Verhoogde aansprakelijkheid als je geen winterbanden hebt?

Auteur: , 133 Reacties

Het aantal automobilisten dat jaarlijks z'n banden switcht naargelang het seizoen, ligt in Nederland niet al te hoog. Er gaan nu stemmen op om daar verzekeringstechnisch consequenties aan te verbinden.

Verhoogde aansprakelijkheid als je geen winterbanden hebt?

Elk jaar rond de herfst zijn ze er weer: discussies over winterbanden. In het voorjaar geldt uiteraard hetzelfde voor zomerbanden, maar daar hebben we het nu niet over. Goed, winterbanden dus. In opdracht van Marktplaats en VACO heeft Gfk onderzocht hoe mensen die wel netjes op winterbanden de gure dagen doorkomen denken over hun medeweggebruikers die stug op zomerbanden blijven doorrijden. Hun oordeel was niet bepaald mals.

Zo vindt driekwart dat winterbanden verplicht zouden moeten worden gesteld. Nu is dat namelijk nog niet het geval, met als gevolg dat slechts 35% van de automobilisten z’n kar inderdaad wintersloffen aanmeet. De vraag naar winterbanden schijnt echte elk jaar te stijgen, hoewel het nut van dergelijke banden nog steeds discutabel is.

Toch vinden winterbandenrijders dat mensen die het hele jaar op zomerbanden rondkachelen aansprakelijk moeten worden gesteld, als zij in winterse omstandigheden bij een ongeval betrokken raken. Schuld en andere zaken die bij dergelijke gevallen eveneens van belang zijn, worden verder niet genoemd. Desalniettemin vragen we ons af of u het met deze pittige stelling eens bent.



133 reacties

Tot welke categorie behoren all-seasonbanden in dit artikel?
@thowmas97:

All season is het slechte van 2 werelden…
@Hubert: Niet perse. De Michelin crossclimate schijnt revolutionair goed te zijn op droog wegdek en in de sneeuw tegelijkertijd.
@mperformance: klopt, die gebruik ik als winterset.
@dutchdriftking: Je zult ze misschien nog niet in de sneeuw gebruikt hebben, maar bevallen ze een beetje op droog asfalt? Was ik even nieuwsgierig naar;)
@mperformance: Meer dan prima. Natuurlijk met de temperaturen op dit moment en droog wegdek zijn mijn zomerbanden gewoon beter, maar dat komt ook omdat die veel platter zijn, dan stuurt een auto sowieso beter (niet comfortabeler) maar voor onze winters is het zeker een aanrader.
@mperformance: Good Year 4 seasons 2e generatie en Nokian Weatherproof zijn ook zeer goed uit tests gekomen. Vierseizoenenbanden zijn dus voor het eerst geen slecht compromis meer en een stuk veiliger dan rijden met winterbanden op al die warme winterdagen die dit land telt. Bovendien hebben ze een M
@parker:

Ik heb onder beide als de tempratuur echt daalt Dunlop winterbanden. Bevallen erg goed. Op nat, sneeuw en ijs een band die veel meer grip geeft. Met ze zomerse pantoffels 205 onder de punto is het bloed link op een rotonde kan hij dan al grip verliezen. Die zijn heerlijk bij een droge weg ladingen grip waardoor de punto rotsvast licht maar word het nat dan gaan ze ook nat. Onder de 159 kan ik de wissel langer uitstellen die heeft standaard al zachter rubber er onder zitten die ook veel grip hebben bij nat wegdek. Maar als het koud word geven de Dunlops vollop grip en zowel de Michelins als de Pirelli ’s die er nu onder zitten zijn bij winters weer ondergeschikt scheelt met sneeuw minstens de helft aan remweg en met ijsel kom ik wel van mijn plek. Met het verkeers infarct een paar jaar terug stond ik te wchten op al die kneuzen voor verkeerslichten die wel gas gaven maar voor ze tractie hadden het licht weer rood was. Ik heb toen ladingen mensen ingehaald die allemaal niet vooruit kwamen. Op de snelweg aangekomen had ik een walhalla km’s leeg asfalt omdat grote delen niet weg kwamen was het verkeersaanbod op de snel weg laag.

Nee geef mij maar een band voor het juiste seizoen. Ik had een collega die er niet aan wilde tot hij plots op de snel weg zonder aanleiding tegen de persoon naast hem aanschoof. Sindsdien had hij ook winterbanden had ze achteraf veel eerder willen hebben. Heerdoor extra kosten schade + winter banden. Gevalletje als het kalf verdronken is…
@nokia: leuk verhaal, maar je snapt het niet: de grap is dat de drie bovengenoemde 4-seizoenenbanden het op sneeuw net zo goed doen als jouw winterbandjes en op droog wegdek veel beter..
@Hubert: dat is al een tijd niet zo. Ik heb proef op de som genomen met vredestein all season en ik kan zeggen uit ervaring dat ze t in alle omstandigheden meer dan prima doen. In 20 cm sneeuw is t anders, maar voor wat je in Nederland hebt is t een aanrader!
tuurlijk.. de verzekeraars rekenen het helaas toch makkelijk door naar de klanten.. tijd dat de verzekeraar kritisch wordt.
en all season banden dan? btw, it’s all about the money, money, moeny…
Voordat mensen beginnen te klagen dat het een trucje is van de bandenfabrikanten om meer banden te verkopen: je gebruikt ook een half jaar je zomerbanden niet, waardoor je er langer mee doet

En ik denk dat de tests uitwijzen dat winterbanden toch zeker wel nuttig zijn…
@87sandyd:
ja, ik idd, ga na de zomer ook meestal over op herfstbanden, en na de winter op lentebanden.
@super: die banden zijn er niet dus die vlieger gaat niet 😜
@87sandyd: het is volgens mij beide: nuttig en een truukje van de banden boeren.
@87sandyd: Extra set velgen, opslag en het omwisselen kost ook allemaal geld. Ik rijd 40k p/j lekker op all season bandjes.
@87sandyd: maar winterbanden slijten wel sneller dan zomerbanden.

