De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911

Auteur: , 35 Reacties

Eigenlijk is dit de 911 zoals een 911 hoort te zijn.

Gelukkig zijn er nog altijd automobiele verrassingen. In dit geval is het deze gele Porsche die je op de afbeeldingen ziet. Toen de geruchten rondgingen van een 911 R hoopte ondergetekende dat het een kale 911 Carrera zou zijn. Een back-to-basics 911. Gewoon een Carrera, maar dan zonder alle elektronische ongein en misschien met een paar hardware upgrades. Uiteindelijk werd het gewoon een handgeschakelde 911 GT3 zonder achterspoiler. Dat klinkt wat neerbuigend voor zo’n bijzondere auto, maar aangezien de nieuwe 911 GT3 leverbaar is met dezelfde specs (wel een handbak, maar geen spoiler), klopt het wel. Gelukkig is Porsche de ‘gewone’ 911 purist niet vergeten en is er een puurdere versie van de basis Carrera, de 911 Carrera T.

Wil je een auto sneller maken: voeg extra vermogen toe. Wil je de auto daadwerkelijk beter maken: maak ‘m lichter. Dat hebben ze met de 911 T gedaan. Zo is de achterbank verwijderd en ontbreekt het infotainment systeem, alhoewel beide opties kosteloos geleverd kunnen worden. Een gevalletje ‘patatje met zonder mayonaise’, dus. De geluidsisolatie staat op een lager niveau, mede door het dunnere glas van de achterruit en achterste zijruiten. Alles bij elkaar opgeteld scheelt dat zo’n 20 kilogram ten opzichte van een reguliere 911 Carrera.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Ok, 20 kilogram lijkt eigenlijk vrij weinig. Aan de andere kant, de ‘achterbank’ bij een 911 stelt weinig voor. Heeft deze gewichtsbesparing effect op de prestaties? Ja, alleen niet zoveel. Motorisch is de 911 Carrera T gelijk aan de 911 Carrera. Dus een 3.0 liter zescilinder boxer met twee turbootjes. Het maximum vermogen is 370 pk bij 6.500 tpm. Het maximumkoppel is 450 Nm, al leverbaar vanaf 1.700 tpm. Prima waarden voor een basismotortje.

De 0-100 km/u sprint duurt nu 4,5 seconden met de handgeschakelde versie, dat is een tiende sneller dan de gewone Carrera. Komt dat puur door 20 kilogram minder? Nee, de overbrengingen van de transmissie zijn iets ingekort. Ondanks dat het een relatief basale 911 is, zijn de prestaties best puik te noemen. 0-200 km/u duurt slechts 15,1 seconden. Ga je voor de PDK-transmissie, dan haal je de 100 km/u in 4,2 seconden en de 200 km/u in 14,5 seconden. Beide varianten hebben een topsnelheid van 290 km/u. De PDK-variant is wel zwaarder dan de 911 Carrera T met handbak: precies 20 kg. Verrek, al het voordeel als sneeuw voor de zon verdwenen. Je moet dus de handbak hebben.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Waanzinnig leuk, nóg een nieuwe variant van de 911. Maar waar kunnen we de 911 Carrera T dan aan herkennen? Komt ie. De voorspoiler is iets anders en je krijgt standaard Agaatgrijze ‘Sport Design’-spiegels. Deze kleur komt ook terug in het logo op de achterkant. Porsche rept ook over de verticale spijlen, maar die hebben alle 991’s van ná de facelift. De 911 Carrera T heeft standaard het sportuitlaatsysteem met zwarte eindpijpen, net als de 911 Carrera GTS. Het kleurenpalet voor de 911 Carrera T is eenvoudiger dan bij de 911 Carrera. De standaardkleuren zijn zwart, wit, Indisch rood en Racinggeel, net als bij de gewone 911 Carrera. Er is minder keuze uit metallic kleuren, je kan alleen kiezen uit GT-zilver, diepzwart en Carrerawit. Ook zijn de speciale kleuren Lavaoranje en Miamiblauw leverbaar. 1 tint grijs dus, geen 50. De velgen zijn gewoon de 20″ Carrera S-wielen, maar dan in het titaangrijs gespoten. Dat is wel jammer, de 19″ velgen zouden beter bij dit concept passen.

