• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De zin en onzin van klassieke merken-revivals

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 maart 2015 om 15:00 – 61 Reacties

Borgward


Oude roemruchte automerken een nieuw leven inblazen: velen proberen het, en bijna iedereen faalt. Waarom blijven ondernemers het dan toch proberen?

Revival vs reanimatie

Onder een revival verstaan we een merk dat afzienbare tijd dood en begraven was opnieuw tot leven wekken. Merken als Skoda, Dacia of wellicht Jaguar zijn eigenlijk nooit weggeweest, ze kregen alleen een flinke nieuwe impuls onder nieuw management. Hetzelfde kan gezegd worden over Datsun, dat binnen de Nissan-groep bleef, en wellicht ook over de Lagonda-badge, vorig jaar weer door Aston Martin uit de kast gehaald. Het Duitse Melkus staat aan de andere kant van het succes: hier duurde de opleving maar kort.

Van de merken die een tweede leven kregen is eigenlijk alleen Bugatti een blijvertje gebleven. Dankzij de steun en toewijding van een van de grootste autobouwers ter wereld – VW – zag het zich voorzien van een goede basis, en ook al is de laatste Veyron er inmiddels uit, een opvolger zit in het vat.

Gegokt en verloren

Een paar keer kwam een oud merk opnieuw van de grond, het eerste voorbeeld dat ons te binnen schiet is natuurlijk Spyker. Na een eeuw stilte pakte Victor Muller het merk weer op en wist daadwerkelijk een aantal exemplaren te bouwen. Maar helaas, Muller kreeg met iedereen ruzie, er moest een F1-team komen en nog meer megalomane onzin, en dus is Spyker momenteel comateus (maar niet failliet, en dus kunnen er nog steeds boutjes bij de Praxis gehaald worden).

Maybach was ook zo’n roemrucht oud merk, en hier was het het grote Daimler dat zich eraan vertilde. Wat een Rolls-Royce-concurrent had moeten worden liep uit op een fiasco waar per model flink wat geld op toegelegd moest worden. Op een gegeven moment vonden de Duitsers het welletjes en trokken de stekker uit Maybach in zijn oude vorm.

In de kiem gesmoord

Het leeuwendeel van de revivals echter begint met mooie plannen, wellicht nog een gelikt conceptje, en bloedt vervolgens dood. U wilt voorbeelden? Trabant, Voisin, Simca (PSA heeft nu wel even andere dingen aan het hoofd dan een nieuw merk starten), DeTomaso, Jensen (hoewel er een nieuwe schijnt te komen), Amilcar.

Borgward

In Genève waren we getuige van de laatste revival: Borgward. Althans, misschien. Het ‘nieuwe Borgward’ kwam namelijk met lege handen naar Zwitserland, en toonde alleen een oude Isabella. Waarom toch deze obsessie met oude dingen? Twee redenen: een oud merk maakte ooit auto’s, dit geeft mensen met ambitie in de automotive wereld een blauwdruk voor hun te maken model, wat makkelijker is dan zelf iets te moeten tekenen. Daarnaast is een oud merk altijd bekender dan een nieuw op te zetten naam. Je lift dus mooi (nagenoeg) gratis mee op oude glorie.

Het voordeel van het laatste argument is ook direct een nadeel: een mooie historie legt een flinke druk op de schouders van de nieuwe maker. Daarnaast zal de scepsis onder autokenners – gezien het lange rijtje mislukkingen – niet van de lucht zijn.

Juist de laatste 2 argumenten zouden ambitieuze designers wat mij betreft moeten overtuigen met een schone lei te beginnen en hun eigen merk te starten. Het Nederlandse Vencer bewijst dat dit goed mogelijk is, mits je serieus genoeg bent. Het gros van de revivals is simpelweg niet levensvatbaar omdat er vaak een stel cowboys achter zit die even hun mediamomentje willen meepakken om vervolgens in het moeras der anonimiteit weg te zinken.

