• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Designbaas: ‘Audi’s gaan niet meer op elkaar lijken’

Auteur: CasperH, gepost 2 januari 2018 om 11:00 – 68 Reacties

Audi modellen mogen minder op elkaar lijken


Bij Audi hebben ze het licht gezien: in de toekomst hoeven de verschillende modellen van het merk niet meer op elkaar te lijken.

Ze zijn er zelf ook klaar mee: alle neusjes hetzelfde, te weinig onderscheid van achteren, hetzelfde silhouet voor elke auto: Audi leek alleen een percentage in Photoshop te gebruiken voor de vormgeving van een nieuw model. Maar die tijden liggen nu officieel achter ons.

Audi’s CEO Rupert Stadler legt uit waarom de strategie nodig was en waarom deze nu kan wijzigen: “Dit herhalende designproces was nodig om herkenbaarheid te creëren in nieuwe, opkomende markten zoals China. Nu we in die markten onze naam gevestigd hebben kunnen we deze filosofie aanpassen en elke auto een eigen identiteit geven.”

Designbaas Marc Lichte voegt daar nog aan toe dat het belangrijk is dat auto’s een eigen identiteit krijgen, aangezien auto’s minstens een jaar of zes in productie moeten blijven tegenwoordig. Volgens Lichte is een eigen design nodig voor elk model om zo lang aantrekkelijk te blijven. De Audi Q2 was al flink afwijkend qua design.

Maar de grootste stap gaat gemaakt worden als Audi haar elektrische e-tron auto’s op grote schaal in de markt gaat zetten, beginnend met een elektrische SUV dit jaar. Door de vrijheden die elektrische aandrijving een designer geven, wordt het makkelijker om mooie designs te creëren. Kortere overhang, lagere motorkappen, het kan in de toekomst allemaal.

Audi’s die niet meer op elkaar lijken. Is dan niets meer heilig? What’s next, gaat BMW voorwielaandrijving introduceren? Oh wacht…

Via

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, design, e-tron, Elektrisch, Marc-lichte, Rupert-Stadler

Vorig bericht: « Dit moet je weten over de Dakar 2018
Volgend bericht: Red Bull tilt sponsordeal met Aston Martin naar nieuw niveau »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    2 januari 2018 om 11:03

    “De Audi Q2 was al flink afwijkend qua design.”

    Ja, maar daarbij ben ik er nog steeds van overtuigd dat ze de tekeningen van de Q2 en T-Roc hebben omgewisseld. Als dat de trend wordt gaan Audi’s dus niet meer op elkaar lijken, maar op Volkswagens.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 januari 2018 om 11:32

      @Edge: één ding zal nooit veranderen, de ronde ringen van de boksbeugel, o wacht……..

      of krijgen we nu boksbeugels met:

      – ovale ringen;
      – vierhoeken;
      – zeshoeken;
      – achthoeken.

      Dit om de modellen uit elkaar te houden?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        2 januari 2018 om 11:48

        @erik2907: Nee nee, het blijven gewoon de zuigerveren die in de motor hadden moeten zitten.

        (Zo hebben we die ook weer gehad voor dit jaar)

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          2 januari 2018 om 12:02

          @fanboy: o, ik begreep al niet waarom Audi’s zoveel olie verbruiken :-)

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            2 januari 2018 om 16:04

            @erik2907: denk nou een beetje aan @dijan jongens.
            Hij kan de olieverbruik grapjes uit 2017 bijna niet meer aan. Zijn almachtige Audi mag niet afgezeken worden.

            Login om te reageren
        • martijnb11 zegt

          2 januari 2018 om 12:45

          @fanboy: Of de 4 bedrijven waar ze vroeger een fusie mee hebben gedaan. Dus elke ring staat voor 1 bedrijf.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            2 januari 2018 om 12:51

            @martijnb11: Weet ik, niet te serieus nemen.

