
Rubens Barrichello, die jarenlang Ferrari’s tweede viool bespeelde, beweert nu dat Schumacher niet zeven maar zes keer kampioen had moeten worden. Voor wie die andere titel had moeten zijn? Drie keer raden…
Liefst 322 keer ging de Braziliaan Rubens Barrichello van start in een Formule 1-race, een absoluut record. Toch lukte het Rubinho nooit om kampioen te worden, al ging hij wel elf keer als eerste over de finishlijn. In 2000 mag hij Eddie Irvine aflossen als twee rijder bij Ferrari. Teambaas Jean Todd, tegenwoordig voorzitter van de FIA, voert in die dagen een duidelijke politiek: de tweede rijder helpt de eerste rijder. Bij Ferrari indertijd dus geen teammaatjes die elkaar er afrijden, maar teamorders met de schandalige vertoning tijdens de GP van Oostenrijk in 2002 als hoogtedieptepunt. In de laatste ronde ging Barrichello, fier aan de leiding op dat moment, vol op de rem om Michael Schumacher er langs te laten. Niet dat dit ergens voor nodig was, de Rode Brigade was in 2002 oppermachtig en Schumacher stond tijdens elke race dat jaar op het podium.
Dat Oostenrijk in 2002 het absolute onsportieve dieptepunt is op het gebied van teamorders, daar is iedereen het wel over eens. Maar dat is niet alles aldus Barrichello. Hij beweert namelijk dat Schumacher in zijn periode bij Ferrari niet vijf keer, maar vier keer wereldkampioen had moeten worden, aldus het Braziliaanse Gazetta Esportiva. De resterende titel had op naam van Rubinho moeten komen. Of hij daarmee ook doelt op het seizoen 2002 is niet duidelijk.
Het zit Rubens nog altijd dwars, die teamorders, zoveel is wel duidelijk. Aan de andere kant heeft hij er zelf voor gekozen om vijf jaar lang waterdrager te zijn van Schumacher, iets waar hij ongetwijfeld ruim voor bezoldigd werd (niet zoveel als Schumacher overigens, maar dat terzijde). Achteraf gaan beweren dat je minstens één seizoen beter was dan Michael Schumacher, die meer dan een jaar geleden zeer ernstig gewond raakte bij een ski-ongeluk, is dan ook niet bepaald chique.
Foto: Morio (CC)
Komt ie wel een beetje laat mee… Sjonge jonge.
Zielepietje, zeg het dan gewoon in z’n gezicht
@godofracing: idd, met dat vals lachje van hem
Die race in Oostenrijk was zeker niet chique, maar ook wel ergens begrijpelijk. Er zijn wel eens vaker kampioenschappen op een paar punten verloren gegaan, vraag maar aan Massa.
@gertjan2012: Of Irvine…
@donvincenzo: Irvine verloor het doordat ze hem 30 seconden zonder rechter achterwiel lieten staan en niemand wist waar dat wiel Was. Gek werd ik.
Voordat iedereen hem gaat affakkelen: het zal niet de eerste keer zijn dat er een interview geplaatst wordt waarin een heel genuanceerd verhaal verdraaid wordt om een mooie kop neer te kunnen pennen…..
@baasbas: En toch is het leuk om te lezen wie er hier uit zn dak en negatieve dingen over Rubens gaat zeggen.
Maar ik sta aan jouw kant: waarschijnlijk compleet uit zn context gerukt en niet zo bedoeld. ’t Zal waarschijnlijk over die teamorder zijn gegaan. Als de presentator dat vraagt of je het gevoel dat Schumacher in die Ferrari tijd altijd sneller was en of je denkt dat als er geen orders waren, of je dan misschien ook een jaartje had kunnen winnen; dan is deze reactie juist eerder een milde manier van dit te zeggen.
Huilie huilie.
Als je ‘maar’ 11 overwinningen hebt in je hele carrière van 322 races, ben je geen wereldkampioen.
@trustmeiamanengineer: Ene Keke Rosberg wist anders kampioen te worden met maar 1 overwinning in het desbetreffende seisoen. En won in totaal ook maar 5 van zijn 128 races, wat overeen komt met 12.6 overwinningen op 322 races. Het aantal overwinningen zegt niets over of je kampioenschap-waardig bent of niet.
