
Er lijkt geen einde te komen aan de stroom nieuwe modellen van neerlands trots Spyker. De C8 Spyder en Laviolette kennen we natuurlijk al, net zoals de C12 LaTurbie en de D12. Maar er is altijd nog ruimte voor meer! En wat mist er nog in het modellengamma? Juist, een vierdeurs coupé…
De naam van deze coupe zal hoogstwaarschijnlijk E8 of E12 zijn. Vreemde type-aanduiding denk je? Gelukkig was CEO Victor Muller zo vriendelijk om een korte toelichting te geven.
De letter C wordt gebruikt voor de Spyder en Laviolette modellen, de D voor de toekomstige SSUV en de E voor een toekomstige 4-deurs sedan. Als laatste komen we bij de F voor de Formule 1 auto’s. Het getal achter de letter geeft aan om hoeveel cilinders het gaat (net als bij de overige Spyker modellen), zoals C8 en C12, D12 en F8.
We vonden een filmpje van een interview met Victor Muller waarin hij het bovenstaande uitlegt en ook een vierdeurs E-model noemt:
Een zeer logische stap, zeker gezien de komst van een Aston Martin Rapide en de Porsche Panamera. Vraag is wanneer we een E12 kunnen verwachten, waarschijnlijk pas na de productiestart van de D12 (december dit jaar), autoblog gokt daarom op een eerste introductie tijdens de Genève autoshow in 2008.
Met dank aan Alain Hardy die nog even snel een impressie wilde maken!
Als ik naar die velg kijk…moet ik steeds aan die gesloopte Spyker denken :(
Wat een nachtmerrie!!
Wat een Taal
ben benieuwd
Wanneer doen ze eens iets aan die neus? zelfs in real life vind ik die nog steeds niet al te mooi. No offence, maar ik zou toch echt mooi voor de klassieke merken als Porsche, Ferrari, Lamborghini enz enz gaan.
Goede presentatie van de CEO,
en de impressie, sorry, maar die is echt slecht…
Niet erg verfrissend en vernieuwend dit ontwerp. Het is jammer dat ze hun beginnersfouten (“futuristisch ontwerp”) maar consequent doorzetten. Volgens mij krijgen ze copyright problemen omdat dit ontwerp rechtstreeks uit de Jetsons hebben overgenomen.
AH… dat is nog eens leuk nieuws zo laat op de avond. Maar dan moet ie wel beter worden dan die in elkaar geflanste impressie.
:D :D :D wat zullen ze in engeland lachen om zijn accent.
Het begint een beetje op VAG te lijken: hoe gebruik ik dezelfde onderdelen zovaak mogelijk op/in zoveel mogelijk verschillende modellen… Voor het geld mag je toch wel verwachten dat jouw C/D/F (*) minimaal andere koplampen/spiegels/wielen/etc. heeft dan de F/D/C (*) van je buurman…
(*) = doorhalen wat niet van toepassing is.
Hehe ik dacht al ‘dit is geen impressie van niveau Michiel’ :-D
Zoals alle Spykers; Gewoon heel erg lelijk!!!! Niet te geloven!
Op zich een hele goede zaak dat ze ook een vierdeurs ‘sedan’ op de markt willen brengen, maar laat ze dan ook eens wat origineels bedenken. Deze impressie (welke ik trouwens niet bepaald geslaagd vind) duidt erop dat spijker zich alsmaar vasthoudt aan haar bestaande concept. Niet dat ik de C serie lelijk vind, maar probeer in godsnaam eens iets nieuws. Zeker de D serie vind ik maar een slap aftreksel van een vergrote C. Ik ben patriottisch genoeg om een C8 mooi te vinden, maar ik vind het jammer dat ze niet de uitdaging aangaan.
Overigens; een goede zaak dat ze mee doen in de F1!
Een verlengde versie van het huidige model.
Kom eens met iets nieuw, op het huidige model zijn we stilaan uitgekeken!!!
@allen die kommentaar geven op het uiterlijk:
Wellicht komen ze met iets heel nieuws, who knows?
Dit is slechts een IMPRESSIE (en dan nog een snelle) van Autoblog!
Inderdaad JLJ! Alain heeft in dit in een uurtje in elkaar geflanst, ik zou het in ieder geval niet beter gedaan hebben…
Het gaat om het feit dat er in de toekomst een sedan/vierdeurs coupe komt. Zoals robbie al schrijft een zeer logische stap maar ze moeten wel oppassen dat ze niet teveel hooi op de vork nemen. Laat ze eerst de productie van D12 goed op gang krijgen.
