• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Bianchi moest doorrijden van team, kreeg klap van 92G’

Auteur: JordyS, gepost 14 oktober 2014 om 17:57 – 28 Reacties

Jules Bianchi


Jules Bianchi ligt nog altijd in coma, maar intussen wordt er meer en meer duidelijk over de ernst en de oorzaak van zijn zware crash.

Het Duitse Bild wijst namelijk met de beschuldigende vinger naar de teamleiding van Marussia. Zij zouden de coureur hebben opgedragen niet van zijn gas af te gaan, ondanks waarschuwingen in de vorm van een gele vlag. Bianchi zou op die manier tijd kunnen winnen ten opzichte van Marcus Ericsson. Bild weet daarnaast te melden dat de orders van het team volledig opgenomen zijn, zo blijkt uit bronnen binnen de FIA.

Het eveneens Duitse Auto Motor und Sport beschikt over gegevens die de ernst van de keiharde impact pijnlijk duidelijk maken. De oordopjes van de coureurs zijn sinds dit jaar voorzien van sensoren, die bijhouden hoeveel G-krachten zij te verwerken krijgen. Bianchi zou een klap hebben gekregen van 92 keer zijn eigen lichaamsgewicht. Het is dus geen wonder dat de artsen het een wonder vinden dat de Franse coureur de crash überhaupt overleefd heeft.

De familie van Bianchi heeft vanmiddag in een verklaring laten weten dat hij nog altijd in kritieke, maar stabiele toestand in het ziekenhuis ligt. Het blijft dus onduidelijk of hij blijvend letsel overhoudt aan het zware ongeluk.

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Jules Bianchi, Marussia, Racing

Vorig bericht: « De Toyota Prius was zijn tijd 15 jaar vooruit
Volgend bericht: Dragster met 2500 pk trekt je trommelvlies aan flarden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob zegt

    14 oktober 2014 om 18:21

    Volgens mij is het nog altijd aan de coureur hoe diep die het gaspedaal intrapt… (tenminste voorlopig nog dan: http://www.autoblog.nl/nieuws/fia-overweegt-automatische-snelheidslimiet-f1-71002 )

    Maar goed, het grote speculeren is begonnen. Ben benieuwd wanneer iemand de oorzaak bij de helmetcam gaat leggen……

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 oktober 2014 om 20:20

      @Rob: Nou je het zegt…

      Login om te reageren
    • FredT zegt

      14 oktober 2014 om 23:09

      @Rob: En jij zegt meteen “Nee ik doe het niet!” wanneer uw werkgever iets vraagt wat eigenlijk niet door de beugel kan? Larie en apekool. Bijna iedereen doet blindelings wat zijn baas hem/haar opdraagt. Ja de eindverantwoordelijkheid lag bij de bestuurder, maar de vraag die iedereen zich stelt in dergelijke situatie blijft “doe ik het of niet?”.Ik heb gelukkig nog niet vaak “neen” moeten zeggen tegen mijn baas.Maar ik heb het wel al gedaan.Ik ben torenkraanbestuurder en ben strafrechtelijk vervolgbaar indien ik bewust onverantwoord met de kraan werk.Hier nam de bestuurder een risico door zijn baas te volgen.

      Login om te reageren
    • monaco zegt

      15 oktober 2014 om 00:31

      @Rob: Tja als je voor een boel $ onder contract staat dan volg je u structuren van de teambaas vraag op.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      15 oktober 2014 om 08:45

      @Rob: als dit echt zo is, dan is het behoorlijk fout van de teamleiding. Maar als coureur moet je je man op de radio blind (kunnen) vertrouwen. Als deze dus zegt dat je vol door kan/moet/zult karren bij die gele vlaggen (vaak kunnen die gele vlaggen eerder weg etc etc) dan doe je dat.
      Gevolgen kennen we, maar niemand die dit had voorzien!

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        15 oktober 2014 om 11:08

        @gregorius , Monaco en Fred

        De baan is kliedernat, een collega is net van de baan geschoven, gele vlaggen wapperen, er staat een heftruck op de baan en misschien nog wel belangrijker, er staan hulpverleners op de baan. En dan besluit je volle polle door te knallen, omdat de baas het zegt?

        Dan heb je als coureur in mijn ogen de verkeerde keus gemaakt, ondanks dat de teambaas hier ook een rol in speelt. Maar goed, ik ben niet zo van een boeman aanwijzen. Het is een triest ongeval met godzijdank maar één slachtoffer: Bianchi.