Zelf rijd ik vrij veel kilometers dus ik kies er bewust voor om twee van de drie auto’s op winterbanden te zetten. In echt barre omstandigheden merk je wel verschil, in Nederland hebben we alleen niet zo vaak zulke omstandigheden. Dat mensen (vooral als ze niet zoveel reizen) kiezen om het niet te doen vind ik dan ook een verstandige keus. In Nederland is de winterband voor een groot deel van de mensen en in 90% van de omstandigheden zo goed als onnodig.
@87sandyd: dus dan moet ik mijn banden vervangen niet omdat ze nog voldoende profiel hebben maar omdat ze uitgedroogd zijn, want dan komen die lepe bandenboeren weer met een tht voor banden, altijd wat
@87sandyd: hoe lang doe jij met een auto? Ik denk dat drie jaar helemaal niet zo gek is. Dus als je zoals best veel mensen tussen de tien en twintig duizend km rijden rij je net de beide sets half op.
@87sandyd: Je doe nu net voorkomen alsof winterbanden niks méér kosten, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Ten eerste moet je 2x per jaar extra naar de garage om te wisselen, en die jongens zijn geen charitatieve instelling. Ten tweede: het scheelt niet veel, maar winterbanden slijten harder dan zomerbanden. Ten derde moet je ergens een setje wielen opslaan, niet iedereen heeft die ruimte dus kun je weer een bedrag(je) aftikken voor opslag. Bovendien moet je een extra setje velgen kopen, geen gigantisch bedrag maar toch. En als je je auto verkoopt zit je met een setje half afgekloven zomer- of winterbanden, waar je waarschijnlijk niet heel veel voor gaat krijgen. Kortom, het is wel degelijk een extra kostenpost.

En wat betreft die tests: Het probleem daarmee is dat het aantal écht onafhankelijke tests vrij zeldzaam is. En tests die rekening houden met het compensatiegedrag van veel automobilisten bestaan voor zover ik weet al helemaal niet. Automobilisten met winterbanden hebben namelijk de neiging hun rijgedrag minder aan te passen aan winterse omstandigheden.

Nou wil ik helemaal niet zeggen dat winterbanden onzin zijn, maar het is zeker niet zo dat je op zomerbanden een gevaar op de weg bent, zoals sommigen hier op het forum ons willen doen geloven. En al helemaal niet als we net zo’n winter krijgen als vorig jaar…
@potver7:
1. dat slijten van de banden valt reuze mee
2. Kom op voor banden wisselen naar een garage ! Je zit zelfs op Autoblog te koekeloeren.
3. Als je op winterbanden gerden hebt wil je nooit meer op zomerbanden rijden in de winter.
@hoonigan247: ik kan thuis geen banden wisselen hoor. Wielen wel, maar een bandje om een velg draaien is toch een ander verhaal. Daarnaast is het natuurlijk raar om te stellen dat je als autoblog lezer dat zelf zou kunnen of willen. Ik laat alles doen, puur omdat ik geen tijd en zin heb om het zelf te doen in mijn weekend.
@hoonigan247: Ze slijten wel harder, maar bovenal winterbanden verliezen hun voordeel beneden 3,5/4 mm.
Dus ze zijn sowieso veel eerder afgeschreven!
3 Ik rijdt al jaren op winterbanden op de grote auto’s omdat ik daarmee nog wel eens in duitsland kom, maar kan mij niet heugen dat ik nu echt verschil merk.
Ook als ik te laat ben met winterbanden leggen en het heeft al die 1e dag in NL gesneeuwd rijdt ik zonder problemen naar het werk en terug.
Nu heb ik ook onder de 2e auto winterbanden, omdat ik daar goedkoop aan kon komen, maar ze zitten er meer onder omdat anderen zeggen dat het beter is en voor het geval je eens in Duitsland bent en het is verplicht.
@ronnys: dat komt omdat je nooit in de situatie bent gekomen denk ik. In extreme situaties(noodstop, uitwijken enz) presteert een winterband weldegelijk beter bij winterse omstandigheden. Nu kan jij natuurlijk zeggen dat je daar toch nog nooit komt omdat je een geweldige chauffeur bent, dat is mogelijk. Echter zijn er vast ook een paar mensen op de weg die niet zo goed zijn en die kan je weleens tegenkomen….
@87sandyd: ik ben geen geweldige chauffeur, maar probeer altijd hoe glad het is. Door of te remmen of gas te geven wil ik weten hoe glad het is en daar de snelheid op aan te passen.
@hoonigan247: Ik wissel wel naar winterbanden maar kan mij niet direct vinden in jouw stelling die je in punt 3 aanhaalt, krijg sterk de indruk dat wij hier met een persoon te maken hebben die zijn brood verdient in de automotive.
@potver7: als jij een extra setje velgen hebt, kan je de banden daar lekker omheen laten zitten en hoef je ook niet 2x per jaar naar de garage om je banden te wisselen. ;)
@potver7: Half afgekloven velgen…

Nog meer reden om voor een extra set velgen met winterbanden te kiezen. Want je wilt je mooie dure lichtmetalen velgen natuurlijk niet helemaal laten aantasten door strooizout, én in de winter ga je natuurlijk niet iedere dag je velgen schoonmaken. Zelfs ik doe dat niet in de winter, terwijl ik zomers de velgen zowat iedere dag schoonmaak.

Én als winterset pluk je gewoon van Marktplaats een gebruikte set velgen. Liefst ook lichtmetaal en bij voorkeur velgen met weinig richels die makkelijk schoon te houden zijn. En als je een beetje handig bent koop je gewoon goedkoop een set verweerd maar wel recht lichtmetaal en knap je die zelf op. Is wel een weekendje schuren en plamuren en spuiten, maar als autoliefhebber vind ik dat soort projectjes juist leuk.
@potver7: ik snap de hele discussie. En ik respecteer ieders mening. Het is lastig om te bepalen wanneer je winterbanden echt nog hebt. Met de winter van vorig jaar had je het ook afgekund zonder winterbanden. Echter, als je ’s ochtends wakker wordt om naar je werk te gaan en het heeft gesneeuwd, het ijzelt of het heeft flink gevroren dan kan je niet even 1,2,3 je bandjes wisselen.

Tevens snap ik ook de discussie of het geld kost of niet. Tuurlijk kost het geld. Ik snap ook dat je je banden moet opslaan, om moet wisselen en velgen moet kopen. Maar ik vind het altijd kort door de bocht om te zeggen dat dit een truc is van bandenfabrikanten. Je gebruikt je zomerbanden ook een tijd niet dus hoef je minder vaak te wisselen. En ja, als je om de 2 jaar van auto wisselt zit je constant weer met allemaal banden, valt ook wat voor te zeggen.

Er valt echter ook wat voor te zeggen dat je een ongeluk (lees: gevaar) had kunnen voorkomen door met winterbanden te rijden. Ik zeg echt niet dat je met winterbanden als een idioot mag rijden of dat je met winterbanden geen ongelukken kan krijgen. Wat ik wel zeg is dat ik niet mezelf durf aan te kijken in de spiegel als ik een ongeluk had kunnen voorkomen door met winterbanden te rijden in december terwijl het sneeuwt. Want het is toch wel bewezen dat je auto beter presteert met winterbanden op sneeuw. En dat is toch wel zo fijn als je moet remmen voor schoolgaande kinderen.

