De Tesla Model S P100D krijgt een BIZARRE sprinttijd

Auteur: , 118 Reacties

Zorg dat je zit voor je verder klikt!

Snel, sneller, P100D

Elon Musk houdt ervan om grootse aankondigingen te doen in minimalistische tweets (is dat een pleonasme?). Vandaag heeft de grote baas van Tesla bekendgemaakt hoe snel de Model S P100D wordt na de eerstvolgende OTA-update die volgende maand wordt uitgerold. Met alle toeters en bellen ingeschakeld gaat deze elektroraket in 2,4 tellen van 0 naar 96 km/u. Inderdaad, dat is sneller dan een Bugatti Veyron, al zeggen we er meteen bij dat de Model S nu maar 0,1 seconde rapper sprint dan voor de update.

Naast de sprinttijd heeft Musk ook maar meteen verklapt hoe kort de P100D over de quarter mile doet. De snelste Model S doet over dit stukje van 400 meter vanaf stilstand niet langer dan 10,6 tellen. Da’s vergelijkbaar met een Porsche 991 Turbo S of een Lamborghini Huracán en zelfs sneller dan een Ferrari 458 Speciale.

Daar plaatsen we, kritisch als we zijn, wel meteen een kanttekening bij. Die supercars met conventionele verbrandingsmotoren zullen de eerste meters vooral tegen de achterkant van de Tesla aan koekeloeren, maar boven de 100 km/u lopen ze de achterstand waarschijnlijk rap in. Desalniettemin is het alweer een knappe prestatie van de Amerikanen, die bovendien weer een hoop extra buzz rondom hun EV’s weten te creëren.

Oh ja, de Model X P100D gaat na de update in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Je labrador zal je dankbaar zijn.



118 reacties

Knap, zulke prestaties. En wat betreft die prestaties op hogere snelheid, ach, dat doet me niet zoveel. Het gras is altijd groener bij de buren…

