Er is een nieuwe trend: SUV Coupé’s. Deze modellen hebben totaal geen toegevoegde waarde maar op de één of andere manier voel ik me er sterk door aangetrokken.
Bij het woord “SUV Coupé” krijg ik echter wel het nutteloze gevoel dat ik ook heb bij die plastic MPV’s zoals de VW CrossGolf of de Renault Scénic Conquest. Men neme: extra plastic rond de wielen, extra plastic rond de bumpers, extra dakrails en we zetten de boel een paar centimeter hoger. Klaar!
Deze afzichtelijke modellen staan tevens bekend als boswachtersauto’s en zijn momenteel sterk in opmars. Er is geen autofabrikant die deze trend wil missen, zie bijvoorbeeld de onlangs geintroduceerde Seat Altea Freetrack. Brrrrr. Net als SUV’s zien ze eruit alsof ze geschikt zijn voor het zwaardere werk, maar dit is over het algemeen niet veel meer dan cosmetische schijn.
Terug naar de SUV Coupé, want ook dat is cosmetische schijn, maar dan andersom. Het is namelijk een potentiële terreinauto die zich wil voordoen als sportieve coupé. Een gewone “SUV” (de naam zegt het al: Sports Utility Vehicle) heeft al een enigszins sportief uiterlijk, maar we gaan een stapje verder. Zo zagen we reeds in 2004 de Range Stormer voorbij komen, een Range Rover met twee vleugeldeuren. Vier jaar later is dat concept wat verder uitgedacht en daarom liet het Britse Land Rover ons een paar maanden terug de LRX Concept zien. Het automerk noemt het zelf een “cross-coupé” en “designed to appeal to new customers in the luxury and executive sector – those who want many of the benefits of a 4×4 and the visual presence of a larger vehicle, but in a more compact package.”
Beter kan ik het niet verwoorden. Denk aan alle voetballers die een SUV rijden, de meeste stoelen en deuren in zo’n auto blijven onbenut. Een Range Rover Coupe is dus superefficiënt, waarom zou je immers nog twee extra deuren meesjouwen?
De recent onthulde BMW X6 is wellicht ook een beetje onder de noemer “SUV Coupé” te scharen. De auto heeft echter wel twee achterdeuren en ziet er daardoor iets minder aantrekkelijk uit.
Enfin, de autoindustrie heeft weer een nieuwe niche die ze kapot kunnen maken. Ik wacht met spanning op de eerste SUV cabrio, alhoewel ze bij de lokale chop shop geen probleem zullen hebben om het dak van je Hummer te halen. What’s next?
[ gepubliceerd op nu.nl, 4 maart 2008 ]
Ik zie echt geen toekomst in die dingen.
En Fiat heeft trouwens niet zo’n boswachtersauto in het modellen programma op dit moment. ;)
autoland moet weer een nieuwe rage hebben over tien jaar is het mischien een cabrio mpv
Wat dat je van de oude Chevrolet K5 blazer? gebouwd van 1973 – 1975.
‘Until 1976, the K5 had a removable convertible top. After this, a half-cab design was used until 1991’
http://www.answers.com/topic/chevrolet-k5-blazer
en
http://www.cardomain.com/ride/591686
Leuke wagen, ziet er erg gaaf uit.
@autoblogger, het is niet erg dat je een soort van mening in die collums zet (dat doet iedereen) Maar zeik niet alles zo snel af. Want bijvoorbeeld bij de zogenaamde boswachterauto, als mensen dat nou mooi vinden zowat? Het is mijn smaak niet, maar dat het een opmars heeft zal wel betekenen dat best veel mensen het wel mooi vinden.
En ik vind zo’n sportcoupe ook echt niet nutteloos, als iemand nou graag wat hoger wil zitten en toch graag wat sportiefs wil…..
