De gemiddelde leeftijd van auto's stijgt (net als bij mensen) steeds verder, maar er zijn altijd uitzonderingen, auto's die al vroeg sneuvelen. Deze 10 modellen belandden bovengemiddeld vaak in de stalen klauwen van de shredder.
Documentatiedienst VWE dook in zijn dataset, en keek naar modellen die jonger dan 10 jaar waren toen ze naar de sloop werden gebracht (de gemiddelde sloopleeftijd ligt momenteel op 18,2 jaar). In totaal waren dit er 4.483.
Vanzelfsprekend werden de meest courante modellen het meest gesloopt, maar omdat er daar zo veel van rond rijden viel het totale percentage vrij laag uit. In de gehele top 10 vinden we slechts 1 Duitse auto, Koreanen en Amerikanen zijn er daarentegen legio.
Ook diverse dure jonge speeltjes gingen het demontagetraject in: 12 Porsches, een Bentley Continental GT en…een Spyker C8 (deze?). De lijst wordt echter vooral bevolkt door diverse auto’s die als een malle afschrijven, en vaak technisch total loss werden verklaard. Afgetekend op #1 vinden we een auto die yours truly nog heeft mogen testen: de Hyundai Veloster. Behalve de Flosser bleken ook 407 Coupe-bezitters niet zo zuinig op hun Fransoos. De gehele lijst:
Foto credit: autojunk.nl
48 reacties
OT Raar getallen. Ach, sportieve auto’s worden harder gereden…
Verhalen zoals die nieuwe Volvo’s die na een aribag ervaring al ‘financieel total loss’ zijn; daar haal je natuurlijk de onderdelen vanaf.
En als je zo’n schade geval hebt staan als ondernemer (en je hebt wel ruimte), dan laat je dat ding lekker staan en haal je langzamerhand de onderdelen er vanaf.
Of, je exporteert de boel: in dat geval komt ie nooit in een slooplijstje voor.
@fijnkonijn: Bedankt voor de info maar daar was ik al vanop de hoogte. Bovendien had ik het niet over hoe saai ze zijn. Of een prius nu saai is of niet, innovatief was hij zeker wel.
Dat gezegd hebbende, alleen Honda maakt soms een aantrekkelijk model. Suzuki, Nissan, Toyota en Mazda bv. kan je echt tussen de geraniums zetten. Grotten-saai… (de RX8 en GT-R etc. zijn gelukkig uitzonderingen).
Is in Vlaardingen op een industrie terrein langs het spoor, de naam is Penders auto volgens mij
Die mafkees reageerde eens op een zoekopdracht voor een ruitenwissermotor, nieuw €90,–
de speciale Penders prijs €225,–.
Nu ken ik de geschiedenis van dat bedrijf en de kans dat het onderdeel van diefstal afkomstig is, is heel groot.
Penders is van het niveau Jetcars, met een grote boog omheen lopen dus..
Gaspedaalsensor Mits. 2.4GDI. €300 ex montage ex btw, drie weken levertijd bij de dealer.
Onderdelenlijn: 4 dagen, 0 reacties.
Dan maar besteld bij Aliexpres (€20 + €30 express verzendkosten). Onderdeel klopt niet.
Na 8 dagen: reactie Penders, voor €150.
Het alternatief was blind te blijven gokken bij Chinese sites – met verzendkosten en tijdverlies – dus toch maar gedaan.
Lijkt mij eerder een sloperij in Engeland aan dat ene kenteken te zien
Want dit lijstje is nutteloos.
Getekend, een tevreden Veloster-bezitter…
Jij gaat vast extra voorzichtig rijden deze winter.
O ja: Er was ooit al eens een Volvo 243 met zo’n layout. Tot vandaag toe is onzeker of het een fabrieksfoutje of opzet geweest is.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?112879-The-rarest-production-Volvo-ever-The-1982-243
Da’s weleens anders geweest.
Tja, wij zijn van een generatie dat een dergelijke leeftijd alleen was weggelegd voor Yanken, Volvo’s, Saab’s en Porsches.
De rest haalde de dubbele cijfers alleen als je er heel erg lief voor was..
’10 jonge auto’s die het meest werden gesloopt’ en het model dat het meest gesloopt werd, werd 8 keer gesloopt.
Heel apart