
Goed opletten in je spiegels.
Er was nogal wat te doen om de aanbesteding voor nieuwe auto’s bij de Nederlandse politie. Eerdere aanbestedingen verliepen niet zo netjes (eufemisme du jour) en dus moest de boel nu wél volgens het boekje verlopen. Mercedes ging er uiteindelijk met de felbegeerde order vandoor. De komende vier jaar is het dus oppassen geblazen voor de Vito en de B-klasse met rood/blauwe strepen.
Vandaag werd bekend at ook voor de levering van nieuwe motoren partners zijn gevonden. Motoragenten krijgen de beschikking over de BMW R 1200 RT en de Yamaha MT-07 Tracer. De Beemer is bedoeld voor verkeerssurveillance en de Jap voor surveillance in de wijk. Eind dit jaar moeten de eerste motoren worden geleverd.
De motoren zijn uitvoerig getest door bladiebla, dat kun je zelf wel invullen. Belangrijker zijn de keiharde specificaties zodat je weet of je je zorgen moet maken als een agent op zo’n ding het op jou heeft voorzien!
We trappen af met de BMW. Deze toerbuffel is voorzien van een 1.170cc tweecilinder boxermotor die 125 pk levert bij een koppel van 125 Nm. Presatiecijfers zijn bij motoren lastig te achterhalen, maar reken erop dat dit ding in minder dan 4 tellen naar 100 km/u sprint. De topsnelheid ligt volgens BMW boven de 200 km/u en rijklaar weegt de standaardversie een stevige 276 kg. Inderdaad: die raap je in je eentje niet op.
De Yamaha is zoals je verwachtte een stukje lichter. De MT-07 haalt 75 pk en 68 Nm uit een 689cc paralleltwin. Rijklaar weegt de Japanner 196 kg (zonder politie-uitrusting). Ook deze motor zal menig auto naar huis sprinten bij het stoplicht. De topsnelheid wordt helaas niet door Yamaha gecommuniceerd.
Die yamaha is van zichzelf al best een gaaf ding, kan me alleen niet voorstellen dat ie er mooier op wordt met alle politie accessoires erop… velgen hebben alvast de juiste kleur in ieder geval!
@uselessguy: wat word wel mooier met allerlei Nederlandse politie toeters en bellen?
@juniorclk: de oude politie Porsches!
@heat59: ik zie toch liever carrera of turbo er staan of martini Ipv politie, polizei of wat dan ook
@uselessguy: Ik kan me niet voorstellen dat de politie wakker ligt van hoe de motor er uitziet.
Gebruiksgemak / functionaliteit heeft nét wat meer prioriteit dan een “mooie motor”…
@senne: Chips nog niet gezien denk ik? :P
Kleine correctie: da’s de verkeerde MT-07, de Tracer is de touringvariant:
https://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2016/MT07TR/950-75/2016-Yamaha-MT07TR-EU-Tech-Black-Studio-005.jpg
De foto van de Yamaha klopt niet, dat is een gewone MT-07.
De Tracer ziet er zo uit:
http://www.cycleworld.com/sites/cycleworld.com/files/styles/large_1x_/public/images/2016/04/2017-mt07-tracer-first-look-image-33-2.jpg?itok=MNX3jbmy
@jack_abarth: Gaan we fixen!
@mauritsh:
De foto op de homepage vergeet je nu overigens ;)
@jack_abarth: da’s een cache dingetje. Als je ‘m in een andere browser opent zul je zien dat ie aangepast is :)
Die MT-07 is wel de lekkerste in zijn klasse. Als ik de motorbladen mag geloven ook het meest bruikbaar, wendbaar en krachtigst.
@kars: zeker! Heb er zelf eentje. Ultieme stadsmotor met bergen koppel.
Maar rijdt BMW nu niet op de 1600? Dan gaan ze wel een stukkie achteruit op vermogen. Verder prima motoren!
@peewee05: Wat ik kan vinden rijden ze al een flinke tijd met 1200 modellen.
@peewee05: die 1600 hadden ze alleen rond Den Haag. De rest heeft altijd al de 1200 gehad. Die 1600 is ook totaal ongeschikt want niet alleen is die minder wendbaar, vooral kan die motor het werk niet aan. Zo kunnen ze absoluut niet tegen een koude start en dan vol moeten werken. Iets wat geregeld voor komt.
