Deze 10 jonge auto’s werden het meest gesloopt

Auteur: , 48 Reacties

De gemiddelde leeftijd van auto's stijgt (net als bij mensen) steeds verder, maar er zijn altijd uitzonderingen, auto's die al vroeg sneuvelen. Deze 10 modellen belandden bovengemiddeld vaak in de stalen klauwen van de shredder.

Sloop

Documentatiedienst VWE dook in zijn dataset, en keek naar modellen die jonger dan 10 jaar waren toen ze naar de sloop werden gebracht (de gemiddelde sloopleeftijd ligt momenteel op 18,2 jaar). In totaal waren dit er 4.483.

Vanzelfsprekend werden de meest courante modellen het meest gesloopt, maar omdat er daar zo veel van rond rijden viel het totale percentage vrij laag uit. In de gehele top 10 vinden we slechts 1 Duitse auto, Koreanen en Amerikanen zijn er daarentegen legio.

Spyker C8 Laviolette LM85 SWB

Ook diverse dure jonge speeltjes gingen het demontagetraject in: 12 Porsches, een Bentley Continental GT en…een Spyker C8 (deze?). De lijst wordt echter vooral bevolkt door diverse auto’s die als een malle afschrijven, en vaak technisch total loss werden verklaard. Afgetekend op #1 vinden we een auto die yours truly nog heeft mogen testen: de Hyundai Veloster. Behalve de Flosser bleken ook 407 Coupe-bezitters niet zo zuinig op hun Fransoos. De gehele lijst:

Sloop top10

Foto credit: autojunk.nl



48 reacties

Ik verwacht minst 1 reactie met iets over honden eten erin.
OT Raar getallen. Ach, sportieve auto’s worden harder gereden…
@norge: rare getallen dus…..
@norge: Er is eens een lijstje waar Hyundai bovenaan staat in negatieve zin en ineens is het een raar lijstje? Raar….
@norge: hier een reactie met ‘honden’ en ‘eten’ er in. Graag gedaan hoor.
Vreemd om de fisker er tussen te zien
@adyton: Kleine verkochte aantallen geven hoge percentages in dit soort gevallen..
@norge: akkoord zover was ik ook wel met ‘relatief’. Maar zo een wagen al compleet gesloopt?
@adyton: Onderdelen zijn meer waard als het wrak?
@norge: Ja, precies, wat is je database, wat staat er in, en wat is sloop.
Verhalen zoals die nieuwe Volvo’s die na een aribag ervaring al ‘financieel total loss’ zijn; daar haal je natuurlijk de onderdelen vanaf.
En als je zo’n schade geval hebt staan als ondernemer (en je hebt wel ruimte), dan laat je dat ding lekker staan en haal je langzamerhand de onderdelen er vanaf.

