![Porsche Macan Carrera-4 S Turbo GTS TFSI, ofzo](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/porsche-macan-shop.jpg)
Toen Land Rover in 2010 de Range Rover Evoque onthulde schrokken ze bij Porsche. Want die SUV zag er toch best gelikt uit. Dus besloten ze maar om het design van hun concurrent (de Macan) aan te passen. Wel dapper dat ze dat toegeven.
Michael Mauer, design opperhoofd van Porsche, heeft letterlijk het volgende verklaard:
“As the person responsible for the look of the cars, I’m not afraid to make changes. When I saw the Evoque, I thought, interesting. I like it,”
Er werd dus besloten om bepaalde elementen van de aankomende Macan wat ‘aansprekender’ te maken. Blijkbaar was Porsche van plan om in eerste instantie een keurige brave kleine SUV op de markt te brengen. Dankzij het gewaagde design van de Evoque zijn ze daar aan gaan twijfelen.
Uiteraard is Porsche nog wel steeds van mening dat de Macan een ‘echte’ Porsche gaat worden en niet een Audi Q5 met aangepast bodywork. Sterker nog, volgens Porsche gaat dit de “sportauto” in het kleine SUV segment worden. We zijn benieuwd.
Maar wanneer wordt de Macan onthuld? Een tijd geleden werd gesproken over Genève (maart 2013), maar sinds kort horen we ook regelmatig september 2013 (IAA Frankfurt). Het zou dus zomaar kunnen dat we de Macan pas in 2014 op de weg gaan zien. (via: autonews.com)
De topversie van de Macan krijgt overigens 375 pk en daar kan de concurrentie niet aan tippen. Voorlopig.
Design opperhoofd van Porsche. Dat moet wel een hele makkelijke baan zijn.
@EvilestFool: hoezo?
@rufctr01: denk na -_-
@rufctr01: voor iemand die zo anti-VAG is vind ik het wel heel bijzonder dat je dit grapje zogenaamd niet begrijpt.
@gedwongenleaser: just asking
@EvilestFool:
Daar komt het. Daar is er nog één van, die van Audi.
Waar is de tijd dat “sportauto” in het kleine SUV segment” een contradictio in terminis was…
Pittige uitspraak, de concurrent wordt niet gauw geprezen. Zou David Beck de gepimpte versie dit keer doen? Of Scary Spice?
@erikvb: haha, scary indeed !!! Yuk, wat is ze lilluk !
Schroef d’r 500 pk in en dan spreken we nog eens…
Ben benieuwd
De topversie van de Macan krijgt overigens 375 pk en daar kan de concurrentie niet aan tippen. Voorlopig.
Voorlopig is die Macan er dus nog lang niet, tijd genoeg dus voor JLR om de V6 uit de F-type in de Evoque te lepelen….
We krijgen dus straks een verkorte Cayenne met achter een schuin dak.
@bsxc2: Idd
375 PK? De SQ5 met benzinemotor komt best in de buurt met 354 PK. De diesel heeft dan wat minder, maar wel veel meer koppel natuurlijk.
Toffe velgen, erg LFA
Onzin verhaal…er is een andere reden dat het design wordt aangepast maar dat heeft niets met de Evoque te maken…
@huge: Nou, enlighten us. Please.
@E34M5Touring: de exacte reden moet niet iedereen weten maar het design staat al lang vast maar er zijn bepaalde technische achtergronden waardoor het design moet worden verandert en hij ziet er goed uit maar is geen Evoque (kwa proporties)
@huge: De minst geschikte plek die je kan bedenken om geheimzinnig te gaan zitten doen, is toch wel hier in de comments.
Weet je wat? Verklap het niet, maar geef een hyperlinkje naar iemand anders die dat wel doet!
@huge: er staat in mijn artikel NERGENS dat de Macan op een Evoque gaat lijken. Of dat Porsche zich heeft laten inspireren door het design van de Evoque.
Er staat alleen dat toen Porsche het design van de Evoque zagen dat ze zich realiseerden dat de concurrentie met een zeer gewaagde en opvallende auto was gekomen.
Zelf had Porsche achter de schermen blijkbaar een ‘saai’ ontwerp klaar staan. Daarna is dat design (op bepaalde punten) aangepast om het wat spannender te maken.
Dat lukt zelfs als je je aan de basis (Audi Q5) moet houden. Hang er wat spannendere koplampen/achterlichten in en wat sportievere bumpers en je komt al een heel eind.
@huge: Met andere woorden, you got nothin…..
@huge: Bepaalde technische redenen, ja zal vast wel en dat gebeurt constant in de ontwerpwereld. Functie gaat nagenoeg altijd voor vorm en dat zal ook in dit het geval zijn, maar de grote lijnen kun je heus wel aanpassen. De auto hoeft niet op een Evoque te gaan lijken, maar het kan spannender worden zonder dat de functie verloren gaat. If not, dan zouden alle auto’s om technische redenen hetzelfde er uit zien, nietwaar?
@huge: ik weet al hoe de 994 eruit gaat zien, maar ik mag niks zeggen
@RudyV: hahaha +1
@RudyV: ik weet al hoe de nieuwe 982 eruit gaat zien…
We wachten wel af wanneer er iets over de marktintroductie gezegd wordt, dan wordt een hoop duidelijk
@huge: vroegah zij me pa altijd, Jonge je lult uit je nek! No offence, maar ik krijg heel sterk dit gevoel bij jou.
Macan, wat een vreemde nietszeggende naam. Noem hem dan Macaroni.
@alcantara: Macan is Maleis voor tijger. Spelling is Indonesisch, uitspraak is matjan. Rare keus, dat wel; neem dan een naam die iedereen begrijpt (naar Cayenne en Cayman hoef je niet te zoeken).
@alcantara:
Mchicken vind ik dan net wat lekkerder klinken. XD
@alcantara: Met kaas voor de sportversie?
Dus, je ontwerpt een mini Cayenne, maakt hem nagenoeg hetzelfde en komt er dan achter dat je hem niet echt mooi vind…. Ben je dan niet ongeveer 9j te laat?
@E34M5Touring: Heel scherp!
Bovendien heb je niet veel ontwerpruimte. De Cayenne moest al zo nodig de snoet van een 911 houden. En nu kan je daarvan een kleine versie gaan zitten maken. Laztug.
@mout: Precies wat ik bedoelde!
Beetje jammer dat ze niet eerst naar de maserati quattroporte hadden gekeken voordat ze de panamera om de markt brachtten…
@lambo4all: Al geluk dat ze geen inspiratie hebben opgedaan bij Bentley…
@34M5touring: hahaha, beter laat dan nooit. Voor de mensen die dat grote ding mooi vinden, is deze toch te klein. Oftewel: helemaal overbodig!
Porsche zei “more bolts”(iets met koplampen), maar ze verstonden “more bold”.
Naar Rover gekeken? Suzuki bedoel je..
Gewoon de Cayenne te heet wassen toch?
We hebben het hier over een Audi Q5. Waarom al die drukte?
@Capibaro: Inderdaad, in grote lijnen dan toch..
Maar vind ik niet mis,Q5 is al mooi én goed dus zal deze
nog beter moeten zijn en is vooral mooier!