            Login om te reageren
        • boris9397 zegt

          2 januari 2018 om 15:26

          @fanboy: Pfff, Hollandse humor is toch zo ongelooflijk flauw…

          Login om te reageren
      • hammerman zegt

        2 januari 2018 om 12:35

        @erik2907: ik gok er op dat vanaf nu de ventieldopjes een andere kleur krijgen.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          2 januari 2018 om 13:45

          @hammerman: Audi Individual optie SR265…

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            2 januari 2018 om 16:31

            @davelepeef: Opzich, zo in zwart/zilver, zijn ze al in de kleur van 90% van de audi’s gespoten.
            https://store.audi.co.uk/audi-valve-caps-4l0071215.html

            Login om te reageren
      • wimof zegt

        2 januari 2018 om 12:36

        @erik2907: Neen, misschien gaan ze er nu de merken erop plakken.
        ’t wordt wat lang maar dan zal iedereen ineens weten dat het geen boksbeugel is maar een samenvloeiing van 4 merken.
        Voor diegene die ze niet kennen.
        Horch-Wanderer-Audi-DKW.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          2 januari 2018 om 15:43

          @wimof: daar hadden ze al een naam voor: Auto Union

          Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      2 januari 2018 om 11:40

      @Edge: de mooiigheid(geen idee of dit een woord is mn autocorrectie kent t niet) was bij het betreffende model dan ook ver te zoeken.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        3 januari 2018 om 09:12

        @bmwfreak038: schoonheid ;-)

        Login om te reageren
  2. mikje90 zegt

    2 januari 2018 om 11:07

    Dus kort gezegt ze gaan hun succes formule overboord gooien.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      2 januari 2018 om 11:46

      @mikje90: precies dit, bij de laatste modellenserie vind ik alleen het verschil tussen A3 Limousine en A4 klein. Het is net zoals Mercedes: voor autoliefhebbers onderscheidend genoeg om uit elkaar te kunnen houden; voor niet autoliefhebbers gewoon heel herkenbaar Audi. En dat mag van mij zo blijven.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        2 januari 2018 om 11:48

        @redactie: ik gebruik nu de Android app en daar is ineens mijn enter-knop vervangen door een gereed knop waardoor ik geen alinea’s meer kan gebruiken. Kan dat teruggezet worden?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          2 januari 2018 om 11:52

          @720s: Dat is al een tijdje zo. Vind ik ook niet prettig werken.

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          2 januari 2018 om 12:00

          @720s: dit kun je ook vragen via [email protected]

          Login om te reageren
  3. romeoalfa zegt

    2 januari 2018 om 11:10

    Mooi, nu BMW nog…

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      2 januari 2018 om 11:38

      @romeoalfa: ??

      Login om te reageren
      • matter zegt

        2 januari 2018 om 12:08

        @bmwfreak038: snap de opmerking ook niet helemaal. De modellen van bmw lijken niet echt op elkaar… Niet dat ik ze mooi vind.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 januari 2018 om 12:45

          @matter: 7 serie design op die kopieermachine, 90% instellen, de groene knop, ehh voila daar is de nieuwe 5 serie. Leg die er op en stel 85% in en hebt je de nieuwe 3 serie. Dat kleine model als percentage van het grote model is een BMW uitvinding, die deden dat in de jaren 70 al zo.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            2 januari 2018 om 13:03

            @mashell: Toen ik vanochtend m’n straat uit reed stond er een BMW en ik kon inderdaad zo snel niet zien of het nou een 5 of een 7 serie was. De 3 serie vind ik nog makkelijk te onderscheiden.

            Bij Mercedes vind ik het met de C, E en S klasse tegenwoordig lastiger moet ik bekennen.
            Overigens worden ze er niet minder mooi van. Vind het schitterende auto’s om te zien.

            Login om te reageren
        • jippie zegt

          2 januari 2018 om 12:50

          @matter: x3 en x5? En x4 en x6? En een 5-serie is eigenlijk ook niet veel anders dan een opgeblazen 3-serie.

          Login om te reageren
        • bbee zegt

          2 januari 2018 om 20:13

          @matter: ben je onlangs nog op de website geweest van BMW? De enige model die afwijkt is de 6 serie. Overigens geldt dit ook voor Mercedes.

          Login om te reageren
          • matter zegt

            2 januari 2018 om 20:45

            @bbee: op de foto’s lijken de modellen inderdaad wel op elkaar. Maar in het echt vind ik ze gevoelsmatig niet op elkaar lijken. Ik herken altijd direct het model terwijl ik tegenwoordig bij Mercedes het soms gewoon niet weet. Vooral sinds de laatste E klasse.