Of, je exporteert de boel: in dat geval komt ie nooit in een slooplijstje voor.
@adyton: Ja, dat doet gewoon zeer!
honden eten
@ihrte: honden eten
Rare cijfers. Het zijn allemaal geen volumemodellen, als er een paar total loss gereden zijn lijkt het meteen al heel wat op het totaal. ‘vreemde’ auto’s worden total loss natuurlijk ook minder vaak geëxporteerd om iets om te katten of op te lappen dan meer gangbare modellen.
@mgmgb: dank u voor de verduidelijking
@adyton: graag gedaan!
Dit zijn modellen waar je je hond nog niet eens zou stallen!. Logisch dat ze op de sloop (in het weiland) terecht komen. Ook voor de export zijn dit flut modellen, de mensen elders in de wereld weten inmiddels ook beter. Het Coltje uit ’97 krijgt 1/2x per maand een export stickertje onder de voorruit, die willen ze wel Made in Japan.
@Sracerr: ik zou eerder m’n hond in een 407 coupe of CTS stallen dan in een oude afgeragde colt!
Uiteraard Hyundai, het slechtste excuus voor een automerk ooit. Onvoorstelbaar hoe die Aziaten blijven volharden in het maken van absolute rotzooi. Het is toch wel heel erg triest dat er nog altijd mensen zijn die zich deze troep laten aansmeren.
@supercharger: Ik zou ‘Aziaten’ niet veralgemenen. Als je een beperkte kennis van auto’s hebt dan zou je moeten weten dat Japanners in het verleden en het heden al straffe dingen hebben laten zien op vlak van innovatie, techniek en kwaliteit.
@gilles_vanderauwera: Ik zeg dan ook: die Aziaten, wat in dit geval slaat op Hyundai, dus niet alle Aziaten. Al is het wel zo dat sommige als betrouwbaar bekendstaande oriëntaalse merken de laatste jaren ook flinke steken hebben laten laten vallen. Maar dat geldt evenwel voor sommige Europeanen.
@supercharger: Oké dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd. Het leek alsof je alle Aziaten bedoelde.
@fijnkonijn: Bedankt voor de info maar daar was ik al vanop de hoogte. Bovendien had ik het niet over hoe saai ze zijn. Of een prius nu saai is of niet, innovatief was hij zeker wel.
@gilles_vanderauwera: Hyundai = Zuid Koreaans, niet Japans.
Dat gezegd hebbende, alleen Honda maakt soms een aantrekkelijk model. Suzuki, Nissan, Toyota en Mazda bv. kan je echt tussen de geraniums zetten. Grotten-saai… (de RX8 en GT-R etc. zijn gelukkig uitzonderingen).
Dat de lijst vooral bevolkt door 1, 2 of 3 gesloopte exemplaren zegt meer over de verkoopcijfers dan over het aantal gesloopte wagens… Ik gok dat de lijst aardig overeenkomt met de minst verkochte auto’s in NL. Zo hoeft er maar 1 F12berlinetta te crashen beyond repair om meteen bovenaan de lijst te staan…
De phedra is met afstand het grootste gedrocht en miskleun die lancia ooit heeft voortgebracht. Samenwerking met peugeot/citroen bracht een auto voort waar mening garagehouder milionair van is geworden. Zo vaak gingen ze stuk
Waar komt die foto vandaan? Lijken me nog wel wat zinnige onderdelen op die ML, M5, M3 en Jag te zitten.
Wat ik eigenlijk véél interessanter vind is welk volume model er het hardst ons straatbeeld heeft verlaten? Er zijn best veel Volvo 240’s geproduceerd en je ziet er nog een hoop rondrijden. Net als Golfjes en BMW’s. Van de diverse kadetten waarvan er milijoenen zijn geproduceerd zie je er, naar mijn idee, veel minder, terwijl je daar jaren geleden nog over struikelde. Zijn hier geen lijstjes van?
@pomoek: 205, 206 zullen beide in de top 10 staan denk ik.
@pomoek: Golfjes lijken allemaal op elkaar, maar je moet eens gaan kijken hoeveel Golf IIs je daadwerkelijk nog ziet. Bijna geen. Is me de afgelopen maanden toevallig opgevallen omdat een mattie er een gekocht heeft voor de fun en dan valt het opeens op dat je er verder vrijwel geen een meer ziet. Ook de III wordt al schaars, de IV is nog wel alom aanwezig. De laatste was ook de best gelukte Golf qua design IMO (hoewel ze dus allemaal op elkaar lijken).
@pomoek: ik denk dat veel auto’s van 1987-1990 snel verdwenen zijn nu die niet meer in aanmerking komen voor de oldtimerregeling. Een 1988 Golf GTI of 205 1.9 is nu toch wat minder interessant nu.
@gregorius
Is in Vlaardingen op een industrie terrein langs het spoor, de naam is Penders auto volgens mij
@bmw1serie: ow geen wonder dat daar van die dikke auto’s staan. Die lui zijn me toch een potje duur hey
@almera-ga16det:
Die mafkees reageerde eens op een zoekopdracht voor een ruitenwissermotor, nieuw €90,–
de speciale Penders prijs €225,–.
Nu ken ik de geschiedenis van dat bedrijf en de kans dat het onderdeel van diefstal afkomstig is, is heel groot.
Penders is van het niveau Jetcars, met een grote boog omheen lopen dus..
@tupperware: Lekker bedrijf, ja. Toch heb ik er – met tegenzin – een keer wat gekocht.
Gaspedaalsensor Mits. 2.4GDI. €300 ex montage ex btw, drie weken levertijd bij de dealer.
Onderdelenlijn: 4 dagen, 0 reacties.
Dan maar besteld bij Aliexpres (€20 + €30 express verzendkosten). Onderdeel klopt niet.
Na 8 dagen: reactie Penders, voor €150.
Het alternatief was blind te blijven gokken bij Chinese sites – met verzendkosten en tijdverlies – dus toch maar gedaan.
@bmw1serie:

