De Toyota Prius was zijn tijd 15 jaar vooruit

Auteur: , 32 Reacties

Zeg wat je wilt over de Toyota Prius: het is een auto waar ik nog niet dood in gevonden wil worden, maar je moet zijn Japanse ingenieurs alle credits geven; de auto is in zijn klasse onbedreigd alleenheerser. Pas na een slordige 15 jaar lijkt er wat concurrentie aan te komen.

Toyota Prius

Het succesverhaal van Toyota’s hybride techniek begon in augustus 1997 met de introductie van een minibus in Japan: de Toyota Coaster Hybrid EV. Die minibus bleek de opmaat voor december van dat jaar, toen Toyota iedereen verbaasde met de Prius, de eerste massageproduceerde hybrideauto ter wereld. Inmiddels biedt Toyota 27 verschillende hybride modellen in 90 landen aan.

Terwijl de Duitsers gaandeweg aangaven hun heil in het perfectioneren van dieselmotoren te zoeken (inmiddels zijn ze wel allemaal om) zette Toyota flink in op hybride, en dat legde ze geen windeieren. Tot de komst van de Tesla Model S was de Prius de lieveling van Hollywoodsterren die een groene boodschap wilden uitdragen, en ook buiten Hollywood verkocht de auto prima. Toyota claimt inmiddels al 7 miljoen hybrides in totaal verkocht te hebben. De laatste miljoen exemplaren werden in slechts negen maanden tijd verkocht; de kortste periode ooit voor zo’n groot aantal.

In Nederland zijn de hybride modellen van Toyota ook niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Sinds de introductie van de eerste generatie Prius in 2000 verkocht Toyota hier al bijna 92.000 hybride auto’s. Natuurlijk, er is geen grotere sex killer dan een Atkinson-slag gecombineerd met een CVT, maar de Prius hoeft ook niet sexy te zijn (wel gangster).

Toyota heeft berekend dat de ruim 7 miljoen Full Hybrid modellen zorgen voor een besparing van ongeveer 49 miljoen ton CO2 ten opzichte van de emissie van hetzelfde aantal gelijkwaardige benzineauto’s. De brandstofbesparing bedraagt zo’n 18 miljard liter. Die getallen nemen we voor lief, zeker wanneer we de zoveelste Prius ons met 140+ op de snelweg zien inhalen (op volle toeren), maar dat er winst is behaald dat is zeker. Daarom hulde voor de innovatiedrang van Toyota, die volgend jaar een vervolg krijgt met de eerste waterstofauto van het merk: de Fuel Cell Sedan.



32 reacties

Zo zaaddodend dat er straks geen mens meer is om van die schone planeet te genieten.
@e34m5touring: Ach teer poppetje toch ;)
Jeej, laten we lekker het begin van de ondergang voor de petrolhead vieren!

Ze zeggen dat het best ok rijdt. Ik heb gelukkig géén idee.

Laten we hopen dat het nieuwe nieuwste van Toyota leuker wordt
@lekbak: heb zon ding weleens meegehad voor mijn werk, als hiker voor een leasevloot. Vond er niks aan (type zoals die op de foto). Bij 120 vond ik de CVT zenuwachtig, ene keer maakte hij veel toeren, andere keer weer niet.
@jzaero: dat is bijzonder. Het kenmerk van cvt is toch juist dat ie constant dezelfde toeren maakt!?!
@lekbak: Niet iedereen zit te wachten op leuk sportief bakkie om mee naar zijn werk te scheuren. Sterker nog, de meesten willen gewoon lekker goedkoop, ruim en comfortabel op hun werk aan komen, en daarvoor is dit prima.

