Koude kan ertoe leiden dat de deur van je Volkswagen openvliegt tijdens het rijden, aldus het Kraftfahrt-Bundesamt.
Volkswagens werden en worden regelmatig vernoemd naar winden. Dan hebben we het niet over het type waarmee jij bijdraagt aan de opwarming van de aarde na het nuttigen van een bord erwtensoep, maar fameuze briesjes die over de wereld heenblazen.
De Passat is bijvoorbeeld een zeer bestendige oostelijke wind, die het hele jaar waait tussen de subtropische hogedrukgebieden en de intertropische convergentiezone met lage druk. De Bora is een droge, vaak snijdend koude valwind uit noordoostelijke richting. Deze wind laat zich vooral voelen tijdens de winter over de Adriatische Zee en de kustgebieden tussen Triëst en Dubrovnik. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wikipedia is zoals altijd je vriend.
Kopers van een Volkswagen T6 Transporter, lopen nu echter het risico geconfronteerd te worden met iets meer frisse bries dan ze hadden gewild. Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), kunnen de deuren van de bus namelijk onverwacht openvliegen. Dit heeft te maken met het feit dat het slotmechanisme in de koude soms dienst weigert. Het vervelende hieraan is dat het wel lijkt alsof de deur netjes dicht zit. Je ziet het probleem dus niet aankomen.
Voorlopig is er overigens geen melding geweest van gevaarlijke incidenten uit de praktijk. In die zin is het issue mogelijk een stormwind in een glas water. Desalniettemin heeft de KBA verordonneerd dat Volkswagen T6-en die tussen 2019 en nu gebouwd zijn terug moeten naar de dealer voor een fix. In Duitsland gaat het dan om 67.400 auto’s. Wereldwijd kampen 200.000 Volkswagen busjes met het potentiële probleem.
redbeams zegt
Volkswagen…wie anders 😂
bpc zegt
Hmm worden deze niet als combi gebruikt ? Criminelen gaan hoogdagen vieren in de winter…
escort77 zegt
Echte Volkswagen busjes zijn luchtgekoeld…
redbeams zegt
@escort77: Dat klopt vandaar dat de deuren open vliegen voor extra lucht
potver7 zegt
Die feature had de Volvo 440 begin jaren-’90 al, Volkswagen loopt dus weer eens lichtjaren achter… ;)
schreute01 zegt
@potver7: de Facel Vega Excellence had t in 1958 al. Dus VW…. Meer dan lichtjaren.
Abdelaziz zegt
Rij een Caddy 2015 met Cng ondertussen 300.000 km en geloof me pas alles nieuwe schokdempers en remblokken en remschoenen en rijd nog als nieuw heerlijk wagen voor de volk zoals hitler zij
henkp1 zegt
Ken jouw geschiedenis: Hitler zei (met ei dus) dat wel, maar de KdF, later Kever genoemd, was toen al een sjoemelbak. Het Duitse volk kon sparen voor zo een auto en veel Duitsers deden dat ook. Alleen al dat gespaarde geld verdween in de oorlogsindustrie, de brave spaarders hebben nooit een auto gekregen en maar een klein deel van hen is enigszins gecompenseerd (door een korting als ze een nieuwe Kever kochten).
Maar in ieder geval is het wellicht verstandig om een touwtje mee te nemen voor het geval jouw deur ook open waait; kan je hem dichtbinden.
weereentankleeg zegt
Mijn Passat had er in 2010 al last van, kreng was 2 jaar oud. Kofferbak ging niet meer op slot in de winter, oplossing was een nieuw slot. Stond een hele rij bij de dealer de eerste dagen dat het vroor.
Wel constante kwaliteit als ze er nu weer/nog steeds mee komen..
rc1990 zegt
Geldt dit ook voor de 6.1?
wernerv8 zegt
Ach niks nieuws. De schuifdeuren van die krengen flikkeren er ook vanzelf uit 😂
erikabarth zegt
Stemmingsmakerij vooral om dat het over VW gaat, elk merk heeft terugroep acties.
tweeling zegt
De eerste versie van die te vaak geüpdate bus had dat al.Reed ik door de bocht vloog de deur spontaan open.