• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

de Silva: ‘Vanaf 2008 Touchscreen voor elke VW’

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 november 2007 om 14:50 – 32 Reacties

VW Tiguan interieur met Touchscreen

VW-designer Walter de Silva heeft aangekondigd dat vanaf volgend jaar alle VW-modellen met een Touchscreen uitgerust zullen worden. Doel hiervan is het drastisch terugdringen van het aantal knopjes en schakelaars in het interieur, en tegelijkertijd het vereenvoudigen van de productie van de auto’s.

De Silva doet deze uitspraak in het blad Automotive News Europe. Volgens hem is het bedieningsgemak van een Touchscreen groter dan de traditionele knoppen. Bijkomend voordeel voor VW is dat ze de nieuwprijs van hun modellen weer een stukje kunnen opdrijven.

Overigens geldt deze beslissing alleen voor Volkswagen. VAG-dochters Audi, Seat en Skoda blijven bij hun huidige uitrusting. De nieuwe VW-filosofie zat waarschijnlijk al een tijdje in de pijplijn, aangezien het Up!-concept in Frankfurt ook al met een dergelijk systeem was uitgerust (bron: automobilwoche).

Ook interessant!

  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!

Nieuwste artikelen

  • Dit kost de elektrische Renault Twingo in Nederland!
  • Ford gooit roer om, cancelt drie elektrische modellen
  • Range, ruimte, knoppen: de Kia EV5 heeft alles. #test
  • Wopke Hoekstra doet water bij de wijn: tóch benzinemotoren na 2035
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, Volkswagen, walter-de-silva

Vorig bericht: « Reminder: Vanavond 21.00, TopGear, BBC2, afl. 5
Volgend bericht: Video: strepen trekken met de Mustang Bullitt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robin zegt

    11 november 2007 om 14:52

    Is dat standaard of optioneel… ook in een fox ofzo??

    Login om te reageren
  2. Barry zegt

    11 november 2007 om 14:53

    @Robin, jazeker! Kan je mooi de adaptieve cruise control en je Bang en Olufsen geluidssysteem in je VW Fox bedienen met je touchscreen ;)

    Login om te reageren
  3. CSL zegt

    11 november 2007 om 14:55

    Dat is zeker handig. Daar is BMW ook al jaren bezig mee.

    Login om te reageren
  4. arjontje zegt

    11 november 2007 om 15:11

    he he eindelijk een slim systeem.

    Login om te reageren
  5. JesperF zegt

    11 november 2007 om 15:19

    Audi komt in 2010 waarschijnlijk ook met touchscreen, in de nieuwe A6.

    Login om te reageren
  6. tommie zegt

    11 november 2007 om 15:26

    Kunnen ze hun modellen nog duurder maken.

    Login om te reageren
  7. Leozonderdeo zegt

    11 november 2007 om 15:39

    wat een ellende…

    knopjes 4 ever!

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    11 november 2007 om 15:44

    Nog meer afleiding onder het filerijden, vingerafdrukken van je touchscreen halen. Mooi systeem maar o zo kwetsbaar.
    Wat ik nu niet begrijp is dat een moderne auto niet meer lang mee mag gaan, zo lijkt het tenminste. Ik bedoel, denk je dat zo’n touchscreen 30 jaar mee gaat? Ik denk het niet.
    Ik ben zelf toch meer van het “less is more” principe.
    Onze auto heeft airco, elektrische ramen, achterruit- en spiegelverwarming, een cd-wisselaar en ABS. Dit waren de extra’s wat betreft electronica. Voordeel hiervan is, hoe minder er zit, hoe minder het weegt en hoe minder er kapot kan gaan.
    Dus eigenlijk duurzamer.

    Login om te reageren
  9. Jan C. zegt

    11 november 2007 om 15:48

    Dus, het is eenvoudiger te produceren, je zou zeggen goedkoper, maar volgens autoblog (of beter, Sir Smokealot) moeten de prijzen daardoor hoger worden. Staat dat laatste ook ergens of verzin je dat er bij?