            Login om te reageren
    • huracan zegt

      2 januari 2018 om 12:41

      @romeoalfa: en Mercedes

      Login om te reageren
  4. AMG zegt

    2 januari 2018 om 11:18

    Vind alle Duitse merken veel op elkaar lijken, zoals Mercedessen.

    Login om te reageren
  5. torsen zegt

    2 januari 2018 om 11:18

    Lieve Audi.
    Maak er alstublieft in ieder geval één zonder belachelijk grote grille.
    Alvast bedankt.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      2 januari 2018 om 14:52

      @torsen: ja, want die verkopen namelijk heel slecht! Dus stop met die succesformule! Luister naar Torsen :-p

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        2 januari 2018 om 15:08

        @stuko: aangezien ze zijn differentieel gebruiken, mogen ze wel eens naar hem luisteren ja.

        Login om te reageren
      • torsen zegt

        2 januari 2018 om 15:30

        @stuko: Ach. Crocs inc. van de welbekende voet-gedragen anticonceptie heeft ook een omzet van circa 200 miljoen USD per jaar.
        Smaken verschillen. Maar ze zitten vast heerlijk.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          3 januari 2018 om 14:40

          @torsen: crocs is failliet.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            3 januari 2018 om 15:05

            @kilum: Bron? De Nasdaq, Reuters en Bloomberg weten nog van niets.

            Login om te reageren
            • kilum zegt

              3 januari 2018 om 16:52

              @torsen: Je hebt blijkbaar gelijk. Dat was me verteld door iemand. Verbaasde me niet dus heb nooit de moeite genomen dat te fact checken. Echter als je het googled krijg je wel een lijst artikelen sinds 2009 dat ze op de rand van faillissement zitten.

              Login om te reageren
              • torsen zegt

                4 januari 2018 om 08:54

                @kilum: Ik snap het ook niet maar blijkbaar hebben ze het toch gered.

  6. w0o0dy zegt

    2 januari 2018 om 11:25

    Maar ze gaan dan toch wel MINDER op elkaar lijken?

    Ik moet het nog zien die nieuwe designrichting..

    Login om te reageren
  7. sameshitdifferentday zegt

    2 januari 2018 om 11:26

    Spannend

    Login om te reageren
  8. omarrs6 zegt

    2 januari 2018 om 11:30

    Ben benieuwd

    Login om te reageren
  9. toniominestrone zegt

    2 januari 2018 om 11:39

    Bij dit artikel kan je ieder willekeurig automerk invullen welke zich bezighoudt met massaproductie.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2018 om 15:45

      @toniominestrone: ja? Ik vind de afzonderlijke Renaults namelijk prima uit elkaae te houden, terwijl ze wel heel duidelijk een familiegezicht delen.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        2 januari 2018 om 15:55

        @dizono: Nou… met de Talisman, Megane en de Scenic is Renault ook aardig op weg naar een eenduidig familiegezicht.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      2 januari 2018 om 18:30

      @toniominestrone: ik vind een DS5 niet bepaald op een Cactus lijken.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        2 januari 2018 om 22:01

        @rufctr01: wel allebei foeilelelijk.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          3 januari 2018 om 13:38

          @toniominestrone: vind ik niet, smaken verschillen.

          Login om te reageren
  10. rhellema zegt

    2 januari 2018 om 11:41

    Ze kunnen ook niet meer op elkaar gaan lijken.

    Login om te reageren
  11. Tommy2 zegt

    2 januari 2018 om 11:47

    Nu BMW en Mercedes nog, die zijn ook helemaal van verschalen met het kopieerapparaat.

    Login om te reageren
  12. hollandbest zegt

    2 januari 2018 om 11:59

    Tja.. Logisch met een elektrische auto heb je geen grill meer nodig en audi heeft nou eenmaal een grote grill dus ideaal moment om nu ervanaf te stappen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 januari 2018 om 12:48

      @hollandbest: de steeds zuiniger wordende verbrandingsmotoren hebben ook steeds minder lucht nodig en toch worden de grilles groter en groter, bij Audi, BMW, Mercedes, Lexus. Ik zie ze er dus voor aan een grote grille op een electrische auto te zetten.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        2 januari 2018 om 12:55

        @mashell: Mwah, weet nog zo niet. Sowieso wordt dat een nepgrille, eventueel een paneel met stekker achter, maar het (drastisch!) verkleinen van de grille zou wel eens het nieuwe premium kunnen worden. Immers, daarmee kan je je onderscheiden van de fossiele meute. Een argument dat wel zal aanslaan bij het Audi-publiek…