Blijf het een sympathiek merk vinden, ondanks kritiek die het merk af en toe ontvangt. Verfrissende speler in het ‘premium’ segment.
@granlusso: ik vind het vooral knap dat een bedrijf zo snel zo een producten kan maken daar waar de grote merken echt al jaren bezig zijn om te raken waar tesla nu al staat op vlak van elektrisch rijden.
@cadrez: Precies! Al heb ik het idee dat het meer een kwestie is van willen, dan van kunnen, vlak de gevestigde orde wat dat betreft niet uit.
Verschil is denk ik dat Tesla niet afhankelijk is van een stroeve, conservatieve markt, jarenlange samenwerkingsverbanden, verstrikte belangen (ook met de olie-industrie, moet haast wel) en andere belemmerende zaken. Nog altijd, kwestie van willen, maar voor een merk als Tesla is het gewoon zoals het altijd is geweest, terwijl het voor andere, langer bestaande, autofabrikanten een hele omslag is. Dat is veel complexer.
@granlusso: Kwestie van geld, niet van willen.
@cadrez: laatst een tesla op het werk gehad en toen gezien waarom ontwikkeling zo snel kan gaan. De tesla zat (buiten de goede techniek om) bijzonder slecht in elkaar. Heel slecht afgewerkt, snel in elkaar gezet en totaal niet over nagedacht
@braapert: Agile engineering noemen ze dat dan. En de betalende klant mag het (minimal viable) product testen.
Misschien kan Tesla de oude slogan van Philips overnemen: “Let’s make things better.” Daarbij dacht ik altijd al “doe dat dan voordat je die troep de markt op slingert!” maar dat lijkt op Tesla nog meer van toepassing.
@braapert: dat hoor ik ook van meerdere eigenaars, vergelijk het met ern BMW of Audi en de kwaliteit van afwerking is stukken minder.
@porsche928: wat een vergelijking ook. Een merk dat pas 4 jaar zelf auto’s bouwt, BMW doet het al 70 jaar ofzo?
@stfu: maakt dat uit dan? Als je meer dan 100000 euro vraagt voor een opgevoerde wasmachine moet hij wel strak in elkaar zitten.
@stfu: de prijs is vergelijkbaar dus het is een eerlijk vergelijk.
@stfu: of dat de Tesla’s zo goedkoop zijn? Voor 85k+ mag je iets verwachten?
@braapert: ik denk heel eerlijk, al gun ik het Tesla van harte, dat hier de Achilleshiel zit. Mensen kraken sommige merken af vanwege betrouwbaarheid op lange termijn. Een Model S bestaat nog niet langer dan 3 jaar, dus kan daar over nog geen uitspraak worden gedaan. Ik zou het jammer vinden als het blijkt dat Tesla’s problemen krijgen naar een jaar of 5, maar het zou me niks verbazen. De oplossing leer je namelijk door het mee te maken. Daarom weten lang bestaande merken zoals BMW en Mercedes precies hoe het wel moet.
@mercedesclk350: Volgens mij zijn er legio gevestigde merken waar de auto’s binnen de termijn van 5 jaar al flinke problemen krijgen, waarbij de fabrikant niet thuis geeft. Tot op heden zie je dat de eigenaren van Tesla’s erg tevreden zijn hoe Tesla acteert bij problemen.
@pramm: We kunnen wel die termijn van 5 jaar aanhouden, maar dat gaat lastig met een auto die pas vanaf 2013 geleverd is.
@mercedesclk350: volgens mij gaat ook bij de bestaande merken op dat resultaten uit t verleden geen garantie bieden. Vaak genoeg hebben nieuwe modellen problemen die t voorgaande model niet kende en coulance is bij diverse importeurs ver te zoeken.
@cadrez: volgens mij heeft Tesla sinds 2012 een model s en model x uitgebracht. Denk dat een Bmw of Mercedes in 4 jaar meer modellen hebben geintroduceerd. Niet elektrisch, dat klopt. Maar dat is ook zwaar verliesgevend en op een paar landen in de wereld na, koopt niemand die dingen.
@simonbv: je weet toch dat ze enorm investeren en daardoor ook niet makkelijk winst kunnen maken? Overigens hebben ze afgelopen kwartaal winst gemaakt.
@cadrez: er zijn 2 dingen doe echt knap zijn aan Tesla. 1. Het inzicht dat er een markt was voor een grote dure elektrische wagen. 2. Het supercharger netwerk.
Maar de wagen zelf is helemaal niet zo bijzonder. Dat kunnen de andere merken ook. Deden ze niet omdat ze de markt kansen niet zagen.
Als het Tesla lukt de Model 3 zoals gespecificeerd en tegen de genoemde prijs op de markt te brengen dan hebben ze ook een briljante wagen.
@granlusso: en nu nog zorgen dat ze een 3e remlicht waarvan alle ledjes het doen kunnen maken.
@draadloos: Dat probleem kwam voornamelijk voor bij de auto’s uit het 1e jaar. De nieuwere versies kennen dat probleem niet meer.
Nou mijn auto doet dat in 7.2 sec. Meer dan zat hier.
@vagtroep: Goed man. Leuk voor je.
Ik vind het een beetje lullig hoe ze bij teams telkens weer een beetje verder willen plassen. Om het half jaar lijkt er weer een snellere versie uit te komen. Beetje lullig voor de mensen die toendertijd een P90D gekocht hebben omdat het de snelste was. Release gelijk je topmodel en focus je om die model 3 eens af te krijgen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: autocorrect is a bitch, teams moet natuurlijk Tesla zijn
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: koop je een nieuwe polo met 1.4 tfsi.. komt er een jaar later ineens de facelift uit met 10 pk meer. Koop je vandaag de iphone 7, lacht iedereen je bij de volgende kerstborrel uit dat ze de 7S hebben