Ohja, perfecte chauffeurs die natuurlijk alles kunnen in het verkeer en echt op en top zijn hoeven zich natuurlijk niet aangesproken te voelen, want die goden op de weg heb je natuurlijk ook…
@87sandyd: en de bandenwissel is gelukkig gratis
Toch vinden winterbandenrijders dat mensen die het hele jaar op zomerbanden rondkachelen aansprakelijk moeten worden gesteld, als zij in winterse omstandigheden bij een ongeval betrokken raken.
Tuurlijk joh, zo lust ik er nog wel een paar. Kan je als winterbandenrijder lekker de malloot uithangen, de tegenpartij betaalt de schade… Heb je alleen pech als die ook winterbanden heeft.
@potver7: Uhm misschien omdat de winterbanden rijders veel en veel meer grip hebben ;)
@hoonigan247: Waarom rijden die dan veel meer schade als mensen die in de winter op zomerbanden zijn blijven rijden? zie link in bovenstaand artikel!
@ronnys: omdat de meeste winterbandenrijders leaserijders zijn. Als ze het uit eigen portemonnee zouden moeten betalen, zouden ze ook op zomerbanden blijven rijden. Maar leaserijders zijn lui, ze checken bijvoorbeeld zelden hun bandenspanning. En dat is ook niet goed voor grip en remweg.
Dus als verzekeraars eenmaal aan dit soort onderscheid gaan beginnen, is het hek van de dam. Want dan zijn er nog wel meer variabelen te noemen die van invloed zijn….
@potver7: ik mis de zomerse winterbandgebruikers in dit verhaal. Die zijn wellicht nog wel gevaarlijker. Maar dat ligt marketingtechnisch niet zo lekker…
@coffeecup:
Of wat dacht je van winterbandrijders in november terwijl het buiten 17 graden is!
Kortom, het zou weer sneeuwbanden moeten heten. Niet winterbanden.
Uiteraard zijn ze onder winterse omstandigheden beter, maarja winterse omstandigheden laten zich niet zo strak plannen in NL, en om dan een half jaar op de verkeerde banden te rijden is ook niet echt bevorderlijk voor de veiligheid lijkt mij.
Dan moeten ze met winterbanden ook rijden alsof ze winterbanden eronder hebben. Veel lui met dure auto’s, op zwarte stalen velgen, rijden rondt alsof ze op een circuit zijn. Winterbanden werken alleen als je rustig rijdt in winterse omstandigheden en dan niet 150km/u op de snelweg gaan rijden. Dan denk ik dat zomerbanden en rustig rijden een stuk veiliger zijn…
@rufctr01: Je zegt het zelf al ;) winterbanden zijn gewoon veel veiliger dan zomerbanden. Ik heb met mn 350z op zomerbanden gereden in de sneeuw… ik kan je wel vertellen dat ik geen kant op kon. 1 Jaar later met winterbanden…. kon ik redelijk snel optrekken zonder wheelspin en hard in de ankers zonder door te slippen, en dan heb ik het nog niet eens over het sturen.
@hoonigan247: Dan heb je hele slechte zomderbanden. Met een setje goede zomerbanden blijf je echt niet staan hoor!
@ronnys: jij bent of 1) minderjarig, 2) nóg nooit een auto gehad 3) nog nooit in de sneeuw gereden…..

Mijn advies: ga met je fiets even in de sneeuw fietsen, dan weet je ongeveer hoe het is
@slickrick: Sorry maar ik rijd ruim 20 naar auto met ongeveer 50.000 km per jaar. Ik heb nu iets van 7 jaar winterhanden onder mijn auto en de vrouw sinds vorig jaar. Ik ben nog een dag thuis gebleven vanwege de omstandigheden. Ook in Duitsland of de Ardennen nog geen problemen gehad.
@ronnys: Michelin Pilot Sport 2 zijn heel slecht ja haha
@ronnys: nou forget it..
Een echte zomerband op een iets zwaardere auto waarop een minimaal 17 inch velg ligt richt niks uit met een laagje van 2 cm sneeuw..
Ik heb met m’n Range Rover Sport met vrij nieuwe Michelin banden een keer in de sneeuw ongewild moeten vertoeven.. Maar ik kan je vertellen dat de zweetdruppels op m’n voorhoofd stonden.. Die 275er banden is dan echt supertrikkie
@fj272: ik heb 225/35/18 zomer banden onder een auto van 1600 kg en daar blijf ik niet mee staan. Meestal stel ik het uit totdat de eerste sneeuwbui voorbij is voor ik toch de banden uit de garage haal en er onder zet. Om vervolgens te denken dat moet volgend jaar anders, want bij vorst is het niet prettig werken :)
@ronnys: Dat komt omdat in Nederland de drempels het grootste hoogteverschil is wat men hoeft te nemen.. Voor de rest is alles vlak😂
Als je in iets heuvelachtiger gebied komt kun je het schudden😉
@hoonigan247: Klopt. Zeker met een sportieve zomerband is op sneeuw echt niet veilig mee te rijden.
@rufctr01: En ze moeten dan ook alleen met winterse omstandigheden met de winterbanden rijden. Hier in NL heeft het voor die 2x een week dat het vriest maar weinig zin. En boven de 7 graden zijn winterbanden misschien nog wel slechter dan zomerbanden in de sneeuw.

In ieder geval is anticiperen en rustig rijden in de sneeuw de beste remedie tegen ongelukken. Laat ze dat maar tellen bij aansprakelijkheid.
Of ze moeten het gaan verplichten om winterbanden te nemen of ze moeten helemaal niets doen. Want anders is straks alles de schuld van de gene die geen winterbanden heeft. En dat kunnen vervelende discussies worden met vaak een oneerlijk resultaat.
Hmm snap hem wel, maar wat doen we met de andere banden? 4season terreinbanden etc?
Doe maar. Maar dan wil ik ook geld terug van mijn verzekering wanneer ik op mijn zomerbanden in de winter geen schade rij!
Ik heb twee setjes winterbanden met velgen voor beide auto’s. Nu ben ik groot pleitbezorger voor winterbanden in winterse omstandigheden. Maar hier is het punt; ik woon in het westen van het land waar wij in de afgelopen 5 jaar misschien alles bij elkaar opgeteld een maand aan winterse omstandigheden hebben gehad. Het is koud geweest, dat zeker(en dan bedoel ik 3 graden ofzo), maar het was meestal droog en volgens mij zijn in die omstandigheden nog prima met zomerbanden te rijden. Kijk nu bijvoorbeeld, bijna eind november en de temperatuur is nog steeds boven de 10 graden.
Ik rij vaak genoeg op mijn winterbanden waarbij ik dan denk: heeft het nou echt toegevoegde waarde gehad? Meestal is de conclusie nee.

