
Je mag een M3 Touring hebben, je moet alleen niet bij BMW aankloppen.
Keuzes en concessies. Aangezien auto’s als de BMW X2, Mercedes A-Klasse Sedan en Audi Q2 bestaan, zou je zeggen dat er bij deze drie merken geen concessies meer gemaakt worden. Wil iemand het? Vast wel. Zet het maar in de markt, dan.
Bij Mercedes is er kennelijk genoeg animo voor zowel snelle stationwagons als sedans. De C-Klasse kan besteld worden in beide carrosserievormen. Bij zowel Audi als BMW worden hier juist keuzes gemaakt. Audi geeft je bij de RS4 enkel de mogelijkheid om hem als Avant bestellen. BMW doet het andersom: bij de M3 is het juist de sedan die als enige wordt aangewezen. Een volbloed M3 Touring is er niet, en lijkt in de nabije toekomst ook niet te komen.
Alpina
Dat is jammer, maar hulp is nabij. Een bedrijf waar BMW al decennialang goede hulp van krijgt is Alpina. Deze tuner, uitgegroeid tot een hele rits eigen modellen, pakt BMW’s en maakt ze stijlvol en beter. Ze veranderen wel dusdanig veel dat je het niet meer hebt over een ‘getunede BMW’. Nee, je hebt het over een Alpina. Gisteren, toen we Autoblog Opsporing Verzocht mobiliseerden om deze Alpina B6 Gran Coupé op te sporen, gaven we je ook twee VIN-nummers: die van de Alpina B6 en de 6 Serie Gran Coupé die het ooit was. Helder? Mooi.
B3 Touring Allrad
De laatste toevoeging aan het Alpina-gamma is de ‘verboden vrucht’. Sterker nog: van de BMW G20-generatie waar Alpina zich op baseert, is er nog helemaal geen M3. Je zou de Alpina B3 nu kunnen zien als een opgevoerde M340i, want die is er wél als Touring. Toch is de B3 anders, door het gebruiken van de nieuwe zes-in-lijn die je bijvoorbeeld vindt in de huidige X3 M.
De Alpina B3 Touring Bi-Turbo Allrad levert daardoor wel iets meer pit dan de M340i. 462 pk en 700 Nm, om precies te zijn. Door zijn vierwielaandrijving schiet de stationwagon van 0 naar 100 in 3,9 seconden. Niet slecht: dit soort cijfers geven de auto de bijnaam ‘M3 Touring maar dan anders’
Alpina heeft de nieuwe B3 Touring in de configurator opgenomen en dus weten we misschien wel het belangrijkste: wat kost het? Vanaf 85.000 euro, maar dat is in Duitsland. De auto zit dan standaard al tjokvol, maar Alpina biedt je nog wat aankleding. Doe je een beetje je best, dan kan er voor zo’n 35.000 euro aan opties op. Met afleverkosten kom je dan op 118.050 euro terecht.
Vergelijking Nederland
Wat hebben we er aan in Nederland? Dan moeten we even snel rekenen. De standaard BMW M340i kost in Duitsland 64.150 euro: in Nederland 80.875 euro. Een verschil van iets meer dan 15.000 euro. Verwacht dus dat je hier voor niet minder dan 100.000 euro klaar bent met de Alpina B3 Touring.








Levert “M3 touring” veel hits met Google oid? Wat een vreemde titel.
Dus aangekleed zoals in Duitsland voor 118k gaat ie hier over de 150k. En dat nog steeds voor “maar een 3 serie” .
@mercedesbenze350cdi: “maar een 3 serie met het vermogen van een Ferrari F40”
@kareljansen: doe mij dan maar die F40, mag jij de Alpina
@406_v6: die kost dan weer 1 miljoen
@406_v6: goed vergelijk
Prachtig uitgevoerd zo in groen i.c.m. de 4×5 spaaks velgen !
@johnhert: staat er een gelijkaardige te koop bij de BMW dealer in Herentals, nog mooier uitgevoerd!
https://www.facebook.com/114744312032765/posts/1476967225810460/?d=n
@dromedaris: Die is zeker prachtig uitgevoerd! Maar als ik me niet vergis heeft die een 4 cilinder onder de kap.
Zou ik toch lekker voor die Alpina gaan.
Poeh, als ik het geld zou hebben zou ik t wel weten!
@tvklarenbosch: inderdaad! Cognac interieurtje erbij. Prachtig.
@tvklarenbosch: Fraaie auto inderdaad!
@tvklarenbosch: een prachtige Groene auto!!
Bij Alpina werkt 1 man en al heel lang. Hij kleurt de auto’s groen en soms blauw, daarna kijkt hij of de velgen er deze keer ook weer op passen. Vroeger in zijn jonge jaren maakte hij zijn handen nog wel eens vies door een motor op te boren. Maar daar is hij nu te oud voor geworden tussen de middag chipt hij ze nu alleen nog maar.