Leuk allemaal, die uiterlijke verfraaiingen. Als je in zo’n 911 Carrera T zit, merk je dan ook dat het iets bijzonders is? Mwah. Porsche spreekt zelf van een puristisch interieur. Dat klopt ten dele. Ja, je kan de PCM-unit (radio, navigatie etc) weglaten en de achterbank is niet verplicht. Maar dat is slechts 20 kg, dus geen hond die dat weglaat. Kun je beter een tijdje geen toetjes eten en de chips overslaan. Standaard heb je de beschikking over ‘Sport-Tex’ sportstoelen. Optioneel zijn sportkuipen beschikbaar. In die stoelen is een ‘911’-logo gestikt. Je krijgt standaard het kleinere ‘GT’-sportstuurwiel met rijmodus schakelaar. Speciaal voor de 911 Carrera T is de kortere versnellingspook met een schakelpatroon uitgevoerd in rood. Verder zijn er kleine verschillen in de afwerking qua kleuren. Je kan kiezen uit Racinggeel, Indisch Rood en GT-zilver.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Dan de hardware: de 911 Carrera T heeft meer upgrades ten opzichte van een gewone 911 Carrera. De Carrera T staat 10 mm lager dankzij het PASM onderstel. Ook kun je kiezen voor achterwielbesturing, een optie die je niet kunt krijgen op een gewone Carrera. Ook heeft de Carrera T het Sports Chrono pakket, maar dan zonder de stopwatch in het midden. Als klap op de vuurpijl heeft de 911 Carrera T een mechanisch sperdifferentieel.

Je kan de 911 Carrera T per direct bestellen. De 911 Carrera T met handbak kost 149.016 euro. Begrijp je helemaal niets van deze auto dan kies je voor de PDK-automaat, ben je wel iets goedkoper uit. Deze kost namelijk 143.100 euro. Dan een klein beetje context. Een standaard 911 Carrera met handbak kost 124.968 euro (118.700 euro voor de PDK) en een 911 Carrera S kost 143.668 euro (135.500 euro voor de PDK). Je kan de 911 Carrera T per direct bestellen. De eerste exemplaren worden in januari 2018 geleverd. Een kort filmpje van de Carrera T zie je op autojunk.nl.



35 reacties

@willeme: noeste arbeid op de vroege maandagmorgen, repcet.
@jaapiyo: ’t Is nog geen morgen :D
@sulobb: jawel ;)
@willeme: 00:00 tot 06:00 is toch nacht? 06:00 tot 12:00 is toch morgen? Noest nachtarbeid dus. Wordt dat dan ook dubbel loon? ;)
Ik ga het artikel niet lezen – wel globaal bekeken -, maar kan zeggen dat het steeds minder leuk wordt… Constructeurs hebben blijkbaat het idee dat ze meer en meer moeten verkopen en dit doen ze door meer en meer varianten te toveren van eenzelfde model… Ik snap dat Dacia dit doet of VW of eender welk merk, maar niches invullen is/WAS) niet voor merken als Porsche. De dubbele uitlaat vind ik erg sexy (beetje aka E46 M3), maar verder kan ik er niet veel woorden aan schoon maken…
@sulobb: hé, niet meteen op de constructeurs gaan schelden! Dit komt van de marketing research/project man/vrouwen die zeggen dat dit is wat de klant wilt. Hier is 10 Euro, we hebben het vorige week nodig, aan de slag!
Hoop informatie voor een auto zonder achterbank en radio. Maar toch wel leuk dat ze wat meer de pure kant op gaan, mag alleen wel iets meer zijn!
Kun je beter en 911 Carrera S nemen met handbak
@mart144: De standaard 911 biedt meer rijplezier dan de S omdat je door het lagere vermogen de motor harder moet laten werken. Niet op het circuit natuurlijk, maar de meeste 911 rijders komen daar nooit. Op de openbare weg en leuke B-wegjes daarentegen haal je meer voldoening en beleving uit de standaard 911 dan de 911 S.
Kon je niet slapen Willem?
Hoezo heb je met de pdk geen voordeel van de gewichtsbesparing, neem aan dat de normale met automaat toch ook 20kg zwaarder is?