Ik persoonlijk ben dan ook van mening dat dit idee onzinnig is.
@Rick-dos: dat is nou juist het hele punt. In het westen heb je nergens last van, daar zijn de wegen meteen schoon etc. De andere 75% van Nederland heeft dit voordeel niet dus daar zijn winterbanden geen overbodige luxe. Ik heb afgelopen jaar toch een aantal keer flink voordeel van de sets onder de auto’s gehad juist op snelwegen die niet optijd schoon zijn etc.
@Rick-dos: Nu winterbanden zijn ook al veel effectiever in een koud en nat wegdek, de remafstand is aanzienlijk groter met zomerbanden. Dus iedereen die hier nu aan het zeggen is dat het alleen effect heeft in de sneeuw (wat natuurlijk wel klopt) is fout. Je moet je maar eens voorstellen een sportieve Michelin pilot sport met bijna geen groeven om het water af te voeren en dan een sportieve winterband waar je de slijtage indicator bijna niet vindt de doorsnee vinger. Ik denk dat het logisch is dat het water zeer snel wordt weggestuurd naar de buiten zijde.
@gtporsche: Ja als je semi slicks gaat vergelijken met grove winterbanden, dan klopt je verhaal.
Maar eens setje goede zomerbanden kom je prima de winter mee door, zeker omdat we toch geen bergen hebben en maar een paar dagen dat het een klein beetje voordeel heeft.
Ik heb ze wel, maar zou ze geen moment missen als ik ze niet meer heb.
@ronnys: ik snap je punt. Je zegt het zelf: 1 maandje. Maar toch wel handig als je in precies die maand 1 meter vóór een oud vrouwtje kan stoppen dan 5 meter erna. En dit is misschien wat extreem ja, dat klopt, maar het is wel mogelijk. Ook als jij ook nog eens je snelheid aanpast aan de omstandigheden
VACO begrijp ik nog, die verdienen er dik aan, maar Marktplaats?
@csx3000: marktplaats natuurlijk voor als je een nieuwe auto koopt en de oude velgen met winterbanden niet meer passen op je nieuwe auto. Zeker hebben hun belang.
@csx3000: Dat is toch extra handel allerlei mensen die lopen te zoeken naar banden en velgen en onderwijl nog iets anders leuks tegen komen….
Misschien dan beter omgekeerd werken… Heb je winterbanden? Dan krijg je x procent korting op je verzekering.

Op die manier stimuleer je ook mensen die autorijden op een beperkt budget om toch de uitgave voor winterbanden te doen.
Zo lang lease maatschappijen nog steeds een meerprijs rekenen voor winterbanden is het duidelijk dat schadepost niet minder wordt door het rijden op wintersloffen.
Tja vind ik een beetje te ver gaan er zijn zat mensen die er gewoon geen geld voor hebben. Als jij met GOEDE zomerbanden, met het oog op banden met voldoende profiel 5 a 6 mm, en extra goed op let is het best te doen in die paar maanden dat het hier sneeuwt per jaar. Gaat iemand rijden met slechte zomerbanden en te weinig profiel dan beter blijf je gewoon thuis als er veel sneeuw buiten ligt want dan is t gewoon te tricky om te rijden met je auto.
@jeweetnietwieikben: Dat is dus wel een misvatting. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid profiel e.d. maar ook voornamelijk de samenstelling van het rubber. Wanneer de temperatuur onder de 8 graden daalt worden zomerbanden een stuk stugger, te stug in sommige gevallen.

De winterbanden zijn niet zozeer enkel bedoeld voor winterse omstandigheden, ook voornamelijk voor een andere omgevingstemperatuur. De winterbanden zijn een stuk soepeler dan zomerbanden en hebben dus in het koude weer veel meer grip. Daarbuiten kunnen deze banden vaak veel meer water afvoeren per vierkante cm. Nederland staat nou niet bepaald bekend om zijn droge winters, dus ook dit is geen overbodige luxe.

Nu zeg ik niet dat je per se winterbanden moet hebben, maar maak je veel kilometers, dan lijkt het mij geen onverstandige keuze. Om nou op de boodschappenwagen van moeders die 20 km per week door het dorp rijdt een set dure winterbanden te leggen hoeft natuurlijk niet per se. Moet ze zich wel een beetje aanpassen aan het weer natuurlijk

Dit was mijn uitspraak, hier moet U het mee doen ;)
@merc-94: Voor zover ik weet voeren juist de meeste zomerbanden meer water af dan winterbanden. Het gaat erom dat die winterbanden meer grip hebben op sneeuw en ijs en dat ze zoals je al aangeeft met lage temperaturen minder hard zijn dan zomerbanden zodat ze bij kou meer grip hebben. Ik lees echter regelmatig dat op dit laatste punt winterbanden nog niet dusdanig beter zijn dan zomerbanden. In bijvoorbeeld mijn geval (<10k per jaar) is het aanschaffen, wisselen en opslaan van winterbanden voor die 3 dagen sneeuw dan best een overdreven actie.
Als het sneeuwt, ijzelt of alsmhet echt koud is rijd ik gewoon rustiger en berekenender. Dat zal in geval van nood misschien alsnog niets uitmaken, maar ik vraag me af in hoeverre je wel voordeel hebt met winterbanden als je met 140 over sneeuw ragt.
@merc-94: Oneens met je verklaring maar dat zomerbanden niet handig zijn bij sneeuw klopt natuurlijk wel. Dat verharden van het rubber heeft eigenlijk maar een miniem effect op de rijeigenschappen. Het voordeel van minterbanden ligt bij sneeuw (en bij sneeuw alleen), het profiel van winterbanden is zo gemaakt sneeuw vastgrijpt en je dus met sneeuw op sneeuw rijdt, dat geeft grip (denk aan een sneeuwbal). De zomerband grijpt geen sneeuw vast, of beter kan het niet vasthouden, dan rijdt je dus met rubber op sneeuw. Dan kun je nog zoveel profieldiepte hebben, dan ga je glijden.
@merc-94: bedankt voor je comment maar het is geen mistvatting. Als ex-banden monteur weet ik het profijt van winterbanden en snap ik jou marketing praat over winterbanden en stugheid van het rubber ect. Ect. Maar zomerbanden zijn gezien de niet zo zeere strenge winter maanden in NL goed genoeg mits je 5 a 6 mm profiel erop heb zitten. Uiteraard speelt leeftijd en type band zeker mee maar met een GEZONDE zomerband is het in de praktijk goed te doen. Gezien dit uit eigen ervaring met zowel winterbanden en zomerbanden te hebben gereden door sneeuw , is het gewoon makkelijk te doen. Uitraard heb je meer grip op winterbanden ten opzichtte van zomerbanden maar zoals ik al zeg gewoon meer opletten dan is het geen probleem. Overigens zijn winterbanden gewoon wel fijner op sneeuw wat logisch is want daar zijn ze voor ontwikkeld
@jeweetnietwieikben: In dat soort omstandigheden moet je altijd extra goed opletten en rustiger aan doen. Ook als je wel winterbanden hebt. Het lijkt wel een groot nationaal misverstand dat je op winterbanden net kan doen alsof er geen sneeuw ligt en de rijstijl niet hoeft te worden aangepast.