Ik denk dat de E-serie meer succes kan hebben dan de D. SUVs zijn toch weer een beetje uit de mode te raken.
@ KoboC
Leuk dat je dure woorden wilt gebruiken vriend, maar het is patriottistisch, niet patriottisch ;)
@ Deon
Leuk dat je probeert anderen de loef af te steken en te verbeteren, maar je hebt ongelijk. KoboC heeft het bij het rechte eind met ‘patriottisch’. Check Vandale.nl ;)
Nu weer ontopic.
Naar mijn idee is de 4 deurs versie meer een gevolg van wat de markt wil (Aston Martin en Porsche doen het ook) dan dat het voortkomt uit een voorliefde voor het ontwerpen van prachtige automobielen. Nu is dit nog maar een schets en wie weet wordt het vernieuwender/mooier, want dit vind ik niet veel anders dan een langgerekte coupe.
laat ze nou eerst maar eens zorgen dat ze die auto’s daadwerkelijk van deband kunnen laten rollen in een fatsoenlijk tempo. en maar wachtlijsten aanmaken. die spykers moeten wel een klassieke look hebben, tegen de tijd dat je hem binnen krijgt is het model dermate verouderd dat je hem anders niet meer zou willen ;)
wachtlijsten betekenen schaarste in het aanbod
schaarste betekent exclusiviteit :)
dit hadden ze beter gelijk al kunnen doen, ipv eerst met die d12 kunnen komen… eer dat ze deze nu op de markt hebben zijn de rapide en de panamera er al lang…..
dat plaatje is echt belachelijk :P is gewoon een platgedrukte SSUV!!
maar laat maar komen die spykers! Kijken wat ze d’r van maken :)
Voor een impressie die in een uurtje in elkaar gezet is, vind ik het zeer geslaagd. Als auto zou ik er niet warm voor lopen…
… maar ik hoor toch niet bij de doelgroep, dus dat maakt niks uit ;)
Hey Alain, zet even je telepathiepoort open dan zend ik je even mijn gedachten over de nieuwe 800pk sterke v10 tandemasser voor zwaar transport door siberië. Kijk, dan sla je dus wel de Spyker op zijn kop.
ik hoop toch dat de E12 minder zal gaan lijken op de D12, en meer op de C12
Ik vind de impressie eigenlijk niet zo slecht, de uitsraling is oké, mooi die lagen daklijn, en dat brede vooruit doet me een beetje denken aan een TVR cerbera.
@JLJ je zegt wel dat suv’s uit de mode raken maar voorlopig heeft spyker al iets van 180 D12 orders in het orderboek staan en de doelgroep van spyker boeit het echt niet of ie veel verbruikt lijkt mij
ik vind ze juist mooi die spykers ze hebben iets wat geen ander merk heeft niet zo extreem als een tvr maar net zo dat het een klasse auto blijft dat waardeer ik
De achterkant van de impressie doet mij een beetje denken aan de vorige serie Maserati Quattroporte, en dat zijn bepaald geen lelijke auto’s!
zeker geen gekke stap, zeker in de gebieden waar Spijker zijn grootste markt is (olie staatjes) vinden dit soort auto’s veel aftrek. Misschien is de snelgemaakte schets nog wel mooier in balans dan de huisige C8, zeker een lange C12 zou wel eens een succes nummer kunnen worden, meer cilinders dan de maserati en nog te verscheinen Porsche!
Succes Spyker!
Van de presentatie krijg de zelfde gevoel als ik naar auto’s kijk. lelijk en oubollig. Ik word echt niet warm of koud van een spijker… Alleen de naam klinkt voor geen meter als het over een supercar gaat.
Ben je op een feest en je zegt heel stoer: Ja joh, ik heb gisteren mijn Spijker opgehaald. Wat Spijkers??? ben je aan verbouwen??? :)
@ KoboC
Je hebt volgens woordenboek.nl gelijk, maar ik weiger nog steeds te geloven dat patriottistisch geen woord is :P
Op google is ook genoeg te vinden van mensen die het woord patriottistisch gebruiken namelijk…
@ SugarFree
haha, normaal lukt het me ook om bij KoboC de loef af te steken als het om taal gaat, maar nu ging het dus fout ;)
ach ja… hoogmoed komt voor de val! :P
Zijn er al gangsta drive-by shootings geweest met Spijkers?
je laatste zin getuigt weer van zelfreflectie en da’s weer geen hoogmoed :) mooi toch
tsja, maar wat is ‘google’… trap zelf ook wel eens in de valkuil om rechten te ontlenen aan ‘google’.