Marja, mocht ik ooit voor een 911 gaan dan werd het toch een targa met pdk, ben toch niet zo’n racetalent.
In dit geel, en met die handbak, ik willem!
Dat infotainment systeem is dus wel een ‘must have’. Wat een gat in het dashboard zeg!
@awesome: Ja, sowieso. Ziet er niet uit.
En je wilt toch sowieso een radio in je auto?
Wat ik ook “bizar” vind: Ze halen het infotainment systeem eruit voor gewichtsbesparing, maar de elektrische zetels laten ze wel zitten…
Zou dan veel liever het infotainment laten zitten en er gewone zetels in knallen..
O wacht. Ja natuurlijk, dat modelletje hadden ze natuurlijk nog niet. Had ik even overheen gekeken….
Typisch zo’n model dat niemand besteld (op een rijtje slimmerikken na) en wat over 20 jaar ziek veel waard is geworden.
Met een 12 kantige torx dop van 5 euro kan je je achterbank er in 5 minuten zelf ook uithalen. Ik rijd ook meestal zonder, veel meer laadruimte.
Een stevige meerprijs voor 20kg minder. Slaat nergens op. Blijkbaar zijn er klanten met geld genoeg die dan kunnen uitpakken met hun 911T, toch net weer wat anders dan hun buurman. Het lijken net vw golfjes die je wat moet pimpen om niet in de grijze massa te verdwijnen.
Carrerawit moet alleen carrarawit zijn.
Het is hier al vaker aan bod gekomen, maar het blijft jammer dat Porsche geen basic 911 aanbiedt. Geen achterbank, stalen wielen, geen infotainment, gen hemelbekleding, met handbak enz. En daar dan een net prijsje voor vragen. Gewoon om een Porsche ook voor minder gefortuneerden beschikbaar te maken. Het mag ook een 718 zijn trouwens. Dat is misschien zelfs beter.
meerprijs zal wel door de belasting komen. Ik neem aan dat die kortere versnellingsbakverhoudingen meer CO2 uitstoot opleveren. In Duitsland is ie ‘maar’ 10.000 euro duurder dan de basis versie.
Die handbak en sper: +1
PASM, optioneel achterasbesturing en als slogan “Unfiltered truth”: -1
Wat een onnodig model
Het geel van de persfoto’s staat niet in de tekst. Of kan het net een zak geld natuurlijk weer wél? Wat een onnodige auto. Leuk die goodies, maar je betaalt wel 20k.
Als je nog een ouderwetse Porsche 911 wil zonder turbo, en met handbak, en graag een beetje licht, kan dat nog?
@fanboy: De GT3
Wat een onzin..poe poe, nou nou, 20kg lichter. De 911s van nu zo’n gewoon belachelijk grote en zware apparaten. Zet en een 993 of generatie ouder 911 naast en je ziet hoe lomp zo’n ding is.
Het is wel een slim idee, maar ze hadden het enkel wat beter moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld als basismodel de GTS te nemen en niet de gewone Carrera. Die besparing van 20kg had ook beter gekund. Raar dat deze dan nog duurder is dan de Carrera S…
Koop een normale Carrera en loos wat lichaamssappen voor je instapt en je hebt dezelfde prestaties. Wat een onzinmodel. Het idee is goed, maar de uitvoering slaat nergens op.
Zou leuker geweest zijn als ze er de viercilinder in gelepele hadden volgens mij. En enkel met handbak!
Porsche keeps on milking….
@trolle: trolle keeps on trolling….
@rhellema: ik ben niet aan het trollen….
Zo’n infotainment systeem verouderd snel. Dus mooi dat ze het achterwege laten. Zou mooi zijn als meer fabrikanten dit voorbeeld volgen. Alleen een radio met Bluetooth zou prima zijn.
Hoeveel weegt een infotainment systeem bij Porsche!? 19 inch velgen icm ceramische remschijven zullen pas echt iets toevoegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).