Het nieuwe zuinigheidswonder van Toyta dient zich aan, dit is wat je moet weten.
Zoals bekend staat de vierde en nieuwste Prius op het modulaire TNGA-platform, maar da’s nog niet alles. Het gemiddelde verbruik zou 21% lager liggen dan dat van de voorganger en komt uit op 3,0 l/100 km bij 70 g/km. Daarmee komt de Prius per 2016 in de 21%-categorie, waardoor je je af kunt vragen hoe relevant deze hybride voor de Nederlandse markt nog is. Exacte prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar volgens Toyota zou je al een verse Prius moeten kunnen scoren onder de 30.000 euro.
De Prius hoeft niet aan de laadpaal, dankzij de 1.8-liter VVT-i (Atkinson-cycle à 72 kW). Het gecombineerde vermogen komt uit op een bescheiden maar toereikende 122 pk. Bovendien is de accu compacter en presteert deze beter dan het exemplaar uit de vorige Prius. Het niet heel relevante standaardsprintje zit erop in 10,6 tellen en de topsnelheid bedraagt 180 km/u.
Verder is de Prius wat met 4,54 m x 1,76 m x 1,47 m wat langer, breder en lager geworden. De hoofdruimte achterin is juist wel weer gegroeid, evenals de bagageruimte (502 liter). De Cw-waarde nam af tot 0,24 en de nieuweling kan aanhangers trekken tot 725 kg.
Wuuuuut die is nog effing lelijker geworden dan de vorige… Wil Toyota soms de Multipla van de troon stoten of wa?
@audir8v10: gelukkig het komt in de 21% categorie dus we zullen niet zo vaak hoeven schrikken op straat van dit hondenhok.
In ieder geval wel een opvallende auto. Misschien ook maar goed dat je auto’s kunt herkennen die bezuinigen op gebruik van olie producten. Daar mag je trots op zijn. Bedenk wel dat de Parijse toestanden gefinancierd worden door olie. Beter te investeren in eigen technologie, hybride, plug in, waterstof.
Zo…. Wat ben jij lelijk, nog lelijker dan je was… Toyota welkom bij De Multipla club
Zo, daar wil ik dood nog niet in gevonden worden.
K vind hem wel grappig er uit zien de oude was wel mooier maar niet heel verkeerd