Lijkt mij eerder een sloperij in Engeland aan dat ene kenteken te zien
@IJsblok: het is echt in Vlaardingen het hele terrein staat vol met auto’s op engels kenteken.
Ik hoorde dat die 407 coupés heel kostbaar in het onderhoud zijn. Het kleinste mankement vergt al een halve demontage. Geen idee of dat waar is, maar het zou wel wat verklaren.
Ja… soms mag je wel iets betere voorwaarden kiezen voor het maken van je lijstje….

Want dit lijstje is nutteloos.
De Veloster was betrekkelijk betaalbaar, spreekt een jong (en waarschijnlijk sportief rijdend) doelpubliek aan en is weinig verkocht: voor dit lijstje geen al te gelukkige combinatie. Het hoge slooppercentage is denk ik vooral te wijten aan ernstige ongelukken: zo hard schrijft een Veloster nu ook niet af dat ‘ie na een simpele fender-bender al total loss is.

Getekend, een tevreden Veloster-bezitter…
@escher93: Ah. Jong (uit ’93 gok ik), sportief rijdend, en gevallen voor een jonge, betaalbare coupe?
Jij gaat vast extra voorzichtig rijden deze winter.
@mout: verrassend genoeg is de Veloster hier thuis de ‘gezins’wagen en wordt hij dus vooral gebruikt door mijn ouders. Maar wees gerust: ik zal extra voorzichtig zijn deze winter als ik met de Veloster onderweg ben!
@escher93: Geniet ervan! Het is een auto die ik veel te weinig zie, en ik ben gek op van die fratsen als 2 deuren aan de ene kant, en eentje aan de andere kant.
O ja: Er was ooit al eens een Volvo 243 met zo’n layout. Tot vandaag toe is onzeker of het een fabrieksfoutje of opzet geweest is.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?112879-The-rarest-production-Volvo-ever-The-1982-243
AUTOBLOG.NL, de website voor dagelijkse dashcam video’s en onnodige weetjes…..
@lowlow: How low can you go..
407 coupe? Nu is die wel lelijk en totaal niet te vergelijken met z’n beeldschone voorganger, maar hoe komt die wagen nu in een shredder terecht, der zijn er er amper van gebouwt.
Fantastisch nieuws : we doen gemiddeld 18,2 jaar met een auto.
Da’s weleens anders geweest.
@desjonnies:
Tja, wij zijn van een generatie dat een dergelijke leeftijd alleen was weggelegd voor Yanken, Volvo’s, Saab’s en Porsches.
De rest haalde de dubbele cijfers alleen als je er heel erg lief voor was..
Heeft iemand voor mij het adres van degene die de Vaneo heeft laten slopen? Die verdient wel een bloemetje.
Wat een lijst zeg…

’10 jonge auto’s die het meest werden gesloopt’ en het model dat het meest gesloopt werd, werd 8 keer gesloopt.

Heel apart

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).