Persoonlijk zie ik veel meer in het doen opleven van oude merknamen als speciale lijn binnen een bestaand automerk, zoals Ford gaat doen met Vignale, of Renault (nogal inconsequent en slordig) heeft gedaan met Gordini. Want wat is de toegevoegde waarde van beginnen met je eigen oude merk als de enige overeenkomst met het verleden de naam is?

Ook interessant!

  • Video: Audi-rijder heeft geen zin in politie
    Video: Audi-rijder heeft geen zin in politie
  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter
  • strooizout
    Strooizout heeft er geen zin in deze week
  • Klassieke Porsches gestolen
    Klassieke Porsches gestolen in België [UPDATE]

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

borgward, Columns, jensen, Klassiekers, Maybach, Spyker

Vorig bericht: « De 4 breedste Range Rovers op de Autosalon van Genève
Volgend bericht: Foto’s: Liberty Walk 458 Spider is belachelijk breed »

Lees Interacties

Reacties

  1. a3aan zegt

    7 maart 2015 om 15:17

    Of zoals Maybach bij Mercedes

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      7 maart 2015 om 15:18

      @a3aan: Je hebt het artikeltje niet gelezen?

      Login om te reageren
    • trident zegt

      7 maart 2015 om 15:21

      @a3aan: lezen is moeilijk he

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 maart 2015 om 15:27

        @trident: hij heeft wel gelijk hoor. Mercedes heeft momenteel immers Maybach als modellijn/uitvoering. Tenminste ik denk dat dit bedoeld wordt, en dan heeft hij goed gelezen ;)

        Login om te reageren
        • centho zegt

          8 maart 2015 om 19:25

          @lekbak: Precies.

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      7 maart 2015 om 15:23

      @a3aan: neeeeh, je houdt ons voor de gek?

      Login om te reageren
    • a3aan zegt

      7 maart 2015 om 17:34

      @a3aan: pfff jongens, ik heb het artikel juist wel gelezen en reageer dan ook op dit stukje uit het artikel : “Persoonlijk zie ik veel meer in het doen opleven van oude merknamen als speciale lijn binnen een bestaand automerk”

      Dan is Maybach een recent voorbeeld hiervan

      Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      13 maart 2015 om 23:13

      @a3aan: of Abarth bij Fiat?

      Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    7 maart 2015 om 15:17

    En Mini dan?

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      7 maart 2015 om 15:52

      @donvincenzo: de oude mini werd opgevolgd door de nieuwe, dus dat is geen herstart, maar gewoon een nieuw opvolgend model.

      Login om te reageren
    • dracae zegt

      7 maart 2015 om 15:55

      @donvincenzo:
      A- Mini was geen merk, dat is een ander fenomeen dat we nu veel zien, modellen / modelreeksen die (sub) merken worden.
      B- Mini bestond nog toen BMW het overnam.

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        7 maart 2015 om 16:12

        @dracae: Mini was wel een merk, tussen 1969 en 1980.

        Login om te reageren
    • philipf zegt

      7 maart 2015 om 15:57

      @donvincenzo: Die zijn niet meer zo mini meer….

      Login om te reageren
      • zero zegt

        7 maart 2015 om 17:52

        @philipf: blijft een merk naam. Een puch maxi was ook niet groot :)

        Login om te reageren
        • philipf zegt

          7 maart 2015 om 18:08

          @zero: Ik weet het. Maar het blijft zo jammer….

          Login om te reageren
          • ettie zegt

            8 maart 2015 om 09:55

            @philipf: ik snap dat je het jammer vindt maar vraag eens een proefritje aan, het stuurt werkelijk fenomenaal!

            Login om te reageren
            • BaRa zegt

              8 maart 2015 om 10:23

              @ettie: de downside is dat het ook fenomenaal stuitert. Een vriend van me heeft z’n Mini Cabrio weer van de hand gedaan voor ’t acuut gebrek aan comfort. Dat terwijl hij een MX-5 gewend was.