        Één schuldige aanwijzen is niet altijd perse nodig…. Het is een triest ongeluk, net als het ongeluk van Schumacher.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          15 oktober 2014 om 11:28

          @Rob: Maar we weten niet of Bianchi zelf wist dat er bij die bocht iets aan de hand was. Die jongen had eerst nog zijn volle concentratie nodig om aan het eind van het rechte stuk genoeg te remmen in veranderende omstandigheden. Vervolgens heeft ie ook zn volle verstand nodig om die S-bochten een beetje door te komen. Als z’n oortje dan zegt dat hij zich moet concentreren op het doorknallen, dan moet hij er op kunnen vertrouwen dat de situatie rond de gele vlaggen ‘veilig’ genoeg is om dit te doen.
          En ja, de FIA kan kijken of je duidelijk minder hard heb gereden rondom een gele vlag stuk, maar gezien de situatie al aan het verslechteren was (en tijden dus al langzamer waren) en omdat we het hier over een Marussia en niet over een McLaren hebben en omdat vrijwel nooit een straf zien voor doorknallen tijdens geel, kan ik me voorstellen dat je oortje ‘gassen’ zegt.
          Daarnaast geloof ik ook dat hij niet kan zien of het sinlge of double yellow is, in de regen, waar ie zn rempunt moet opzoeken en ook nog met volle concentratie op de baan let om te kijken waar water staat. Op dat moment ga je niet kijken of er nog wat gozers 400m verder op naast de baan staan. Ook ziet hij 100 shovels naast de baan per seizoen; dus ook dat zal m niet echt opwinden.
          Ik weet niet wat ze over die radio hebben geroepen, maar ’t zal dus waarschijnlijk niet: “Double yellow before Dunlop (of turn 7): driver span out on standing water / aquaplanning” zijn geweest.

          Login om te reageren
  2. motoragent zegt

    14 oktober 2014 om 18:30

    Ach, Bild laat weer eens van zich horen.

    Het kan goed zijn dat het team hem vroeg om het tempo de rest van de ronde op te voeren om Ericsson achter zich te houden, maar het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat een team een coureur vraagt om gele vlaggen te negeren, en nog onwaarschijnlijker dat een coureur dat blind opvolgt…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 oktober 2014 om 20:36

      @motoragent: Lijkt me ook, staat ook gewoon straf op als je niet kan aantonen dat je afgeremd bent in de gele vlag zone dus totaal ongeloofwaardig verhaal. Ze hebben ‘m waarschijnlijk hooguit herinnert om geen tijd te verliezen rondom de gele vlag zone inderdaad, zoals Red Bull in het begin van het jaar nog Ricciardo vertelde dat ‘ie scherper moest zijn bij pit in omdat hij daar tijd verloor.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 oktober 2014 om 22:55

      @motoragent: Het meest bizarre is -en daar schrijft men in Bild niet over- dat uit de beelden goed valt op te maken dat de marshalls in de toren precies naast de crash site staan te zwaaien met gele vlaggen, maar dat op het moment dat de auto van Sutil omhoog is gelift, deze vlaggen zijn vervangen door de groene vlag (@ 1:01).

      Het is natuurlijk pure speculatie van mijn kant, maar de crash van Bianchi vindt plaats op 1:12. Het zou dus maar zo kunnen dat Bianchi bij het insturen in de bocht enkel nog de groene vlag heeft gezien en mogelijk daarom heeft gedacht dat het gaspedaal weer dieper kon worden ingetrapt.

      Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    14 oktober 2014 om 19:01

    En dan….
    Wordt de man dan ineens wakker en kan hij volgende week weer rijden?
    Dacht het niet.
    In een F1 wagen rijden brengt bepaalde risico’s met zich mee, oversteken doet dat ook en met de trein reizen idem.
    Waarom moet er altijd iets of iemand schuldig zijn ?
    Dingen gebeuren.

    Zijn oudoom Lucien Bianchi reed zich tijdens de Londen Sydney marathon, een paar uur voor de finish te pletter terwijl hij op de eerste plaats lag en moest uit zijn DS worden gezaagd.
    Dingen gebeuren, Lucien Bianchi verloor en Andrew Cowan won.
    http://n.coquant.free.fr/accident/DS/33.jpg

    Login om te reageren
    • ederooij zegt

      14 oktober 2014 om 19:36

      @desjonnies: Er hoeft niet altijd een schuldige gevonden te worden, als de juiste instanties/organisaties het maar onderzoeken zodat er van geleerd word. Mocht er dan naar voren komen dat Pietje Puk de oorzaak is, dan valt er waarschijnlijk niets te leren. Men moet dan kijken of er sprake is van een “onschuldige” fout of van iets dat niet zou mogen. Mocht de insteek van het onderzoek zijn, WIE men als schuldige aan kan wijzen, dan neemt men de eigen belangen niet serieus.

