• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwste KTM X-Bow is een racemonster

Auteur: machielvdd, gepost 26 februari 2020 om 12:18 – 19 Reacties

KTM X-Bow GT2

KTM zoekt het hogerop met de X-Bow.

Het Oostenrijkse KTM is bekend als fabrikant van motorfietsen, maar autoliefhebbers moeten natuurlijk ook meteen aan de X-Bow denken. Deze lichtgewicht sportwagen stond garant voor een stevige dosis rijplezier. Van de X-Bow verscheen later ook een dichte GT4-racevariant. Nu komt KTM met een nóg extremere X-Bow.

Waar de oorspronkelijke X-Bow uit 2007 oneerbiedig gezegd nog veel weg had van een skelter, kan dat niet gezegd worden van deze X-Bow GT2. Dit is een totaal andere auto geworden. De auto ziet eruit als een circuitmonster en dat is het dan ook.

KTM X-Bow GT2

De cijfers liegen er niet om. De auto weegt slechts 1.000 kg, maar beschikt over 600 pk. Dit vermogen hebben de Oostenrijkers uit de 2.5 TFSI van Audi weten te peuteren. De X-Bow had oorspronkelijk een viercilinder, eveneens uit de schappen van Audi. Later kreeg de auto ook de vijfcilinder uit de RS3, die dus ook zijn weg heeft gevonden naar deze GT2.

De auto moet deel gaan nemen aan de nieuwe GT2-raceklasse van SRO (Stéphane Ratel Organisation). Daarin zal de KTM het op moeten nemen tegen onder meer de Porsche GT2 RS Clubsport en de Audi R8 LMS. De auto is dus enkel en alleen bedoeld voor circuitgebruik. Het zou natuurlijk leuk zijn als er een straatversie zou komen, maar daar wordt nog niet van gesproken.

Voor de X-Bow GT4 had KTM de handen ineengeslagen met de mannen van Reiter Engineering. Ook deze GT2 is in samenwerking met dit Duitse bedrijf ontwikkeld. Meer details over dit monster laat KTM nog niet los, maar het is nu al een indrukwekkende wagen. De concurrenten kunnen hun borst in ieder geval natmaken.

Ook interessant!

  • ktm rc 8c
    Ktm lanceert €35k trackspeeltje: RC 8C
  • Video: Instagrammer tikt 363 km/u aan in GT2 RS
  • Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
    Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

gt2, ktm, Racing, x-bow

Vorig bericht: « Zoveel kost een korte Land Rover Defender
Volgend bericht: Marc Philipp Gemballa treedt in de voetsporen van zijn vader »

Lees Interacties

Reacties

  1. barendbotje zegt

    26 februari 2020 om 12:24

    Budget senna? ?

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      26 februari 2020 om 14:24

      @barendbotje: maar dan mooier

      Login om te reageren
      • barendbotje zegt

        26 februari 2020 om 14:36

        Zo moeilijk is dat ook niet

        Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    26 februari 2020 om 12:37

    De vorige X-Bow was vormgegeven door Kiska in Oostenrijk. Ben benieuwd of ze ook deze gepend hebben.

    Hij ziet er in elk geval erg tof en inderdaad een stuk volwassener uit.

    PS mijn complimenten voor de recente updates op de website. Eindelijk een edit functie en de puntjes weer terug. Bravo!

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      26 februari 2020 om 13:38

      @sketcher: Klopt, dit design komt ook van Kiska

      Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      26 februari 2020 om 13:44

      @sketcher: het design van alle KTM producten (ook Husqvarna) komt allemaal van Kiska af

      Login om te reageren
  3. skinny058 zegt

    26 februari 2020 om 13:17

    600pk, 1000kg…dat is zoooo begin jaren 90 (McLaren F1)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 februari 2020 om 14:06

      @skinny058: alleen gok ik dat deze geen stukken van mensen kost.

      Login om te reageren
      • joran02 zegt

        26 februari 2020 om 23:28

        @simonmc: wat!?

        Login om te reageren
  4. mpgc zegt

    26 februari 2020 om 13:35

    Ik vind de GT4 en deze GT2 er erg gaaf uit zien. Maar het zijn helaas alleen race uitvoeringen. Vindt het eigenlijk raar dat de GT4 voor GT4 wedstrijden gehomologeerd is. Wijkt wel erg af van de basisauto.

    Login om te reageren
  5. iphonistvongates zegt

    26 februari 2020 om 13:53

    Goed gelukt en die Audi motor past onzettend goed in zo’n configuratie. Groot vraagteken is hoe de handling & trackion zal zijn zonder 4WD.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2020 om 14:13

    Hij is fijn! De vraag rest alleen nog, willen we voor een dagje ultiem plezier op het circuit met een 5 pitter deze, of een Donkervoort?

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      26 februari 2020 om 14:35

      @dutchdriftking: Ik zou de Donkervoort nog niet overwegen als dit een optie was.

      Login om te reageren
    • schuiftrompet zegt

      26 februari 2020 om 15:30

      @dutchdriftking: geen idee, heb dit nooit mogen ervaren. Heb laatst wel in een GTO meegereden (eerste model met 2.5, 380 pk) en dat was echt een bijzondere ervaring. De oude xbow zou ik nieteens overwegen maar dit ziet er wel erg goed uit, en het blok is minstens zo leuk. Die donkervoort heeft tot in zijn 3 wielspin op semi slicks, vraag me af hoe het met 600 pk is…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        27 februari 2020 om 07:59

        @schuiftrompet: Oke, nu ben ik serieus jaloers! Het verschil tussen deze en de Donkervoort is 300kg, wellicht maakt dat een verschil in het kwijt raken van het vermogen?

        Login om te reageren
        • schuiftrompet zegt

          4 maart 2020 om 19:21

          @dutchdriftking: dat is op zo een klein gewicht een behoorlijk verschil lijkt me. De donkervoort is een voor-middenmotor en de xbow een achter – middenmotor of zelfs boven de achteras. Die combinatie kan denk ik het verschil maken!

          Login om te reageren
  7. 87sandyd zegt

    26 februari 2020 om 18:54

    600pk uit de vijfpitter. Audi wordt wakker en maak dit zelf, in een sportcoupe. Vind het nog steeds jammer dat die ur quattro concept niet in productie is gegaan.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 februari 2020 om 07:58

      @87sandyd: Inderdaad doodzonde, wat een schitterende wagen was dat!

      Login om te reageren
  8. sanki zegt

    26 februari 2020 om 20:24

    Persoonlijk had ik wel een andere naam bedacht ervoor. Dit kun je geen X-Bow meer noemen. Dat was toch meer de auto die samen met de Ariel Atom als open racer te boek staat. Die als volledige dichte cockpit is dat niet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North