    Ik denk trouwens dat gezien problemen met die touchscreen (zoals met de IPhone) het niet verstandig is knoppen weg te doen…

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    11 november 2007 om 15:51

    tja .. al die knopjes he ..
    je kan ook een auto op de markt brengen zonder al die onzin meuk er op ..
    tja .. consumenten he ..

    Login om te reageren
  11. smoke zegt

    11 november 2007 om 15:56

    @Jan C.

    Denk je dan niet dat een touchscreen wat duurder is dan knopjes?

    Login om te reageren
  12. Rubo zegt

    11 november 2007 om 16:35

    lijkt mij vrij onhandig.
    Knopjes kun je nog op de tast vinden, bij een touchscreen moet je sowieso naar het scherm kijken om te zien wat je doet… iedaal om te botsen tijdens het filerijden

    Login om te reageren
  13. Erikje zegt

    11 november 2007 om 16:41

    ik heb zo’n 7″touchscreen ding van Kenwood: de pictogrammen zijngroot genoeg zodat je (na enig oefenen) blindelings de boel kunt bedienen, dus geen extra risico’s tov knoppen.

    Login om te reageren
  14. W!d zegt

    11 november 2007 om 17:09

    ik ben helemaal pro touchscreen! Gebruik al jaren alleen maar pocket pc’s! Het ziet er strak uit en omdat het in de auto zit zal een touchscreen niet breken of iets dergelijks.. Een touchscreen hoeft niet per definitie veel duurder te zijn dan een conventioneel systeem doordat er maar 1 systeem nodig is om alles te bedienen.. daarnaast natuurlijk voor in de toekomst ook handig als er een laptop ingebouwd zit etc. En veel slechter dan de iDrive zal het qua bedieningsgemak niet zijn :)

    Login om te reageren
  15. Spirit of extacy zegt

    11 november 2007 om 17:16

    Ik wens een radio en kunnen kiezen of het warm of koud moet zijn in mijn auto en of die lucht naar mijn voeten of voorruit blaast. en een verwarmde achterruit. en lichten en ruitenwissers. Alle andere speelgoedjes irriteren mij en zijn algemeen zeer overbodig.

    elektrisch instelbare stoelen, in de tijd dat je het menu hebt gevonden staat die stoel al lang goed wanneer je ze manueel versteld. De geluidsinstllingen zijn ook overbodig je hebt er maar één nodig, een goede. Elektrisch inklapbare spiegels kunnen misschien wel handig zijn als ze werken, nu en binnen 15 jaar.
    Alleen homo’s zijn bezig met de snelheid waarmee de binnenverlichting uit gaat.
    (-edit: voor op de donkere parkeerplaats?-)

    James May zij over de Dropead coupe dat het als een butler alles al in orde maakt voor jouw. Dat is wat je echt zoekt in een auto, ééntje die goed is als hij geleverd wordt, niet dat je nog twee dagen moet gefrustreerd rondlopen over hoe je alles wil instellen.

    De gps is een tomtommeke, zo heb ik in iedere auto één en met mijn voorgeprogrammeerde adressen.

    het zijn allemaal van die dingen die je als optie kiest om een leuke wagen te hebben, maar na een maand gebruik je het niet meer. Allemaal geldverspilling, extra gewicht en mogelijke kans op fouten.

    Login om te reageren
  16. Rick zegt

    11 november 2007 om 17:16

    Het zit al standaart in de Touareg!

    Login om te reageren
  17. Spirit of extacy zegt

    11 november 2007 om 17:20

    Zij=zei
    en geluidsinstellingen is met e tussen t en l

    ’t is nogal donker

    Login om te reageren
  18. W!d zegt

    11 november 2007 om 17:32

    @Spirit of extacy: wil nog niet zeggen dat die dingen die jij zegt niet gemakkelijk te integreren zijn in een touchscreen! Tomtom is ook touchscreen btw;)

    Login om te reageren
  19. 750i zegt

    11 november 2007 om 18:26

    Het zal wel een saaie boel worden in toekomstige auto’s. Als ik de binnenkant van een e38 BMW 7-serie vergelijk met de binnenkant van een e65/e66 7-serie dan vind ik de binnenkant van eerstgenoemde vele malen mooier. Zeker als het avond is lichten de lampjes van alle knopjes mooi op. Dus geef mij maar de ouderwetse knoppen i.p.v een touchscreen.