@motoragent: appels met peren vergelijken, ander tijdperk met dito puntenverdeling.
@toniominestrone: klopt, punten waren toen nog moeilijker te vergaren ;-).
@trustmeiamanengineer: De vraag is: hoeveel overwinningen waren dat geweest als er bij Ferrari geen teamorders waren?
En toch zou ik op dit moment liever Barrichello zijn dan Schumacher… Dan maar geen wereldkampioen.
@swaffelaer: En zo is het maar!
Barrichello lijkt op Cello oftewel speelt gewoon 2de viool…
Kan iemand ontsnapte Rubens weer even gauw terug in zijn hok stoppen?!
En toch krijg ik van dit filmpje een warm gevoel. De tijden van alle races live kijken in de nacht of wanneer dan ook. Iets dat ik de afgelopen jaren allang niet meer krijg van het hele F1 circus…
@kaymommer: Dacht precies hetzelfde. Vroeger keek ik elke race, alle trainingen, voorbeschouwingen, zo veel mogelijk. Het laatste jaar wat ik nog echt gevolgd heb os 2008, toen Button wereldkampioen werd. Daarna kwam dat vingertje en was ik er wel klaar mee.
Nu lees ik het via AB wel een beetje.
@gtwillem: Button werd WK in 2009. Overigens toevalligerwijze het jaar dat Barichello zichzelf had kunnen bewijzen want hij zat dat jaar in de tweede Brawn zonder teamorders, of in ieder geval niet op de manier waarop Ferrari dat deed.
Button won echter gelijk alle races t/m Monaco en hoewel hij daarna terugviel en Bari nog wel twee races wist te winnen was het uiteindelijk voldoende voor Jenson.
Rubens heeft zijn kansen dus gehad en niet genomen en nu zijn carrière over is moet hij dus eigenlijk concluderen dat het er linksom of rechtsom (net) niet inzat. Hij heeft bijvoorbeeld ook niet het karakter gehad om de kans te wagen eerder naar een ander team te gaan, waarschijnlijk was hij dan ook geen kampioen geworden maar bij Ferrari ging dat sowieso niet gebeuren. Alsnog wel een mooie F1 carrière gehad, daar kan hij zich beter gelukkig mee prijzen.
@jaapiyo:
Geeft niks hoor Jaapie, dat jaar had Rubinho te vaak pech om Button te kunnen bedreigen….
Voor Schumi moest hij op de remmen om mijn landgenoot te laten winnen….
Ik zie al die Oostenrijkers nog met hun rug naar het podium staan toen die schijnheil de beker voor de eerste plek aan Rubinho wilde geven….
Harder kan je, je teamgenoot niet in zijn ballen trappen….
@jrk68: Ik vind (is ook maar een mening) dat men nogal gevoelig hierop reageert. Ik snap het eerlijk niet. Ferrari wil toch winnen? Je bent toch 2e en 1e rijder? Als je omgekeerd 1 en 2 ligt dan laat je toch logischerwijs altijd 1 winnen??? Volgens mij kunnen teamorders juist de race interessanter maken.. Maar goed.
Sportieve credits had Rubens toch al, het was overduidelijk dat hij die race gewonnen had. Ik snap ook niet dat hij daar zo’n moeite mee (zou) hebben. Sterker nog, ik denk dat dit hem juist enorm goed doet. Veel mensen zullen nu aan hem terugdenken en deze gebeurtenis voor de geest halen waarin hij de nummer 1 verslagen heeft. En eerlijk is eerlijk, zo vaak deed hij dat niet (heeft meerdere redenen natuurlijk).
@baasbas:
Eerlijk is eerlijk, ik heb het altijd een onsportieve kwal gevonden.
Dat begon al op de manier waarop hij zijn eerste wereldtitel binnenhaalde, dat had werkelijk niets met sport te maken….
Later mislukte het hetzelfde kutgeintje toen hij Villeneuve probeerde te torpederen.
Nee, dan kan deze Duitser zich grotere helden herinneren dan de gebroeders Schumacher….