Dat geldt ook voor de overweging om überhaupt de weg op te gaan in die omstandigheden. Als iedereen van te voren goed afweegt of het echt nodig is of hij/zij de weg op gaat, heeft dat voor een ieder voordeel.
@yupyup: yupyup
Je kunt prima het hele jaar op goede zomer- of all-seasonbanden rijden. Je moet alleen zorgen dat de banden genoeg profiel hebben en je moet op je snelheid letten. Afgelopen winter heb ik geen moment gehad dat de auto bij het optrekken of afremmen moeite had om grip te houden.

Nou ontken ik niet dat winterbanden vast en zeker beter zullen zijn, maar een echte must is het hier in Nederland naar mijn idee niet.
@ej20g: afgelopen winter is al een paar jaar geleden.

Maar ik snap je punt. Rijgedrag heeft overigens nog veel meer invloed dan de banden. Maar vooral aanpassen aan de banden is belangrijk.
@lekbak: het is hier in de buurt nog akelig glad geweest in de woonwijken, vooral rond de tijd dat er wat sneeuw lag. Hier strooien ze namelijk vrijwel nooit. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat het een vrij zachte winter was.

Overigens was dat ook pas de eerste keer dat ik in de sneeuw reed omdat de winter van 2013 op 2014 al helemaal zacht was. De winter daarvoor had ik mijn rijbewijs helaas nog niet.
@ej20g: Toen ik van 255 brede Michelin PS naar 215 continental winterbanden ging, werd de remweg veel langer. De reden was dat mijn velgen een gepolijste, ongelakte, ring had waar ik geen pekel op wilde hebben. Nu ik gewoon weer velgen heb met blanke lak erop begin ik niet weer aan winterbanden. Die ene morgen in het jaar dat er werkelijk sneeuw op de weg ligt doe ik wel extra voorzichtig.
@bassx: ik kan je alleen maar gelijk geven. Ik denk dat de kosten niet in verhouding staan tot de extra grip die de winterbanden 2 of 3 dagen per jaar bieden. De zomerbanden onder mijn vorige auto deden het prima afgelopen winter en ik verwacht dat de banden onder mijn huidige auto (van hetzelfde type overigens, dus mooi te vergelijken) het nog een tandje beter zullen doen.
@bassx: je weet dat je in de sneeuw zoveel mogelijk druk op weinig oppervlakte moet hebben? Brede banden werkt juist totaal averechts in de sneeuw.
@lekbak: dat bedoel ik “met die ene morgen…”.
Tja vroegûh gingen we ook gewoon op wintersport met zomerbanden en dat was ook nooit een probleem als je normaal doet en sneeuwkettingen meehebt voor extreme omstandigheden.
@frederik: Kijk dat is het, toen gingen de auto’s nog niet zo snel en wist je dat het glad was. Geen enkel probleem. Tegenwoordig denken mensen dat je ook in de winter de vollen 150+ PK moet kunnen gebruiken en gewoon volgas over de snelweg blazen, tja dan is er wel verschil.
Winterbanden werken pad bij temperaturen onder de 4 graden, daar boven zijn zomerbanden beter. De meeste mensen rijden op winterbanden tussen half oktober en half maart. En hoe vaak is het in deze periode onder de 4 graden? Precies.

Ik heb een winter en zomerset velgen, dit om mijn zomerwielen netjes en pekelvrij te houden. Mijn zomerwielen hebben een platte band, en mijn winterwielen zijn 2 inch kleiner en hebben een gemiddelde band. Mocht ik in de winter tegen een stoepje glijden heb ik dan dus niet meteen m`n velgen gesloopt. In de zomer rij ik op Hankook, in de winter op Michelin 4 seasons. Lijkt mij een hele veilige oplossing.
@dutchdriftking: waar haal je die 4 graden vandaan? De radio reclame zegt 7 graden, maar dat geldt voor de rubbersamenstellingen die in 1974 gebruikt werden. Mijn bronnen (Duitse autobladen) zeggen dat het zomerbandrubber anno nu pas ruim onder nul verhard. Maar veel belangrijker dan de eigenschappen van het rubber zijn de eigenschappen van het profiel. Dat zit het echte verschil.
@dutchdriftking: volgens mij kun je die temperatuur rustig naar de 8 graden trekken. Dat is mij dan altijd geleerd
Dan vind ik dat momenteel de mensen met winterbanden meer premie moeten betalen, want nu rijden zij met “gevaarlijke” banden op de weg.

Hoe je het ook wendt of keert, je houdt sowieso een discussie over de temperatuur bij een ongeval en je doet het op dat moment nooit goed.
Misschien eens beginnen met gewoon goede banden en niet van die kiele-kiele-profielen.

Gevaar van de winterband schuilt hem in het feit dat men denkt dat men de raarste caperiolen kan uithalen, alsof het zomer is !!; een beetje a la 4×4 onder winterse omstandigheden.
Ik dacht ook ooit ~ik rijd Range Rover mij kan nix gebeuren !
Dus niet !