Dat jij (of ik) er geen wil kopen zal Toyota een zorg zijn, ze verkopen er toch genoeg aan saaie kantoorpikkies met de blouse in de broek.
@motoragent: ik weet het…

Helaas is het wel zo dat deze auto een nieuwe trent neergezet heeft van saaie hybrides en andere zogenaamd milieuvriendelijke auto’s. Slecht voor de petrolhead dus, zoals ik schreef ;)
@lekbak: Hybride en milieuvriendelijk staat in mijn woordenboek nog altijd niet onder het kopje ‘saai’, dus die uitspraak gaat me nog net wat te ver. De Prius is saai ja, maar bijvoorbeeld de Honda CRZ vind ik best een leuk ding, net als dat de Renault Zoe eigenlijk best wel een knap wagentje is. Om over Tesla’s Model S of de BMW i8 nog maar te zwijgen.

Er zijn ook genoeg milieu-onvriendelijke zuipschuiten die net zo saai, zo niet saaier, zijn als de Prius.
@motoragent:
Zelfs met een Twizzy kan je best lachen.
Vorig jaar flink lopen gooien met zo’n ding op een geïmproviseerd kartbaantje.
Frans veercomfort moet je er niet van verwachten..
@lekbak:
Ik bekijk dit soort auto’s altijd positief.
Hoe minder brandstof zij gebruiken, des te meer er voor de petrolhead overblijft..
Het heeft de markt in beweging gebracht.. maar daar houdt het ook mee op. De beoogde sparing van de natuur en het milieu zijn toch allemaal een wassen neus. Die zogenaamde besparing van 49 miljoen ton CO2 is theoretisch, op basis van een fabrieksopgave die in werkelijkheid niet klopt, en zonder rekening te houden met de extra uitstoot die het productieproces en straks het afvoer proces van al die accu’s met zich mee brengt.
Niemand hier heeft een uitleg nodig waarom ze het straatbeeld van Nederland vullen.
Als je echt het milieu wil ontlasten moet je de hybrides links laten liggen en moet er meer geïnvesteerd worden in waterstof, of vol elektrisch (op groene stroom). Dat zeg ik terwijl ik er als autoliefhebber ook echt sceptisch over ben. Maar wat dat betreft vind ik een Lupo 3L (ook 15 jaar oud) een veel beter product die wel zijn fabrieksopgave haalt. Sterker nog, een verbruik waar menig auto nog steeds niet aan kan tippen.
@cuprani: los van jouw relaas: Niemand kocht de Prius om z’n meleu, of om zo’n schoonheid. ’t was enkel en alleen de bijtelling die m tot leasetopper maakte. Partikulier bezit? Omdat ie goedkoop was, of omdat smaak niet te koop is. Niemand koos ’n Prius met z’n hart,.. maar enkel met z’n hand op de bijtellingsknip,.
@cuprani: je weet dat er voor waterstof ook accupakketten nodig zijn? Je zet energie om in waterstof, dan weer om in elektriciteit… Ook een beetje zinloos lijkt me….
@chimaera: dat is de oude discussie weer. Het is de extra van t snel kunnen tanken. En als je dat waterstof schoon kan opwekken (zon, wind, waterkracht), dan maakt t verlies in t process van elekticiteit naar waterstof naar electromotor eigenlijk niet zoveel meer uit.
In 1917 bestond het principe al. De Woods Dual Power.
http://www.louwmanmuseum.nl/ontdekken/ontdek-de-collectie/woods-dual-power
Waar zijn die eerste Priussen eigenlijk gebleven? Hier zie je ze in ieder geval al jaren niet meer rondrijden. Zouden die geëxporteerd zijn of liggen ze al lang en breed op de schroothoop? In dat laatste geval zijn het gewoon wegwerpproducten, een beetje auto gaat met gemak twintig jaar mee.
@moveyourmind: En in dat opzicht is 20 jaar in dezelfde auto rijden milieuvriendelijker dan om de 4 jaar een nieuwe auto kopen.
Massagegeproduceerde? :D met happy ending?
@jzaero: eh, er komen heel veel priussen uit. Niet echt een happy ending volgens mij…
Ik wil in geen enkele auto dood gevonden Sir Smokalot…
@bibendum: ok niet in een Bugatti ?
@reggie-boy_rood:
Als het dan echt moet, dan maar in een Prius..
@reggie-boy_rood: misschien begraven worden in een Bugatti… maar niet dood in worden gevonden… toch een verschil. (Maar begraven worden in je favo auto/oldtimer) is toch wel tikje vreemd.. (maar wel lekker) en leuk als bodemvondst/opgraving na een paar honderd of paar duizend jaar..
Technisch schijnen ze ook erg goed te zijn, zelfs de eerste lichting prius kan nog probleemloos rondrijden met zijn accupakket, persoonlijk vind ik het maar niets, maar het is wel een prestatie van toyota.
Ik mis een foto van de Prius 1. Alle navolgende modellen zijn ook gruwelijk lelijk, maar de 1 was echt een ontiegelijk gedrocht..
Blijft eeuwig zonde dat Toyo besloot hybride te introduceren in lelijke burgertrutmodellen, dat heeft het hybride concept de slechste start gegeven die er mogelijk was. Ze hadden bij Lexus moeten beginnen en dan pas afdalen naar de plebsmodellen..
@parker: nou… vlak op het gebied van lelijkheid ook de eerste concurrent, de Honda Insight, niet uit. Gelukkig rijden er dáár nog maar drie stuks of zo van rond in Nederland.
Nee dat was die niet.