@ricksmits: en lachen Android mensen sowieso al
@Jantje_555: correctie, huilen, want die zijn natuurlijk niet zo cool als iPhone mensen en werden vroeger gepest op school.
@burninrubber: ha, toen ik naar school ging was er niet eens een iPhone!! Who’s laughing now!!
Oh crap… Ik word een ouwe lul…
@Jantje_555: klopt, dat is plaatsvervangende schaamte.
@ricksmits: En dan kun je bij Tesla gewoon terecht voor een upgrade van P90D naar P100D, waardoor je alsnog die extra batterijcapaciteit t.o.v. een P90D krijgt. Probeer maar eens met een paar euro bij Volkswagen of Apple aan te kloppen met het verzoek je huidige Polo of iPhone te upgrade, dan lachen ze je uit en proberen ze je een heel nieuw product aan te smeren.
@edge: Een paar extra euro’s? Ken de prijs niet meer vanbuiten, maar was best een forse meerprijs..
En dat kan je bij die andere merken ook ;-)
Gewoon inruilen voor een nieuwe.. Is eigenlijk in essentie ook extra geld op tafel leggen ;-)
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dan zit je bij Tesla juist wel goed, want je krijg heel veel nieuwe features gewoon achteraf nog gratis naar je Tesla gestuurd. Tesla is juist een van de weinige die achteraf nog je auto rijker uitrust met features, zonder extra kosten.

In dit geval is er ook een hardware wijziging nodig. Maar het zou wel eens een kwestie kunnen zijn van slechts een grotere zekering erin knallen. Wat opzich wel prijzig is, maar wel iets wat je nog kunt laten doen.
Maar wellicht gaat het toch om grotere elektromotoren, dan is het denk ik niet mogelijk en ook wel heel erg duur.
@fanboy: Haha, het staat gewoon in de tekst! Het is een OTA, dus Over The Air update!

Dus als jij de snelste Tesla hebt gekocht wordt hij dus nu nog sneller, zonder dat je een nieuwe hoeft te kopen.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Je kunt anders gewoon met je P90D naar Tesla voor een upgrade naar P100D. Het kan niet over-the-air en kost je 20.000 dollar (Nederlandse prijs niet bekend), maar het kan wel.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: De P100D is aanzienlijk duurder dan de P90D. Maar je kan in je P90D een grotere batterij en zekering laten zetten (voor ongeveer 5k meer dan het initiele prijsverschil van een p90D met P100D) en je hebt ook weer dit topmodel. Dat lukt je bij een ander merk niet. Daar wordt geen nieuwe motor ingelepeld.
@Ricardo had gelijk.

“Oh, en Autoblog wordt in maart overgenomen door BuzzFeed. Hierna volgen louter topics als ‘De 21 Automotive CEO’s Die Het Meest Op Alpaca’s Lijken’, ‘De 12 Beste Maanden van 2014 Om Een Cabrio Te Hebben’ en ‘Dit Filmpje Van Een Vierjarig Meisje Dat Alle Automerken Kan Opnoemen Herstelt Je Vertrouwen In De Mensheid’.”