    Login om te reageren
  20. Chief_S5 zegt

    11 november 2007 om 18:48

    Nee, doe maar touchscreen EN knopjes. Maar GEEN touchscreen alleen! Anders wordt het interieur zo saai en dood, vooral in de avond. Knopjes heersen! :)

    Login om te reageren
  21. Tinos zegt

    11 november 2007 om 18:49

    Leuk zo’n touchscreen maar hoe zit dat in het donker, dan heb je een enorme lichtbak die je zicht voor je bederft. De Jaguar XJ heeft overigens een erg handig touchscreen systeem: dat kan je (de navigatie althans) niet bedienen als je rijdt. Dat moet vanwege de VS… Handig hoor, erg over nagedacht.

    Login om te reageren
  22. Robin zegt

    11 november 2007 om 19:11

    @barry,

    Wordt zo’n fox toch ineens een beest van een wagen.

    Login om te reageren
  23. luwek zegt

    11 november 2007 om 19:32

    een touch-screen zal idd duurder zijn dan knopjes, maar het productie proces zal waarschijnlijk wel vergemakelijkt en verkort worden denk ik zo… en dat zou moeten lijden tot kostenbesparing (als ze slim zijn:P)

    Login om te reageren
  24. Joost zegt

    11 november 2007 om 21:27

    Geef mij maar lekker knopjes, die weet ik tenminste blindelings te vinden, zodat ik op het verkeer kan blijven letten. Minder storingsgevoelig en het voelt gewoon beter aan. Dus hopelijk wordt het een optie en al helemaal geen trend voor andere automerken, ik heb namelijk een hekel aan touchscreens…

    Login om te reageren
  25. speedlimit zegt

    11 november 2007 om 22:43

    Liever geen touchscreen…’n knopje is makkelijker te vinden en nauwkeuriger.
    Als je tijdens ’t rijden nog moet zoeken op ’t scherm dan wordt ’t er niet veiliger op in ’t verkeer.

    Login om te reageren
  26. Nick zegt

    11 november 2007 om 22:50

    Makkelijk om climatronic te bedienen.

    Login om te reageren
  27. Sander zegt

    11 november 2007 om 23:27

    Zonde, die knopjes zijn juist goed en vullen het interieur mooi op! hoe meer (design)knopjes (aluminium)metertjes en (traploze)hendeltjes, hoe beter!

    Login om te reageren
  28. Tinos zegt

    12 november 2007 om 09:43

    Wordt dan wel lachen bij Volkswagen: touchscreen met allemaal loze “knopjes” voor wie niet alle opties en pakketten wil…

    Login om te reageren
  29. Jeffrey zegt

    12 november 2007 om 10:08

    In de toekomst dus een kwestie van wat extra knopjes enablen/aanzetten en je hebt ineens extra features in je auto :)

    Login om te reageren
  30. Jan C. zegt

    12 november 2007 om 11:20

    @Sir: Wat kost een IPhone? Denk eens wat je bespaard aan bekabeling… ik denk dat het daadwerkelijk minder kost (maar ook minder betrouwbaar is)

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    12 november 2007 om 19:52

    Touchscreen? Dat heeft Jaguar toch allang?

    Login om te reageren
  32. Tombnolz zegt

    13 november 2007 om 10:45

    Moeilijk kwestie… Zoals 750i al schreef: ’s avonds is dat toch zo mooi hé, al die knopjes in dezelfde kleur… Ik vind middenconsoles met veel knopjes eigenlijk heel mooi om zien. ’t Geeft een hightech-gevoeln beetje zoals in de cockpit van een vliegtuig. Vergelijk maar eens een Saab 9-5 van voor de laatste face-lift met een BMW 5…

    Maar anderzijds is touch screen echt wel een prima uitvinding. De virtuele knopjes kunnen dan van plaats wijzigen, zoals op je gsm-schermpje. Mij lijkt touch screen makkelijker te bedienen dan interfaces (zoals bvb iDrive).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North