Vet stoer toch, zo’n SUV. Dan ben je vet de man als je op je cocktailparty van een vriend komt. Als je voor het stoplicht staat naast een sportauto, dan hoef je helemaal niet hard weg te trekken, nee. Je kijkt gewoon op hem neer en je dag is weer gemaakt. Dat het dan wat meer benzine, aaschafkosten, belasting en wat dan nog meer niet allemaal mag kosten, dat maakt niet uit. Want jij bent de baas, jij zit hoog in je auto en jij hebt de controle. Ze zijn namelijk heel veilig omdat ze zo groot zijn. Dus als er een Jap tegen je botst is zijn auto kapot maar die van jou blijft doorrijden als een tank.
Ik hoop dat iedereen het snapt, want SUV’s zijn het gewoon helemaal.
En dan nog iets:
als voetballers de grootste doelgroep van zulke auto’s zijn en als je bedenkt dat in nederland alleen de eredivisie spelers koopkrachtig genoeg zijn voor zo’n “lifestyle” bak dan kunnen ze er in nederland ongeveer 150 van dit type kwijt.
@ML320cdi: ‘een soort van mening’ LOL!
@GWboes, soms de panda 4×4 vergeten of die suciada(die variant van fiat op de suzuki SX4)
Er was toch al een suv (pick up) cabrio?
De Chevrolet SSR
Panda 4×4 is een echte 4×4 en wordt standaard geleverd op m+s (modder en sneeuw) banden. En de Sedici kon, tot voor kort, alleen maar geleverd worden als 4×4.
De crossgolf en die altea kotstrack zijn gewoon voorwielaandrijvers.
binnekort ook SUV hatchbacks!
@chip, ben het helemaal met je eens!!!! hahaha
GWBoes is goed geïnformeerd; alhoewel ik de Sedici wel echt een softroader zou noemen, is het geen met zwart plastic aangeklede sedan. En leve uiteraard de Panda 4×4, die rijdt zo’n Seat Snottrack er zo af :-)
Vette bakken de range Stormer in t bijzonder maar ja das persoonlijk. Leuk weetje west coast customs is bezig (of klaar al ) met t creëren van een range stormer op basis van de range rover sport. ben errug benieuwd naar t resultaat eigenlijk!
Die Altea Freetrack, die zag ik rijden op de terugweg van wintersport. Dat wordt een collectors item. Op de heenweg heb ik vier Panamera’s gezien. Die auto is nog niet eens op de markt. Moet je nagaan hoe zeldzaam die Altea is ;)
Hoewel het visueel weleens een keer leuk kan uitpakken vind ik die cross-overs maar niks. En zeker die boswachter wagentjes inderdaad! Helemaal mee eens dus. Kies iets wat je wilt en ga er niet een beetje lafjes tussen hangen. Of een Defender of een 335i coupe dus.
Een zinloos concept is het niet echt te noemen. Veel variatie op de weg is ook erg zinvol voor ons autoliefhebbers. ;)
Die landrover is geen SUV coupe hoor. Ik zie heelmaal geen kont. Het is eerder een SUV HAtchback.
ag, als zo’n suv coupé alleen een voorbank heeft en dus veel laadruimte denk ik dat de bouwvakkertjes het wel leuk vinden :-). Mitsubishi L200 bijv.
@ Autoblogger:
Wie is er dan zo zeker dat de LRX met drie deuren in productie gaat?
Ik alvast niet…
MEGA de MEGA die landrover is echt zo vet. Zeer strak
Op naar de SUV cabrio en de SUV station.
“….,zie bijvoorbeeld de onlangs geintroduceerde Seat Altea Freetrack. Brrrrr.”
Waarom moeten wij weten dat je viberator afgaat? Ik bedoel, wat heb ik aan die info? Sommige dingen moet je echt privé houden Autobloggert….. :) :P
@Djivy
Waarom niet? Wie zou -hoeveel jaar ook al weer- geleden geloofd hebben day Porsche een SUV zou maken? Niemand. Nu is het het best verkopende model. Deze LRX is dan nog een brug minder ver voor LandRover dan de Cayenne voor Porsche.
