Blauw carbon met gouden tintjes. Deze combinatie is niet per toeval uitgekozen door de opperbaas.
Blauw en geel zijn de kleuren van IKEA… en de Zweedse vlag. Daarom koos oprichter Christian Von Koenigsegg voor deze kleurencombi op een geconfigureerde Regera. De blauwe tint is overigens van een dermate donkere tint dat de hypercar wat paarsig oogt.
Het interieur is een knipoog naar het verleden van Von Koenigsegg. De eerste auto die hij samen met zijn toenmalige vriendin (nu vrouw) kocht was een zwarte Mazda Miata met een bruin lederen interieur. De Koenigsegg-oprichter heeft warme herinneringen aan deze tijd en besloot deze herinneringen te koesteren door opnieuw te kiezen voor een dergelijk interieur.
De keuze voor gouden velgen in combinatie met zijn motivatie voor de Zweedse vlag is natuurlijk gelul. Tijdens de Autosalon van Genève introduceerde Koenigsegg de mogelijkheid om wielen met een gouden coating te kiezen als optie voor op de Regera. Door deze keuze nu te maken brengt Von Koenigsegg deze optie opnieuw onder de aandacht.
Het gaat hier om een digitale configuratie die door de Zweedse autofabrikant op Facebook werd gedeeld. Het is niet aannemelijk dat Von Koenigsegg deze Regera daadwerkelijk gaat laten bouwen. Ze hebben hun handen vol daar in Zweden. Wie nu een order plaatst voor een Egg moet maximaal vijf jaar wachten op de levering.
39 reacties
Door deze kleine schaal van productie is alles nog behapbaar, zodat de extreme technische innovatie en kwaliteit gewaarborgd kan worden.
Opschalen vraagt ook om grote investeringen. Wellicht moeten ze dan ook verhuizen? Etc-etc. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Juist niet voor een kleine onafhankelijke onderneming.
Je maakt een denkfout. Je focust je enkel op die 5 jaar. Waardoor die 5 jaar veroorzaakt wordt laat je geheel buiten beschouwing. Ja, zo kan ik het ook…
Dat Pagani onder de 5 jaar levertijd zit kan komen door a) een minder complex product (motor en bak worden bijvoorbeeld kant-en-klaar ingekocht bij Mercedes) b) er is minder vraag naar een Pagani c) men heeft daar meer ruimte gehad om uit te breiden (ze zijn verhuisd), etc-etc.
En wat vind je dan een realistischer waarde? 4 jaar? Dan moet de capaciteit met 20% omhoog. Bij 3 jaar met 33% etc-etc. Alleen al een sprong in productie van 20% is voor een fabrikant niet zomaar de realiseren. En dan zijn ze eigenlijk nog nergens, want ook 4 jaar is lang.
Wat vind je eigenlijk van gelimiteerde productieaantallen? Kan dat wel? Want dan is de auto gewoon niet leverbaar. Dat is pas klantonvriendelijk (en onlogisch). In jouw ogen althans.
Nadeel van meer afzet is ook dat je andere functies wellicht moet vergroten zoals schade afhandeling, customer care etc. Zelfde verhaal echter, je weet niet hoe druk ze nu zijn en wellicht kan het allemaal gemakkelijk!
Vijf jaar is belachelijk en zal ongetwijfeld geld kosten omdat er minder wordt omgezet dan mogelijk. Als de eigenaar dat allemaal niet belangrijk vindt, prima :).
Met de huidige productiecapaciteit komen ze blijkbaar financieel prima uit. Ja, in theorie kunnen ze meer auto’s verkopen, maar zoals ik hier boven ook al schreef breid je niet zomaar je capaciteit uit.
Ik snap je punt wel, maar wellicht is dit nu precies waar ècht exclusief voor staat:
– zeer beperkt verkrijgbaar
– zeer hoge kwaliteitseisen
– kostbaar
Als je zulke waanzinnige wagens bouwt, kun je wel een potje breken bij je upper-class klanten die dus kennelijk bereid zijn om zo lang op dat product te wachten. Dat zegt al heel veel imho : )
“vrij simpel op te lossen”.
haha!
Je hebt echt geen idee wat daar allemaal bij komt kijken :-)
Wat vind jij dan wel acceptabel? 2,5 jaar? Daarvoor zouden ze dan dus de productiecapaciteit voor moeten verdubbelen. Heel grof gezegd moet dan alles x2.
Wil je mij even uitleggen hoe je dat “even makkelijk” doet als kleine fabrikant? Vergeet daar bij ook niet dat de K-egg auto’s extreem high tech en innovatief zijn, waarvoor ze maar bij een zeer klein aantal toeleveranciers aan kunnen kloppen.
Wie zegt dat je dan het model van 5 jaar geleden geleverd krijgt? K-egg upgrade zijn modellen constant. Je krijgt dus 5 jaar na dato gewoon een up-to-date model.
Het is niet alsof ze nu al aan je nieuw bestelde K-egg beginnen en dat deze pas na 5 jaar is afgerond.
Wij hebben daar helaas niet genoeg verstand van.
En misschien zijn ze met dingen bezig waar wij niks van weten…
Er staat zelfs een Egg te koop in Duitsland wat een heuse One off 1 is. op basis van de Agera RS
https://www.jamesedition.com/cars/koenigsegg/agera-rs/koenigsegg-for-sale-1191045
https://www.netcarshow.com/bugatti/2017-chiron/1024×768/wallpaper_1d.htm