• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De perfecte modificatie voor een 205 GTI is hier

Auteur: Loek, gepost 3 september 2024 om 11:52 – 11 Reacties

Er is bijna veertig jaar na dato een manier om je Peugeot 205 GTI cooler te maken.

Snelle Peugeots, dat was ooit een hele beleving. Afgelopen week bij het presenteren van een coole 208 die zijn voorouders probeert te eren, namen we het al even door. Een Britse firma genaamd Tolman vindt de 205 GTI ook cool, cool genoeg om er een nogal geflipte ‘restomod’ van te maken. Wel eentje uit de categorie ‘lekker gewoon gebleven’: vooral het uiterlijk laten voor wat het is en onderhuids de boel lekker op stelten zetten.

Velgen

Iets waar een Peugeot 205 GTI nog erger schittert in eenvoud dan op andere plekken: de velgen. Je kent waarschijnlijk twee designs, boven en onder afgebeeld. Voor beide geldt dat het een extreem eenvoudig ontwerp is, de ‘vroegere’ velgen die je kent van de 1.6 zoals onderstaand zijn gewoon hele simpele velgjes met een Peugeot-naafkapje. De onwetende toeschouwer zou zeggen dat het de stalen velgen zijn waar je je winterbanden omheen bevestigt. Het zijn ook die velgen die je kent van de geflipte Peugeot 205 Turbo 16-rallyauto.

Tolman besloot om iets te doen met die velgen. Het design bood de perfecte basis voor een optionele set velgen voor hun restomod. Wel moesten de velgen voor het hele effect wat vergroot worden naar 15 inch. Het stalen velg-effect is er dus nog, maar dan met een iets duidelijkere lip.

Meer ruimte

Ergens is het dus zonde voor de authenticiteit van de Peugeot 205 GTI, maar er is een praktische reden om de ‘Turbo 16’-velgen van Tolman te kiezen. Dankzij een aluminium constructie zijn ze lichter dan de standaard units en door de grootte van 15 inch passen er makkelijker grote remmen onder. Voor het extra geweld dat Tolman toevoegt wel zo fijn. Oh ja, en ze staan iets verder naar buiten.

Kopen mag, dat gaat je wel 1.440 pond of 1.710 euro. Da’s duur voor een setje velgen voor een 205 GTI, maar 205 GTI’s worden zelf ook duur. Helemaal door alle spullen die Tolman er verder aan toevoegt.

Ook interessant!

  • Niet te versmaden Peugeot 205 GTI heeft perfecte kilometerstand
  • Dit is de dikste Peugeot 205 van Nederland
  • Junkyardrace XVII video: crash met 206 GTI!
  • Mijn Auto: Volkswagen Polo GTI van Rik

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

205, gti, Peugeot, tolman

Vorig bericht: « Gespot – Een hele dikke Renault
Volgend bericht: Cupra Terramar: de betere Tiguan? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tmenges zegt

    3 september 2024 om 12:18

    Nee doe mij dan toch de originele maar..

    Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    3 september 2024 om 12:22

    Nee nee nee

    Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    3 september 2024 om 12:25

    De 205-jes worden duur doordat de originele versies gekoesterd worden.

    Dus gewoon niet gaan verkloten met allerlei nep zooi.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    3 september 2024 om 12:58

    -edit:check-

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    3 september 2024 om 13:09

    Blijf de velgen van de 1.9 dan toch mooier vinden.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 september 2024 om 14:19

      Eensch

      Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    3 september 2024 om 13:19

    -edit:check-

    Login om te reageren
  7. RickB zegt

    3 september 2024 om 13:21

    Kiek eens, banden uit 2019 (week 32) en van Russische makelij.
    Is het nieuws nou zo oud, of zijn dit gewoon stokoude banden?

    Verder zeg ik: Doen!

    Login om te reageren
  8. fiscaal zegt

    3 september 2024 om 14:24

    Lijkt wel heel erg op de integrale velgen.

    Login om te reageren
  9. sleeperking zegt

    4 september 2024 om 00:15

    Afgrijselijk, op zich is het idee om ze wat te vergroten niet verkeerd maar hou de rest ajb hetzelfde. Kernen naar buiten halen is overigens nog nooit een velg mooier van geworden.

    Login om te reageren
  10. degrotemuis zegt

    4 september 2024 om 07:29

    Bestaan er ook 1.6 wielen met naafkapjes? De mijne hadden geen doorlopend naafgat. Maakte het balanceren ook iets dat niet iedere garage kon doen. Die Tolman wielen zijn het zo toch net niet. Ze lijken best op de Turbo 16 wielen, maar toch minder. Misschien door de hogere velgrand? Als je die inch extra nodig hebt voor de remmen, zou ik qua looks liever de 15 inch 1.9 Speedline wielen pakken dan deze.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North