Aldus de Autoblog 2014 flashforward.
Hype hype hype
Leuk maar dan betaal je +-2 ton en sta je na een kwartier flink trappen weer een half uur bij de laadpaal.
@wildewesten: en geen geluid van een dikke v8
@wildewesten: met zo’n dikke V8 kan je niet normaal bij klanten aankomen. Veel zenuwachtiger en je betaalt je lavenloos aan uhn ja. Eigenlijk alles. De P100D is een – relatief gezien – spotgoedkope auto. Ook zonder fiscale voordelen.
@stfu: Typisch Nederlandse reactie, haha.
@thomasbol: LOL precies. Ik sta zelf niet de hele dag uit mijn raam te staren in wat voor auto mensen komen rijden.
@stfu: “bij een klant aankomen” denk je dat de standaard accountmanager een auto van twee ton krijgt? Nee dit zijn grote jongens en of je nou een rs6 of tesla rijdt waarschijnlijk ben je als directie zelden bij de klant. En daarbij, hoezo zou ik niks van de auto weten? Ik heb er waarschijnlijk vaker in gereden dan jij!
@wildewesten: Nee krijgen niet, dit soort auto’s worden meestal zakelijke gekocht en in bruikleen beschikbaar gesteld. Daarnaast is het niet alleen de aanschaf, maar vooral de maandelijkse lasten die veel lager zijn. Over de gehele looptijd zijn de kosten zijn vergelijkbaar met een goed uitgevoerde A6 of 5 serie.
@flutterby: Sterker nog, als je het verschil in bijtelling mee rekent, dan is een Model S75 vergelijkbaar met een goed uitgeruste passat of a4.
@pramm: En dan weet ik wel wat beter rijdt (nog los van dat het veel sneller is). De Tesla uiteraard.
@wildewesten: ik heb een Tesla, dus denk het niet. En ik ben geen grote jongen, maar wel iemand die het best ok heeft gedaan. Een RS6 kan ik wel kopen maar kost me uiteindelijk 30.000 euro per jaar meer. Mij niet waard. En beter milieu :)
@stfu: apart wat je stelt. Je hebt het over kopen maar daarna schrijf je dat ie je meer kost per jaar.. ofwel lease..
Nb vindt het leuk wat tesla doet maar soms moet ik op en neer naar bijv Berlijn of London. Dan pak ik toch t liefst de auto want geen zin om vroeg op te staan en te wachten op vluchten, taxi’s enz. Lekker ff knallen op de autobahn is ook ff genieten als autoliefhebber.. dat kan en gaat (nog)niet in die tesla. Pas als de actieradius tenminste 1000k is zou ik t gaan overwegen.. misschien.. maar ok veel plezier met je tesla.. ik rij liever zelf
@tvr1974: Nee, geen lease. Ook bij koop heb je bijtelling, brandstofkosten, wegenbelasting, onderhouden. Heb ‘m op de zaak gezet natuurlijk. Ben geen dief van mijn eigen portemonnee.
@wildewesten: en je lult maar wat. Als je niks van het product weet, zeg dan ook niks.
@stfu: en wil je even naar de wintersport, ben je 3 dagen onderweg, je shortski is al over voor ie begint…
@crusader: Supercharger…
@crusader: met mijn vorige Volvo ging ik op wintersport. Paar keer stoppen en eten. Nu hetzelfde, alleen tijdens het eten nu snelladen. En kost me 0 euro. Mijn totale rit duurt 1,5/2u langer maar kom meer ontspannen aan.
@wildewesten: Denk dat de benzine bij even snelle wagens dan ook wel op is. Die tesla laadt lekker als je slaapt en elke dag een volle ‘tank’
Petje af voor Musk.. Wat een prestatie..
Ehm… die sprinttijd van 2,4 seconden geldt voor 0 – 60 mijl. Dat is nog geen 100 km/h, maar 96,5 km/h. De tijd naar de 100 zal dus ietsjes hoger liggen.
@trickyz: Ja zou het veel schelen denk je? Lijkt me minder dan een honderdste seconden eigenlijk.
@trickyz: nou, 2,5 seconden dan… Pfoe hee
@trickyz: 2.5?
@mpowerm3: Zal niet veel schelen, maar als we toch achter de komma bezig zijn, dan wel goed hè.
@trickyz: ga toch fietsen!
Ik hoop vooral voor de labrador van @cadrez dat hij er wel geen koopt. ;-)
Met een update in software zo’n verbetering doorvoeren!? Wauw. Zonder hardware changes.