Hetzelfde geldt voor winterbanden
Dat met die aansprakelijkheid is in Duitsland al zo. Dat leidt er toe dat je in Duitsland in de wintermaanden eigenlijk wel op winterbanden moet rijden. We mogen eens kritisch nadenken of zo’n effectieve verplichting in Nederland met z’n gematigd zee klimaat überhaupt zin heeft. Omdat er in de Nederlandse winter maar zelden sneeuw ligt en het vaak gewoon droog is geven winterbanden een vals gevoel van veiligheid. Terwijl ze technisch gezien gewoon onveiliger zijn bij nat en droog weer, ze voeren bijvoorbeeld minder water af en de remweg op nat en droog is langer dan bij zomerbanden. Gelukkig staat de ontwikkeling ook niet stil en worden nieuwe winterbanden van de A merken elk jaar beter.
De afgelopen 2 winters hebben we misschien 3 dagen ‘winterse omstandigheden’ gehad waarin een winterband meerwaarde heeft. Kan ik dan de schade verhalen op de winderbandrijder met zijn langere remweg bij +5 graden?
Winterbanden in NL zijn de afgelopen 2 winters met hoge temperaturen onveiliger en dus gewoon onzin geweest.
Allemaal schijnveiligheid. Weer een reden meer om niet zelf te hoeven nadenken in de auto. Van die figuren die denken:” Ik heb een airbag, ik heb gordels, Ik heb winterbanden dus mij kan niks gebeuren” ook al hou ik me niet aan de regels.
De meesten die winterbanden hebben rijden leasebakken, en das lekker goedkoop als het in je contract zit! Ik vind winterbanden veels te duur voor die paar weekjes winter!
Ja, en vierwielaandrijvers krijgen korting en achterwielaandrijvers een premieverhoging? Want he, dat is ook oneerlijk. Wat een onnozele discussie. Als iemand als een malloot op winterbanden rijd en iemand op zomerbanden voorzichtig doet wat doen we dan?? Het gewoon extra commercie afdwingen wanneer ze dit ‘verplichten’.
En winterbanden in de zomer? Mag dat dan wel? En zoals vele al zeggen we wonen in Nederland een paar winters terug was er voor het eerst in mijn 22 jarige bestaan een winter met sneeuw die langer dan 2 dagen bleef liggen. Tel daar bij op dat er in Nederland goed gestrooid word en het lijkt mij overbodig.

Een paar jaar terug in die strenge winter reed ik wel eens in een auto met Maxxis sportieve zomerbanden. In mijn straat strooide ze niet en was het ook echt oppassen. Maar verder ging het prima hoewel ik het niemand aanraad. Goede all-season banden lijkt mij goed genoeg.
Ik heb een zomersetje 18 inch onder mijn W211 zitten. Binnenkort omruilen met een 16 inch wintersetje. De dealer houdt het in de gaten voor mij wanneer ze eronder moeten en maken de velgen en banden helemaal schoon. Dealer slaat de velgen op en klaar. Kost je even een bedrag, maar dan kan je makkelijker door.
OT: Er zou middels aanpassing van de Weg- en Verkeerswet een verplichting moeten komen voor het gebruik van zomer- en winterbanden. Al is het maar voor de veiligheid van anderen.

Zo erg als in Italië heb ik het hier niet gezien. Daar heb ik Audi A6jes gezien met winterbanden. Terwijl het 38 graden was, in de schaduw.
Een echte kerel rijdt het hele jaar door op slicks!
Hoe gaan ze dat in regels gieten. Bij een ongeval zal telkens het oorzakelijk verband tussen het ongeval en het niet rijden met winterbanden moeten aangetoond worden en dit in combinatie met met nog andere factoren ( overtreden van andere verkeersregels )
Let op!

Dit is geen onderzoek van een verzekeraar.

Dit is een onderzoek van een bandenboer.

Wij van WC eend………
Jaja. En die knuppels die het ‘ik rij gewoon 160 want ik heb winterbanden’ principe aanhouden zijn een stuk minder gevaarlijk dan de mensen die voorzichtig doen ivm de zomerbanden…
Wat een mega BS!!!
Winterbanden werken pas onder de 7 graden en zorgen boven de 7 graden zelfs voor een langere remweg…
Als dit dus al waar is zou ik het eerder omdraaien ;p

Dit is dan gewoon weer een manier voor de industrie om meer geld te genereren…
Wat is er nou makkelijker geld verdienen dan zoiets te verplichten.
@merken: winterbanden werken ook nu hoor. Die temperatuur van 7 graden is de temperatuur waaronder het rubber van ZOMERbanden verhardt. Dat getal klopt echter al jaren niet meer (het is dichter bij -7 voor een courante band). Verder hangt de werking van een band natuurlijk veel meer van het profiel af dan van de temperatuur.
Volgens mij heb ik juist ergens gelezen dat bestuurders die op winterbanden rijden juist meer brokken maken omdat die in winterse omstandigheden onvoldoende hun snelheid aanpassen. Los daarvan is het weer een lekker ‘wij van wc eend’ onderzoek: Marktplaats en Vaco.
Vaak heb ik het idee dat een hoop mensen denken dat ze onder winterse omstandigheden niets kan overkomen omdat ze winterbanden hebben en dus rustig met 120 door blijven kachelen op de snelweg. Een paar jaar terug sneeuwde het op een avond ook hard, snelweg was nauwelijks schoon, hooguit de rechterbaan, maar een malloot met een Caddy kwam met dik 100km/u over de linkerbaan voorbij razen. Vind ik niet normaal.
Ik rij al 40 jaar schadevrij zonder winterbanden. En vroeger waren de winters heel wat witter dan tegenwoordig. Tel daarbij op dat het nut discutabel is.
Dus ik zit niet te wachten op al die extra kosten die het met zich meebrengt.
@gezondverstand: vroeger waren banden van 175 al breed. Tegenwoordig wil met minimaal 225 onder de auto, liefst 245 of nog breder. Dat maakt in de sneeuw nogal uit.
Grote bullshit allemaal.
Winterbanden hebben alleen zin bij sneeuw en ijzel. En dat hebben we niet veel.
Ik heb sinds mijn eerste auto 28 jaar geleden, nog nooit een ongeluk gehad in winterse omstandigheden. Het is gewoon een kwestie van anticiperen.
Maar dat kunnen veel mensen niet, en vertrouwen op alle hulpmiddelen.
Als ze winterbanden gaan verplichten, moeten ze ook die kleine hokken zoals de aygo verbieden. Veelste gevaarlijk.
@rotasaxal: Winterbanden presteren bij ijzel even slecht als zomerbanden. het enige dat helpt bij ijzel is een schietgebed.
Laat ik voorop stellen dat ik winterbanden heb omdat ik meer in Duitsland, Belgische ardennen en Luxemburg rij dan in Nederland, anders zou ik gaan voor GOEDE zomerbanden met voldoende profiel. Die ene dag dat het en koud en nat is in NL gewoon rijgedrag aanpassen.
Een andere suggestie als het dan toch sneeuwt op de autowegen: rechterstrook voor alle verkeer, middenstrook voor auto’s met winterbanden en de linkerstrook voor auto’s met winterbanden en AWD (zoals mijn V60 phev met winterbanden :-)
@spidermann: wedden dat er op de middenstrook en linkerstrook meer brokken gemaakt zouden worden? “Want ik heb winterbanden dus ik kan harderrrrrrr”
In nederland zijn winterbanden natuurlijk niet ter sprake