@lekbak: Maar er komt wel een goddelijke geluid uit die zespitters! Zeker als ze ze vol opendraaien bij van die ambu/vip begeleidingen. Maar inderdaad verder een veel te groot ding met onderhoudsgevoelige techniek.
Huhh? Ik zit toch op Autoblog? Voor motoren ga ik wel naar Motoblog. Waarom is dit geen advertorial?
@viezefreddyw: Nu nog iets over komkommers en je hebt ze allemaal gehad!
@mauritsh: Jammer dat hier geen aandacht wordt besteed aan andere autosport naast de Formule 1.
Het is hier net een Max Verstappen fanpage.
Zit ik soms op Funda?
Tot zo ver Autoblog Boulevard.
@viezefreddyw: Audi-oliegrappenblog, Alfa 159 blog
@MauritsH: zo jij bent gaauw op je pikkie getrapt
@kraai: ik denk dat @viezefreddyw wel begreep dat ik het met een knipoog bedoelde. Nu jij nog! :)
@MauritsH: gelukkig kun jij wel je reactie aanpassen
@kraai: Je slaat de plank aardig mis.
@MauritsH: huizenblog jongens, huizenblog.
@2wheeler: *fundablog
@mauritsh: vergeet groenlinksblog niet.
Mensen nemen al bijna afscheid van autoblog vanwege de elektro boeman.
@viezefreddyw: het stinkt, maakt lawaai, verstookt een hoop brandstof en het is snel. Prima toch?
@lekbak: dat is de gemiddelde politicus
Die 1200 is sowieso op de snelweg niet echt een baas. De top ligt inderdaad boven de 200. Maar dan moet je niet teveel tegenwind hebben. Verder wel prima machines voor dat werk trouwens.
Goede keus ook voor die yamaha. Stuk beter dan die overgevoelige bmw’s voor in de stad.
Beide zijn erg mooie motoren! @MauritsH , je weet toch wel dat de BMW motoren geen Bimmers zijn hè? :P
@c220amg: Oei, da’s een hele dure fout! Beemer! Dank :)
De doorgroei mogelijkheden binnen het korps zijn fantastisch:
Van benenwagen naar mountainbike, naar Yamaha MT-07 geschikt voor A2 rijbewijzen. Zodra je dan een grote jongen bent mag je met je A rijbewijs op een dikke BMW rijden.
@vetnek: Gaan ze de MT-07’s begrenzen bij de politie dan?
@vetnek: en daarna, als je echt goed bent, dan staat er een glimmende Mercedes B klasse op je te wachten…
@vetnek: ik denk dat jij lichte motoren nu ernstig aan het onderschatten bent. Dit soort spul is daadwerkelijk sneller en beter dan zware powerhokken.
@vetnek: je vergeet het gegeven paard, die je niet in de bek mag kijken anders beledig je een ambtenaar in functie
Prima brommers hoor! Die jap is een lekker ding met voldoende koppel, rap zat in en rond de stad. De BMW is een beetje de standaard keus. Kan alleen op de snelweg dikke auto’s niet bijhouden. Tegen de 200 km/h is de koek wel op.
@trustmeiamanengineer: Ik heb onlangs in Duitsland (natuurlijk) met mijn R1200RS regelmatig sneller dan 220 gereden en dat gaat heel soepel. Of je überhaupt met een motor de Audibende wilt klemrijden, is een andere vraag.
@crashingduke: je hoeft ze niet klem te rijden, ze crashen toch wel
@juniorclk: Dat is ook weer zo.
Niet al te spannende prestaties voor dergelijke motoren,
Je weet nu al welke motoren geregeld in de werkplaats staan. Wellicht kunnen ze er nog een overgebleven dieselblok in hangen!.
Die BMW doet standaard 225km/u, dus met politiespul zal het ietsje lager zijn. MT-07 vind ik vooral leuk als moto cage variant, maar snap wel dat ze voor de tracer kiezen bij de prinsemarij.
Hoezo, die til je niet op? Ik heb echt geen moeite om mijn r1200 weer op 2 wielen te zetten als hij per ongeluk op zijn zij gaat. Je moet wel weten hoe je het moet doen.