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    14 oktober 2014 om 19:37

    92G is veel maar kan je goed overleven als je stevig vast zit en lichamelijk sterk bent. Direct op het hoofd is weer een ander verhaal. Ik hoop dat hij er goed uit komt, maar het bericht van zijn vader vandaag voorspelt niet veel goeds.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      14 oktober 2014 om 20:32

      @trustmeiamanengineer: Zoals een wijs man ook zei: “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you.”

      Hoe goed je ook vastgesnoerd zit in zo’n situatie, je organen krijgen zo’n klap voor hun kiezen dat het niet raar is dat je er blijvend letsel aan over houd. Kan trouwens goed zijn dat een langere vertraging van bijv. 30G meer schade aanricht dan een korte piek van 92G, de piek zelf zegt niet alles.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        14 oktober 2014 om 21:17

        @motoragent: Jep, zeker waar.
        Het gaat vooral om de duur van de impact. Een mens kan een hele korte piek van 100G hebben in principe. Nu levert frontaal op een stilstaand object knallen vooral een korte zeer hoge piek op, dus wat dat betreft is er nog hoop.

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      14 oktober 2014 om 22:14

      @trustmeiamanengineer:

      Kubica had bij die klapper van hem 172 G te verwerken, maar 92G is al meer dan genoeg om dat brein van je tegen beiden kanten van je schedelpan te kwakken en daar serieuze schade aan te richten.

      Login om te reageren
  5. pkgek zegt

    14 oktober 2014 om 20:09

    Op de video is helaas te zien dat er een groene vlag is en geen gele (waar hier in de tekst naar gerefereerd wordt)…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 oktober 2014 om 20:21

      @pkgek: Zou toch nog maar een keertje kijken als ik jou was.

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      14 oktober 2014 om 20:26

      @pkgek: *Zucht* Nogmaals, de marshal op die post is verantwoordelijk voor het baandeel na zijn post, die groene vlag geldt dus ook pas ná die post. Dat is geheel correct, aangezien zijn deel vrij is en de crash heeft plaatsgevonden vóór zijn post.

      Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    14 oktober 2014 om 20:19

    Holy… 92G… daar valt bij een straaljagerpiloot de mond van open.
    Maar gezien de uitlating van zijn vader en dat er binnen F1 kringen geluiden de ronde gaan dat Jules toch binnen enkele weken toch zal overlijden zie ik weinig veel positivisme… Helaas! :-(

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 oktober 2014 om 20:23

      @venividivici: -1x toch en – veel

      Login om te reageren
  7. 911GT2 zegt

    14 oktober 2014 om 20:39

    Ben ik de enige die de reclame van Ford in de fipo nogal ongepast vind? Ik snap dat dat automatisch gaat, maar voor het sarcastische ‘Interessant’ maakt het voor mij wat wrang.

    OT: Ik ben 100% van mening dat Bianchi nog altijd zelf het gas in trapte. Orders of niet als het niet kan moet je het niet doen. Dat is imho het verschil tussen een goede en een geweldige coureur. Weten waar je grenzen liggen.

    En ik wens hem veel sterkte toe in zijn herstel.

    Login om te reageren
    • mauvdon zegt

      15 oktober 2014 om 19:41

      @911GT2: helemaal eens, zou iets zorgvuldiger mee omgegaan mogen worden AB…. Reclame gaat niet boven alles

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      15 oktober 2014 om 19:59

      @911GT2 @mauvdon: klopt, het is inmiddels weggehaald. Dank voor de melding.

      Login om te reageren
  8. larsyboy1997 zegt

    14 oktober 2014 om 21:28

    92 keer je lichaamsgewicht? Dat is bij mij al 5520 kilo!
    Hoe kun je zoiets overleven??

    Login om te reageren
  9. super zegt

    14 oktober 2014 om 22:27

    92G betekent niet noodzakelijk 92x je lichaamsgewicht als het alleen de versnelling van het hoofd is…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 oktober 2014 om 23:02

      @super: een mensenhoofd weegt ca. 5 tot 6 kg (@1G). Als het hoofd een (val)versnelling doormaakt van 92G (massa neemt toe tot ~450 à 540 kg) en het lichaam niet, dan mag je denk ik wel spreken van een succesvolle decapitatie

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        14 oktober 2014 om 23:45

        @RRRobert: het lichaam onderging ook een klap, maar minder heftig dan het hoofd omdat het hoofd in aanraking kwam met de kraan, de rest van het lijf werd beschermd door de auto die niet volledig werd gestopt door de kraan.
        De richting duur en massa van de 92G word niet aangegeven, je berekening gaat er van uit dat het lichaam niet in beweging was, dat is fout. Het punt van Super klopt.
        Tijdens een rugby wedstrijd kan een tackle tot zo’n 150G genereren, dit is slechts voor een zeer korte periode dus de hoeveelheid G zegt weinig over de kracht van de impact zonder de rest van de informatie.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North