• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911

Auteur: willeme, gepost 23 oktober 2017 om 02:14 – 35 Reacties

Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911Afbeelding De splinternieuwe 911 T is de lichtste nieuwe 911

Porsche 911 Carrera T
Eigenlijk is dit de 911 zoals een 911 hoort te zijn.

Gelukkig zijn er nog altijd automobiele verrassingen. In dit geval is het deze gele Porsche die je op de afbeeldingen ziet. Toen de geruchten rondgingen van een 911 R hoopte ondergetekende dat het een kale 911 Carrera zou zijn. Een back-to-basics 911. Gewoon een Carrera, maar dan zonder alle elektronische ongein en misschien met een paar hardware upgrades. Uiteindelijk werd het gewoon een handgeschakelde 911 GT3 zonder achterspoiler. Dat klinkt wat neerbuigend voor zo’n bijzondere auto, maar aangezien de nieuwe 911 GT3 leverbaar is met dezelfde specs (wel een handbak, maar geen spoiler), klopt het wel. Gelukkig is Porsche de ‘gewone’ 911 purist niet vergeten en is er een puurdere versie van de basis Carrera, de 911 Carrera T.

Wil je een auto sneller maken: voeg extra vermogen toe. Wil je de auto daadwerkelijk beter maken: maak ‘m lichter. Dat hebben ze met de 911 T gedaan. Zo is de achterbank verwijderd en ontbreekt het infotainment systeem, alhoewel beide opties kosteloos geleverd kunnen worden. Een gevalletje ‘patatje met zonder mayonaise’, dus. De geluidsisolatie staat op een lager niveau, mede door het dunnere glas van de achterruit en achterste zijruiten. Alles bij elkaar opgeteld scheelt dat zo’n 20 kilogram ten opzichte van een reguliere 911 Carrera.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Ok, 20 kilogram lijkt eigenlijk vrij weinig. Aan de andere kant, de ‘achterbank’ bij een 911 stelt weinig voor. Heeft deze gewichtsbesparing effect op de prestaties? Ja, alleen niet zoveel. Motorisch is de 911 Carrera T gelijk aan de 911 Carrera. Dus een 3.0 liter zescilinder boxer met twee turbootjes. Het maximum vermogen is 370 pk bij 6.500 tpm. Het maximumkoppel is 450 Nm, al leverbaar vanaf 1.700 tpm. Prima waarden voor een basismotortje.

De 0-100 km/u sprint duurt nu 4,5 seconden met de handgeschakelde versie, dat is een tiende sneller dan de gewone Carrera. Komt dat puur door 20 kilogram minder? Nee, de overbrengingen van de transmissie zijn iets ingekort. Ondanks dat het een relatief basale 911 is, zijn de prestaties best puik te noemen. 0-200 km/u duurt slechts 15,1 seconden. Ga je voor de PDK-transmissie, dan haal je de 100 km/u in 4,2 seconden en de 200 km/u in 14,5 seconden. Beide varianten hebben een topsnelheid van 290 km/u. De PDK-variant is wel zwaarder dan de 911 Carrera T met handbak: precies 20 kg. Verrek, al het voordeel als sneeuw voor de zon verdwenen. Je moet dus de handbak hebben.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Waanzinnig leuk, nóg een nieuwe variant van de 911. Maar waar kunnen we de 911 Carrera T dan aan herkennen? Komt ie. De voorspoiler is iets anders en je krijgt standaard Agaatgrijze ‘Sport Design’-spiegels. Deze kleur komt ook terug in het logo op de achterkant. Porsche rept ook over de verticale spijlen, maar die hebben alle 991’s van ná de facelift. De 911 Carrera T heeft standaard het sportuitlaatsysteem met zwarte eindpijpen, net als de 911 Carrera GTS. Het kleurenpalet voor de 911 Carrera T is eenvoudiger dan bij de 911 Carrera. De standaardkleuren zijn zwart, wit, Indisch rood en Racinggeel, net als bij de gewone 911 Carrera. Er is minder keuze uit metallic kleuren, je kan alleen kiezen uit GT-zilver, diepzwart en Carrerawit. Ook zijn de speciale kleuren Lavaoranje en Miamiblauw leverbaar. 1 tint grijs dus, geen 50. De velgen zijn gewoon de 20″ Carrera S-wielen, maar dan in het titaangrijs gespoten. Dat is wel jammer, de 19″ velgen zouden beter bij dit concept passen.

Leuk allemaal, die uiterlijke verfraaiingen. Als je in zo’n 911 Carrera T zit, merk je dan ook dat het iets bijzonders is? Mwah. Porsche spreekt zelf van een puristisch interieur. Dat klopt ten dele. Ja, je kan de PCM-unit (radio, navigatie etc) weglaten en de achterbank is niet verplicht. Maar dat is slechts 20 kg, dus geen hond die dat weglaat. Kun je beter een tijdje geen toetjes eten en de chips overslaan. Standaard heb je de beschikking over ‘Sport-Tex’ sportstoelen. Optioneel zijn sportkuipen beschikbaar. In die stoelen is een ‘911’-logo gestikt. Je krijgt standaard het kleinere ‘GT’-sportstuurwiel met rijmodus schakelaar. Speciaal voor de 911 Carrera T is de kortere versnellingspook met een schakelpatroon uitgevoerd in rood. Verder zijn er kleine verschillen in de afwerking qua kleuren. Je kan kiezen uit Racinggeel, Indisch Rood en GT-zilver.