              Login om te reageren
              • ettie zegt

                8 maart 2015 om 12:35

                @BaRa: het is wat stug ja, maar als je rustig over drempels heen gaat valt het mee. En met het rijden over normale asfalt wegen is het redelijk comfortabel

            • tupperware zegt

              8 maart 2015 om 14:08

              @ettie:
              Ik geloof je gelijk, maar die laatste versie is zo verschrikkelijk uit proporties gerukt dat ik hem nooit zou willen hebben..
              Ik ben van de echte Mini’s maar voor de eerste BMW Mini Cooper S
              maak ik graag een uitzondering.

              Login om te reageren
              • ettie zegt

                8 maart 2015 om 14:34

                @tupperware: mijn moeder heeft een r56 met maar 75pk, het accelereert niet snel maar je kan er snoeihard mee door de bochten. Altijd een glimlach op mijn gezicht als ik er mee rij. De nieuwe vind ik ook niet heel erg mooi van achteren.

  3. kasplant zegt

    7 maart 2015 om 15:21

    Persoonlijk denk ik dat het ophalen en laten herleven van een oude naam alleen een imagokwestie is, en een boost voor je naamsbekendheid. De merkwaarden van Borgward zouden bij deze revival niet meer zijn wat ze ooit zijn geweest. Een goed voorbeeld daarvan is Spyker.

    Login om te reageren
  4. simppa zegt

    7 maart 2015 om 15:22

    De oude merken zijn inmiddels helemaal uitgemolken. Je kan je geld beter in nieuwe merken steken zoals Tesla en Karma. Apple zal ons dat in de komende jaren alleen maar bevestigen.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      7 maart 2015 om 21:01

      @simppa: je zou Apple inmiddels op veel markten ook kunnen bestempelen als de oude, uitgemolken keuze..

      Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    7 maart 2015 om 15:27

    ik moet zeggen borgward klinkt wel goed als premium autofabrikant. es iets anders dan altijd het gebruikelijke. overigens vond ik die terugkomst van trabant wel gaaf. jammer dat sachsenring in de problemen zit. als ze gewoon een simpele trabant neer zetten net zoals citroën dat deed bij de cactus wordt het hier geregeld een verkoop kanon. twee cilindertje + elektro motor lijkt mij een geweldige oplossing! geef hem een retro stijltje en maak het niet te moeilijk en klaar ben je. zelfde geld voor daf.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      7 maart 2015 om 15:47

      @henkhupelschoten: Borgward klinkt voor mij als de opvolger van een detective serie

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 maart 2015 om 16:31

        @phaeton: Borgward klinkt als een personage uit The Lord of the Rings.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          7 maart 2015 om 16:33

          @berlinetta: Dat moet je maar net gezien of gelezen hebben. Geldt voor andere series ook

          Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 maart 2015 om 17:07

        @phaeton:
        Sorry, maar als je echt nooit van Borgward hebt gehoord is er iets serieus mis met je automobiele basiskennis….
        Dat was al premium toen alleen Mercedes dat in Duitsland ook was en laat het nu net Mercedes zijn die ze zachtjes de nek heeft omgedraaid.
        Mercedes bouwt nu trouwens de C, E coupé en GLK in de oude Borgward fabriek in Bremen….

        Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        8 maart 2015 om 01:03

        @phaeton: Inspektor borgward of tatort borgward klinkt inderdaad geweldig! Netzoals the interceptors van top gear

        Login om te reageren
  6. spidermann zegt

    7 maart 2015 om 15:36

    Audi heeft dan nog heel wat namen “op de plank”.

    Login om te reageren
  7. centho zegt

    7 maart 2015 om 16:15

    Ehm Bugatti?
    Owh nee de Veyron is toch wel een leuke auto.

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      7 maart 2015 om 21:12

      @centho: eehm artikel lezen?

      Login om te reageren
  8. tupperware zegt

    7 maart 2015 om 16:35

    Tja, als je tien jaar moet leuren met 1 model waar je 3 miljoen per auto op toelegt kan je zeggen dat het een blijvertje is..
    Een succes kan je het echter niet noemen.

