De trajectcontroles als grote cashcow voor de overheid

Auteur: , 33 Reacties

De A2 is en blijft het paradepaardje van het CJIB, maar andere trajectcontroles kunnen er ook wat van.

AMG

Het slaapverwekkende traject tussen Utrecht en Amsterdam is een lopende geldmachine voor de overheid. Je zou denken dat men het nu wel weet, maar nog steeds levert de trajectcontrole ongelofelijk veel boetes op. In de eerste vier maanden van 2016 werden meer dan 278.000 automobilisten op de bon geslingerd. Echter is niet alleen de A2 een cashcow voor de overheid.

Want naast de A2 leveren de trajectcontroles op de A4 bij Leidschendam en de A10-West bij Amsterdam ook een heleboel geld op. De drie trajectcontroles bij elkaar opgeteld waren goed voor 650.000 boetes in de periode tussen januari en mei 2016, schrijft de Telegraaf vandaag. In vergelijking met diezelfde periode een jaar geleden is dat een stijging van zo’n 125.000 boetes. Vorig jaar werden in de eerste vier maanden 523.553 boetes uitgeschreven.

In 2015 vond er onderhoud plaats aan diverse trajectcontroles in ons land. Inmiddels zijn ze allemaal operationeel. Het Centrale Verwerking Openbaar Ministerie is echter niet van plan om het aantal trajectcontroles in Nederland verder uit te breiden. Voor nu dan.

Dubbel AMG op de A2, via Autojunk



33 reacties

Rij met enige regelmaat over de A2 en A4 en ik blijf me er over verbazen hoe vaak er nog mensen gewoon doorjakkeren op deze wegen. Lekker de staatskas vullen enzo.
@viezefreddyw: Wat mij lang verbaasd heeft is hoe mensen het voor elkaar kregen om op A2 Utrecht-A’dam brokken te maken. Onvoorstelbaar. Maar langzaam begint het te dagen dat het iets met slaap te maken kan hebben…
@renegade: en bijna iedereen zit op zijn telefoon… :/
Wat zijn de opbrengsten eigenlijk afgezet tegen de kosten? Dat vind ik een interessanter getal dan het aantal boetes.
@pomoek:
Ik mag toch hopen dat ze met die negen euro administratiekosten de kosten van hun volautomatische computersysteem kunnen dekken…..

Ook typisch BV Overheid trouwens; steeds meer automatiseren, maar ondertussen de administratiekosten verhogen….. Ik dacht dat men automatiseerde om de kosten te drukken…. Of bedoelen ze met “administratiekosten” soms huisvestingskosten? Want:
http://gigapica.geenstijl.nl/2013/06/boetes_zijn_een_lucratieve_business.html
@Rob: hahaha fantastisch ‘interieurnichten van burgertjepestenHQ’
@rob: Tja. Dat is ook overheid. Geld dat is verdiend met het privatiseren van den provinciale energiemaatschappijen is gestopt in prestige objecten zoals stadskantoren en musea. Nu kan ik mij bij het laatste nog wel iets voorstellen maar dat overheden anno 2016 met leegstand tot aan ons kruin geld durven uit te geven aan bizar dure nieuwbouw is schandalig.
@pomoek:
Het is treurig ja; alles moet maar mooier, beter, groter en prestigieuzer. Zitten veel te veel status-geile ambtenaren aan de top. Het is gewoon waanzin. Hier in de buurt alleen al; gemeentehuis van Almelo, Hof van Twente, Lochem; allemaal peperdure gigantische gebouwen. Of in Groningen, “het schip” van het DUO en de belastingdienst, het mag wat kosten……
http://www.strukton.nl/projecten/huisvesting-duo-en-belastingdienst-groningen/

Nee, ze hoeven niet in krakkemikkige oostblok kantoorbunkers te zitten, maar iets meer bescheidenheid zou ik wel op prijs stellen. Want het is toch belastinggeld, maar dat lijken ze maar niet te snappen……
Het zijn ook extreem onveilige wegen, die maximum snelheid kan echt niet omhoog, zeker niet op die 5 baans weg. Alles voor veiligheid…. Welkom in het communisme jongens. Meer dan de helft moet je maandelijks inleveren bij de staat. Effectief (btw, boetes, mrb, bpm, accijnzen) betaal je bijna 60%.. Werken, uitgeven, belasten, en dood gaan.
@wildbeest: heeft echt geen f-u-c-k met veiligheid te maken.. diep triest.
@wildbeest: Het leven is zwaar.
@wildbeest: Niets staat je in de weg om ergens anders te gaan wonen…
Het is nog altijd een keus om in een land te wonen, geen verplichting…

Maarja, in Zuid Europa is de gezondheidszorg k*t. En in Scandinavië de drank duur. En in Amerika zijn alle sociale voorzieningen k*t, dus dan maar toch hier blijven wonen en klagen? Is dat een beetje je gedachtengang?
@oversoft: ik beschrijf de feitelijke situatie. Of je je daar senang bij voelt moet je zelf bepalen.
@wildbeest: 60% maar? Ik betaal al dik 40% over het inkomen. Dan komt er nog btw over alles wat ik uitgeef en betaal ik nog de nodige extra belastingen zoals wegenbelasting, accijns op drank, brandstof en energie en moet er ook nog over mijn spaargeld betaald worden. Ik zit toch echt tegen de 75% aan.