Porsche 911 Carrera T (991.2)

Dan de hardware: de 911 Carrera T heeft meer upgrades ten opzichte van een gewone 911 Carrera. De Carrera T staat 10 mm lager dankzij het PASM onderstel. Ook kun je kiezen voor achterwielbesturing, een optie die je niet kunt krijgen op een gewone Carrera. Ook heeft de Carrera T het Sports Chrono pakket, maar dan zonder de stopwatch in het midden. Als klap op de vuurpijl heeft de 911 Carrera T een mechanisch sperdifferentieel.

Je kan de 911 Carrera T per direct bestellen. De 911 Carrera T met handbak kost 149.016 euro. Begrijp je helemaal niets van deze auto dan kies je voor de PDK-automaat, ben je wel iets goedkoper uit. Deze kost namelijk 143.100 euro. Dan een klein beetje context. Een standaard 911 Carrera met handbak kost 124.968 euro (118.700 euro voor de PDK) en een 911 Carrera S kost 143.668 euro (135.500 euro voor de PDK). Je kan de 911 Carrera T per direct bestellen. De eerste exemplaren worden in januari 2018 geleverd. Een kort filmpje van de Carrera T zie je op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 911t, 991, carrera, carrera-t, Coupe, Porsche

Vorig bericht: « NEE! Verstappen verliest derde plaats door straf
Volgend bericht: Ouch! One-off Pagani in de poeier gereden »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapiyo zegt

    23 oktober 2017 om 02:29

    @willeme: noeste arbeid op de vroege maandagmorgen, repcet.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      23 oktober 2017 om 02:46

      @jaapiyo: ’t Is nog geen morgen :D

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        23 oktober 2017 om 03:57

        @sulobb: jawel ;)

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          23 oktober 2017 om 08:55

          @willeme: 00:00 tot 06:00 is toch nacht? 06:00 tot 12:00 is toch morgen? Noest nachtarbeid dus. Wordt dat dan ook dubbel loon? ;)

          Login om te reageren
  2. sulobb zegt

    23 oktober 2017 om 02:50

    Ik ga het artikel niet lezen – wel globaal bekeken -, maar kan zeggen dat het steeds minder leuk wordt… Constructeurs hebben blijkbaat het idee dat ze meer en meer moeten verkopen en dit doen ze door meer en meer varianten te toveren van eenzelfde model… Ik snap dat Dacia dit doet of VW of eender welk merk, maar niches invullen is/WAS) niet voor merken als Porsche. De dubbele uitlaat vind ik erg sexy (beetje aka E46 M3), maar verder kan ik er niet veel woorden aan schoon maken…

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      24 oktober 2017 om 21:54

      @sulobb: hé, niet meteen op de constructeurs gaan schelden! Dit komt van de marketing research/project man/vrouwen die zeggen dat dit is wat de klant wilt. Hier is 10 Euro, we hebben het vorige week nodig, aan de slag!

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    23 oktober 2017 om 03:18

    Hoop informatie voor een auto zonder achterbank en radio. Maar toch wel leuk dat ze wat meer de pure kant op gaan, mag alleen wel iets meer zijn!

    Login om te reageren
  4. mart144 zegt

    23 oktober 2017 om 03:34

    Kun je beter en 911 Carrera S nemen met handbak

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      24 oktober 2017 om 14:20

      @mart144: De standaard 911 biedt meer rijplezier dan de S omdat je door het lagere vermogen de motor harder moet laten werken. Niet op het circuit natuurlijk, maar de meeste 911 rijders komen daar nooit. Op de openbare weg en leuke B-wegjes daarentegen haal je meer voldoening en beleving uit de standaard 911 dan de 911 S.

      Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    23 oktober 2017 om 05:44

    Kon je niet slapen Willem?

    Login om te reageren
  6. Foramen zegt

    23 oktober 2017 om 06:28

    Hoezo heb je met de pdk geen voordeel van de gewichtsbesparing, neem aan dat de normale met automaat toch ook 20kg zwaarder is?

    Marja, mocht ik ooit voor een 911 gaan dan werd het toch een targa met pdk, ben toch niet zo’n racetalent.

    Login om te reageren
  7. hhitalia zegt

    23 oktober 2017 om 06:31

    In dit geel, en met die handbak, ik willem!

    Login om te reageren
  8. awesome zegt

    23 oktober 2017 om 06:47

    Dat infotainment systeem is dus wel een ‘must have’. Wat een gat in het dashboard zeg!

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      23 oktober 2017 om 07:08

      @awesome: Ja, sowieso. Ziet er niet uit.
      En je wilt toch sowieso een radio in je auto?
      Wat ik ook “bizar” vind: Ze halen het infotainment systeem eruit voor gewichtsbesparing, maar de elektrische zetels laten ze wel zitten…
      Zou dan veel liever het infotainment laten zitten en er gewone zetels in knallen..

      Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    23 oktober 2017 om 07:08

    O wacht. Ja natuurlijk, dat modelletje hadden ze natuurlijk nog niet. Had ik even overheen gekeken….

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    23 oktober 2017 om 07:26

    Typisch zo’n model dat niemand besteld (op een rijtje slimmerikken na) en wat over 20 jaar ziek veel waard is geworden.

    Login om te reageren
  11. rulefollower zegt

    23 oktober 2017 om 07:28

    Met een 12 kantige torx dop van 5 euro kan je je achterbank er in 5 minuten zelf ook uithalen. Ik rijd ook meestal zonder, veel meer laadruimte.

    Login om te reageren
  12. jerudo zegt

    23 oktober 2017 om 07:49

    Een stevige meerprijs voor 20kg minder. Slaat nergens op. Blijkbaar zijn er klanten met geld genoeg die dan kunnen uitpakken met hun 911T, toch net weer wat anders dan hun buurman. Het lijken net vw golfjes die je wat moet pimpen om niet in de grijze massa te verdwijnen.

    Login om te reageren
  13. joris1988 zegt

    23 oktober 2017 om 08:18

    Carrerawit moet alleen carrarawit zijn.

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    23 oktober 2017 om 08:27

    Het is hier al vaker aan bod gekomen, maar het blijft jammer dat Porsche geen basic 911 aanbiedt. Geen achterbank, stalen wielen, geen infotainment, gen hemelbekleding, met handbak enz. En daar dan een net prijsje voor vragen. Gewoon om een Porsche ook voor minder gefortuneerden beschikbaar te maken. Het mag ook een 718 zijn trouwens. Dat is misschien zelfs beter.

    Login om te reageren
  15. lightisride zegt

    23 oktober 2017 om 08:33

    meerprijs zal wel door de belasting komen. Ik neem aan dat die kortere versnellingsbakverhoudingen meer CO2 uitstoot opleveren. In Duitsland is ie ‘maar’ 10.000 euro duurder dan de basis versie.

    Login om te reageren
  16. CasperH zegt

    23 oktober 2017 om 08:49

    Die handbak en sper: +1
    PASM, optioneel achterasbesturing en als slogan “Unfiltered truth”: -1

    Login om te reageren
  17. 1975mini zegt

    23 oktober 2017 om 08:54

    Wat een onnodig model

    Login om te reageren
  18. phaeton zegt

    23 oktober 2017 om 09:19

    Het geel van de persfoto’s staat niet in de tekst. Of kan het net een zak geld natuurlijk weer wél? Wat een onnodige auto. Leuk die goodies, maar je betaalt wel 20k.

    Login om te reageren
  19. fanboy zegt

    23 oktober 2017 om 09:47

    Als je nog een ouderwetse Porsche 911 wil zonder turbo, en met handbak, en graag een beetje licht, kan dat nog?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      23 oktober 2017 om 11:48

      @fanboy: De GT3

      Login om te reageren
  20. MaartenD zegt

    23 oktober 2017 om 10:06

    Wat een onzin..poe poe, nou nou, 20kg lichter. De 911s van nu zo’n gewoon belachelijk grote en zware apparaten. Zet en een 993 of generatie ouder 911 naast en je ziet hoe lomp zo’n ding is.

    Login om te reageren
  21. thezonda zegt

    23 oktober 2017 om 10:43

    Het is wel een slim idee, maar ze hadden het enkel wat beter moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld als basismodel de GTS te nemen en niet de gewone Carrera. Die besparing van 20kg had ook beter gekund. Raar dat deze dan nog duurder is dan de Carrera S…

    Login om te reageren
  22. berlinetta zegt

    23 oktober 2017 om 11:07

    Koop een normale Carrera en loos wat lichaamssappen voor je instapt en je hebt dezelfde prestaties. Wat een onzinmodel. Het idee is goed, maar de uitvoering slaat nergens op.

    Login om te reageren
  23. pieterk zegt

    23 oktober 2017 om 15:14

    Zou leuker geweest zijn als ze er de viercilinder in gelepele hadden volgens mij. En enkel met handbak!

    Login om te reageren
  24. trolle zegt

    23 oktober 2017 om 15:24

    Porsche keeps on milking….

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      23 oktober 2017 om 17:14

      @trolle: trolle keeps on trolling….

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        23 oktober 2017 om 17:15

        @rhellema: ik ben niet aan het trollen….

        Login om te reageren
  25. Zukunft1 zegt

    23 oktober 2017 om 15:55

    Zo’n infotainment systeem verouderd snel. Dus mooi dat ze het achterwege laten. Zou mooi zijn als meer fabrikanten dit voorbeeld volgen. Alleen een radio met Bluetooth zou prima zijn.

    Login om te reageren
  26. jorden zegt

    23 oktober 2017 om 23:05

    Hoeveel weegt een infotainment systeem bij Porsche!? 19 inch velgen icm ceramische remschijven zullen pas echt iets toevoegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North