    Het enige merk dat de afgelopen 50 jaar succesvol is gereanimeerd is Audi..
    Ja, dat durft deze in de ogen van de minderbedeelden, hater, met droge ogen te beweren..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 maart 2015 om 09:59

      @tupperware: Abarth al is het merk/submerk verhaal in deze een lastige.

      Login om te reageren
  9. Pallas zegt

    7 maart 2015 om 17:23

    Laten we Xedos reanimeren!

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      7 maart 2015 om 17:42

      @pallas: Laten weten het niet doen!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      8 maart 2015 om 10:42

      @Pallas: Of AutoZAM…

      Login om te reageren
  10. philipf zegt

    7 maart 2015 om 17:44

    Een nieuw soort jensen zou ik helemaal niet verkeerd vinden!

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    7 maart 2015 om 18:05

    Waarom zou je inderdaad niet gewoon een nieuw merk starten, ik denk dat de history van de meeste oude merken voor 95% van de mensen net bekend is.

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    7 maart 2015 om 19:05

    Me gruwt persoonlijk van de meeste re-incarnaties.

    De mooiste merken zijn vaak kapot gegaan omdat ze te mooie of te goede producten wilden leveren, hoe vreemd dit ook moge klinken, of omdat ze altijd balanceerden op de rand van de financiële afgrond.

    Laat jensen in vrede rusten, laat Facel Vega met rust en blijf met je poten van het meest oude automerk, Panhard & Levassor af.

    MG en Triumph zijn ook niet meer en da’s maar beter ook voor iedereen.

    Ik heb, behalve bij de Bugatti EB 110 nog nooit een reïncarnatie gezien die ik geslaagd vond.
    Ik gruw eigenlijk zelfs al van de Range Rovers en Mini’s die, behalve een vals Brits wannabbee sentiment net zo Brits zijn als mijn Samsung beeldscherm.

    Patrick LeQuement, de ontwerper, neen designer en geestelijk vader van de Ford Sierra, Renault Twingo, de geflopte Renault Avantime en VelSatis zei het al: Ontwerpen hoeven niet mooi te zijn, je hoeft mijn auto’s niet mooi te vinden, als ze maar functioneel en vooruitstrevend zijn.

    En dat is een hele waarheid.

    Laat Packard, LaSalle, Oldsmobile, Adler, NSU, Horch, Delage, Hotchkiss, REO, Riley en MG in vrede rusten en laten we de herinneringen aan deze merken koesteren, dan een of andere halve gare er op loslaten die een vals retro-ontwerp maakt !

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 maart 2015 om 20:07

      @desjonnies:
      Ehh, MG bestaat nog, niet zo als wij dat herinneren of willen zien maar de naam leeft wel voort….

      Login om te reageren
    • Griffin zegt

      7 maart 2015 om 21:13

      @desjonnies: MG is alive and kicking (niet hier nee, maar in China en inmiddels ook in de UK). ’t Is eigendom van SAIC.

      Ook Triumph wacht wellicht weer een revival, onder de vleugels van BMW. In 2007 schijnt er een opvolger van de Z4 ontworpen te zijn die de Triumph-badge zou moeten krijgen maar dat is nooit verder gekomen dan prototype. Wie weet in de toekomst…?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        7 maart 2015 om 22:31

        @Griffin:
        Kom op zeg, MG is niet eens meer een vage schaduw van wat het merk ooit was, opgericht door Cecil Kimber als Morris Garages, DE uitvinders van de betaalbare spoooortwagen en de sports-saloon (de MG Z-series en diens voorgangers werden al eeuwen voor iedere ander sports-saloon gebouwd)

        Login om te reageren
    • norge zegt

      7 maart 2015 om 22:44

      @desjonnies: Gelijk heb je, maarrr is niet elk merk een schaduw van wat het vroeger was?
      Je kan een merk niet herleven naar de oude waarden….Onmogelijk…..Maar ik zou best een Minerva willen hebben of een Duesenberg…Alleen maar omdat het zo lekker klinkt..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        8 maart 2015 om 08:20

        @norge:

        Minervas kan he perfect kopen maar je word er behoorlijk moe van.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          8 maart 2015 om 08:30

          @Hupke:
          Lol, daar moeten we op onze leeftijd wel mee oppassen….