maar ‘google’ is voor het grootste gedeelte wat dat betreft niets anders dan een weergave van de nederlandse taalvaardigheid van een doorsnee van de nederlandse samenleving, en het probleem is, denk ik, dat die taalvaardigheid niet van bijster hoog niveau is (oke, beetje lange zin en dus ook niet echt goed… :))
lijkt me een hele goeie stap… veel beter dan een SSUV :P vooral als ze er ook écht een luxewagen van maken die discreet genoeg is om dagelijks in rond te rijden. dan zowel een V8 als W12 model leveren en ze zitten goed. ik hoop op iets in de richting van de Quattroporte :)
overigens vind ik de neus van de laturbie absoluut het mooist! naar mijn mening ook de mooiste spijker :P jammer dat je die zo héél erg weinig ziet.
Hahahaha denken ze een concurrent voor de Panamera te kunnen maken
JO vergeet dat maa mooi
:-D Porsche
een concurrent voor de porsche?
zeker wel voor wat betreft exclusiviteit
en da’s voor mensen met veel geld belangrijk
er zijn al zoveel (wel o zo mooie en begerenswaardige) elfjes
Lijkt me een zeer leuk idee. Het zal wel (weer) een zeer aparte auto worden… Ben benieuwd.
@ Vincent#1; Ik vind dat hij het nog niet eens zo slecht doet. Heb je het accent van de Nederlandse politici wel eens gehoord? Dat is pas écht om te huilen…
@ Deon: Sinds wanneer is google een medium voor grammatica controle… Ik zal je wel een woordenboek voor je volgende verjaardag cadeau doen… dan kun je voordat je iets roept eerst even opzoeken of je wel daadwerkelijk gelijk hebt.
Ik had het nl. voordat ik de post maakte wel opgezocht in tegenstelling tot enkele andere bloggers hier waarvan ik me serieus afvraag of ze nou de nederlandse taal niet beheersen of dat ze gewoon te lui zijn om woorden helemaal uit te typen en hun vingers op de interpunctie- en hooflettertoetsen te leggen. Ik heb dan liever dat ze nog wat luier zijn en gewoon niet meer posten.
Het blijft overigens een goede zaak dat Spijker ook in een ander segment haar klasse en exclusiviteit op de markt brengt. Op de een of andere manier heb ik een stuk meer respect voor de mensen die een spyker kopen dan voor de mensen die een porsche kopen. Daarom moet spijker ook niet te veel exemplaren produceren; ze moeten de exclusiviteit waarborgen.
Netjes…
ja niet mis
Dit gaat de goede kant op! Straks krijg je ook nog een boxter killer:P
oi oi oi, spyker is echt goed bezig, als het allemaal doorgaat natuurlijk. Ben benieuwd naar de specs van die auto!! F8/7, wauw
Betere proporties dan de tweedeursmodellen.
Hebben ze een keertje succes met de c8, dan blijven ze de voorkant houden en er 2 extra deurtjes bij zitten, of ze verhogen hem een beetje, of ze doen de dak eraf! Alle mogelijke combinaties, maar de voorkant blijft hetzelfde!
(triest, tja ze zijn natuurlijk niets gewend)
spyker doet het super echt kan niet beter ik ben gewoon trots nu om een nederlander te wezen
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-) joeri
typical dutch snobbery to comment on the accent! to a real brit , the accent is fine..more interested in what he has to say!
hmm de verhoudingen kloopen gewoon niet, het dak loopt te ver door en het lijkt wel een of andere 4×4 ik vind het een beetje kanloos… zitten ze in de schulden ofzo
ideetje, een spijker mini cooper tegenhanger. Iemand die een shop kan maken?
Als zij dit produceren, dan zullen ze de naam SPYKER zwaar verpesten
Spyker moet beter kunnen dan dat
best mooi ontwerp voor iemand van 12 alain zit bij me in de klas dus maak er zelf ma een als ju ut zo slegt vind:P:P:P
Toen ik de C12 zag dacht ik echt dat het goed ging komen met spyker. toen zag ik de D12 en nu deze. mijn vertrouwen in dit merk is weer waar het ooit was. nul.
Dat heeft wel iets
Ik heb ook een schets gemaakt en een beetje bewerkt met de comp>>>
http://designerspace.com/pages/3-designerspace/design/i/44727/s/hr5i1w2b/largeview.html
Verwacht er niet te veel van…:D
Jaja… een VIER -deurs sedan???
hahahahaha
net een platgeslagen d12
Spyker is gewoon te mooi.. en deze E zou zeker mooi zijn, alleen lijkt het niet meer op een echte “sports car” nouja, we zullen zien