Maar ik betaal graag belasting. We krijgen er in dit land een hoop voor terug. Wel mag de overheid van mij wat minder (lees: niks meer) de grens over sturen. Dàt is weggegooid geld.
Blijkbaar vinden veel mensen het niet erg om op deze manier wat extra belasting te betalen.
Ik ben benieuwd naar het percentage onder de Nederlanders die op de A2 nog te hard rijden. Meestal zijn het de buitenlanders die met “140” langs komen…
Mooi. Mensen die zo hersenloos (auto)rijden dat ze zelfs deze trajectcontrole niet zien, verdienen het om ons overheid wat te spekken.
@mmarzzz:
Ow.
Enge gedachtes, soort van übermensch idealen.
@desjonnies: nee, niet waar.
@mmarzzz: mensen die op het overige verkeer letten en niet bijster bekend zijn zien dat enkele bordje wel eens over het hoofd ja.
Het aantal trajectcontroles wordt flink uitgebreid…

Ik wordt daar een beetje bang van. Niet omdat ik bang ben voor een boete, dat heb je zelf in de hand.

Maar ik ben wel bang voor die idioten in Den Haag als die het in de kop krijgen om de apparatuur die voor de trajectcontroles gebruikt wordt in te zetten voor rekeningrijden… Want dat is dan nog maar een kleine stap.
@moveyourmind:
je zou je moeten afvragen of dit met dat zootje kleuters in Den Haag te maken heeft, die hebben het liever over zaken als Zwarte Piet en hebben hier geen kaas van gegeten.
Of dat er per ongeluk € 70 miljoen teveel aan vrijwillig uittredende belastingambtenaren is uitgegeven.

Ik denk zelf eerder aan lobbyisten van een Siemens o.i.d.
In de Tunnel du Fréjus tussen Italië en Frankrijk om Turijn met Lyon te verbinden. is trajectcontrole, echter wordt deze door tal van verkeersborden in allerlei verschillende Europese talen weergegeven evenals de minimum afstand die daar gehouden moet worden.
Krijg je daar een bekeuring, dan vind ik je een stommeling, er staat letterlijk : als u te hard rijdt, wachten we u aan de andere kant gewoon op om u te bekeuren.
De Fréjustunnel is de max snelheid van 70 ook te begrijpen, een tunnel met een tweebaansweg er doorheen met constant tegenliggers.
Maar op de verfoeilijke A2 kan ik begrijpen dat je niet begrijpt waarom je er maar 100 mag rijden en dat is de hele kicksaus.
Mensen zijn in staat een heleboel zaken te accepteren , salaris vermindering, langere werktijden, als het verhaal eromheen maar logisch, begrijpelijk en oprecht is.
Hier zit geen enkele logica in, laat staan dat er sprake is ven enige oprechtheid van overheidswege.
Net nog over de A2 gereden en verbaasde me echt hoeveel er te snel rijden. Veel Belgen die dat deden viel me op trouwens. Komt denk ik ook doordat er veel zijn die niet op cruisecontrol rijden.
Nee ik heb geen aandelen, maar https://www.waze.com/nl/
Altijd aan voor alternatieve routes bij drukte (automatisch), flitsers en houdt zelfs tijdens een trajectcontrole je gemiddelde snelheid bij voor dat hele stuk. Als het pijltje richting rood gaat moet je even van het gas. Werkt geweldig
Top. Ik ga ook altijd graag aan de kant voor mensen die wat extra willen doneren!
Sinds ik Flitsmeister gebruik geen boetes meer.
@streetglide: ik verbruik geen boetes meer sinds ik flitsmeister gebruik…
Hoe dom zijn die mensen? Dat je bij een mobiele flitser af en toe gepakt wordt is logisch, die zie je soms gewoon over het hoofd. Maar de plaatsen van traject controle in NL zijn redelijk algemeen bekend. Daarnaast staan ze ook duidelijk aangegeven met levensgrote borden……
Wie bij een trajectcontrole een bon pakt is gewoon een ezel.
Toevallig net van de week een envelop in de bus. 1 km/u te hard op de a4. Duidelijk is de teller van de nieuwe auto wat wat preciezer dan die van de oude.

Alleen de +9 op een boete van 11 euro is een beetje een vreemd iets. Maar das een andere discussie.
Heeft zoooooveel met verkeersveiligheid te maken.
Maar goed kansloos in dit land waar je niets te zeggen hebt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).