All season wel ofzo

Als t verplicht wordt dan wel met subsidie en btw vrij maar dat spreekt

Het zou tevens vanzelfspreked zijn als in die periode ook de gunstige bijtelling vervalt van auto’s die dit hebben gezien alles tegenwoordig op tyre clustering wordt belast
Van mij mogen ze het gaan verplichten, net als ABS, ESP, en wat mij betreft 4×4 (al zal dat laatste nooit gebeuren, maar Zwitsers weten waarom).
@audirs3: serieus? Winterbanden in Nederland?
@grrrrommmmm: klinkt misschien overdreven, maar het verschil tussen auto’s op dit moment (ongeveer een derde met winterbanden) is levensgevaarlijk. Ik vind het Duitse systeem wel goed. Alleen onder winterse omstandigheden verplichten (sneeuw op de weg), zal veel ongelukken en verkeersdoden kunnen voorkomen.
@audirs3: heb je je grapjurk, lolbroek of grapjas aan?
@humpyourdog: alle 3!
grootste geldklopperij na valentijns-, vader- en moederdag
Lekker met ze allen aan de winter banden en vervolgens bij het eerste sneeuw vlokje boven op onze rem trappen om stapvoets te gaan rijden
Het maakt wel degelijk veel verschil. Winterbanden of niet . Zelfs met 4×4. Ik spreek uit ervaring met een LR Discovery . In oktober en november ligt er hier in Drenthe veel landbouwmodder op de wegen en ook veel herfstbladen en hebben we smalle wegen en zachte bermen, Winterbanden werken daar ook super.
Wat een onzin! Mensen met winterbanden gaan vaak harder rijden.. Wat juist ongevallen veroorzaakt! Als het verplicht wordt zal het zo zijn. Of je er echt iets mee oplost..!?
Wat een grap weer… Ok, ik ga akkoord, maar het mes snijdt langs twee kanten, voor elk ongeval dat gebeurt bij meer dan 7 graden Celsius is diegene met winterbanden in fout!
Het zit weer vol met “experts ” hier…
Auto’s zijn zwaarder geworden en hebben bredere banden dan vroeger
Die banden zijn ook nog veel stijver geworden omdat iedereen zonodig sportief wil zijn.
Een Kadet uit de zeventiger jaren met originele wielen heeft inderdaad niet zo snel winterbanden nodig in NL.
Een moderne zware auto met 215 laag profiel banden rijdt gewoon minder goed op zomer banden als het kouder wordt.
Winterbanden zijn speciaal gemaakt om flexibel te blijven met lage temperaturen .
Ze zijn zachter om meer grip te hebben
Ze hebben meer lamellen om sneeuw vast te pakken en daardoor meer grip.
Ze hebben vaak korrels van of zand of zelfs noten in het rubber om meer grip te hebben.
Ja , er zijn veel onafhankelijke testen van verschillende winterbanden die laten zien dat zomerbanden gewoon gevaarlijk zijn op ijs , sneeuw, ijswater…
Ja het kost extra geld, maar het is niet alleen je eigen en je familie’s veiligheid die op spel staat.
Ik denk dat ik veruit de meeste ervaring met winterbanden heb hier op AB Misschien omdat ik de helft van het jaar op die banden moet rijden hier in Noorwegen?
Elk jaar gebeuren er hier veel ongelukken met buitenlandse vrachtwagens door chauffeurs die het ook beter denken te weten.
En ja, de auto verliest wat scherpte door de meer flexibele band…Maar in de winter moet je toch altijd wat rustiger rijden?
@norge:

Maar winterbanden zijn geen regenbanden. En als het 15 graden is en het ligt nat zijn die winterbanden weer gevaarlijk. Het verschil is dat als het eens sneeuwt iedereen voorzichtig is. Als het regent rijd iedereen vlot door, zeker die op winterbanden want ja, ze hebben winterbanden en het is winter. (getuigende de vele ongelukken die ik ben tegengekomen deze week)
Om dan nog maar te zwijgen over mensen die hun winterbanden oprijden in de zomer omdat ze te weinig profiel over hebben voor de volgende winter (winterbanden hebben profiel nodig om hun werk te doen in winterse omstandigheden), levensgevaarlijk is het in de regen.

Wat je hier nodig hebt in de winter is het rubber van een winterband met het profiel van een zomerband maar ja dat bestaat niet.

Als je de veiligheid omhoog wilt, informeer de mensen dan.
Laat hun verstaan dat banden altijd een keuze is. Consumenten kiezen met hun portemonnee, banden die lager verbruik geven zijn sterk in trek maar die doen het dan weer slecht naar grip toe, het is het een of het ander. En vervolgens komen klagen bij de garage dat de abs te snel ingrijpt, been there done that. En geef meteen een verbod op al die goedkope troepbanden, kwam er na een slip (nog net onder controle kunnen houden, achterkant was plots alles kwijt van grip) achter dat mijn baas Poolse banden van 30 euro/stuk had gelegd onder een wagen, heeft hij een mooie aangebrande mail voor gekregen.
@sprankel: Er zijn zat winterbanden die speciaal voor centraal Europa gemaakt worden, iets minder lamellen en iets meer regen sporen. Heb vrienden hier die op het vestland wonen die deze banden eronder hebben Het vestland hier staat bekend om regen..
@norge: Bij jou ligt sneeuw vriend, hier vriest het 5 en sneeuwt het 2 dagen. Absurd om je schoeisel gedurende 3 maanden voor aan te passen. De overige 83 dagen rij je namelijk met een inferieure band rond. Dus ja, goed voor winterse omstandigheden, onzin voor NL.
@rrvliet: Exact.
Met allerlei marketing praatjes wordt je wijsgemaakt om onder de 7 graden of met de letter R in de maand (wat het meeste geld oplevert) al met winterbanden te gaan rijden.

Die winterbanden hebben overigens een foute naam.
Vrijwel alle winterbanden die ik heb gehad en getest zijn SNEEUW banden, geen WINTERbanden (zeker geen Nederlandse winters).

De marketing bobo’s testen ook altijd hun winterbanden onder de 13-in-een-dozijn VW Golfjes met aanhanger ophanging in een dik pak verse sneeuw.
In Nederland kun je in de winter al bijna geen sneeuw vinden, laat staan op de weg.

Hier in Nederland hebben we slush-puppy, ijzel of regen, veeeeel regen. en laat nu net 75% van de winterbanden heeeel slecht zijn in regen (wat ze niet vertellen en soms maar matig te herkennen is aan het matige F cijfer die de EU banden test oplevert.

Dus we gaan tot wel 6 maanden rondrijden met een sneeuwband voor sneeuw die maar hoogstens 30 dagen per jaar (afgelopen 20 jaar gemiddeld waarbij veel jaren zelfs geen significante vorm van sneeuw neerslag is gevallen) zou functioneren, mits er sneeuw blijft liggen op de weg, wat niet het geval is, want een week van tevoren is het al wit van het zout op de weg. Vervolgens is de temperatuur van sneeuwbanden vaak pas optimaal onder de 2 graden celcius, niet 7 graden zoals vaak gepropagandeerd wordt. en zijn de meeste dus ruk in de regen, waar de zomerband vaak veel beter performt.

