De nieuwe Volvo XC60 is officieel!

Auteur: , 46 Reacties

Ja ja, de kleine broer van de gelauwerde XC90 is gepresenteerd.

De XC60 is verantwoordelijk voor 30 procent van de wereldwijde Volvo-verkopen. De verwachtingen voor de nieuweling zijn dan ook hooggespannen en Volvo blaast meteen hoog van de toren door te stellen dat dit de veiligste auto OOIT is.

Aan alle veiligheidssystemen kunnen we een complete zaterdag-special wijden, maar het belangrijkste dat je moet weten is dat de Volvo zelfstandig een rijstrook opschuift bij een naderende aanrijding als remmen geen uitkomst meer biedt. Ook kan de XC60 zelfstandig terug naar de eigen rijstrook sturen als de bestuurder het even kwijt is. Ook kan de auto onder bepaalde omstandigheden tot snelheden van 130 km/u zelfstandig rijden.

Motorinfo? Hebben we ook, zij het wat summier. De T8 Twin Engine-aandrijflijn uit de XC90 komt namelijk ook naar de XC60! 400 pk’s zorgen voor een 0-100 km/u acceleratie in 5,3 tellen. Dat is snel! Verder komt er een D4 met 190 pk, een D5 met 235 pk, een T5 met 254 pk en een T6 met 320 pk.

Qua connectiviteit doet de verse SUV niet onder voor andere moderne auto’s. Verdere specs en prijzen volgen in een later stadium, we laten jullie nu even alleen met de mega gallery.