@jrk68: geluk dwing je af, hij heeft ondanks zijn lange F1 carrière geen geschiedenis kunnen schrijven, weinige zullen over pakweg 10 jaar hem nog herinneren
@toniominestrone: Juist wel geschienis geschreven, Oostenrijk 2002…
@gtwillem: En niet te vergeten zondag ochtend zelfs live de opwarmrondes met Bert Davies “Goedemorgen, gezellig opstaan met de snelste ontbijt televisie”.
Zielig mannetje. Als hij kampioen had kunnen zijn had hij sneller, harder en slimmer moeten rijden dan Schumi. Dat is niet gebeurd, zelfs de betere coureurs in die tijd, Montoya, Hakkinen etc. is dat niet gelukt. Laat staan dit trieste figuur. Hij mag blij zijn dat ie überhaupt races heeft gewonnen dankzij de Scuderia die oppermachtig was en daarna Brawn die oppermachtig was, heeft puur te maken met goede auto’s, in zijn geval, niet met talent of rijderskunsten. Dááág Rubens.
@str8six: Nee precies, jij had in die auto’s ook makkelijk 11 races gewonnen in de f1. Heeft echt niks te maken met talent..
@kapitein: moet ik nu echt het verschil uitleggen tussen een 7-voudig wereldkampioen en iemand met 0 kampioenschappen?
@str8six:
Moet ik jouw nog uitleggen dat alleen die schijnheil mocht winnen en dat al zijn teamgenoten verplicht op de rem moesten als ze hem dreigde te verslaan…?
@jrk68: herinner je nog, volgens mij in 1999, dat ze Eddie Irvine ‘per ongeluk’ te lang in de pits hielden, of ‘per ongeluk’ een band vergaten te wisselen. Hij zelf werd dik betaald en vond het allemaal prima, maar het was wel heel duidelijk hoe Ferrari de rijders indeelde. Dus op zich wel naïef om te denken dat je een serieuze kans zou krijgen om Schumi te verslaan bij Ferrari.
@gtwillem: Je moet geen halve waarheden vertellen. In 1999 had Schumacher z’n been gebroken en was dus voor een groot deel van het seizoen uitgeschakeld. Teamgenoot van Irvine was Mika Salo. Die werd inderdaad ingehuurd om Irvine zoveel mogelijk te helpen aan de wereldtitel. Ook Schumacher hielp Irvine bij zijn rentree in Maleisie. Schumacher was heer en meester tijdens de kwali en de race, maar liet toch Irvine winnen. Dat Irvine het uiteindelijk verpest door in Japan achter Hakkinen te kwalificeren en 3de te worden tijdens de race heeft ie aan zichzelf te danken.
Hetzelfde geldt voor Rubens. Hij was misschien 1 a 2 races sneller…en die races mocht ie ook winnen…maar de kwalificaties gaven toch aan dat Schumacher 9 van de 10 keer altijd sneller was. Rubens kreeg overigens zijn overwinning van Oostenrijk in dat zelfde jaar terug tijdens de GP van Amerika. Schumacher liet hem toen de race winnen. Zo was de Duitser dan ook weer!
@sollie1984: het zijn geen halve waarheden, bovenstaande wat jij beweert was precies het beeld dat Ferrari wilde afgeven. Maar hun Wonderkind Michael Schumacher moest wereldkampioen worden. Op zich leuk dat Playboy Irvine het zou goed deed, maar het ging té goed.
Ik heb een paar interviews gelezen en gezien met Eddie Irvine waar hij dit zelf ook aangeeft (uiteraard).
@gtwillem: Geloof jij nou echt dat Ferrari de wereldtitel laat lopen om Schumacher die titel te gunnen? Terwijl er zoveel op het spel staat? Irvine was gewoon niet goed genoeg voor de titel. Voor iemand die streed om de titel pakte hij bar weinig pole positions en was zijn strijdlust niet tot daar aan toe. Zelfs Mika Salo was regelmatig sneller.
Dat je Schumacher niet mag is jouw mening, maar je kan moeilijk ontkennen dat de beste man een aardig potje kon sturen en z’n teamgenoten vaak het nakeken gaf. Johnny Herbert (benetton) en Eddie Irvine hebben zelf tijdens interviews aangegeven dat Schumacher altijd een paar tienden extra uit een auto kon persen. Iets wat ze zelf niet konden verklaren. Gewoon omdat de beste man ijzersterk is in de auto. Dat waren zijn sterkste eigenschappen.
