De Volkswagen Arteon R, voor haastige mensen die wel Duits, maar géén premium wensen.
Snelle sportsedans die níet als ‘premium’ in de markt gezet worden, bestaan bijna niet meer. De tijden van de Mazda 6 MPS, Honda Accord Type-R of Ford Mondeo ST200 liggen alweer een tijdje achter ons. Maar niet getreurd. De Volkswagen Arteon komt eraan.
Volkswagen R
Het grootste Volkswagen R-nieuws van de afgelopen maanden was het nieuwe logo. Dat moet natuurlijk af en toe ook gebeuren, maar er moeten wél auto’s voorzien zijn van een dergelijk logo op de bips. De Golf R wordt niet meer geleverd, waardoor de T-Roc R het enige R model is.
Volkswagen Arteon R
De Volkswagen Arteon R gaat het absolute topmodel van de Arteon-range worden. Volgens Autocar staat het model gepland voor het vierde kwartaal van 2020. Er is rond die periode sowieso veel Volkswagen Arteon nieuws. Ten eerste wordt de ‘Passerati’ dan voorzien van een facelift én wordt er een praktische Shooting Brake aan het gamma toegevoegd.
330 pk en 450 Nm
De Arteon R krijgt van VW een bekende 2.0 TSI viercilinder onder de motorkap. Het is in feite dezelfde motor die dienst gaat doen in de Volkswagen Golf R. In de Arteon R is de motor goed voor 330 pk aan vermogen en een maximum draaimoment van maar liefst 450 Nm. Voldoende om ‘leuk’ te zijn, zonder dat je meteen 50.000 euro aan BPM moet gaan afdragen, of elke dag twee keer je rijbewijs kwijt raakt als je jeuk hebt aan je rechtervoet.
4Motion
De motor zal uiteraard vergezeld worden door een zeventraps DSG-transmissie. Natuurlijk heeft de Volkswagen Arteon R het befaamde 4Motion vierwielaandrijvingssyteem. Nu zal de kniesoor zeggen: Op 50 pk na, had de Arteon 2.0 TSI dat toch ook? In zekere zin klopt dat ook, alhoewel die motor op dit moment niet geleverd wordt. Op dit moment heeft een Arteon altijd 190 pk, zowel de 2.0 TSI benzine als 2.0 TDI leveren precies dat vermogen.
Rijeigenschappen
Nee, het meest ‘bijzondere’ is dat de Jost Capito en zijn kornuiten zich bezig gaan houden met alles wat de rijeigenschappen beïnvloed. Dus remmen, sturen, wegligging, demping, vering: alles gaat herzien worden. Naar het schijnt heeft Volkswagen aan de R-afdeling ook de opdracht gegeven om de Volkswagen Arteon R een stukje spannender te maken.
Q1 2021
Verdere details zijn op dit moment nog niet bekend, behalve dat de eerste exemplaren in Q1 van 2021 geleverd zullen gaan worden. De Volkswagen R-afdeling gaat het nog druk krijgen. De Touareg R is net onthuld en zal zijn debuut beleven op de Salon van Genève volgende week. Daarnaast staat de Golf R ook op stapel dit jaar. Daarna volgt de Volkswagen Arteon R.
moveyourmind zegt
Vind de Arteon een serieus fraaie wagen, die in het echt veel mooier uitkomt dan op de foto’s.
En deze R versie lijkt me helemaal begeerlijk.
barendbotje zegt
Alleen even die afzichtelijke velgen eronder vandaan
mp014 zegt
@barendbotje: vind het op deze idd ook niks maar gek genoeg vind ik ze op de Audi etron prachtig
https://vossenwheels.com/galleries/audi-e-tron-hybrid-forged-series-hf-2/
barendbotje zegt
Hmmm nah teveel “tuner” gehalte voor mij.
Overigens, de mooiste velgen:
https://www.google.com/search?q=rims+porsche+918&client=ms-android-samsung-gs-rev1&source=android-browser&prmd=isnv&sxsrf=ALeKk02C4iLTvbtQiHEzzqtDzIGic6nCjg:1582787248228&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiZ4739lfHnAhVDjqQKHdMJCrQQ_AUoAXoECA0QAQ&biw=412&bih=731&dpr=2.63#imgrc=-7ornWNSR7v1zM
RiKe zegt
Onderschat onze rovers in Den Haag niet hoor, met de optimistische zin dat het geen €50.000 aan BPM gaat kosten
911targa zegt
Is er niet iemand die gaat zeuren over elektrisch? Pleazzzzz….
degrotemuis zegt
Blijft een leuk model, zeker in kurkuma geel. Wel benieuwd naar deze R. Ik vermoed dat het productiemodel wel wat hoger op de poten komt, deze ziet er wel erg laag uit voor een productiemodel.
@911targa Bij dezen een beetje elektrisch. Ik ben benieuwd of deze R nog doorgaat voor Q4 van dit jaar als blijkt dat de id3 dit jaar niet meer uitgeleverd kan worden. Met de uitstootrichtlijnen voor dit jaar kan het zo maar dat VW besluit niet extra uitstootboetes te pakken en deze in de koelkast te zetten.
Robert zegt
Heerlijke kleur! Jammer dat je juist deze combi waarschijnlijk nooit meer ergens anders dan op de persfoto’s zult gaan zien.
eklasse zegt
@RRRobert: striping van de huisartsenpost erop en gaan…
Ik vind hem mooier met donkere lak. (?)
marc94 zegt
doe mij er maar eentje met die 2.5 uit de rs3. mooie op volger voor dr passat CC R36
arhanso zegt
Veel te laag imho. Laag = goed, te laag = fout. Dit is fout. Normale versie van Arteon is een mooie verschijning. Soms moet je er niet meer aan rommelen…
bsxc2 zegt
Zal wel 80-90k in Nederland gaan kosten.
MaartenD zegt
Subtiel kleurtje ;-)
trust zegt
@willeme dat stukje over 4 motion met de verschillende motoren loopt niet helemaal lekker
trust zegt
@trust: laat maar, mijn reken kunsten zijn niet meer wat ze geweest waren.
schreute01 zegt
330 pk vind ik nogal tegenvallen met zijn gewicht. Voor een beetje vaart heb je er zo’n 400 nodig.
karhengst zegt
@schreute01: Het valt of staat met de overbrengingen van de versnellingsbak. Dat hebben we met de SQ5 ook gezien. Zelfde blok en een mooie 0-100 tijd voor de brochure, maar eenmaal op snelwegtempo niks sneller dan een gemiddelde leasediesel. Dat kon hier ook nog wel eens een ding worden.
emping zegt
Oh die zou ik zo wel willen, ben ook erg benieuwd naar de Shooting Brake. Laat maar komen.
techniekmeneer zegt
Jammer dat je de Arteon zo weinig ziet rijden. Echt een mooie wagen.
cossiekiller zegt
10 jaar geleden had een Insignia OPC ook deze specs…
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor, Doe mij maar een blauwe.
toyotafortuner zegt
Best wel lekker zo!
Maar zie ik dat nou goed? Standaard getinte achterlampen? Manmanman
redneckdarian zegt
In de artikel wordt gesproken over de Mondeo ST200, dat moet 220 zijn. Wel 20 hele pk’s meer hoor!
niex zegt
Gewoon een verdomd mooie wagen.
net10 zegt
De VW Arteon vind ik een hele fraaie auto, ik ben alleen bang dat de R uitvoering in Nederland door belastingen erg/ te duur gaat worden.