Toch jammer dat bruintje hier zo’n Tesla voorlopig niet trekt. Voor de azijnpissers: jammer joh. Geen verbrandingsmotor. Klopt,.. maar liever dit soort presentaties met een elektrokar dan m’n saai grijze ford focus station 1.0 Turbooooo met labrador sticker op de achterruit.
@postzegel: nu vergelijk je ook wat. Maar dit of een M550i? Dan neem ik de M550i.
Doe mij maar toch die Hurácan, krijg je nog een eargasm cadeau!
@misterdrogba: kan je die voor 155.000 kopen ja?
@stfu: huh? Ik dacht dat we hier accelleraties aan het vergelijken waren.. niemand zei hier iets over prijzen.
Leuk deze prestaties,maar persoonlijk vind ik het versnellen van het opladen en het vergroten van de acceradius een stuk belangrijker.
@vvti: Het een is direct met het ander verbonden. Sneller kunnen optrekken, komt doordat de batterijen meer kunnen leveren. Dus meer cellen in de batterij. Met meer cellen in de batterij neemt ook je range toe, en kan je auto sneller laden bij een supercharger.
Zat laatst in een p90d prefacelift (leenauto vd buurman) en ik ging dood, dan zal dit wel heul erg zijn!
@banaan7: dus je reageert uit hiernamaals, wat zei Zeus toen je dit beweerde?
@sjaterantekomen: geen idee, iets in het latijn maar hij klonk erg enthousiast!
Al doet ie er 1 sec over, dan nog hoef ik hem niet.
Op 10 seconden rijd je allang geen 100 km/h meer dus onlogisch vergelijk, dit is gewoon retesnel.
2,4 seconden naar de 100km/u dat is erg rap, sta je dan ook na 20 seconden aan de laadpaal? Of hoelang gaat zo een batterij mee?
2,6s naar de 100 dus. Dat AB niet het verschil snapt tussen 0-60 mph en 0-100 km/u.
@stfu: En jij kunt niet goed lezen. Er staat duidelijk 0-96 km/u.
snel accelereren maar daarna wel 30min stilstaan aan de lader…

men zou zich meer moeten focussen op 100 naar 200 tijden maar dan zijn er weer moraalridders die zeggen dat je toch maar 130 maximum mag rijden…
@Jantje_555: hier binnen de stad mag je toch ook maar 50. Heb je ook niks aan die 0-100 tijd?
@jantje_555: Het enige waar ze zich echt op moeten focussen is de range…..deze 0,1 sec gaat echt niet duizenden extra klanten trekken die nu dachten “Die Tesla P90d is mij net te langzaam….”

Er zijn wel zat mensen die de range te beperkt vinden. Als je met een range komt van pakweg 1000km dan wordt het pas interessant.
@slickrick: dat ze de 0-100 tijden geven is alleen om dat t leuk is en om dat jantje doorsnee een idee hebt hoeveel sneller die wordt. Gehele vermogenslijn wordt anders/beter.. het kost je niks extra’s maar je krijgt het toch.. niks mis mee toch? En als t alleen maar om range gaat.. waarom heeft een ferrari 458 dan bestaansrecht en rijden we niet allemaal in 1.6 liter diesels met een tank van 80 liter..

Ik vindt het een mooi merk.. afwerking en opbouw bagger ( in vergelijk met bv de duitse drie ) maar geweldig dat een merk zo lekker anders is. Niet ieder jaar n navi cd van 180 euro maar gewoon over the air motorupdates..
@slickrick: er zijn genoeg Tesla klanten die de 90 inruilen voor een 100. Dus het werkt zeker. En de 100 heeft al meer bereik dan de 90, dus ze zijn constant bezg met range.
@stfu: werk jij bij Tesla dan, uitspraak gebaseerd op niks ? Ik ken veel mensen die een P60 en P85 hebben en die zitten echt niet te springen om snellere acceleratie. De meeste eigenaren zijn ondernemers (want je bent bijna gek als je geen Tesla koopt met al die voordelen die er waren) en iedereen klaagt over de range. Gisteren waren we op een beurs in Duitsland, de Tesla hebben we laten staan en zijn met de BMW gegaan.

Een tiende van een seconde hier en daar is redelijk makkelijk voor Tesla te bewerkstelligen, en elk jaar 10KwH er bij aan de accu ook. Maar de range te verhogen met pakweg 500 km is echt moeilijk omdat daar simpelweg geen ruimte voor is. Er moet een hele nieuwe generatie accu’s voor ontwikkeld worden die compacter zijn. Daat gaat je niet lukken met een software update.