@sollie1984: je eerst zin gaat al fout Schumacher zit bij ferrari en ferrari zal dus de titel pakken als Schumacher wint
Geachte Rubens,
Please, go f*ck yourself.
Groetjes
Nu michael er zo bij ligt/zit trekt de wel zijn mond open. Had hij moeten doen toen hij de orders kreeg
Mooi he die v10 geluiden. Kippenvel van dat publiek trouwens.
Bari.. leuke kerel ben je maar… Let it goooooooooooooooooooooo, let it goooooooooooooooo
ow en de V10 is gewoon hammer geil
Vind het maar lafjes nu schumi er zo bij ligt. Kom je beetje laat mee ook…
Nou Schumacher een kasplantje is, toont het weer wel wat een ballen die gozer heeft.
Zwakke zet, dit.
Hij heeft jaren lang goed betaald gekregen.
En hij koos er zelf voor om bij ferrari te gaan rijden, nou niet achteraf gaan janken.
Ik denk als je jankzak en schumacher allebei in een identieke auto zet, dat schumacher rondjes om hem heen had gereden.
En ja, die teamorders waren niet netjes, maar goed, om daar nu nog over te beginnen??
Hij had ook gewoon niet kunnen remmen. Was hij zijn baan kwijt geweest, maar had hij wel de beker gehad. Keuzes maken, altijd lastig…….
@dutchdriftking: Precies. Baan kwijt (relatief probleem voor een multimiljonair), maar wel jezelf 10/20/30 jaar later recht in de spiegel aan kunnen kijken (en grinniken).
Tja, hij zij het in een tv-programma in Brazilië staat in het artikel. Beetje jammer als hij dit heeft gezegd. Ook in zijn tijd bij Brawn was ie af en toe een beetje aan het snuiven. Jammer want verder toch een mooie loopbaan? Vriend Jos V. zou er met beide handjes voor tekenen?
Dat ligt toch een beetje anders.. het kan best dat Schumacher als hij had gemoeten nog iets scherper had gereden.. met als gevolg dat hij het of op ‘eigen kracht’ had gedaan.. of dat ze zo hard tegen hard waren gegaan dat beiden er naast hadden gegrepen.
We weten het niet en kunnen het ook niet weten.
Daarnaast is het bekend dat sommige coureurs in samen werking met de engineering een auto een stuk beter kunnen maken. Schumacher was er zo eentje. Daar profiteren teamgenoten dan weer van.
Als het waar is zijn we dus jarenlang belazerd met zijn allen !
Eerst een zootje Italianen en nu de Grieken !
@desjonnies:
Iemand van jouw statuur kijkt toch niet meer op van een paar Italiaantjes die met een Duitser op niet geheel respectabele wijze een gooi doen naar de wereldheerschappij…?
Laat ik ook niet Roomser dan de Paus zijn, we wisten dit allemaal al lang en ik stond ooit te juichen toen Schumacher onze Jos Verstappen er ooit voorbij liet zodat Jos veel gunstiger kon finishen dus heb ik ook boter op het hoof…….
Misschien is de sport toen gaan degraderen ?
Als hij een echte vent was geweest had hij de team orders genegeerd !!
Shumacher is een legendarisch coureur de beste van zijn tijd!
Hij heeft toch echt zelf op die rem getrapt..
Zure
Rubens moet niet zo lopen piepen. Waar Schumacher vaak streed met de McLarens, Williams BMW en Renaults, sukkelde Rubens vaak in de middenmoot met de wat mindere teams.
En de overwinning van Oostenrijk kreeg hij van Schmacher terug tijdens de GP van Amerika in 2002.
Rubens is gewoon altijd de mindere geweest van de twee. Kon al tijdens de kwalificaties al vaak niet tegen de concurrentie op…ondanks dat hij een snellere wagen had zoals in 2002 en 2004.
Huilen om gedane zaken heeft geen zin. Barichello heb ik nooit als een kampioen gezien. Je weet waar je aan begint als je gaat rijden bij een stal die koste wat kost wil winnen. Als je dan klaagt dat ze zich niet houden aan wat iedereen als sportief ervaart …