          Maar sterven met een enorme smile op je bek heeft ook wel iets….

          Login om te reageren
  13. Jantje_555 zegt

    7 maart 2015 om 19:28

    Je ziet wel aan tesla dat een nieuw merk uit de grond boksen meer succes brengt dan een revival.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    7 maart 2015 om 20:41

    VW heeft De Audi naam toch ook uit de mottenballen gehaald?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 maart 2015 om 20:56

      @norge:
      Dat weten alleen hele oude mensen nog….

      Begon dat niet met een Polo…?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        8 maart 2015 om 11:43

        @tupperware: Audi 50 ja, wie noem je oud?

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          8 maart 2015 om 14:11

          @norge:
          Ik wil je niet op je ziel trappen maar we zijn aardig opweg naar de type aanduiding van die Polo..

          Login om te reageren
    • stationcar zegt

      7 maart 2015 om 22:45

      @norge: ja, maar om dat nou een succes te noemen….

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    7 maart 2015 om 22:53

    Het is meestal geen succes maar toch juich ik het toe. Hoe meer merken hoe beter. Goed voor de afwisseling.

    Login om te reageren
  16. rotarypowah zegt

    8 maart 2015 om 07:13

    Voordat ik de titel las, zag ik de foto en dacht ‘hey, een opvolger van de 370Z?’

    En het voorbeeld van Nissan / Datsun in dit artikel is een beetje raar in vergelijking met de andere voorbeelden,
    Datsun is / was immers Nissan. Maar dan voor de USA markt, zodat de Nissan naam niet geschaad zou worden als de auto’s onverhoopt niet in de smaak vielen of kwalitatief teleurstellend waren.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 maart 2015 om 09:38

      @rotarypowah:

      Dat zit nog iets anders in elkaar, Nissan was bang voor imago schade avant-la-lettre, dus daarom vonden ze de naam Datsun uit voor hun producten om, mocht het gigantisch misgaan op de export markten de Nissan naam in Japan geen imago schade zou lijden.

      We weten inmiddels allemaal wat er met Datsun is gebeurd, mijn goedkoopste auto ooit, gekocht voor vier tientjes ECHT WAAR op een langs de straat veiling, Dirrek de DATSUN, een 120Y station wagon, mijn aller, aller betrouwbaarste vriend ooit.
      Anderhalf jaar met Dirrekie gereden en je zult het misschien vreemd vinden, maar Dirrek voor zijn vier tientjes heb ik meer plezier mee gehad dan je me nu een nieuwe Ferrari of Lamborghini zou geven !

      Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    8 maart 2015 om 08:23

    Wat is het huidige Jaguar? Een revival of een doorstart?

    Saab mag van mij een doorstart krijgen, zoals ook volvo die heeft gehad.

    Revivals, het is belangrijk dat men niet de vorm van de wagens in een retro kleedje stopt maar dat men net de spirit van het merk weet te vangen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      8 maart 2015 om 08:47

      @Hupke:
      Jaguar is gewoon door FORD aan Tata verkocht, niks revival of doorstart, er was immers geen sprake van een faillissement.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        8 maart 2015 om 10:10

        @tupperware:

        Er is een berg geld in geduwt en het roer is compleet omgeslagen…
        Daarbij Jag was niet failliet maar moest Willie de Leeuw z’n boeken er zo hebben uitgezien zonder dat ford erachter zat zou de schuur rap gesloten zijn.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          8 maart 2015 om 14:16

          @Hupke:
          Kul Hup en dat weet je best.
          Het was Ford dat naar de kloten was en Volvo, Aston Martin en Jaguar moest verkopen om niet ten onder te gaan..

          Login om te reageren
  18. insomnia zegt

    8 maart 2015 om 09:24

    Daf, ik wil een Daf!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      8 maart 2015 om 14:18

      @insomnia:
      Bel Eindhoven, ze willen je vast nog wel een truckie leveren hoor..

      Of wil je echt een nieuwe Daffodil..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North