Hier in Nederland heb ik nog nooit 1 dag gehad in de afgelopen 3 miljoen kilometer dat ik er nut van heb gehad.

Sterker nog, toen ik met mijn vriendin beide in onze auto’s wilde gaan slippen op een besneeuwde parkeerplaats bleek dat mijn exact dezelfde auto met 1000 euro aan winterbanden alle kanten op slipte terwijl de hare met H/T all season banden niet in de slip raakte, hoe hard je ook aan de handrem trok.
Verder heb je hier meer schade van het zout op de weg dan van slechte grip.

Als je al iets voor de verkeersveiligheid wil doen, moet je alle auto’s verplichten om ABS te monteren en de bestuurders verplichten te sturen naar veiligheid ipv de plek wat ze willen ontwijken.
Dat is wat ik fout zie gaan.

Of AWD verplichtten. En ja, ik ken de filmpjes die totaal irrelevant zijn waarbij hoog vermogen auto’s voorzien worden van winter banden, zomerbanden, 4×4, en achterwiel aandrijving waaruit zou moeten blijken dat winterbanden beter zijn dan 4×4. Allemaal heel wetenschappelijk bullshit. Je gaat immers niet vol gas acceleren in de sneeuw en dan meten hoe goed je acceleratie is. AWD werkt als je ‘normaal’ rijdt, niet als een hork die voor het eerst youtube ziet.

En ja, in Noorwegen en Zweden heb ik liever de finse spijkerbanden zolang je de stad niet in hoeft. Maar aangezien die verboten zijn in Nederland zinloos.

Nederlanders zullen alleen hun bandenboer spekken als ze op winterbanden gaan rijden.
Ze slijten hier 3x zo hard als in Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, omdat het te warm is, te weinig sneeuw en teveel regen. En als je er al profijt van zou hebben rij je als een hork die zich niet aangepast heeft aan het weer. En vervolgens lig je met je winterbanden alsnog om een boom of in een tegenligger of voorligger.
@norge: psst, het gaat hier over Nederland, niet over Noorwegen.
Met gezond verstand kom je volgens mij ook een heel eind…

Alfa 147 1.9 JTD –> gewoon de hele winter doorrijden op (goede) zomerbanden. Als ik zomerbanden koop verdiep ik mij wel in de testen en koop een goed setje. En ik check wel in november dat ik niet met 2 mm profiel de winter in ga.

BMW 330Ci –> Winterbanden met minimaal 6 mm. Ik ben toch niet gek?

En daarnaast, met zomer en winterbanden: aanpassen aan de omstandigheden!
En elke autoblogger kan toch wel z’n eigen wieltjes verwisselen?
Vindt niemand het hypocriet dat 75% pleit voor verplichting, terwijl 35% vrijwillig de bandjes monteert?
Nederlanders die winterbanden hebben gekozen, zijn in het gros van de gevallen niet op de hoogte van de echte voor en nadelen per weersituatie. Anders zou er nooit zoveel op winterrubber worden gereden als nu het geval is. Als je die mensen gaat vragen of ze vinden dat rijden op zomerbanden moet leiden tot verhoogde aansprakelijkheid dan krijg je uiteraard een bevestigend antwoord.
Interessant om onder mensen die het wel snappen een enquete te doen over de stelling: op winterbanden rijden zonder dat er sprake is van winterse omstandigheden moet leiden tot verhoogde aansprakelijkheid..
Volgens mij heb ik afgelopen winter slechts 2 dagen gehad waarop winterbanden eventueel beter was geweest ivm sneew en ijs. Rest van de dagen kon prima met zomerbanden.
Kortom ik blijf ook komende winter mooi op mijn Pirelli PZero Nero’s doorrijden. :P
Het geheugen van menigeen hier gaat niet verder dan 2 winters als ik t zo lees.
Wat te doen bij mensen die met c-merk winterbanden rijden, die slechter presteren dan goede zomerbanden? Deze discussie is mij te zwart/wit…
Mijn wintersloffen gaan er pas onder als de temperaturen onder de 9 graden blijven hangen , heb m’n vorige set iets te snel versleten door onwinterse weersomstandigheden…
Vind het veel kwalijker wanneer mensen in de zomer op hun winterbanden rond blijven rijden.
“Ja het profiel is toch minder dan 4mm, ik rij ze in de zomer wel op voor ik nieuwe koop”

Om vervolgens de hele zomer met weke bandjes rond te rijden die veel minder grip geven in de regen. En dan ook nog met droge ogen beweren dat “ze geen verschil merken”. De politie zou ze gewoon van de weg moeten halen.
Laten we meteen doorpakken door per merk en type band een aansprakelijkheidsniveau in te voeren. Voor A-merken geen aansprakelijkheid en voor goedkope banden die geen grip geven maximaal. Zomer en winter!

Wat een onzin.
Dit mogen ze niet gaan eisen.
Helaas is alles in deze wereld gebaseerd op geldelijk gewin en lobbygroepen die daarvoor de waarheid graag verdraaien en beslissers dat willen laten geloven. Winterbanden is daar een top voorbeeld van.

In heuvel- en bergachtige gebieden met veel sneeuwval zijn ze noodzaak. In ons platte kikkerlandje met bijna nooit een besneeuwde weg ronduit gevaarlijk. In alle omstandigheden met uitzondering van sneeuwprut op de weg presteert een winterband minder als een zomerband! Ontwikkeld voor sneeuw geeft het beperkingen op harde ondergrond. De lamellen wandelen over het asfalt en de footprint is minder. Gevolg is dat een zomerband ook bij koud, zowel droog als nat weer, een kortere remweg heeft en een hogere dwarsversnelling aan kan.

Zoek maar eens een onafhankelijke winterbandentest waarbij ook een zomerband mee mag doen. Vroeger nog te vinden met altijd de zomerband als winnaar, nu door grote geldelijke belangen verdwenen. Dan komt er nog bij dat het beeld van “veilige winterbanden” de bestuurder beïnvloed en die denkt dat hij nu best wel wat sneller kan terwijl dat in 99% van de tijd juist minder zou moeten zijn.

Conclusie: Zit je veel in de sneeuw dan is een winterband verstandig, maar wees dan voorzichtig als er geen sneeuw ligt. Rij je alleen in ons kikkerlandje wees dan extra voorzichtig op die ene sneeuwdag dat we toch allemaal stil achter elkaar staan en zorg dat je zomer en winter op zomerbanden met voldoende profiel rijdt. Dan pas ben je veilig bezig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).