@autoblogger
Het maakt toch helemaal niet uit of een auto praktisch is of niet? Vind jij het niets..dan koop je het niet (als je het überhaubt kán kopen) en anders blijf je het gewoon lelijk vinden.
Smaken verschillen…ik vind het wel geinig dat ze zulke auto’s (willen) maken.. Boeie dat jij het niets vindt…
Wat is dat toch met die mensen die menen dat de altea Freetrack 2WD is… Deze auto heeft wel degelijk 4WD op de 2.0 TFSI en als optie op de diesel. Verder is die inderdaad erg lelijk.
@US: lastig he, zo’n column…
@Djivy: ik hoop het gewoon… ik hoop het echt.
@Rick dos: sorry, had het laatst ook al toen ik poffertjes ging bakken. Viel dat ding opeens uit mn zak en begon te trillen, super irritant…
Nou ja zeg, doe ik het weer!
ik dacht dat de sucidie ofzo iets ook zo’n bosswachter auto was, zo ziet hij er namelijk uit maarja ik had het dus fout…,,,maar ik geloof dat je nogal veel weet van fiat, tenminste daar lijkt het op
ik dacht dat de sucidie ofzo iets ook zo’n bosswachter auto was, zo ziet hij er namelijk uit maarja ik had het dus fout…,,,maar ik geloof dat je nogal veel weet van fiat, tenminste daar lijkt het op
@ victor:
Het zou slecht wezen als ik er niks van wist aangezien m’n vader fiat dealer is ;p
@ Jan 16:12
Inderdaad! Dodge had ook de Ramcharger (en MoPar-genoot Plymouth de Trailduster) rond dezelfde tijd.
twee deuren en het complete dak is afneembaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Ramcharger
@rscosworth
SUV station?? kijk eens naar een Chevrolet Suburban!
station genoeg lijkt me ;)
Ook als je zegt dat dit weer een ‘nieuwe’ trend is zit je fout. Gewoon weer een revival van de jaren ’70. Zie Chevrolet k5 en de tip van mike de Dodge Ramcharger en een klein beetje de Chevrolet Blazer ZR2
Lekker retro weer!
@Jan
en vergeet de 4X4 classic de jeep wrangler niet :D
@ Esprit de Flandre:
Da’s een mooie analogieredenering, maar een Activity Vehicle met twee deuren lijkt me net te onpraktisch én te riskant voor eenderwelke constructeur, laat staan één die net opnieuw van eigenaar gaat wisselen.
Daarenboven geeft ontwerper Gerry McGovern zelf toe dat een vijdeurs “the most likely way” is, aangevuld met “adding back doors wouldn’t change the profile much”.
Bron: Top Gear UK.
Het begin van het einde van de huidige automobiel..
De praktobak van morgen of zo, wat een kansloze wereld is dit toch.
Let’s nuke this sh*t…..
Ben benieuwd naar het productiemodel..
Die zal er wel niet zo goed uitzien als de concept..
Brandstof wordt schaarser. Overal wordt geschreeuwd dat we de natuur naar de knoppen helpen. Geen SUV of SUVC minder wordt er om verkocht. Allemaal show, op de oprit staat dat maar wat mooi. Drogredenen als “off-road” en “trekkracht” aanhalen, maar 99% van de tijd wordt de wagen gebruikt door 1 persoon voor woon-werk verkeer. En maar klagen over de files en dat de overheid er zo weinig aan doet.
Iedereen mag wat mij betreft rijden wat ‘ie wil, maar hou dan je kop over het milieu, dat alles zo duur is tegenwoordig en dat je steeds in de file staat. Wil je dat niet koop een Smart voor het dagelijkse woon-werk verkeer en huur een Jeep als je een trailertje moet slepen.
Gut wat een afgunst. Ieder zijn auto. De één een Hummer, de ander een Honda (N)CRV.
Ik sta vooraan de rij als deze Land Rover op de markt komt.
Staat er toch ook. Maar klaag dan niet over files, bijvoorbeeld.
@ Six Tray
owjah vergeten :P