46 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Heel erg gaaf!!
Even snel als een 997 in een Volvo SUV…
@wickedtheg: Ik ben benieuwd wat hij naar de 200+ doet
Van voren toch wel echt een van de mooiste SUV’s van nu, maar ik moet nog erg aan die achterkant wennen….
Een beetje variatie in het interieur had geen kwaad gekund toch? De V90/S90 en de XC60/90 hebben compleet het zelfde interieur, beetje origineler had wel gemogen.
Jammer dat de 5 cilinders verdwijnen, de souplesse van die motoren zijn niet te overtreffen.
@dieselkameel: ga ergens anders zeuren over die 5 cilinders zeg. Dat kennen we nu wel. En zet de dashboards maar naast elkaar. Genoeg verschil. Azijnpisser!
@volvo940polar: zegt de man in een 940 polar ? Qua motoren ben ik het wel meej d’n Kameel eens. Verkies mijn 850R blok ook ver boven die nieuwe 4 pitters.
@kennone: “?” Moest gezichtje met scheef uit hangende tong zijn
@kennone: ze lopen gewoon veel soepeler, de nieuwe blokken mogen dan misschien beter en sneller zijn, maar het rustige wat Volvo had zijn ze wel een beetje kwijt geraakt.
@dieselkameel: Beter zou ik niet zeggen. Probeer maar eens zonder een revisie de 5ton te halen met die nieuwe blokken. Ik denk dat dat nog niet misschien gaat.
@kennone: misschien nog nooit met een nieuwe 4 pitter gereden? Natuurlijk de 5 cilinder is baas maar de 4 cilinders van volvo zijn momenteel zeer rustig en doen eigenlijk niets onder voor een 5 of 6 cilinder. Wellicht zijn ze zelfs beter. Want qua gebruik kunnen wij het behoorlijk merken met onze t5 uit 2016. De oude 3.2 welke we ook hebben gereden was behoorlijk onzuinger. En minder krachtig
@volvo940polar: Wij hebben thuis nu de T5 4pitter in de xc60 zitten. En vind ht gewoon geen fijn blok/aandrijving. Ik zelf rijd dan een 850R met 4aut. En die rijd echt 10 keer beter. (Is ook sneller..) Verder zijn wij wel redelijk Volvo thuis en op de zaak. Hebben alle blokken gereden. Van de 1.6 D2 tot de V8 in de xc90. Maar die nieuwe blokken zijn gewoon echt minder fijn. De t6 hebben wij ook in 6 cilinder gehad en nu in 4pitter. De 4 pitter is serieus minder zuinig en het olie verbruik is ook hoger.. Dus na mijn idee is heel dat downsizen totaal nutteloos.
@volvo940polar: die nieuwe 4 cilinders zijn toch echt wel ruk kwa verbruik hoor, sure op papier doen ze het goed maar in de echte wereld absoluut niet gewoon. Mijn moeder had een T6 XC60 (nog met 6 cilinder) reed gemiddeld 1 op 13 ermee, toen ik vorig jaar nog voor volvo werkte, weekend met de T6 met 4cil gereden (supercharger en turbo) maar kwam toch echt niet boven de 1 op 10, en dat was met echt zo zuinig mogelijk rijden…. kortom dat hele downsizen is alleen leuk op papier en verder absoluut niet, en ze klinken ook nog is slecht!
@spykerboy: kun je nagaan wat een 6 cilinder verbruikt bij gelijk afgegeven vermogen, nog meer! Want meer cilinders = meer wrijvingsverliezen = meer verbruik.
@volvo940polar: drink jij je azijn puur of met melk en suiker? Jezus wat een vage reactie man.
@dieselkameel: zeker niet. Maar om even bij het topic te blijven. Voor de 850 tijd waren alle volvo’s ook gwn een 4 cilinder.
Het is hier misschien als vloeken in de kerk, maar vind dit toch veel mooier dan de Stelvio.
@vopo: Ga je mond spoelen! Oh nee, je hebt gelijk. Vind ik dan he.
Ik moest er in eerste instantie heel erg aan wennen, maar ik ben de huidige designtaal van Volvo heel erg gaan waarderen. Het zijn allemaal heel erg mooie auto’s geworden, zeker als je ze vergelijkt met hun voorgangers. De XC90 is daar een goed voorbeeld van. Prachtige SUV terwijl ik geen fan ben van SUV’s. De S- en V90 idem dito en nu ook met deze XC60. Mooi ding met een strak interieur.
Heel mooi! Doe maar in blauw
Knappe opvolger, maar ik vrees dat hij wat minder tijdloos zal blijken dan zijn voorganger.
De opmerking over inwisselbaarheid van interieurs is ook wel terecht, maar mooi en comfortabel is het zeker. Dat heb ik al mogen ondervinden.
De veiligste auto ooit? Ik hoop het voor ze, want ze zijn mooi te kakken gezet door de Alfa Romeo Giulia…
Redelijk voorspelbaar, maar wel lekker strak. Wat ik wel bizar (en gaaf) vind is dat deze dus veiliger is en meer snufjes heeft dan de (veel) duurdere XC/S/V90. Zou voor mij al genoeg reden zijn om de 60 te kiezen. Als ik in de markt zou zijn voor een Volvo. Voor mij toch de Stelvio als het hoog op de poten moet.
V90 X XC90 = XC60
@autoblogger, wanneer komt de dubbeltest XC60 vs Stelvio?
Weinig verassends, maar oh wat issie mooi! Erg goed opgedroogd.
@IJoost
Ben ik ook erg benieuwd naar. De Stelvio zal beter sturen en de Volvo zal punten pakken op bouwkwaliteit.
@vopo: en de looks?
Twijfel nog een beetje, maar neig toch naar de Volvo…
@vopo: Als je het zelf van tevoren al weet, hoeft die test ook niet meer! Iets met ‘een vooroordeel is de wijsheid der dwazen’…
Weer een schitterende auto van Volvo! En wie zegt dat het allemaal weer het zelfde is kijk dan naar bmw, audi en mercedes vind ik toch stukje extremer…
Hopelijk is de aandrijflijn van de Twin Engine wat verfijnder dan in de XC90 want daarvan zijn de reviews niet bepaald positief.
Erg mooie auto! Was ook wel te verwachten gezien de huidige designtaal van Volvo. Alleen heeft deze wat mij betreft wel een probleempje, of beter te weten: 3 probleempjes genaamd Stelvio, Velar en F-pace. Die vind ik allen een stuk fraaier.
Zo’n T6 Polestar is super dik!
@dutchdriftking: is gewoon polestar opsmuk echte polestar moet nog kome. Denk ik soort van sq5 tegenhanger
@bmwm3gtr: Klopt, maart het ziet er wel heel dik uit!
ik word hier hebberig van. Maar zal em voorlopig nog niet kunnen betalen. Misschien over een jaartje of 5 :)
Wat een schitterend interieur, zeker met dat lichte hout.
XC60 met 400pk, lekker hoor! Ziet er ook strak uit zowel exterieur als interieur
Hahahah T6…..noem het maar T4 met je 4 cilinder
@730ld: het is allemaal een 2L 4cyl het is gewoon hoe hoger het nr hoe meer vermogen ;)
@730ld: zoek eens de specs van de nieuwe 530i op en ga dan verder met lachen.
Verschrikkelijk lelijke achterzijde. Alles aan de auto is mooi, behalve de achterkant. Daar slaan ze toch echt de plank mis en dat doet me als Volvo liefhebber pijn.
@draaiiorgel: Dat is het nieuwe passieve beveiligingssysteem tegen bumperklevers.
Zonde dat ze alleen nog maar van die 4 cilinders maken, die zuipen nog meer dan de oude 6 cilinders namelijk in de top modellen (spreek ik uit ervaring!!)
@spykerboy: dat is technisch onmogelijk. Een moderne turbo geblazen 4 cilinder is van nature zuiniger dan een 6 cilinder, minder cilinders is minder verliezen, minder gewicht, die is gewoon zuiniger. Misschien is de motor door de turbo sneller en rijdt je er dus vlotter mee en verbruik je daardoor meer, maar dat ligt aan de gebruiker, niet aan de techniek.
@spykerboy: mijn ervaring is minder verbruik maar meer vermogen. Het geluid van mijn viercilinder valt wel tegen. Dat is dan ook het enige nadeel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).