Het was een onding dat zuiniger was geweest zonder al de hybride onzin erop.
@Hupke: Sorry, Hupke. Maar dat is echt niet waar.
Mijn broer rijdt door elkaar een 911 (rond 1984 ), een Prius en een Grand Voyager – en dat is slechts een momentopname. Met de Prius blijft hij heel ruim boven de 1:20. En er staat trouwens dik 300.000 op de teller op de originele accu – voor je gaat roepen dat die batterijen zo gauw stuk gaan.
@mout: Sorry, Mout, je begrijpt Hupke verkeerd. Jouw broer, zou met diezelfde Prius ook dik 300.000 km op de teller hebben gezet, en een verbruik van 1:20+++ gehaald hebben, mocht ie op dag 1 alle zware hybride rommel uit z’n prius hebben getrokken. De Prius is gewoon zwaar, en zonder plug-in stekker vooral waardeloos qua verbruik op de snelweg: geen remenergie = geen opladen = geen effect van hybride techniek = alleen maar balast.
Ja, in de stad werkt ’t wél, maar 1) de prius is geen stads auto en 2) in de stad heb je zulke lage snelheden dat mensen zouden kunnen herkennen in je prius. :-P
Overigens: ook op de buitenwegen werkt een Prius, want remmen = energiewinst, maar met defensief rijden alleen kan je ook oh zoveel winst halen.
Inderdaad niet sexy. Wel zijn tijd meer dan vooruit. En alle reaguurders die discussies voeren over dat het gebruik dat niet gehaald word, moeten misschien eens nadenken over het feit dat geen één auto dat haalt. Maar dat door de manier van testen je wel goed kan vergelijken welke auto zuiniger is. En feit blijft dat een Prius is wel zuiniger is dan een vergelijkbare plain petrol auto. En ook schoner in het gebruik. Wij hebben zelf een Metsubsidie (die trouw minimaal twee keer per dag aan de paal hangt) en daardoor 80% van de tijd elektrisch en dus uitstootloos en zuinig rijdt. Daarnaast hebben wij als tweede auto een Jeep Wagoneer op gas die bij kans ouder is dan ik, in het kader leuk, leuker, leukst, hergebruik, en door gas ook nog een soort van schoon met trouwens een heerlijk geluid…
absoluut het voertuig dat Toyota nodig had ..

en bijzonder genoeg het lelijkste (van de toch al spuuglelijke meuk) van Toyota ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).