        Login om te reageren
  13. drdrift zegt

    2 januari 2018 om 12:13

    Ik vergelijk Audi graag met het destijds hippe luchtige toetje van Mona: was een geweldige marketingstunt, minder vla, meer lucht erin en een hogere prijs vragen. Fantastisch recept en weinig mensen hadden door dat je met een mixer meer luchtige vla kan maken voor minder geld uit een normaal pak. Audi, het luchtige toetje van VAG. Komt u maar……

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    2 januari 2018 om 12:16

    Eerste leugen van t nieuwe jaar…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 januari 2018 om 12:50

      @dutchdriftking: Nee hoor. Ik heb mijn schoonmoeder om 12h een goeie gezondheid gewenst…

      Login om te reageren
  15. anthwan zegt

    2 januari 2018 om 12:18

    1 april is vroeg dit jaar.
    Maar laten we het beste hopen.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    2 januari 2018 om 12:22

    Hoe vaak hebben we nu al gehoord dat ze een radicale verandering gaan doorvoeren?

    Login om te reageren
  17. Citrofieleviltwin zegt

    2 januari 2018 om 12:24

    Top! De laatste Audi’s dat niet op de rest van het gamma leken zijn zeer succesvol geworden… zoals de A2. Bij de introductie van de Q7 werd er geklaagd dat hij te groot, lomp, buiten proportie was,… De Q2 heb ik met moeite al zien rondrijden terwijl de Ateca’s, Karoqs,… met bosjes rondrijden. Eenheidswürst is nog altijd de voorkeur van de consument. Onderscheidende modellen van autoconstructeurs worden niet begrepen, daar wordt je eerder mee afgestraft of je moet tevreden zijn met een kleine positie in de marges.

    Login om te reageren
  18. Rick-dos zegt

    2 januari 2018 om 12:39

    Heeft BMW tijdens de Bangle tijdperk ook geprobeerd. Zijn ze toch een beetje van teruggekomen.

    Als je een beetje hebt opgelet bij het VAG concern dan weet je dat het niet zo zal zijn zoals gezegd wordt. Als het model niet op andere Audi modellen zal lijken dan weet je dat het op andere modellen van andere merken binnen het concern gaat lijken. Vind ik sowieso al maar denk dat ze nog meer naar elkaar toe gaan groeien.

    Je denkt toch niet dat ze radicaal anders zullen zijn waardoor de productiekosten omhoog schieten?

    Login om te reageren
  19. zwannes zegt

    2 januari 2018 om 12:44

    ?

    Login om te reageren
  20. barry355gtb zegt

    2 januari 2018 om 12:46

    dat is absoluut goed nieuws, eindelijk gaan de verschillende modellen van Audi ook qua uiterlijk van elkaar te onderscheiden. Dat was echt alleen maar met de aankoop prijs.

    Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    2 januari 2018 om 12:46

    Duitse humor, het blijft moeilijk…

    Login om te reageren
  22. gilettelubbers zegt

    2 januari 2018 om 12:53

    Nu Mercedes en BMW nog

    Login om te reageren
  23. dirkv zegt

    2 januari 2018 om 14:28

    Goed idee! Meer diversiteit kan geen kwaad.
    Maar ik hoop niet dat het alleen voor de elektrische auto’s gaat gelden. Want dat elektrische auto’s (dramatisch) anders zijn vormgegeven is niets nieuws… Prius, Ampera, Zoë, i3 en i8

    Login om te reageren
  24. BaRa zegt

    2 januari 2018 om 15:11

    Het is niet omdat de technische mogelijkheden van een EV-platform meer vormgevingsvrijheid geven, dat ze die ook zullen kunnen omzetten naar een markant design. Ze zijn groot geworden met “boekhoudersauto’s”, waarom zouden ze dat idee nu plots gaan verlaten?

    Login om te reageren
  25. parttimeautospotter zegt

    2 januari 2018 om 17:37

    Benieuwd hoe divers het gaat worden.

    Login om te reageren
  26. tjorque zegt

    2 januari 2018 om 18:23

    Geef die man een bonus!

    Login om te reageren
  27. p406 zegt

    2 januari 2018 om 20:52

    Wat is de naam van deze man? Pinokkio?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North