De range en de prijs (en in bepaalde mate fisclae voordelen) zijn de UNIQUE SELLING points die het succes van de elektrische auto bepalen. Niet de acceleratie tijd.
@slickrick: ik heb een Tesla en ben actief op fora. Ik zeg dat het bereik bij Tesla constant wordt verbeterd. Van 85 kwh naar nu 100 kwh.
@slickrick: gem. Tesla eigenaar rijdt 97 km per dag volgens NOS. Ik rij nooit mijn accu leeg, aangezien ik ‘m thuis oplaad of anders even bij een normale laadpaal of Supercharger. Je moet je mindset even aanpassen, niet denkend aan het ouderwetse tanken.
@stfu: Dat geloof ik best dat gemid. een tesla in NL 97km rijdt. Maar dat is een beetje het kip of het ei verhaal. Als de range groter is zullen mensen ook verder rijden. Ik rij tussen 1500 en 2000 km per week dus daar gebruik ik ook geen Tesla voor. Uiteraard kan alles, als je je maar aanpast. Maar we gebruiken de Telsa voor ritjes binnen een straal van pakweg 100 / 150 km en voor de langere ritjes de BMW diesel. Uit praktische overwegingen.
@slickrick: Een range van 1000 als noodzaak voor veel mensen? Een gemiddelde auto in Nederland rijdt 35 km per dag. Hoeveel dagen per week rij jij meer dan 1000km? Iedere ochtend is je auto weer volgeladen, en als je dan een keer meer dan 500km moet rijden, kan je prima 30 minuten pauze pakken bij een supercharger.
Al meerdere keren ruim 1500km (voor vakanties) met de Tesla afgelegd. In totaal duurt dat 2 uur langer enkele reis. Maar ik bespaar me wekelijks wel 10 minuten van het pompstation.
@pramm: de gemiddelde auto is 9 a 10 jaar oud in Nederland. De Tesla is niet voor de gemiddelde Nederlander, met een gemiddeld loon van 35K / jaar. Gemiddeld kijkend is dus een range van 35 gemiddeld per dag niet relevant……:)
@slickrick: maar t is erg onzinnig om te zeggen dat 1000 a 2000 km per week moeilijk te doen is met een tesla en dat veel aanpassing vergt. Op t Nederlandse tesla forum zijn er meerdere die 100k km per jaar afleggen met hun Tesla. 1 persoon zit nu op ruim 250k km.
Volgens mij was de snelste theoretische tijd om op 100 te komen tussen de 2.2 en 2.3 seconde? Met een straatlegale auto + dito banden?
@peug206: goh er zijn straat legale rally auto’s zoals die van ken block (fiesta) die 0-100 in 1,9s deden…
@woudloper: dit was niet met gewone banden maar met slicks als ik het goed heb. En dan heb je sws meer grip als met gewone banden (op droog oppervlak)
Gestoord natuurlijk! Maar wat ik me afvraag is hoe ver kom je op een volle accu als je een paar keer zulke sprintjes trekt?
@vtechlover: met de P100D tot 500km dus met paar keer optrekken 480 ofzo. Bij ICE auto’s hoor je ook niemand erover waarom wel bij EV’s?
@stfu: Omdat tanken 5 minuten duurt en opladen een eeuwigheid. Het verbeterd, dat kan ik niet ontkennen maar het is nog steeds het grootste nadeel van de auto die volledig vertrouwd op een accu.
@robert110: Ik ben benieuwd hoe vaak per jaar jij tekort zou komen met 500 km. En de keren dat jij meer dan 500 km rijdt, dan pak je niet even een pauze van 30 minuten om een broodje te eten?
@pramm: Al was de range 1000 km dan nog heb ik (persoonlijk) een probleem met laden. Zowel thuis als op het werk zou ik niet zomaar even mijn auto kunnen opladen. Ik zou dan dus minimaal een keer per week (bij 500km) speciaal tijd vrij moeten maken om de auto op te laden. Dan is zelfs een half uur al te lang.
@robert110: maar als je denkt in mogelijkheden. Op je werk bestaat er geen mogelijkheid om een laadpunt te plaatsen en thuis ook niet? Er zijn steeds meer regio’s waar je een publiek laadpunt kan aanvragen vlak bij je huis. Dan kan je dus toch nog altijd iedere dag laden.
Dat komt krap dichtbij de theoretische minimale tijd! Volgens mij is met straatbandrubber niet sneller de 100 te halen dan ongeveer 2 seconden. Berekend door de kortste remafstanden vanaf 100 te meten en vervolgens gemiddelde deacceleratie. En dan is bij remmen je versnelling een stuk geleidelijker dan bij optrekken vanwege ABS. Na een paar honderd jaar autotechniek verschuift het probleem van motor/power-unit naar rubber! :)
via Android app
Dit was toch al een tijdje bekend?
Eigenlijk is het tegenwoordig helemaal niet bijzonder meer. Als je met een terreinwagen met plofmotor al in 4 seconden naar de 100 kan, dan is 2,6 seconden voor een zakensedan met elektro motor eigenlijk heel logisch.
binnen 3 jaar heb je een P140d en gaat hij van 0 naar 100 in 1 seconde…
Met zo’n acceleratie vliegt je botox aan de achterkant eruit!
Het zou Tesla (NL) sieren dergelijke prestaties niet aan de willekeurige leaserijder te verkopen, alvorens deze weet hoe autorijder überhaupt werkt. De meeste weten nog niet eens de richtingaanwijzer te vinden, laat staan de auto met deze bizarre prestaties te kunnen beheersen. Reactie vermogen bij het accelereren in dit ding lijkt mij door alle indrukken langer duren de normale 1 seconden. Diverse automerken bieden rijtrainingen aan om de autobeheersing te optimaliseren, denk aan de bekende Duitse 3 die de training aanbieden bij het verwijderen van de begrenzer. Ik maak mij hier oprecht zorgen over.
@thomasbol: precies dit
Knappe prestatie. Maar ik wil m nog steeds niet.
Vind het mooier als ze de techniek combineren met een benzine motor zoals de 918
Spyder.
Allemaal leuk maar die juppen bij mij in de wijk rijden door die snelle prestaties rustig met 70 door de straat terwijl je ze niet aan hoort komen.
Leuke cijfers natuurlijk maar wacht zelf wat model 3 gaat doen die is betaalbaar voor de gewone man.
@focusrs1: 35k USD voor de instapper. Wil je een redelijk bereik en 4wd tel er dan maar 10k bij op en voor Auto Pilot nog een keer 10k erbij (gebaseerd op meerprijzen van de Model S). Waarschijnlijk met beperkte Supercharger gebruik.

