graag Casper of Wouter hiermee zien worstelen/proberen temmen, spijtig dat het niet leverbaar is hier.

Maar gaaf is het zeker wel!
Ps. In zwart wil ik ‘m desondanks wel. Dan valt al dat geneuzel niet zo op.
Geef mij maar de ute versie hiervan. Links op de foto in het rood. ?
Dit is toch gewoon geweldig? Een supercharged pushrod V8 met handbak alle power op de achterwielen. En dat in 2017 het jaar waar zelfs Mercedes “verantwoord” is geworden met hun minuscule 4.0 V8 met standaard 4Matic.
Ik vind dit 10x gaver dan de E63.
Misschien kan men de volgende maken op basis van de chevy SS, RWD en V8 check
http://www.chevrolet.com/ss-sports-sedan.html
Goeiedag zeg, wat is dit toch een gaaf projectiel! Zo’n Maloo al helamaal, lijkt mij bizar leuk om een keer te rijden!
Gewoon zeggen dat het een “Australische” auto is ..
Dan is het ineens allemaal passie en emotie ..
Vette hap! Love it!
Ontzettend paupere verschijning maar wat een specs! Heerlijk! De hele dag donuts draaien! Continu! Ik draai alleen maar rondjes!
Geinige auto met een geweldige motorkeuze
Leuke auto!
851NM, dat is niet misselijk!
Stoere bak
Doe mij maar wéér een Monaro, we hadden een rechts gestuurde en dat werd ‘m fataal in linksrijdende bestuurder…(ik ja)
Heerlijke wagen! Vooral de ute, die kan je dan nog inschrijven als lichte vracht.
@cossiekiller: En die zijn hier (ik woon in Australië) stiekem best goed betaalbaar. Benzine prijs onder de euro per liter, vaste wegenbelasting prijs voor elke personenauto. Of dat nou een Tesla of een G-Klasse diesel is.
Jammer dat de boetes hier zo schofterig hoog zijn. Sinds ik hier ben mis ik de schappelijke boetes van Nederland ;)
@willeme , ik wil wel ‘ns weten waarom zoveel blokken 6.2 liter hebben ipv bijv 6.. als dat gewoon toeval is wil ik gewoon een topic over blokken, de grootte maakt niet uit ;D
@lekkaah: oh, en natuurlijk de S65 van BMW, en waarom die zo populair is onder motorenbouwers/tuners in de racerij
@lekkaah: waarschijnlijk gewoon toeval. Kan ook komen door Amerikaanse maten (cubic inches) en is het wel zo dat er meer 6.2’s zijn? 5.9 5.7 6.3. Het komt allemaal voor.
Destination fucked
En dan in Ute uitvoering!
Wat een lelijke bak zeg. En dan ook nog een Opel…
‘shrimp on the ‘barbey’ is toch wel echt een faal aangezien ze ze daar prawns noemen.

Toch is het de eerste dat een Amerikaan zegt als hij/zij een Aussie nadoet
Sowieso een dikke bak zo’n Commodore. Er rijden verrassend veel van rond hier in NZ, in de dikste uitvoeringen. Die apparaten brullen zoals het hoort, machtig mooi.
Jammer dat veel oudere Commodores bij ‘Bogans’ (Kiwi versie van Tokkies) op de oprit eindigen.

Ik zal m’n ogen open houden voor een AutoJunk spot. :-)
De sedan in gifgroen graag
Dik apparaat hoor! Mooi kleurtje ook. Doe maar
Vette bak – alleen wel een andere kleur graag.
Die neus moet aangepast worden, dit lijkt wel een slecht nagemaakte BMW.
In ’t Rood; UTE model !!! Doe maar die maar Ja.
Jammer dat ze stoppen met het bouwen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).