@thomasthomas: never change a winning team?
@thomasthomas: Als je je een beetje had verdiept in wat Alpina doet dan zou je niet zoveel onzin uitkramen.
@640grancoupe: off-topic: Was het die van jou die gejat was vd week?
@olivier420: Nee gelukkig niet. Snap ook niet wat je er mee moet want verkopen is kansloos en de waardevolle onderdelen zijn allemaal gemerkt. Vluchtauto??
@640grancoupe: Oh beter dat het niet die van jou is!
Ja echt heel vreemd verhaal, valt enorm op, óók als je inderdaad losse Alpina onderdelen verkoopt.
Vluchtauto lijkt me ook niet, ondanks 4 deuren wat onpraktisch, maar dat weet jij wellicht beter dan ik :).
@olivier420: Zeker niet onpraktisch. Achterin prima ruimte voor 2 passagiers, geen 3. Hoofdruimte tot 1,85 m ook voldoende. Eigenlijk een 5 serie maar dan veel mooier en luxer.
@640grancoupe: hoezo “verkopen is kansloos”. Een handige Harry maakt er gewoon een verkopende auto van. Alleen een kenner kan dan uitvogelen dat het om een gestolen auto gaat.
Heel mooi, alleen jammer dat ze over een standaard bumper nemen en er een Alpina stuk op plakken ipv een eigen ontwerp
£68000 in de UK (€80.000)
Met het groeiende aantal youngtimers in NL volgens deze redactie zal je hem binnen 15 jaar wel tegenkomen.
Voor een groene wagen krijg je toch korting op je bpm?
Liever een 745e voor deze prijs.
@bsxc2: misschien als ik een jaar of 15 ouder ben. Voor nu zou ik ook voor deze Alpina gaan!
Duur, maar wel om je vingers bij af te likken. Wat een plaatje in deze uitvoering.
Even voor de goede orde: Alpina staat in Duitsland geregistreerd als auto producent en niet als tuner.
@bmwfe: Ook in NL. Op mijn kenteken staat Alpina en geen BMW.
@bmwfe: Ruf ook. Maar wat Alpina in haar schuurtje doet is het zelfde als wat tuners doen. Andere Alpina’s worden gewoon bij BMW op de band gebouwd. Dus in hoeverre het nou een echte fabrikant is?
@bmwfe: staat er bij, dat ze hun eigen VIN-nummers hanteren. Maar hoe noem je het dan dat ze auto’s van een andere fabrikant gebruiken en die ‘verfraaien’ cq ‘aanpassen’ ;)
Koopje als je weet wat een Alpina is. De meeste hier niet, denk ik zomaar laat staan dat ze het genoegen hebben gehad er een te rijden.
Beste wat er momenteel te koop is!!! Heb je geen 100k en wil je toch een mooie Alpina B3? Koop dan deze, is van mijn beste kameraad:
http://www.vanbuggenum.nl/occasions.aspx?did=4442&zoek=1&sl=&so=gallerij#zoekfilters
Er staat serieus dat Alpina de wagens stijlvol maakt? Haha, beste grap van het jaar, nu al!
Ik zou t zeker doen voor t geld!
Deze heeft ook nog eens de allergoedkoopste verlichting. Nog net geen H7.
Wat een droombak is het toch!
Alpina is toch gewoon een merknaam en geen tuner?
@e550 Natuurlijk, nog even en ze maken er ff een Fiat Panda van. Onder de motorkap staan zowel het oude BMW VIN nummer als mede het nieuwe Alpina VIN nummer en dat valt natuurlijk niemand op bij aankoop. Om een Alpina op een gewone BMW te laten lijken zul je echt je best moeten doen, en het zal nooit onopgemerkt blijven, met alle risico’s voor de knutselaar op ontdekking. Een Alpina is echt een heel andere auto dan de BMW waarop hij gebaseerd is. Ga er maar eens eentje goed bekijken.
@640grancoupe: over het algemeen zijn het professionele organisaties die dit soort auto’s stelen. Een apart tak maakt zo’n VIN. Met het blote oog is het moeilijk te zien. Soms lassen ze een stuk metaal van een andere BMW (of Alpina) er in. Auto’s van dit kaliber worden bijna altijd op bestelling gejat en worden niet voor onderdelen gebruikt. Veel te kostbaar. Je krijgt voor een complete auto namelijk veel meer. Golfjes en dat soort auto’s worden vaak wel voor onderdelen gebruikt.
Natuurlijk is Alpina in de basis gewoon een luxe BMW. Ze zijn echter wel het enige merk dat er vanaf de ontwikkeling van een nieuw model bij betrokken wordt door BMW. En het enige merk dat op de band in de BMW fabriek zijn aanpassingen al mag starten. En die aanpassingen gaan erg ver. Reken erop dat BMW hier hoge eisen aan stelt. Smaak is echter persoonlijk.