• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Tomaso is weer verkocht. Gaat het nu wel iets worden?

Auteur: ricardo, gepost 20 maart 2015 om 10:59 – 16 Reacties

De Tomaso Pantera op Forgeline-schoeisel


Het houdt niet op, niet vanzelf.

Met de restanten van De Tomaso wordt zoveel gesold dat het verdacht veel op necrofilie begint te lijken. De revival van het in 1959 in Modena opgestarte merk begon in 2008, vier jaar nadat het failliet ging. Voormalig Fiat-directeur Gian Mario Rossignolo nam de boel over en besloot een afgrijselijke SUV met V8 te maken: de Deauville Concept. Dat draaide op niets uit, waarna het merk in 2012 wederom in een faillissement terecht kwam. En Rossignolo kreeg justitie achter zich aan, wegens het misbruiken van overheidsgelden.

Daarna volgde gerucht op gerucht. BMW zou mogelijk geïnteresseerd zijn, evenals het Italiaanse Automobili Turismo e Sport (ATS). Gisteren gingen de rechten van het merken eindelijk onder de hamer, waardoor het Zwitserse L3 Holding zich nu de trotse eigenaar van een beroemd dood automerk mag noemen. Ze kregen het voor ruim 2 miljoen euro in handen.

Krijgen we weer Pantera’s en Mangusta’s?

Zoals het de kersverse eigenaar van een dood en afgeserveerd automerk betaamt worden er rooskleurige toekomstplannen gepresenteerd. L3 Holding, dat gelieerd is aan automotive investeerder Genii Capital, wil weer sportauto’s gaan maken. In hun bedrijfsplan staat dat ze 360 werknemers op de loonlijst willen zetten en een productiefaciliteit nabij Turijn willen inrichten. Doelstelling: 4.500 auto’s per jaar in 2021. En de line-up bevat tenminste één tweedeurs sportauto met middenmotor.

Hahahaha.

Nee, wij geloven er niet in. De Tomaso had vredig kunnen sterven, met auto’s als de Mangusta, Pantera en de luxere Deauville en Longchamp als een waardig nalatenschap aan de autowereld. Maar nee, er moet weer een partij met Victoriaanse luchtkasteelplannen opstaan die zich wel even aan het firmament van de supercarklasse gaat begeven. Kan een bruut automerk niet gewoon eens waardig ten onder gaan?

Ook interessant!

  • Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
    Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

de-tomaso, genii-capital

Vorig bericht: « Tien nieuwe plug-in modellen van Mercedes in twee jaar
Volgend bericht: Barrichello: Niet Schumi, maar ik had kampioen moeten zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    20 maart 2015 om 11:11

    Er is een hele simpele reden: de naam is al bekend en behelst een ‘belofte’.

    Je kan ook je achternaam gebruiken (balen als dat Gumpert is, dat wel), maar dat is zeker niet altijd succesvol.

    Met een bekende naam kun je teren op het verleden, designideën overnemen en je hebt over het algemeen meer aandacht van de pers, want “DeTomaso Keert Terug!!!”

    Op zich kan de filosofie van DeTomaso best werken, trouwens. Schitterende koetswerken met betrouwbare Ford techniek, voor een fractie van de prijs.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 maart 2015 om 11:53

      @gtwillem: Precies mijn gedachte.

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      20 maart 2015 om 14:11

      @gtwillem: Er was ook iemand die iets wilde met schitterende koetswerken en betrouwbare Audi techniek. Was ook iets met een oud merk weer tot leven wekken… Begon met een S, geloof ik.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 maart 2015 om 15:56

        @donvincenzo:
        Alleen kwam daar iemand zich mee tegenaan bemoeien wiens naam met een Mü begon….

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        20 maart 2015 om 16:05

        @donvincenzo: hahaha, dat klopt. En het basisidee was erg goed, de auto’s mistten de laatste 25% aan ontwikkeling. Oh, en de C8 was 2x zo duur als een 2x snellere Modena of 996 Turbo.

        Oh, en ene V.M. heeft het merk ook de afgrond in geholpen door ERG stomme dingen te doen, zoals een F1 team overnemen, een kansloos zweeds merk overnemen, in zee gaan met dubieuze Russische investeerders, elk jaar een nieuw model presenteren en die vervolgens niet bouwen ennhey allerergste: je personeel en leveranciers geregeld niet betalen. Als je die niet betaald, ben je een lul. Zeker als je prive er zeer warmpjes bijzit.

        Login om te reageren
  2. Alfarobert zegt

    20 maart 2015 om 11:16

    Wordt vervolgd? Laten we hopen op iets als de Pantera maar dan wel graag een andere naam.

    Login om te reageren
  3. presic zegt

    20 maart 2015 om 11:18

    Genii staat hier 100% achter. Zij waren al in 2013 aan het kijken naar de financiering, die hebben ze nu schijnbaar rond.
    Ik wens ze het beste toe. Maar aub niet Maldonado als testrijder aanstellen…… :-)

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 maart 2015 om 11:32

      @presic: Als ze er dus al sinds 2013 mee bezig zijn en nu de deal rond hebben, mag je verwachten dat er een echt business plan achter zin.
      En Genii is niet een of andere auto-bouwer met grootse plannen of een rijke Rus die er ook geen aars van snapt (TVR); van Genii kan je iig verwachten dat het financieel gezien de moeite waard is om het project te starten. Als je dan alleen de naam voor 2 mio koopt; dan zit er misschien we wat in. Kan t alleen maar toejuichen!

      Login om te reageren
  4. Vincegail zegt

    20 maart 2015 om 11:40

    Genii zijn ook de hufters die Henri Pescarolo’s Le Mans team naar de klote hebben geholpen, dus ik heb er echt alle vertrouwen in.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 maart 2015 om 14:05

      @Vincegail:
      Dan moeten we ook gaan vrezen voor het Lotus F1 team, daar zitten ze ook met een stevige vinger in..

      Login om te reageren
  5. schellekens006 zegt

    20 maart 2015 om 11:41

    De Tomaso heeft die naam nog echt merkwaarde.. volgens mij kun je dan net zo goed De Hendrik beginnen. Tomaso is misschien alleen nog bekend bij wat ouwe knarren van 40+

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      20 maart 2015 om 11:57

      @schellekens006: nee hoor autoliefde kent geen leeftijd als je een auto mooi vind dan onthoud je dat. En ik ben 20 jaar en ken de auto al jaren.

      Ontopic ik hoop dat het wat word als je al 2 jaar bezig bent met een plan dan heb je wel een goed plan bedacht.

      Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      20 maart 2015 om 11:58

      @schellekens006: sorry hoor, maar als je als echte autoliefhebber, welke leeftijd dan ook, nog nooit van de Tomaso hebt gehoord gaat er naar mijn mening wel iets mis…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 maart 2015 om 12:04

      @schellekens006: als het niet voor auto’s is dan is de naam nog altijd perfect voor ketchup.

      Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    20 maart 2015 om 12:41

    Stop er maar gewoon mee. Hoop natuurlijk wel dat het wat wordt maar dit schiet niet op

    Login om te reageren
  7. bentley1969 zegt

    20 maart 2015 om 16:03

    @ricardo… Elk kasteel was eerst een luchtkasteel…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North