Een beetje Model 3 zal dus al snel rond de 60k liggen, maar gezien het formaat, de performance en running cost is het zeer concurrent geprijsd.
@flutterby: autopilot hoeft er voor mij echt niet op dus denk dat hij voor 50k klaar is dan en een goede koop wat mij betreft.
Ongelooflijke ontwikkelingen zijn het toch!
Tijd voor een proefritje in zo’n nieuwe. Ik begin inmiddels wel nieuwsgierig te worden naar die bizarre acceleratie. Ik heb tot nu toe alleen gereden in een instappertje anderhalf jaar geleden. Dat was weinig indrukwekkend, met name wat beleving betreft. Eigenlijk één van de saaiste ritjes ooit in een auto.
@lekbak: Een P85 die in 4,4 naar de 100 gaat vind ik nog wel relaxed. Tijdje geleden in de P90D gereden. Paar keer flink naar de 100 gaan, was ik snel klaar mee. Gaat me te snel, je voelt het bloed serieus wegtrekken. Laat staan als je er met vrouw en kinderen in zit.
@lekbak: Ik heb dezelfde ervaring met een 60. Die voelde niet echt sneller dan mijn 535i en erg saai verder. Wat was ik blij dat ik daarna weer in een auto met een mooi interieur mocht stappen. Maar ik zie het punt van die idiote acceleratietijden eigenlijk helemaal niet. Het is twee keer leuk, maar je gaat toch niet altijd als een volslagen debiel wegrijden bij een stoplicht? Laat ze liever wat meer aandacht aan het interieur besteden voor een auto van 100K+, en focusen op de Model 3.
Als iedere auto zo zwaar gesubsidieerd werd kocht iedereen in een Ferrari. Dat had ik wel leuker gevonden …
Tja snel of niet…..geen brullende V8 voor zoveel geld. Niet voor mij

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).