@dutchking: je moet weten wat je doet, dat doet een agent bij voorbaat al niet, en het zal ook dan gewoon te zwaar zijn voor zo’n man die niet verder geleerd heefy
@juniorclk: volgens mij kunnen die motoragenten best rijden
@juniorclk: wow… Ik heb wel verder geleerd maar het optillen van een zware motor kwam op de universiteit nooit langs.
@juniorclk: moet je ff op dumpert zoeken… was ook iemand uit mijn omgeving die dacht dat. Reed idd op het rechte stuk de bmw van de politie weg. Maar elke bocht verloor ie dezelfde afstand ook weer. Reden dat ie wegreed was omdat de politieagent geen toestemming kreeg om de achtervolging boven de 190km/h door te zetten heb ik achteraf gehoord. Gewoon gepakt in een dorp nog geen 20km verderop.
Had eerder verwacht dat de sjoemelaartjes uit Duitsland Ducati er door gedrukt zouden hebben.
@monsieurleloure: Beetje duur denk je niet? Daarnaast voorzie ik dan ook een hoger sterftecijfer onder motoragenten.
@monsieurleloure: allemaal aan de 1299 Panigale! ?
@gulli: dan ga ik te hard rijden! Puur en alleen al om ze van dichtbij te kunnen bekijken, wat een prachtige motoren zijn dat!
Nu nog agentmensen (m/v), die er mee kunnen rijden. Kwam vanochtend een agentmens (v) tegen, dat nogal wijfelmoedig met zo’n brommerT reed, rafelig door de bocht en langdurig vergetend, dat die knipper naar rechts weer uit moet als de bocht achter de rug is. Het agentmens (m), dat erachter reed, deed het overigens wel goed. Dat geeft hoop.
Je vraagt je af waarom, als we de politie porsches en daarna de hele snelwegpolitie hebben afgeschaft, we het nog steeds agenten aandoen om de hele dag op zo’n motor te moeten rondrijden?
Zelfs 276 kg raap je op…al kost het wat moeite?
2 jaar geleden een politiemuis achter mij aangehad..dat vergeet ik nooit meer:
Agent: ik had alle registers open en je reed bij mij weg!
Wat gebeurde er? 4 autos achtermij was hij de snelweg opgekomen, en ik kreeg bij maarsbergen tot veenendaal vrijbaan.. dacht hehe, ff zijn benen strekken!
van 130km/h tot 180km/h niet opgelet (was maar 200mtr denk) … kijk in mijn spiegel, heey er gaat een fiets mee
10sec later bij toch maar van het gas gegaan… mocht wel ff de beste man volgen..
sta je daar met knikkende knieen, hoe ga ik dat mijn vrouw vertellen dat ik moet gaan fietsen?
kwam er met een waarschuwing van af, hij zei dat hij niks kon meten (ging ook maar over 400mtr ofzo)
dus als de volgende generatie fietsen van de pliesie nog minder power hebben houden ze die baksteen (v70 r awd) helemaal niet meer bij (als ik wil) – maar krijg uiteraard wel gewoon de post..
@e36italia: je moeder zal trots op je zijn
@e36italia: Is die V70 R heel zwaar getuned? Anders wil ik graag wat zout bij je verhaal.
@silverarrow: Of de agent dacht niet dat hij hoefde terug te schakelen voor zo’n vinexcontainer en trok alleen z’n gas open.
@torsen: toestemming van de baas voor achtervolging op hoge snelheid, volgens mij mochten ze tot 180 oid erachteraan, hoger dan moet er iemand nadenken over veiligheid (alsof die agent dat dan zelf niet kan inschatten)
Niet al spannend prestaties voor een motorfiets.
Ik dacht dat ze voor de snelweg van die BMW’s waren afgestapt omdat de trillingen op lange termijn gehoorschade opleverden? Ze gingen toen over op Honda’s met een soepele 4 cilinder.
@w0o0dy: yup. Maarja, die Duitse lobby he…
Die BMW motoren zijn wel beesten.
@arias12: moet ook altijd aan een boze uil denken als ik ze in de spiegel zie
Topsnelheid van mijn gewone MT-07 is 200 max op rechte platte stukken.